Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xmltv-widgeten: Vad retar ni er på? Vad kan förbättras i en eventuell version 2?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

med risk för att jag har fel så även fast tablån fortsätter till kanske 3-4 på natten så visas ändå nästa dags tablå efter kl 24. det vore fint om dygnsbrytningen inte var kl 24 utan typ kl 04 eller så.

Eftersom man inte kan citera flera så kommer här flera svar och några klargöranden huller om buller:
- Programmen visas i version 1 fel efter kl 01 sommartid (02 vintertid). Jag sitter aldrig uppe och kollar på tv då så jag märker aldrig av det Dock vet jag varför det uppstår och i en version 2 så vet jag hur man *inte* ska göra... förhoppningsvis fixar det problemet.
- Nedladdning av tablåer kommer flyttas ut från widgeten till ett separat litet program som laddar ner tablåerna automatiskt en gång om dagen eller något sådant. Detta program ska städa upp efter sig.
- Baksidan ska göras om.
- De många odokumenterade kortkommandona ska bort och ersättas med knappar/reglage, troligen på den omgjorda baksidan.

- Inga nya funktioner kommer läggas till innan de gamla (som är bra) är på plats först. Version 1 har tagit två år att pussla ihop... och då hade jag nånting att börja på. Nu börjar jag från grunden men det verkar ju korkat att ha en version 2 som kan mindre än version 1. Man ska inte behöva köra både version 1 och 2 samtidigt. Dock så kommer det förmodligen ta väldigt lång tid innan version 2 kan ta över så jag är egentligen mer intresserad av såna saker som redan finns i version 1 men som är korkade/felaktiga. Att gamla tablåer sparas och att det finns odokumenterade snabbkommandon är ypperliga exempel på saker som existerar men funkar kasst. Mer sådant till en början tack

Jag vill bara tacka för en av de bästa och den mest använda widgeten!

Alla synpunkter/förbättringsmöjligheter jag har på den har redan tagits upp ovan.

Jag tycker att du ska göra någon form av supportsystem så att de som vill kan skänka dig en slant som tack för hjälpen. Paypal eller nått. Det är en grymt bra widget och du förtjänar att få in lite pengar.

Tack fär en bra widget.

/Martin

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Jag tycker att du ska göra någon form av supportsystem så att de som vill kan skänka dig en slant som tack för hjälpen. Paypal eller nått. Det är en grymt bra widget och du förtjänar att få in lite pengar.

Tack fär en bra widget.

/Martin

Man tackar

Visst har jag tänkt tanken med paypal eller något... alltid trevligt med en slant här och där
Men samtidigt så tycker jag själv att om jag betalar pengar för en programvara så innebär det också att jag bör ha vissa rättigheter. Exempelvis snabb support vid problem, att de buggar jag eventuellt råkar ut för blir fixade inom kort samt kunna ge förslag på nya funktioner och förvänta mig att de blir implementerade.
Så skulle jag börja ta emot pengar för widgeten, på ena eller andra sättet, så skulle jag känna mig moraliskt ansvarig att ge snabb support, fixa buggar och implementera önskefunktioner. Man ska ju leva som man lär...

Sen är det ju faktiskt även så att widgeten helt gratis använder xmltvtablåerna från swedb.se. All bandbredd, servrar och liknande betalar ju ingen av oss en krona för. Och då känns det fel att i efterhand profitera på nånting som jag fått gratis...

Dessutom så har jag ju inte gjort heeeela widgeten själv. Jag har kodat en herrans massa men de skins som finns har jag ju fått hjälp med. Utan den hjälpen hade det sett ut som f-n kan jag säga. Också den hjälpen var och är helt gratis och då kanske det inte är helt hundra att jag ensam drar in kosingen...

Så enklaste sättet att slippa alla dessa moraliska dilemman är helt enkelt att inte blanda in pengar alls. Men jag tackar för vänligheten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 01:29
Ursprungligen av gusax840:

Man tackar

Visst har jag tänkt tanken med paypal eller något... alltid trevligt med en slant här och där
Men samtidigt så tycker jag själv att om jag betalar pengar för en programvara så innebär det också att jag bör ha vissa rättigheter. Exempelvis snabb support vid problem, att de buggar jag eventuellt råkar ut för blir fixade inom kort samt kunna ge förslag på nya funktioner och förvänta mig att de blir implementerade.
Så skulle jag börja ta emot pengar för widgeten, på ena eller andra sättet, så skulle jag känna mig moraliskt ansvarig att ge snabb support, fixa buggar och implementera önskefunktioner. Man ska ju leva som man lär...

Sen är det ju faktiskt även så att widgeten helt gratis använder xmltvtablåerna från swedb.se. All bandbredd, servrar och liknande betalar ju ingen av oss en krona för. Och då känns det fel att i efterhand profitera på nånting som jag fått gratis...

Dessutom så har jag ju inte gjort heeeela widgeten själv. Jag har kodat en herrans massa men de skins som finns har jag ju fått hjälp med. Utan den hjälpen hade det sett ut som f-n kan jag säga. Också den hjälpen var och är helt gratis och då kanske det inte är helt hundra att jag ensam drar in kosingen...

Så enklaste sättet att slippa alla dessa moraliska dilemman är helt enkelt att inte blanda in pengar alls. Men jag tackar för vänligheten

Bla bla bla bla. Sluta tjafsa, vi vill donera!

Har sagt det förr, men återigen: TACK! Finns ingen widget som jag använder lika ofta som denna. Tveklöst bäst, och den buggar aldrig för mig längre.

Som andra sagt så vill även jag gärna ha en sorteringsfunktion och det hade ju varit fint om det på något vis hade gått att automatisera så att kanalerna får rätt/senaste logga. Som det är idag saknas det fortfarande loggor för Showtime och Star! och bl a TV400:s logga är den gamla.

Jag gillar XMLTV väldigt mycket. Men jag förstår inte varför loggorna för TV4 Film, TV8, Barn/Kunskap, SVT24 och Nikolodeon inte visas.

Som tidigare sagts... för problem med loggor, prova att slänga ett öga på: http://www.99.se/1278038-post496.html

Om loggorna inte finns på servern (som i Showtimes fall tror jag) så går det utmärkt att tillverka en logga själv. 100x100px, png-format, genomskinlig bakgrund. Maila den till mig så skickar jag den vidare till de som har hand om servern. Vill de ta med den så hamnar den på servern, annars bakar jag in den direkt i widgeten.

Jag som har noll grafiskt kunnande tycker i alla fall att det är svårt att hitta bra originalförlagor till loggorna. Hittar inget PR-material att ladda ner från varken Showtime eller Stars hemsidor.

gjorde två stycken... transparanta och fina. kollade så formaten inte ändrades på image shack, men de är precis som de ska.

Man får tacka, jag skickade vidare dem till en av killarna som står bakom tablåservern så får vi hoppas de passerar kvalitetskontrollen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-28 20:26

Hej!

1. Har ingen aning om vad ni pratar om.
2. Skulle ni vara vänliga och lägga upp någon länk till denna widget.
3. Jag har inget att klaga på (än) förutom det på punkt 2.

Tack på förhand,

Lundmark: Tusen tack!

Kajan: Sök och du skall finna:Ny tv-widget.

Widgeten heter Xmltv, finns att ladda ner från www.manicker.se eller Apples widgetsida.

Angående loggorna till Star och Showtime så är det dessvärre rättighetsstrul som förhindrar att de kommit upp. Tydligen kräver de att man på varje logga måste ha med texten "copyright showtime entertainment" eller nåt sånt trams, vilket naturligtvis inte får plats på så här små loggor. Jag återkommer i ämnet. Fram tills dess går det utmärkt att ladda ner loggorna från den här tråden och döpa om dem till star.nonstop.tv.png respektive showtime.nonstop.tv.png och lägga dem i ~/Bibliotek/Xmltv/logos

Rättelse, nu finns det loggor för Star, Showtime och en uppdaterad logga för Silver på servern. Så alla som från nyss nån gång lade till någon av dessa tre kanaler ska ha fått en logga på köpet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-30 00:02

En bra sak vore om den hade med radiokanaler också, så man kan ha allt på samma ställe. I varje fall SR:s kanaler.

Ursprungligen av lobStar:

En bra sak vore om den hade med radiokanaler också, så man kan ha allt på samma ställe. I varje fall SR:s kanaler.

Min förhoppning är att vem som helst som kan php enkelt och lätt ska kunna fixa stöd för ytterligare kanaler efter behov. Detta för att enkelt kunna utöka med fler kanaler, tills kanalerna finns att få tag i direkt från tablåservern. Personligen saknar (saknade ) jag tex Axess, som otroligt nog faktiskt sänder en del vettigt.

När version 2 väl släpps så ska jag försöka sätta ihop en liten guide för hur man kan bygga in stöd för fler kanaler. Förhoppningsvis fixar någon driftig person då Sveriges Radio.

Jag använder xmltv trots att vi bara har tre kanaler här. Jag har lite problem med att få kanal-ikonerna att visa sig. Jag får bara fram ett frågetecken där och det har varigt så sedan jag installerade det. Nån som vet vad man kan göra åt detta?

Läs gärna igenom eller sök i forumtråden så hittar du nog vad du söker http://www.99.se/1298036-post38.html

Hur kan du bara ha tre kanaler förresten? Jag trodde det var omöjligt att ha mindre än fem: SVT1, SVT2, Barn/kunskapskanalen, SVT24 samt TV4.

Bevaka tråden