Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg hittar inte Samsung HM250JI i MBP

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-28 15:08
Ursprungligen av Rossifumi:

Monterat och installerat allt på min WD nu. Det fungerar klockrent. Varför köpte man 3 st Samsung...

Mvh,

Hej,
Jag fick inte byta min samsung de sa på komplett att det inte var något fel på den när jag skickade in den, jag provar en gång till sen skickar jag tillbaka och kräver hävt köp pga inkompabilitet.

Ursprungligen av moname1:

Hej,
Jag fick inte byta min samsung de sa på komplett att det inte var något fel på den när jag skickade in den, jag provar en gång till sen skickar jag tillbaka och kräver hävt köp pga inkompabilitet.

Jag har bytt två st så det vore ju konstigt. Tydligen skall det finnas någon uppdatering som ev löser alla problem på Samsungs internationella hemsida.

Mvh,

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-07-29 14:06

Jag har en 250JI i min c2d 2,33 MBP och det var aldrig några problem överhuvudtaget.
En sak man måste komma ihåg när man stoppar in en disk är att man väljer att formatet på partitionstabellen skall vara GUID, annars funkar det inte.
I diskverktyg, klicka på disken (inte partitionen) och välj partitionera och klicka på Options. Där ska det stå på GUID, inte Apple eller FAT.

Ursprungligen av bollman:

Jag har en 250JI i min c2d 2,33 MBP och det var aldrig några problem överhuvudtaget.
En sak man måste komma ihåg när man stoppar in en disk är att man väljer att formatet på partitionstabellen skall vara GUID, annars funkar det inte.
I diskverktyg, klicka på disken (inte partitionen) och välj partitionera och klicka på Options. Där ska det stå på GUID, inte Apple eller FAT.

Såpass koll har jag ;).
Jag har pratat med 4 st andra som haft samma problem. Det är den senaste firmwaren på Samsungs diskar som inte lirar ihop med Mac helt enkelt.

Man kommer inte ens så långt som att formatera och partionera. Diskarna hittas inte eller går på ungefär 1% hastighet.

Mvh,

Hur kommer det sig att en del har problem, medan andra inte har det? Märkligt.

Har länge tänkt att när Leopard kommer, då ska jag minsann skaffa en ordentlig disk istället för den lilla på 80GiB som kom med datorn. Fastnade för Samsung 250GiB på Komplett.se, billig och hade läst flera personer som körde med den i sina Macbooks. Perfekt, tänkte jag, men nu när jag läser detta så blir jag lite avskräckt. Ska jag våga köpa den?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-06 17:24

Det finns tydligen sätt att få diskarna att fungera.
http://hardmac.com/news/2007-08-02/#7048

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-10 10:24
Ursprungligen av Narogh:

Det finns tydligen sätt att få diskarna att fungera.
http://hardmac.com/news/2007-08-02/#7048

Den patchen har jag rapporterat om i en annan tråd på 99. Dock provade jag inte den alls, så jag var mil från att inse att man kunde bränna en CD och boota sin MacBook Pro utan att blanda in OS X. Snyggt av HardMac-snubben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 08:11

Hej,
Jag använde patchen och det funkade klanderfritt!
Körde enligt guiden på hardmac.

Jag trodde, efter rapporter om att firmwareuppgraderingen fixade samsungdisken, att det var riskfritt att köpa en HM250JI vilket jag sålunda gjorde. Jag installerade disken i min MBP 2.2, körde uppgraderingen direkt och installerade sedan Leopard.

Jag märkte inga problem förrän jag satte igång en film. Med ojämna mellanrum stannade filmen upp i ca 20 sekunder för att sedan fortsätta. Först trodde jag att datorn låst sig, men det verkade bara vara diskrelaterade funktioner som slutade fungera i ca 20 s innan det släppte. Nu har jag märkt av samma sak i andra program. Helt plötsligt stannar diskrelaterade saker upp ett tag.

Jag installerade om systemet, men problemet fanns kvar. Då testade jag att visa film från extern disk vilket gick utan problem. Jag provade också att boota från extern disk och spela upp filmer från båda diskarna. Det var bara den interna Samsungen som visade problem.

För två timmar sedan byte jag tillbaka till originaldisken internt och satte Samsungdisken i et externt kabinett. Då fungerar allt som det ska. Ingen skillnad on jag bootar internt eller externt. Det måste betyda att Samsung inte funkar bra internt i min MBP 2.2.

Finns det fler som inte fått disken att fungera bra även efter FW-uppgradering?

Jag har exakt samma problem men ingen lösning..

Jag pratade med Datorbutiken.com där jag köpt hårddisken och de tyckte att jag skulle skicka tillbaka den som trasig. Får se om ersättningsdisken fungerar bättre...

http://www.xlr8yourmac.com/archives/aug07/080807.html#S23148
det här hittade jag ang issues med disken..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-16 09:27

Har en Samsung 250 HM260JI med en äldre MacBook (före 802.11n) och det har fungerat problemfritt. Jag började dock med att patcha firmware det första jag gjorde men efter det har det alltså fungerat finfint.

Min lösning var att skicka tillbaka disken o få en ny som fungerar perfekt!
mvh Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 00:28

Jag köpte också en såndär som funkade efter att jag uppgraderat firmware enligt samsungs hemsida. Däremot ville den inte skriva när den hade fyllts till ca 2/3. Det sa bara stopp. Inget felmeddelande, ingenting. Sen gick det inte att boota.

Lösningen blev retur och pengarna tillbaka. Väntar på Western Digitals nya 320 GB som kommer i dagarna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 01:37

Min har också fungerat klockrent från dag ett. MacBook1.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 15:43

läste om problemen med samsungs 250giggare. är det samma meck med 320giggaren och macbook (inte pro)? man tycker ju att de borde ha fixat problemet...

Jag har oxå problemet att vid nyinstallering vid leopard så hittar datorn inte hårddisken, så jag har gjort som dom skriver och bränt ut firmware och installerat men leopard hittar ändå inte hårddisken... Är det något annat man kan/ska göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 02:42

Jag har liknande problem... Hittar ingen lösning...
http://www.99.se/kringutrustning/235389-extern-hd-dyker.html#post1450138

Använder en helt ny hårddisk jag köpte idag.. En Samsung SpinPoint T166 HD501LJ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=138265

Macoteket säljer den så då tycker man att den ska funkar på Mac utan problem...

Carbon det har löst sig för mig nu och om du eller andra fortfarande har problem så försök med detta:
Först av allt tanka ner filen på http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=131.0
och packa upp och bränn som image fil. Avvakta sedan med den skivan till senare.

1. Efter du fått fram början på installation av OSX så gå in i menyn längst upp på sidan och välj skivverktyg.
2. Om du hittar din nya hårddisk i vänster kolumn är allt bra annars är det något fel på kopplingen.
3. Du väljer partionera och alternativet "GUID" i listan
4. Sen radera
5. Sen "Max OSX Extended"
6. Du startar om datorn och sätter i den brända skivan med Samsungs firmware, håller nere "C"
7. När det står att installationen är klar startar du om datorn igen, tar ut skivan och sätter i Leopard skivan.
8. Sen ska din hårddisk finnas där och allt bör flyta på.

Hoppas det var till någon hjälp

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-09-20 12:56
Ursprungligen av Salle83:

Carbon det har löst sig för mig nu och om du eller andra fortfarande har problem så försök med detta:
Först av allt tanka ner filen på http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=131.0
och packa upp och bränn som image fil. Avvakta sedan med den skivan till senare.

1. Efter du fått fram början på installation av OSX så gå in i menyn längst upp på sidan och välj skivverktyg.
2. Om du hittar din nya hårddisk i vänster kolumn är allt bra annars är det något fel på kopplingen.
3. Du väljer partionera och alternativet "GUID" i listan
4. Sen radera
5. Sen "Max OSX Extended"
6. Du startar om datorn och sätter i den brända skivan med Samsungs firmware, håller nere "C"
7. När det står att installationen är klar startar du om datorn igen, tar ut skivan och sätter i Leopard skivan.
8. Sen ska din hårddisk finnas där och allt bör flyta på.

Hoppas det var till någon hjälp

Det fungerar inte. Det går inte att tanka ner filen på http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=131.0

Det är .exe d.v.s. en PC file. Ingen lösning till Mac. jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Det är bara att ge upp och köpa en ny HD av en annan sort som passar en MacBook.

Senast redigerat 2008-09-20 13:37
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-20 17:07
Ursprungligen av Augusto:

Det fungerar inte. Det går inte att tanka ner filen på http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=131.0

Det är .exe d.v.s. en PC file. Ingen lösning till Mac. jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Det är bara att ge upp och köpa en ny HD av en annan sort som passar en MacBook.

Det fungerar utmärkt, du bootar ifrån skivan (som har något dos-operativsystem som patchar hårddisken), det spelar alltså ingen roll om du brukar köra OS X på datorn i vanliga fall.

Jag kan även passa på att berätta vad jag tycker om hårddisken änsålänge. jag har haft den 1 dag ungefär och den känns mycket snabbare än 80 gb disken som satt i från början, men den låter lite mer och fläkten sätts igång oftare. Så om ni vill ha en billig, snabb och relativt stor hårddisk och kan stå ut med lite lite mer ljud och lite meck för att den ska funka som den ska så är det bara att köpa!

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-09-20 22:14

Nej, det fungerar inte.

När man klickar på sfx504.exe vad man se är:

u%&€#®é∂£@© %HU CVnB &¶§§ ±´ %€#g )=+`NGe#"!56h BGfrb€€ui nBvtr€€##"! )(=jmNB°°MnbB MNBt5&€%#çƒ∂µ∞$£@@.[]ıªfiœ.osv osv

och när man ska bränna med Toast Titanium får man "sfx504.exe" is in an unsupported format and cannot be imported".

Det är synd men jar tror att man måste ha en PC med Windows för att packa upp och bränna den här "sfx504.exe", och det har jag inte.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-20 22:19
Ursprungligen av Augusto:

Nej, det fungerar inte.

Prova med den andra filen, den som har med iso i filnamnet, det är en skivavbild avsedd att brännas.

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-09-20 23:12

Ja!!!! Med mss80.iso går det bra att bränna.

Nu ska jag till Leopard installation. Hoppas att det också går bra.

Det gick bra!

Tack! Tack! Tack!

Senast redigerat 2008-09-21 01:39
Bevaka tråden