Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppZapper - Avinstalleraren Apple glömde

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 23:36
Ursprungligen av Baron:

lite .plist-filer skadar ju inte, så man kan nog säga att programmet som regel är avinstallerat när det kastas i papperskorgen.

.plist filen gör mer nytta än skada att spara det är helt rikgtigt som du säger. Men hur är det med Application Support mappen? Där sparas det mesta på ett program och den missar många.
Själv bryr jag mig inte om den heller men den stora delen data ligger där trots att det är lite ändå.

Förutsättningen för att ha bra avinstallationsprogram är att ha bra installationsprogram. Precis som Acke säger så borde Apple ha en central mekanism för hur installationer ska gå till, men det har de inte, vilket skapar inkonsekvens och merarbete för såväl utvecklare som användare.

Att Windows är helt överlägset på området vet alla som kan något om installationsprogram. Det är nästan omöjligt att få någon förståelse för på ett Mac-forum, eftersom det alltid kommer någon och drar upp hur gamla Windows-program med delade filer funkar, och tror att nya Windows-installerare funkar på samma sätt.

Likaså råder ett romantiskt skimmer över "dra och släpp" som installationsmetod på Mac. Sanningen är att det för allt annat än små plutt-program är en helt värdelös installationsmetod som skapar långt fler problem än det löser.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att Windows är helt överlägset på området vet alla som kan något om installationsprogram. Det är nästan omöjligt att få någon förståelse för på ett Mac-forum, eftersom det alltid kommer någon och drar upp hur gamla Windows-program med delade filer funkar, och tror att nya Windows-installerare funkar på samma sätt.

Kan du inte kort förklara på vilket sätt windows är helt överlägset på detta?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-19 22:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att Windows är helt överlägset på området vet alla som kan något om installationsprogram. Det är nästan omöjligt att få någon förståelse för på ett Mac-forum, eftersom det alltid kommer någon och drar upp hur gamla Windows-program med delade filer funkar, och tror att nya Windows-installerare funkar på samma sätt.

Ursäkta men du har inte en aning hur mycket windows lämnar kvar efter dom flesta programen installerade.
Kolla bara på registret hur många nycklar lämnas inte kvar av tex. världen sämsta antivirus som Norton tex?

Många program lämnar även kvar massa i Document and settings och sen har du Windows/System mappen, även System32.
Spelelens sparade games är och nått som oftast lämnas kvar men vissa frågar faktiskt efter radering, men få.
Även i Program el. Program files blir oftast kvar tomma mappar eller mappar med filer i.
Är det nått som lämnas kvar av avinstallerarna så är det under Windows. Har installerat 1000 tals program och testat under åren och sett detta.

Det finns hyfsade avinstallerare under Windows men hävdar att mycket få mjukvaru tillverkare licensierar dessa.

Ursprungligen av Tjarven:

Ursäkta men du har inte en aning hur mycket windows lämnar kvar efter dom flesta programen installerade.
Kolla bara på registret hur många nycklar lämnas inte kvar av tex. världen sämsta antivirus som Norton tex?

Många program lämnar även kvar massa i Document and settings och sen har du Windows/System mappen, även System32.
Spelelens sparade games är och nått som oftast lämnas kvar men vissa frågar faktiskt efter radering, men få.
Även i Program el. Program files blir oftast kvar tomma mappar eller mappar med filer i.
Är det nått som lämnas kvar av avinstallerarna så är det under Windows. Har installerat 1000 tals program och testat under åren och sett detta.

Det finns hyfsade avinstallerare under Windows men hävdar att mycket få mjukvaru tillverkare licensierar dessa.

Ja precis som jag sa så finns det dåliga Windows-exempel, men om du någon gång byggt en modern installerare i VisualStudio (vilket jag av ditt svar förstår att du inte har) så hade du vetat hur otroligt mycket bättre processen är än med Xcode)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-19 21:08

Det jag menar med program är filer som skapas av programet förutom då just filer man väljer att skapa själv som t.ex. ett nytt dokument som du väljer att spara för du skrivit något.

Skapar programet en inställningsfil för jag ändrar nått i deras grundinställningar så tycker jag den också ska tas bort när jag tar bort programet.

Jag kan köpa att sånt kan vara bra för vana användare. Men för ovana användare när ska vi veta att vi verkligen har tagit bort allt som tillhör ett program då vi inte ens vet var vi ska börja?

Du nämner mappen "Application Support", sen kommer näste man o nämner nån annan mapp där program "kan" ha sparat filer. Tillslut så vet man inte var man är. Då jag precis börjat förstå OS X uppbyggnad av hela mappkonstruktionen på hårddisken.

Det kanske låter lite som man om man skulle sitta och kört in någon form okonfigurerad och ografisk version av t.ex. Linux o sen klaga på systemet "Varför gör det inte sånt automatiskt?".

Men OS X börjar ju bli vanligare o vanligare. Därför borde det också bli mer lätthanterligt. Vissa saker har OS X lyckats med betydligt bättre än windows. Andra inte. Och så kanske det helst ska förbli för annars kommer vi kanske bara få ett till "dåligt" windows system...

Men jag tror vi alla kan väll iallafall komma överens om att en fråga om man vill eller inte vill ta bort allt som tillhör programet skulle kunna vara en lätt lösning på problemet. Eventuellt lägga till en kryssruta "fråga inte om detta igen" så vana användare kan välja att inte ta bort allt sen rensa själv bäst dem själva vill.

Fast då hamnar vi igen på windows stuket att för säkerhetsskull fråga om allting 7 gånger helst så det verkligen inte kan gå o göra fel o det vill man inte heller.

Så jag vet inte vart jag vill komma behövde kanske bara skriva nått. Godnatt

  • Medlem
  • 2007-06-20 12:20

Ett program som appzapper måste för att behålla nån sorts trobvärdighet redovisa vilka program som kan eller inte kan avinstalleras.
Vi har ju två exempel på ganska vanliga program i den här tråden som inte avinstalleras av AppZapper.

Ursprungligen av Baron:

Ett program som appzapper måste för att behålla nån sorts trobvärdighet redovisa vilka program som kan eller inte kan avinstalleras.
Vi har ju två exempel på ganska vanliga program i den här tråden som inte avinstalleras av AppZapper.

Hm läste inte resten av tråden så noga så jag måste ha missat ett program. Norton antar jag var det ena. Det är förstås valfritt vad man använder men jag gillar AZ som ju dessutom erbjuder gratis uppdateringar livet ut. Om det sedan avser programmets livslängd eller min egen är en annan femma...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 13:42

AppZapper kan säkert vara bra, spara lite tid och besvär. Men inte så att det är värt att lägga pengar på, enligt mig.

  • Medlem
  • 2007-06-20 16:26

QuarkXPress. Och jag har svårt att tänka mig att den tar Adobes CS-svit.
För småprogram och shareware kanske det är bra i de flesta fall. Men jag skulle aldrig lita på att den rensar bort stora program.

Bevaka tråden