Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook och k750i som modem?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är ny macanvändare och inbiten PC-fantast. Älskar min nya MacBook, och fnyser numera ännu mer åt windows. Är supernöjd.

Tänkte koppla in nallen och använda den för att koppla upp till GPRS, och sedan surfa på datorn. Detta går på PC med Sony Ericssons program PC Suite eller vad det heter. Ser dock att det inte finns till mac! Macen har god kommunikation med telefonen, kan ju skicka filer och så, men internetbiten vet jag inte hur jag skall lösa. Är ovan vid macs nätverksgränssnitt.

Vet ni hur jag skall göra?

Tack på förhand
Johan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 12:21

I 10.4.9 så finns PAN profile implementerat. Du väljer "Join Network on <din-mobil>" i bluetooth-menyn. Sök på 99.se och du hittar utförligare svar (från mig).

Om du parkopplat telefonen med datorn ska du göra lite inställningar för modem under nätverksinställningar. Det finns massor av info hur man gör detta både här och på nätet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 19:46
Ursprungligen av Eindpeng:

Helt onödigt och omständligt. Du måste använda dig av modem-script som ibland tenderar till att, åtminstone för SE K800i, haka upp sig.

Om din telefon anger "PAN Network Access Point" i fliken Devices i System Preferences för Bluetooth så kan du använda dig av en bättre lösning. Du slipper scriptet. Du slipper fylla in en massa uppgifter i Macen. Det är enklare helt enkelt.

Visst är jag envis, men erfarenheten både under Mac OS X och Linux pekar på att PAN är en enklare lösning än modem-script.

Grejen var den att jag inte hittade någonting om PAN, försökte det först.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-20 21:24

Nej, du har alldeles rätt: SE K750i har bara stöd för DUN, ie. DialUp Networking. Mer känt som modem-emulering. Mao du får behandla telefonen som ett vanligt Hayes-komaptibelt modem. Synd, men jag ville tro lite mer om telefonen...

Hehe ok! Din metod verkade ju otroligt smidig. Behöver dock bara uppkopplingen för vissa enkla grejer ibland, så det behöver inte fungera så bra. Sålänge jag kommer ut på nätet ett par sekunder räcker det.

1
Bevaka tråden