Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbränning i ny iMac 20" Core 2 Duo bildskärm!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Jag förstår inte hur det här kan hända. Låter ni inte datorn släcka skärmen helt? Det sparar ström och förlänger livet på din dator när skärmen släcks helt.

//Rob

Exakt, varför skulle man ha skärmen på om man itne använder datorn?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-04 20:54

Skärmsläckare behövs inte på LCD-skärmar eftersom dessa inte kan få inbränningar som de gamla CRT-skärmarna. Man kan få skuggor av det som visats länge på skärmen men detta försvinner när man stänger av skärmen.

Ytterligare en anledning (förutom energiåtgång) till att låta skärmen gå i vila i stället för att använda en skärmsläckare är att då släcks de lysrör som finns i skärmen och man förlänger livslängden på sin skärm.

Det finns bara en anledning till att inte låta skärmen gå i vila eller att använda skärmsläckare och det är när man jobbar med kalibrerade skärmar med färg. Det kan ta ett tag att "värma" upp en LCD-skärm så att man får rätta färger och då kan det vara ide att låta den stå på under tiden man jobbar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Skärmsläckare behövs inte på LCD-skärmar eftersom dessa inte kan få inbränningar som de gamla CRT-skärmarna. Man kan få skuggor av det som visats länge på skärmen men detta försvinner när man stänger av skärmen.

Du har inte sett min fars LCD-skärm!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-04 22:58

Rent tekniskt kan man inte få inbränningar på en LCD som på CRT och plasma. Det blir en ghost-image som försvinner efter ett tag med avständ skärm eller en annan bild.

Här är en några år gammal artikel om problemet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Rent tekniskt kan man inte få inbränningar på en LCD som på CRT och plasma. Det blir en ghost-image som försvinner efter ett tag med avständ skärm eller en annan bild.

Här är en några år gammal artikel om problemet.

Rent praktiskt så har min far en konstant "Windows-docka" ”inbränd” i skärmen även om han startar datorn efter en vecka oanvänd.

Fick samma problem jag med idag!

Har haft bootcamp på under gårdagen, och trodde att jag hade inställningarna så att skärmen skulle släckas efter ett tag.

När jag vaknade imorrse så märkte jag att skärmen fortfarande var igång, big deal tänkte jag..

När jag sen startar om i OSX så ser jag fortfarande "skuggor" från Windows bakgrundsbilden!!!

Det är lite svårt att förklara hur det ser ut, det är inget streck eller så, det är verkligen bakgrundsbilden!
Win bakgrunden är massor av tecken som bildar Fruity Loops loggan..!

Har kört med helvit, och grå bakgrund sen jag upptäckte det, men tror inte det här ändrats så mycket!

Ursprungligen av rosen888:

När jag sen startar om i OSX så ser jag fortfarande "skuggor" från Windows bakgrundsbilden!

Snacka worst case scenario!

haha precis!

Tog bild med iPhonen så ni kanske förstår lite mer!

Det är allt som ser ut som smuts från höger i bilden till precis under "innehåll" i menyraden..! och ner till hälften av bilden.

Konstigt dock att det bara blev i övre vänstra hörnet, eftersom bilden ligger i varje hörn på Win skrivbordet!

Usch. Jag lider med dig. Jag är jäkligt nöjd över att jag 1) har skärmsläckaren inställd på energisparläge och stänger av skärmen automatiskt efter 2 timmar och att jag 2) av vana alltid stänger av skärmer (med hjälp av aktiva hörn) på min macbook varje kväll innan jag går och lägger mig.

Bra tråd, för den kan nog vara ett wake-up call för många som "av princip" inte stänger av sina LCD-skärmar för "de SKA ju inte ta skada av det". Tyvärr finns det ju alltid extremfall och otursfåglar. Dessutom borde vi värna om miljön och tänka på energiförbrukningen.

Jag använder precis som du, aktiva hörn i OSX, för att stänga av skärmen..
Men dock så lurade windows monstret mig in i det onda!

Eller så var det helt enkelt mitt eget fel eftersom jag inte kollade energispar inställningarna.

Kan någon förstå varför endast ena hörnet blev såhär? är bakgrundsljuset så varierande på skärmen? konstigt!

Denna tråd kan ju användas som en skrämseltaktik för att folk verkligen ska förstå varför man ska låta skärmen vila!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-10 19:03

Man kan ju nästan tro att det är ett virus som sprider sig, efter att ha läst denna tråden för några dagar sedan, så upptäckte jag till min fasa att facebook-loggan är inbränd i min imac alu 24" :-|

Är det någon som har en lösning på detta, eller är det försent att åtgärda det?

Jag har satt att skärmen ska slockna efter 15 minuter, samt använder mig utav aktiva hörn till att släcka, men av någon anledning, så kan skärmen stå på efter att jag kommer hem från jobbet etc. Mäkta jobbigt är det iaf.

Någon?

/Dk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-10 21:23

Jag Googlade, många verkar vara drabbade. Intressant läsning:

Apple - Support - Discussions - iMac 24 Aluminum screen burn-in? ...
Apple - Support - Discussions - Lines on 24" iMac Screen - Possible ...
Avoiding image persistence on Apple LCD displays

"image persistence" kallar Apple det. Fenomenet verkar gälla 24". I trådarna ovan verkar det faktiskt som att det BARA är folk med imac alu 24" som är drabbade. Men den här tråden tyder på något annat.. märkligt?

Det verkar vara att värmeproblem. FOlk har installerat program för att reglera fläktarna och verkar ha fått ordning på det. På bekostnad av den ljuva tystnaden. Men det ska fan inte behövas.

Har tänkt köpa imac inom kort. nu tvekar jag.

Senast redigerat 2008-08-10 22:17

Oj, tack elbis, jag läste inte riktigt rubriken på tråden när jag postade!
Mitt problem är ju också på en 24:a...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-11 05:28

Mitt har försvunnit nu sedan jag slutat använda klockskärmspararen och använt en dämpad vit bakgrund istället.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-08-11 20:12

Jag hade exakt samma problem på min iMac 24" efter att ha kört klockskärmsläckaren men det verkar ha ordnat till sig nu efter ett par dagar men en annan skärmsläckare.

Och här har problemet också försvunnit! har växlat då och då mellan ljus grå bakggrund, och hel vit..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-12 08:57

Jag har haft image persistance från och till. Det dyker alltid upp när det varit varmt ett tag och sedan blir det svalare vid kvällar eller att en kallfront dyker upp.
Första gången satt bilden kvar i flera dagar. Andra gången några timmar. Har lagt märke till att jag får skuggor i några sekunder ibland också.

Men sedan det varma vädret försvann och inomhustempen i lägenheten är under 25 grader på dagarna så har jag inte fått dem längre.

Att ha en vit bild som skärmsläckare löste problemet bra mycket snabbare än att ha skärmen avstängd. Jag drog ut strömmen till imacen och lät den ligga så i 2 dygn. Startade och det var precis samma skugga som förut. Men 15 min av en vit skärmsläckare och bilden var nästan helt borta.

Image Persistance har jag upplevt på mina 24" Dell-skärmar på jobbet också. Så det verkar vara ett utbrett fenomen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-13 23:31

Vissa färger har jag märkt bränner in på bara ett par minuter i min 24" men dom försvinner efter ett tag. Speciellt gröna linjer fastnar "direkt!"

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-15 16:56
Ursprungligen av klchbo:

Gäller problemet bara 24"?

Problemen gäller alla tfter tror jag, jag kan se samma fenomen på 22"are på jobbet när jag går och söker bland skärmar som körts endel. Dock upplever kanske folk med bättre paneler värre eftersom det både syns mer och man har högre krav.

Det är vissa färger som avslöjar fenomenet bättre än andra. Så har man en sådan bild och går och testar så märker man ett och annat.

Givetvis kan LCD-paneler också få inbränningar. Min 12" skärm på notebooken har inbränningar efter utforskaren, flera skärmar på jobbet har inbränningar. Sen om det är "ghosting" eller permanenta inbränningar får någon annan förklara. På min notebook så har det blivit bättre, men det går fortfarande att se problemet efter 2 år. Jämfört med Plasma så tar det oerhört mycket längre tid att få en inbränning på LCD, jag hade själv glömt min dator på fel energisparläge när jag var borta i flera dygn. Skärmar ska aldrig vara på dygnet runt, både med tanke på inbränningar och för att vara lite ekonomisk med skärmens bakgrundsbelysning.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-03 01:46

Har själv noterat det på sistone. Det är konturen av Safaris fönster som lämnat sina spår. Troligtvis en kombination av att fönstret varit aktivt länge och att datorn varit extra varm under sommaren.
Så länge det inte blir värre har jag inget att klaga på.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-07 17:35

Varför var jag tvungen att se den här tråden? Hade aldrig noterat problemet tidigare, och nu stör jag mig som fan på det. :/

Försvinner dock ganska snart.

Här har ni en till med samma hemska fenomen på min 24" alu =(

Yes! Mitt försvann efter en halvdags körande med JS screenfix programmet + vit skärmsläckare+
avstängd under 8 timmar.

Pheeew!

Ursprungligen av drifter7508:

Yes! Mitt försvann efter en halvdags körande med JS screenfix programmet + vit skärmsläckare+
avstängd under 8 timmar.

Pheeew!

Äsch! Nu blir det bara värre och värre! Fenomenet uppstår varje dag.
Längst upp har jag numera en mörk linje. Tex. Youtube loggan bränns också fast
efter en ca 30 minuter.

Hur fasiken gör man nu? Är det lönt att skicka in den till Apple?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-06 17:43
Ursprungligen av drifter7508:

Äsch! Nu blir det bara värre och värre! Fenomenet uppstår varje dag.
Längst upp har jag numera en mörk linje. Tex. Youtube loggan bränns också fast
efter en ca 30 minuter.

Hur fasiken gör man nu? Är det lönt att skicka in den till Apple?

Antingen ignorera det eller lämna in den, det löser inte sig själv.

Gick in på denna tråd efter det att jag upptäckte att ett verifikat från bokföringsprogrammet var inbränt på iMacens 24-tumsskärm. Kunde tom läsa några siffror. Jag körde JScreenfix ett par timmar och sedan var inbränningen borta. Har nu surfat i en stund och upptäckte att Firefoxmenyn nu är inbränd. Vad tusan är detta? Är det ett tillverkningsfel? Garantin är slut sedan en tid och detta är inte bra.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Gick in på denna tråd efter det att jag upptäckte att ett verifikat från bokföringsprogrammet var inbränt på iMacens 24-tumsskärm. Kunde tom läsa några siffror. Jag körde JScreenfix ett par timmar och sedan var inbränningen borta. Har nu surfat i en stund och upptäckte att Firefoxmenyn nu är inbränd. Vad tusan är detta? Är det ett tillverkningsfel? Garantin är slut sedan en tid och detta är inte bra.

För nått år sen så hade jag samma problem med min iMac 24". Nu så syns inget och det enda jag gjorde var att se till att skärmen går i vila fort och att försöka ha den så att den inte blir för varm.

Ursprungligen av poseidon84:

För nått år sen så hade jag samma problem med min iMac 24". Nu så syns inget och det enda jag gjorde var att se till att skärmen går i vila fort och att försöka ha den så att den inte blir för varm.

Tack, jag ska testa det du skriver. Hur menar du att du gör för att den inte ska bli för varm?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Tack, jag ska testa det du skriver. Hur menar du att du gör för att den inte ska bli för varm?

ser till att den har luft runt om, ställer den inte bredvid elementet i det varmaste rummet osv, så väldigt basic

Bevaka tråden