Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL 2 Mbit/s

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommer Telia att införa denna pucko-regel till de som sitter på 0,5mbit abonemang också?

Jag instämmer föresten i eran kritik, detta är verkligen helt efterblivet (ungefär lika smart som email-taxan). Att ha Danmark som förebild när det gäller Internet är ungefär lika smart som att ha Nord-Korea som förebild när det gäller demokrati.

Ge mig BoStream!

  • Medlem
  • 2003-04-27 13:00

Ouch! Det var hårda ord mot våra grannar. Fast å andra sidan betyder det ju att Telia är "Nord-Korea" mot exempelvis Bostream, ... eller?

Med tanke på att musikdelningen i iTunes 4 funkar utmärkt även över nätet, inte bara via rendezvous, så finns det ju en risk att macanvändare spränger telias gräns på nolltid.

  • Medlem
  • 2003-04-28 22:32

Känner ett par stycken som har Bostream LAN 10mbit för ca 100spänn i månaden. Det är begränsat till 5gb i månaden (obegränsat endast lokalt). Vilket kan vara jobbigt när man laddar ner med 1mb/sec.:D
Själv så har jag Bostreams 2.5mbits uppkoppling som kostar mer men har inga begränsningar vilket är skönt och slippa även om man får en lägre hastighet.

  • Medlem
  • 2003-04-28 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Med tanke på att musikdelningen i iTunes 4 funkar utmärkt även över nätet, inte bara via rendezvous, så finns det ju en risk att macanvändare spränger telias gräns på nolltid.

Hur konfigurerar man den delningen? Vilken port går det via eller är det något man måste slå på?

Mycket bra fråga. Själv har jag min dator i dmz på nätverket och då funkar det mesta.

Port 3689 går strömmen på visade det sig.

Senast redigerat 2003-04-29 00:17

Bredband åt folket var det väl vad kommunikations minister sa och det skulle göras med hjälp av Telia.
Telia som basunerade ut att de skulle vara inkörsporten till media och strömmande media men framförallt att folket skulle ha tillgång till bredband till fast kostnad för vanliga människor med vanlig lön.
Om Telia gör verklighet av detta innebär att bredband år folket är klippt.
Enligt CS ( Computer Sweden ) tror jag som har fått info att Telia kommer ta bort 0,5Mbit och ersätta med 0,250 Mbit som ska vara med obegränsad ner tankning.
Medan 2 Mbit skulle vara betalnings tjänst med ( X Kr/MB ) i nerladdning. Men jag är inte 100% säker men näst in till 99% säker.

Men jag vet garanterat att Telia är anmält till Eu – Domstol med att det är brott att ha monopol på tele / Bredband kommunikation samt att Sverige inte uppfyller bredband egentliga prestanda och syfte på 10Mbit/s.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Med tanke på att musikdelningen i iTunes 4 funkar utmärkt även över nätet, inte bara via rendezvous, så finns det ju en risk att macanvändare spränger telias gräns på nolltid.

Jag tror inte det är en risk utan ett faktum:)
När det sprids... tänk när det kommer till windows..
Telia, ni har fått privata kunder som har nytta av mer än 500k, släpp på mer bandbredd!

Man kan inte stå ivägen för utvecklingen, nu gör de klokt i att hitta ett sätt att vända det till deras fördel istället innan kokurrenterna vaknar.

Bara en fråga om att släppa på adsl 8 mb för samma summa som idag så har de sopat banan med alla 10 mb alternativ pga av deras täckning.

Hoppas telia, Öh förlåt, "sonera" läggs ner annars!

"Make or brake"

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 10:54

det är så vrickat att jag tappar hakan och talförmågan. hur dum får man bli? telia slår verkligen igenom botten och ner en liten bit till.
Nä nu får nån starta en tråd som hjälper oss andra att hitta alternativ.

Vad kan jag få i Danderyd, förutom Felia?

Det måste ju f-n vara olagligt!!!
Idioter, - missbruk av sin position i alla högsta grad!

ha ha ha

Citat:

Modemtjänst på köpet
En finess med samtliga tjänster är att du även får tillgång till en modemtjänst som du kan använda från exempelvis sommarstugan, men då förstås med modemprestanda.

seriöst - dags att ta steget till annan leverantör. jag har gått till spray för länge sedan, tröttnade på telias priser.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-05 14:10

om nu telia skruvar upp hastigheten på sina ADSL-tjänster... borde inte det öppna upp marknaden för de andra operatörerna att erbjuda en 2Mbits lösning utan trafikavgift? :rolleyes:

Jag som i dagsläget har felia-band, skulle vara mycket intresserad av ett sånt erbjudande då man ej behöver nytt modem som i bostreams fall...

Ett inlägg som har sakligt beräknat ett mycket tänkbart scenario.
Ingen verfiering av faktan men det brukar ju inte CSW ha i heller

Intressant läsning dock.

Hur många kunder kommer att acceptera detta potentiella säkerhets/ekonomiska problem?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''
Telia har inte tänkt längre än vad näsan räcker____Svara
2003-05-05 11:57

Låt oss räkna på vad man skulle tänka bli skyldig.

sceniarium:
någon har kapat Telias VDs modem.
Det är nu igång dygnet runt och pingas OCH pingar olika servrar. kapaciteten utnyttjas till max. allt medans VD är ovetandes glad på semestern på solkusten.

Antal sekunder på ett dygn:
60*60*24: 86 400 sekunder
hastighet: 2 Mbit\sek.
per dag så tickar den på ungefär
:172 800 Mbit\dygn (blir ung: 21 600 Mbyte, dvs 21 GB per dygn)
med det här inser man att första dygnet så kostar uppkopplingen 21 600 * 0,025=540 kr per dygn. (om man utnyttjar den maximalt.)
dvs 30 (vi säger att det går 30 dagar på en månad) och 540 kr per dag. då blir det 16 200 kr. Det kommer bli en trevlig överaskning för många.

dock ska man vara uppmärksam att den fast kostaden per MB upp till 10 GB kostar.
4,7 öre per MB.
så det är alltså dyrare att tanka mindre.
Hur som helst:
vinnare : Telia
förlorare: Alla som går med på tjänsten.
det enda som kan rädda tjänten är ett tak. (på förslagsvist 600-700 kr)

Med risk för att bli åtalad för uppvigling nu. Men ska vi inte starta en "reclaim the internet"-organisation och samlas med baseball-trän och återta vårt skattefinansierade nät till folket?
Egentligen tycker jag inte om våld, men ett par knäskålar skulle jag gott kunna knäcka på ansvariga på Telia alltså...:mad:

Tror ni förstår ironin i mitt inlägg, men man känner sig bra maktlös ibland alltså.

ironin?
Jag har ett järn rör och jag kan tänka mig att det finns en del golfare i forumet, en järn 9:a till mig tack.

Recliam the internet som vi skattebetalare redan betalt för, inte orimligt!

Bra inlägg!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Med risk för att bli åtalad för uppvigling nu. Men ska vi inte starta en "reclaim the internet"-organisation och samlas med baseball-trän och återta vårt skattefinansierade nät till folket?
Egentligen tycker jag inte om våld, men ett par knäskålar skulle jag gott kunna knäcka på ansvariga på Telia alltså...:mad:

Tror ni förstår ironin i mitt inlägg, men man känner sig bra maktlös ibland alltså.

Du har den första uppviglaren i organisationen!

Jag är vanligtvis saklig och drar mig för personliga känslor men Telia vet vilka knappar att trycka på och de verkar inte fatta vad f-n de sysslar med i långa loppet.Här och nu är det stopp!:mad:

En tråd till protest lista?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 20:59

Jag är också med på reclaimandet! Var skriver/slår man på?

Kan vi få en ny tråd till detta?

  • Medlem
  • 2003-05-05 22:27

Skriv upp mig oxo, Reclaim the Internet, död åt felia....

Jag hakar på i lynchmobben
!!!!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-05 22:50

Tjära & fjädrar

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-05 22:52

Förmodligen läser ju ledningen i Telia denna tråd så jag skulle tro att framåt slutet på veckan har dom nog tagit åt sig och släpper helt enkelt 2 Mbit varianten helt fri. (Obs! Ironi...)
Marknaden styr väl i vanlig ordning och är det ingen som har lust att betala så försvinner väl detta alternativ. Tyvärr dröjer det väl ett tag innan vi får några bra och folkliga alternativ.

Appropå Telias konkurrenter/alternativen:

Hade inte Martin Björnström beställt Bostream JetStream (VDSL med 8Mbps)?

Martin skrev: "Om/när någonting händer så kommer jag uppdatera tråden. Naturligtvis väntar intensiv testning av linan i testlabbet!"

Vad har hänt? Har de inte levererat?
Är det bara "vaporware"?

Martin! vi vill ha en uppdatering!

  • Medlem
  • 2003-05-05 23:16

Kan vi inte sätta upp en site Reclaim the Internet och kräva att Skanova styckas från telia, skäliga priser (375:-/mån är knappast skäligt för 512K), och en hastighet som inte hindrar utveckligen[/b]

tror att många av våra Pc vänner gladeligen skulle signa en sådan lista

Det som irreterar enormt att dom sänker ut-hastighetetn till 400Kb/s.. Dom skall ändra mitt avtal igen....

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Kan vi inte sätta upp en site Reclaim the Internet och kräva att Skanova styckas från telia, skäliga priser (375:-/mån är knappast skäligt för 512K), och en hastighet som inte hindrar utveckligen

tror att många av våra Pc vänner gladeligen skulle signa en sådan lista

Det som irreterar enormt att dom sänker ut-hastighetetn till 400Kb/s.. Dom skall ändra mitt avtal igen.... [/B]

Låter som ett bra förslag, jag kan tyvärr inte sätta upp en site på mina fascillliteter då skulle nätverks ansvarig få frispel.

Någon som känner sig manad?

pressen kan ju få reda på det? (PR)

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Kan vi inte sätta upp en site Reclaim the Internet och kräva att Skanova styckas från telia, skäliga priser (375:-/mån är knappast skäligt för 512K), och en hastighet som inte hindrar utveckligen

tror att många av våra Pc vänner gladeligen skulle signa en sådan lista

Det som irreterar enormt att dom sänker ut-hastighetetn till 400Kb/s.. Dom skall ändra mitt avtal igen.... [/B]

Jag skriver gärna under en sådan lista...!!!
Några drifitiga personer med utrymme och kompetens kan väl ta tag i detta?

Bevaka tråden