Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få virus på Mac?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 22:31

Glöm inte att vara observant på Word-filer med macron och liknande, om du kör Microsoft Office. De kan fortfarande åsamka problem och smitta dokument om användaren inte avaktiverar dem när denne öppnar smittade dokument. I och med att de flesta Macanvändare ej kör antivirusprogram kanske man kan få hjälp av en PC-användare när denne tar emot en .doc-bilaga som är så populärt att skicka fram och tillbaka i vissa kretsar, och dennes antivirus varnar med stora röda lampor.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-26 19:07

Vill gärna ha tips på bra antivirusprog för mac!
... kör norton nu (på min pc) men tycker de är lite slött ibland, så vet inte om jag vill skaffa de till macbook:en jag planerar att köpa.

Hört talas om Intego Internet Security Barrier X4, någon som vet om detta är bra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 21:42

Har läst i en annan tråd här på forumet, tyvärr hittar jag inte den igen. Men det nämndes att även om OSX inte kan skadas av virus, så kan den ändå smitta andra PC-datorer om något smittat skickas till en Mac och sedan skickas vidare till en PC... Är detta sant/möjligt?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-26 21:53
Ursprungligen av Reisan:

Har läst i en annan tråd här på forumet, tyvärr hittar jag inte den igen. Men det nämndes att även om OSX inte kan skadas av virus, så kan den ändå smitta andra PC-datorer om något smittat skickas till en Mac och sedan skickas vidare till en PC... Är detta sant/möjligt?

Har också hört att man kan sprida PC virus vidare via sin mac....dvs infektera kompisar med PC.
Vet dock inte säkert att de är så!
Sj ska jag ju switcha från PC till mac då Leopard kommer ut och måste erkänna att de känns lite osäkert att inte skaffa ett extra virusskydd.
Men börjar trots allt känna mig rätt säker efter att ha läst både här på sidan samt på apples hemsida om att inget extra skydd behövs (apple skriver dock att det aldrig är fel att ha extra säkerhetsprogram).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 22:12
Ursprungligen av MrCoffee:

Sj ska jag ju switcha från PC till mac då Leopard kommer ut och måste erkänna att de känns lite osäkert att inte skaffa ett extra virusskydd. Men börjar trots allt känna mig rätt säker efter att ha läst både här på sidan samt på apples hemsida om att inget extra skydd behövs (apple skriver dock att det aldrig är fel att ha extra säkerhetsprogram).

Ja, som van PC-användare så är det vanligt att känna osäkerhet i början. Men det går snabbt över. Jag tänker inte införskaffa antivirusprogram förrän det behövs.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-26 22:16
Ursprungligen av Reisan:

Ja, som van PC-användare så är det vanligt att känna osäkerhet i början. Men det går snabbt över. Jag tänker inte införskaffa antivirusprogram förrän det behövs.

Börjar sakta men säkert bli övertygad om den minimal risken hos Mac
...tror jag kör på din linje och väntar med virusskydd tills det bevisligen behövs och sålänge PC vännerna har antivirus (vilket ju är ett måste för dem) så riskerar man ju inte att föra vidare virus till dem ändå (om det nu är så att man kan föra vidare virus?)

Ursprungligen av MrCoffee:

Börjar sakta men säkert bli övertygad om den minimal risken hos Mac
...tror jag kör på din linje och väntar med virusskydd tills det bevisligen behövs och sålänge PC vännerna har antivirus (vilket ju är ett måste för dem) så riskerar man ju inte att föra vidare virus till dem ändå (om det nu är så att man kan föra vidare virus?)

Det finns ett gratis anti-virus här.

Ursprungligen av Reisan:

Har läst i en annan tråd här på forumet, tyvärr hittar jag inte den igen. Men det nämndes att även om OSX inte kan skadas av virus, så kan den ändå smitta andra PC-datorer om något smittat skickas till en Mac och sedan skickas vidare till en PC... Är detta sant/möjligt?

Ja, tyvärr så stämmer detta. Skrev en gång ett textstycke i Word på min Macbook. Nästa dag så skulle jag fortsätta i skolan, som har Windows. Gick inte att öppna filen, och virusvarningar kom upp.

Var bara till att skriva om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 22:35
Ursprungligen av ztaafen:

Ja, tyvärr så stämmer detta. Skrev en gång ett textstycke i Word på min Macbook. Nästa dag så skulle jag fortsätta i skolan, som har Windows. Gick inte att öppna filen, och virusvarningar kom upp.

Var bara till att skriva om.

Ok, då var det bekräftat... Ok, men om vi tar mitt senario, om mac-användaren har antivirusprogram, bör inte den virussmittade filen fixas av macens antivirusprogram? Och sen när man skickar till en PC-användare, så är filen "ren".

Ursprungligen av Reisan:

Har läst i en annan tråd här på forumet, tyvärr hittar jag inte den igen. Men det nämndes att även om OSX inte kan skadas av virus, så kan den ändå smitta andra PC-datorer om något smittat skickas till en Mac och sedan skickas vidare till en PC... Är detta sant/möjligt?

Det är sant på så sätt att någon kan skicka ett e-postvirus till dig som du läser i OS X. Då kan du naturligtvis själv skicka vidare meddelandet till någon annan. Det är inte som jag hört många tro när de hört det, att Macen blir en automatisk skicka-vidare-virus-robot som sprider virus överallt omkring sig.

Ursprungligen av Reisan:

Har läst i en annan tråd här på forumet, tyvärr hittar jag inte den igen. Men det nämndes att även om OSX inte kan skadas av virus, så kan den ändå smitta andra PC-datorer om något smittat skickas till en Mac och sedan skickas vidare till en PC... Är detta sant/möjligt?

Japp. Så är det.
Om man, som jag, arbetar i en blandad miljö; PC på jobbet och iMac med WinXP via Bootcamp hemma är det grymt skönt att kunna ha OSX som filter.
Jag laddar aldrig hem något på min Win-partition och använder heller inte mail på den.
Alla filer som har med Windows att göra går via MACOSX och en virusscan innan jag lägger dom i min delade mapp.
Jag vet inte om Norton för Mac hittar ALLA Win-virus etc men hittills har det fungerat bra.

Givetvis köra jag antivirus-program på Win-partitionen från Windows också.
Tycker det här verkar OK (gratis)

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.83078

Senast redigerat 2007-11-28 04:30

Ja, det är den enda anledningen till att ha antivirusprogram på en Mac. Men inte har jag det för det som hände mig förut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 23:12
Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det är den enda anledningen till att ha antivirusprogram på en Mac. Men inte har jag det för det som hände mig förut.

Ok, så för o vara schysst mot PC-användarna så kan man ha antivirusprogram på macen.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, så för o vara schysst mot PC-användarna så kan man ha antivirusprogram på macen.

Eller så drar vi på oss en massa spridarvirus och till slut kommer alla att byta till mac då vi är virusfria. Känns som en bra deal! (plus att det är billigare för oss macusers)

(Är nämligen sjukt trött på att aldrig ha någon att prata med om min dator som inte kallar mig "jävla mac-användare)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 18:59

Ville bara skicka menigheten till min gamla tråd i ämnet.

En del program för MS Windows fungerar ej om man inte kör dem som administratör. Detta är egentligen endast delvis Microsofts fel. Jag stöter sällan på problem av att jag arbetar som vanlig användare i Mac OSX i Mac OSX!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-27 09:01

Jag förstår inte riktigt argumentet att vi ska slösa vår datorkraft på anti-virus för att vara "sjyssta" mot PC-användare. Det är deras ansvar, inte vårat. Vill de slippa virus får de själva ta ansvar för sitt undermåliga datorval och att installera anti-virus osv.

Vill man slippa virus väljer man en Mac.

Jag skulle aldrig få för mig att leva med sämre prestanda, batteritid och stabilitet på min Mac för att skydda oupplysta PC-användare som inte tar sig tid att aktivt välja den bättre produkten. För min del kan de gärna få såsa runt i virus- och spywareträsket tills de själva inser att det finns ett överlägset alternativ.

Senast redigerat 2007-07-27 10:41
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 10:25
Ursprungligen av akesson:

Jag förstår inte riktigt argumentet att vi ska slösa vår datorkraft på anti-virus för att vara "sjyssta" mot PC-användare. Det är deras ansvar, inte vårat. Vill de slippa virus får de själva ta ansvar för sitt undermåliga datorval och att installera anti-virus osv.

Finns inget direkt argument för att som Mac-användare ta hänsyn till PC-användarna. Detta valet är högst individuellt. Jag kan tänka mig att göra det för mina vänners skull, som använder PC. Jag bryr mig inte så mycket om största allmänheten av PC-användare.

Ursprungligen av akesson:

Vill man slippa virus väljer man en Mac.

Alldeles riktigt!

Ursprungligen av akesson:

Jag skulle aldrig få för mig att leva sämre prestanda, batteritid och stabilitet på min Mac för att skydda oupplysta PC-användare som inte tar sig tid att aktivt välja den bättre produkten. För min del kan de gärna få såsa runt i virus- och spywareträsket tills de själva inser att det finns ett överlägset alternativ.

Det egna valet respekteras. Bra att du står för din ståndpunkt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-27 11:38

Har man en server där man delar filer mellan windows och andra os kan man ju köra antivirus för att slippa support på windowsburkarna sen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-11 16:44

Att göra ett virus till Mac är mycket enkelt. Jag ska här dra ett exempel. Mac OS X har något som kallas InputManagers, detta är en katalog som finns i Library-mapparna (bibliotek på svenska).

Vad är då InputManagers? Det är kod som körs tillsammans med ALLA program som körs på Macen. Exempelvis så baseras alla Safari-plugins på just InputManagers. Dessa körs när ALLA program startar, men väljer att avsluta om applikationen i fråga inte är Safari. InputManagers är alltså en metod för att "infektera" program med kod som ska förändra dem — och den är inbyggd i Mac OS X redan. Vill man skriva ett virus till Mac så har man alltså själva funktionen för att "smitta" andra program GRATIS direkt från operativsystemet. Smidigt va?

Att lägga till en InputManager är också mycket enkelt, och kräver ingen som helst autenticering om man lägger den i användarens egen Library-mapp (alltså Bibliotek/InputManagers).

Det fina med InputManagers är att de körs automatiskt när användaren kör någon av sina andra applikationer. De syns inte som processer i aktivitetskontrollen, eftersom de är en del av applikationen som de körs tillsammans med. De syns inte och stör inte användaren, eftersom de ligger i mappen InputManagers i Biblioteks-mappen, där användare sällan kollar och inte vet vad som hör hemma där och inte.

Så, vad återstår för att skapa ett virus? Jo naturligtvis att smitta andra datorer också eller hur? Det återstår alltså att på något vis skicka vårt InputManager-baserade virus till andra Mac-datorer och installera det i rätt mapp även på dem. Distributionen, alltså.

Hur gör man då detta? Det finns massor av sätt, men de huvudsakliga är: 1) via säkerhetshål och 2) via trojan som lurar användaren att köra filen i hoppet att den gör nåt annat roligt, exempelvis visar bilder på Britney Spears naken, eller nåt i den stilen.

Ett lämpligt säkerhetshål måste alltså tillåta oss att skriva en fil i den aktiva användarens hemkatalog (eller mer exakt i en underkatalog). Med andra ord är det inte mycket alls som vi behöver. Säkerhetshål som tillåter detta är inte alls särskilt ovanliga, då och då dyker de upp, och lite senare täpps de igen av Apple (exakt samma sak händer på Windows). Har man bra timing så borde inte detta vara särskilt svårt.

Det större problemet är snarare att överhuvudtaget hitta andra Macar att infektera. Som alla vet så är dessa ju svårare att hitta än Windows-maskiner. Vår målgrupp med potentiella datorer att infektera är extremt liten, jämfört med Windows-maskiner.

Användarna av Mac är ju dessutom inte heller vana vid att ideligen klicka "Ok" när en konstig dialogruta kommer upp, till skillnad från Windows-användare för vilka detta, och divserse andra konstigheter, är vardagsmat. Detta gör det svårare att distribuera viruset från dator till dator, dock ska det sägas att det är mycket långt från omöjligt.

Så, in sumarum: För att skapa ett virus behöver vi dolt från användaren köra kod, gärna infektera program som användaren använder dagligen och antar vara bra och säkra program. Detta är på Mac OS X mycket enkelt för en potentiell Virus-makare. Därtill behöver vi sprida viruset till andra datorer, och tillvägagångssättet för detta skiljer sig inte nämnvärt från hur det går till på Windows.

Där det skiljer sig enormt mycket är målgruppens storlek och koncentration. Ett Windows-baserat virus kan med enkelhet sprida sig till ett helt kontorslandsskap, eller en hel organisation, 2 minuter efter det att viruset tagit sig in i en dator. Virus till Mac OS X får det sjukt mycket tuffare, framförallt pga att Macar inte finns varken i samma koncentration eller omfattning; och därtill är användarna förmodligen mer på sin vakt eftersom "skumma grejer som händer med datorn" inte är vardagsmat för dem.

Att virus behöver administratörsrättigheter stämmer inte överhuvudtaget. Det finns oändligt med saker som man skulle kunna låta viruset göra när det väl infekterat en massa Macar; exempelvis låta klienterna surfa till en sida och klicka på Google-annonser, vilket virus-makaren tjänar pengar på. Vad mer? Ptja, bara fantasin sätter gränserna för vad man kan hitta på med ett nätverk med infekterade Macar som lyder din minsta vink. Men autenticering är hursomhelst inte ett problem, det behövs inte.

Googla "inputmanager" tillsammans med "virus" så finns säkert en del att läsa på ämnet. Med detta inlägg ville jag främst klargöra att anledningen till att så få (eller inget) virus finns till Mac OS X absolut inte har något att göra med att Mac OS X kräver autenticiering vid vissa tillfällen då man ska skriva till en systemmapp. Det beror inte heller på att Mac OS X är svårare att utveckla virus till.

Fotnot: I nästa version av Mac OS X så har Apple tagit bort InputManagers. På tiden, tycker jag.

Senast redigerat 2007-10-11 17:01
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 11:29

Jag har redan i andra diskussioner berättat hur man mycket enkelt skriver virus till Mac OS X. Jag har också berättat varför dessa virus — som dock enkelt kan skrivas för att infektera och ställa till ofog på själva datorn — är nästan omöjliga att sprida.

Jag säger en sak bara: ni som tror att ni sitter säkra bara för att ni kör Mac OS X, som av någon anledning är helt osårbart i era ögon, ni har större chans att drabbas när det väl kommer ett virus som är smart nog utformat för att lyckas sprida sig, den stora utmaningen till trots.

Inom serveradministration finns det en "gammal sanning" som går ungefär så här: en okunnig användare som har ansvaret för en unix-server är mycket sämre än en okunnig användare som har ansvaret för en windows-server.

Din Mac är en unix-server.

Jag noterar att det numera finns ett Norton Antivirus 11.0 för Mac. Det står att programmet automatiskt upptäcker och avlägsnar virus. Eftersom vi har en ett antal Mac hemma och aldrig råkat ut för något virus i Mac, skulle jag vilja ställa en fråga till Norton: "-Hur många virus har ni hittills tagit bort i en Mac och vad heter dessa virus?".

Finns tomten? Finns det virus på en Mac?

gör det enkelt . virus på mac : NEJ .

Det finns antivirus därför att du potentiellt kan ha en infekterad fil som visserligen inte gör någon skada hos dig, men som du antagligen ändå inte vill ha där.

Precis som jag skrev ovanför så hittar Norton för Mac även virus för Windows.
Kör man en check innan man skickar filer vidare så har man ju förhoppningsvis hjälpt sina kompisar som har Windows. Statistiskt sett - dom flesta kompisarna

Jag använder Yahoo-mail och de tycks ju kontrollera att bilagor inte har virus. Räcker inte det?

De flesta Mac OS X-användare kör helt utan antivirus, och det verkar fungera bra ändå.

Bevaka tråden