Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone i Sverige tidigast -08, enligt Telenor

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick pilla på en Iphone igår och jag kan bara säga att jag bara måste ha en för att citera en som stod i kö för en i New York.

Jag kan lova hög kvalitet och fantastiska funktioner. VÄL VÄRD ATT VÄNTA PÅ!

  • Medlem
  • 2007-06-07 17:56

Visst, är det så att det blir ett sådant upplägg är det inte särskilt vettigt. Vad är det som säger att Apple inte kommer att sälja iPhone även obundna i framtiden?

Har man skrivit "slavkontrakt" med AT&T eller?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Visst, är det så att det blir ett sådant upplägg är det inte särskilt vettigt. Vad är det som säger att Apple inte kommer att sälja iPhone även obundna?

De flesta sitter ju "fast" i något avtal för att "få" den telefonen de har idag.
Vore nog dumt av apple att missa möjligheten med obunden försäljning.
Det som talar emot det är att vald operatör sätter sig på tvären men det känns inte som om dom har det förhandlingsläget just nu.

  • Medlem
  • 2007-06-07 18:19

Jag läste litet på idg och där stod det att man räknar med att den kommer kosta ca 4500 när den kommer till Sverige (bunden) och ca 6500 obunden. (I runda slängar, kommer inte ihåg exakt siffra.) Skulle apple då verkligen tjäna mer på att sälja den enbart genom en operatör?

Ursprungligen av Hasse Carlsson:

De flesta sitter ju "fast" i något avtal för att "få" den telefonen de har idag.
Vore nog dumt av apple att missa möjligheten med obunden försäljning.
Det som talar emot det är att vald operatör sätter sig på tvären men det känns inte som om dom har det förhandlingsläget just nu.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag läste litet på idg och där stod det att man räknar med att den kommer kosta ca 4500 när den kommer till Sverige (bunden) och ca 6500 obunden. (I runda slängar, kommer inte ihåg exakt siffra.) Skulle apple då verkligen tjäna mer på att sälja den enbart genom en operatör?

Om jag minns rätt så sa Steve på den förra keynoten (där iPhone introducerades) att flera av tjänsterna kräver sammarbeten från operatörens sida. Köper du en iPhone och surfar på ett när som inte iPhone sammarbetar med så lär ju inte alla funktioner i telefonen fungera som de ska.

Med tanke på hur lång tid det har tagit för oss att först få ITMS över huvudtaget och sedan hur sakta det går för dem att få ut videoförsäljningen så ska vi nog vara glada om vi får den där telefonen över huvudtaget.

Vill du vara först så kan du ju köpa en telefon i USA. Fast det kommer ju inte bli billigt för att ringa sina kompisar med ett amerikanskt AT&T abonnemang. Sedan så kommer nog inte alla funktioner att fungera. Men iPod och de basic telefonfunktionerna fungerar nog (hoppas jag).

Undra vem som blir den förste användaren i Sverige.
Det finns ju faktisk folk som utna tvekan skulle ha råd.

/M

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har man skrivit "slavkontrakt" med AT&T eller?

Näe, men däremot har man nog integrerat telefonen hårt med AT&T:s nät och tjänster för en bättre användarupplevelse. Sånt som kräver anpassning även på AT&T:s sida.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Visst, är det så att det blir ett sådant upplägg är det inte särskilt vettigt. Vad är det som säger att Apple inte kommer att sälja iPhone även obundna i framtiden?

Har man skrivit "slavkontrakt" med AT&T eller?

Ute i stora världen funkar det inte alltid som i Sverige. Obundna telefoner är på det hela taget rätt ovanliga, globalt sett. Vill man ha telefon X i USA får man välja en operatör som säljer telefon X. Och om ingen operatör säljer telefon X får du fundera på om du inte klarar dig med en annan lur, helt enkelt.

--Tage

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 10:07

Med tanke på hur snurrigt det lär bli att hitta lämpliga operatörspartner i varje EU-land tror jag faktiskt att den släpps obunden i EU. Eftersom EU generellt har mer avancerade när så tror jag inte själva funktionaliteten med alla tjänsterna blir ett problem. Eller så blir det så att vissa grejer inte kommer lira helt och hållet. iPod video säljs ju glatt trotts att vi inte har möjlighet att köpa några filmer eller TV-program i iTMS. Samma med Apple TV.

Frågan är ju bara när underverket kommer till EU. Tyvärr tror jag det kommer dröja väldigt länge.
Detta är bara vad jag tror. I vilket fall blir det spännande att se hur det kommer bli.

  • Medlem
  • 2007-08-15 10:28
Ursprungligen av MinMac:

Med tanke på hur snurrigt det lär bli att hitta lämpliga operatörspartner i varje EU-land tror jag faktiskt att den släpps obunden i EU.

Det låter väldigt rimligt när du säger det. Men Apples skäl att binda iPhone till en operatör är inte bara det knepiga mobiltelefonisystemet i USA, utan också att kunna styra användarupplevelsen och säkerställa mojängens funktioner. Har jag fått för mig. Å andra sidan vet jag inte hur mycket operatörerna och deras infrastruktur skiljer sig åt. Kanske är det inget problem?

Förutom, då, att alla amerikanska abonnenter kommer att bli fullständigt apsura på Apple för att europeerna får en mindre bunden iPhone.

Sverige är inte europa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 23:34

Det är ialla fall mer Europa än Asien... :|

Hmm..jag pratade med en ÅF idag (Skåne) som har en lista där man kan skriva upp sig för att beställa en Iphone och frågade om den skulle vara knuten till någon operatör...då svarade han att det vet jag inte. Då frågade jag om de kommer att vara operatörslåsta, då svarade han att det vet jag inte, men de kommer nog att komma i en olåst vesion...dvs det kändes inte som att han hade så stor koll....

Trevlig Helg

  • Medlem
  • 2007-06-09 00:07
Ursprungligen av Adzam 1:

Det är ialla fall mer Europa än Asien... :|

Asien börjar i Malmö säger man iofs i Danmark...

Jag hoppas verkligen inte att Telenor blir ensam om iPhone i Sverige, om de öht får den. Då blir det aldrig någon iPhone för min del.

Telia säger att den kommer i November.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 22:17

När hade Telia kontroll senast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 16:18

Det med telenor är ju bara skitsnack då de själva lanserar en tjänst som direkt är konkurrent med iphones funktioner... så det är ju klart att de snackar ned iphone.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-06-22 21:12

Var det någon som kommer ihåg hur länge AT&T hade ensamrätt i USA på iPhone? Det stod på någon site, har jag för mig.

Så länge de har ensamrätt i USA så kanske inte att iPhone kommer att säljas olåst någon annanstans. Annars kan folk i USA bara beställa en olåst från utlandet och slippa AT&T? Bara en gissning...

  • Medlem
  • 2007-06-22 21:25
Ursprungligen av iBjorn:

Var det någon som kommer ihåg hur länge AT&T hade ensamrätt i USA på iPhone?

Två år enligt Sveriges Radio.

Om Apple har lyckats med konststycket att bitchslappa musikindustrin ska det väl gå att göra det samma med sura operatörer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 22:41

Think outside the box! Självklart är det satellit-TV som varken kräver parabol eller antenn. Ett litet expansionskort i den inbyggda projektorn i väggen ger dig tillgång till miljontals kanaler direkt från Apples Airport Express-formade satellit som glider omkring där ute i rymden.

Om Apple inte finns kvar år 2079 tänker jag inte fortsätta leva efteråt heller.

Ursprungligen av boris91:

Om Apple inte finns kvar år 2079 tänker jag inte fortsätta leva efteråt heller.

Haha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-24 14:18

Ang Telenor, såg idag att dom skall börja sälja Apple-prylar, iaf så har dom börjat träna på macbook o har fått monterbord m.m. Kan det betyda nått?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 15:52

Telenor börjar sälja Apple-prylar? Jag hittar ingenting på deras hemsida, kan du förklara lite vad det rör sig om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 22:11
Ursprungligen av boris91:

Telenor börjar sälja Apple-prylar? Jag hittar ingenting på deras hemsida, kan du förklara lite vad det rör sig om?

sett flera på flera reklamaffisher i stan, där det står något i stil med: "köp nya Sony Ericsson för endast 299:- så får du en Ipod Suffle på köpet (värd 795:-, eller vad dom nu kostar ) finns lite överallt. Givetvis är det ett abonnemang man teckar haha

För mig det finns en tråd här någonstans om just att Telenor har fått tillåtelse att sälja just Ipod Nano, Shuffle och även Macbook ...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-14 22:54

iPods (åtminstone Shuffle & Nano) kan man köpa lite här och var - t.ex. The Phonehouse, Teknikmagasinet, 3 miljoner websajter...snart på varenda bensinmack

Om en europeisk nätverkare inte fixar just "visual voice mail" - men Apple i övrigt diggar en affär med dom - så skiter man i funktionen. Den är ändå bara trams för 90% av den europeiska befolkningen. iPhonen's introduktion i Europa kommer inte att på något sätt sinkas av denna trivialitet. Detta tror jag stenhårt.

När det gäller åäö så har ju Apple den ultimata lösningen - man har inget tangentbord alls - bara mjukvara som styr flytande kristaller. Många språk har "konstiga tecken" (läs: icke anglosaxiska) och för Apple är iPhones globala anpassning en baggis i sammanhanget. För asiens teckenskrivande kommer säker geniala lösningar som får kineser - och japaner med sin kana - att jubla. När dom sitter där och fonetiskt hackar ned sina ord med latinska bokstäver så kommer kanji-tecken-förslagen upp som en minimeny.
Apple har alltid varit bra på världens språk. Det var dom som först - för länge sedan - satte ihop ett vettigt sätt att skriva kanji på en dator. Macar var ett dominerande inslag i Japan för inte så länge sedan. I Windows drogs man länge med tredjepartsinstallationer för att rationellt skriva t.ex. kanji. Det var mycket buggugt och instabilt. Och att prodda trycksaker med asiatiska tecken i t.ex. Quark/PageMaker/InDesign i en Windowsburk har orsakat många psykiska kollapser och självmord. På en Mac - även med gamla OS - har den däringa språkbiten och teckenbiten aldrig föranlett någon stress eller gråa hår.

iPhone kommer att utlösa ett jordskred (och kopieringshysteri) i Kina och Japan. Apple har något på gång...en magkänsla. Att sy ihop islands alfabet till dess lilla befolkning fixar dom på en kafferast - och tack vare den tekniska lösningen så fixar dom det till en mycket billig penning.

PS. jag tror att MS lyckades få ihop en vettig asiatisk lösning i.o.m. Win2000, men det lär viss inte ha flutit bra föränn XP. På en Mac satt japaner och skrev kanji redan på 80-talet. Det bara fanns i OS'et. Inga konstigheter alls. DS.

Senast redigerat 2007-08-14 23:26
  • Medlem
  • 2007-08-15 02:32
Ursprungligen av mjg:

Och att prodda trycksaker med asiatiska tecken i t.ex. Quark/PageMaker/InDesign i en Windowsburk har orsakat många psykiska kollapser och självmord.

Det är just vad jag alltid ha trott.

Nej allvarligt. Bra inblick i ämnet. Tack!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-15 12:26

Obunden iPhone öht kommer nog inte att släppas så länge AT&T har ensamrätt i USA., annars är det ju bara för jänkarna att beställa en Europeisk obunden...

Ursprungligen av iBjorn:

Obunden iPhone öht kommer nog inte att släppas så länge AT&T har ensamrätt i USA., annars är det ju bara för jänkarna att beställa en Europeisk obunden...

Fast frågan är hur mycket Apple egentligen har att bestämma över vilken operatör man använder när det finns de som redan nu kör dem på kontantkort från Comviq.

  • Medlem
  • 2007-08-15 12:32

Vodaphone lär vara klart för iPhone på vissa europeiska marknader så att Telenor hakar på är nog inte orimligt.

Ursprungligen av Baron:

Vodaphone lär vara klart för iPhone på vissa europeiska marknader så att Telenor hakar på är nog inte orimligt.

Fast var inte det bara ett av många rykten som florerat den senaste tiden?

Bevaka tråden