Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZFS i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 158 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 00:22
Ursprungligen av lobStar:

Någon som vet hur den här fronten ser ut nu? Har den nya betan stöd för ZFS, antingen i Skivverktyg eller genom terminalen?

I Skivverktyg syns inget, men följande filer skvalar om att Apple iaf VILL att det skall fungera i framtiden

/System/Library/Extensions/zfs.readonly.kext
/System/Library/Extensions/zfs.readonly.kext/Contents/MacOS/zfs.readonly
/System/Library/Filesystems/zfs.fs
/System/Library/Filesystems/zfs.fs/zfs.util
/usr/lib/libzfs.dylib
/usr/sbin/zfs
/usr/share/man/man8/zfs.8
/usr/share/man/man8/zfs.util.8

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-26 23:58

Antar att 10.6 kommer att ha ZFS från början då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 00:25

Följande står i man-filen:

ZFS on OSX is implemented as a readonly filesystem by default. This
means that only the ZFS subcommands that do non write operations are
permitted. Permitted subcommands are list, get, mount, unmount, and
send.

A full ZFS implementation that allows all subcommands and is read/write
is available for download at http://developer.apple.com/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 09:28

Nu är tydligen ZFS Read/Write Developer Preview 1.1 for Leopard släppt.

Ursprungligen av acke:

Nu är tydligen ZFS Read/Write Developer Preview 1.1 for Leopard släppt.

Man kan ju ana att vi någon gång i framtiden får fullständigt ZFS i Mac OS X när dom gör sådär. Frågan är bara, kommer det som en uppdatering till 10.5.x eller blir det först i 10.6 det kommer?

Min fråga år, påverkar detta mig som egentligen inte bryr mig om filsystem osv? Kommer jag märka någon skillnad? Struligare om man köper ny hårddisk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 14:05
Ursprungligen av wunderbaren:

Min fråga år, påverkar detta mig som egentligen inte bryr mig om filsystem osv? Kommer jag märka någon skillnad? Struligare om man köper ny hårddisk?

Det är ingen skillnad på hårdvaran, men ett exempel som kanske är relativt är att du kan göra din egen drobo http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/225070-doep-min-drobo.html exempelvis utan drobon.

Du har en bunt diskar, handlar en till, den är bara att lägga till i "poolen" så växer platsen som du har att tillgå, det blir trivialt att ta backuper med "snapshots" för att inte tala om att alla partitioner går att ändra i storlek eller för den delen säga att part1 & 2 är lika stora, men om #1 behöver mer plats kan den ta av det som #2 har ledigt, högst förenklat

Dessutom _GARANTERAR_ zfs att den data som du skrev till disken är samma som du senare läser av igen, det gör inte dagens filsystem

Och sist men inte minst, smart cachning, så som star-affinity skrev, det är inte slött heller..

Ursprungligen av wunderbaren:

Min fråga år, påverkar detta mig som egentligen inte bryr mig om filsystem osv? Kommer jag märka någon skillnad? Struligare om man köper ny hårddisk?

Det dröjer nog innan Apple växlar över som förval, så antagligen kan du tugga på med HFS+ som vanligt. Och om/när dom växlar över så kommer det säkert att gå på ett macigt obemärkt sätt.

Men utifrån vad jag läst om ZFS från kunnigare personer än mig så verkar det riktigt bra när man börjar dra nytta av fördelarna.

Edit: Såg just att ntity tagit upp några av dessa fördelar medan jag skrev detta.

Antagligen kommer problemet med att filsystemet ballar ur efter en tid vara ett minne blott. Det händer emellanåt med HFS+ även om man kör "journalfört". Då är det tur DiskWarrior finns.

Tycket ZFS verkar grymt och genomtänkt på alla sätt!

En sak till förresten; det ska vara snabbt som blixten!

När det väl används av systemet så kommer du kunna dra nytta av det utan att behöva bry dig om filsystem och liknande.

Ett exempel:
Det blir enklare att spara alla filmer i filmmappen. När disken blir full så lägger man till en disk, men användaren kan fortsätta spara sina filmer i filmmappen utan att behöva bry sig om hårdiskenheter eller liknande. Utrymmet ökas överallt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-05 14:22

Kommer bli Grejt!

Snälla apple släng in Containers också när ni endå är på G. Please!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 17:50

Stöd för ZFS i en Mac OS X 10.5.x-uppgradering, möjlighet att köra detta istället för HFS+ på startskivan i och med Mac OS X 10.6. Det är vad jag tror.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-05 21:11
Ursprungligen av acke:

Stöd för ZFS i en Mac OS X 10.5.x-uppgradering, möjlighet att köra detta istället för HFS+ på startskivan i och med Mac OS X 10.6. Det är vad jag tror.

Låter vettigt. Kanske kommer ZFS redan i och med 10.5.1.

MacJournals "rättar" AppleInsider angående ZFS: Correcting editing errors in AppleInsider's ZFS article

De (MacJournals) är uppenbarligen inte lika imponerade av ZFS.

Ursprungligen av Adrian B:

De (MacJournals) är uppenbarligen inte lika imponerade av ZFS.

Fast det där var väl en ovanligt underlig text. De skrev ju inte någonting nyttigt alls förutom att man inte ska lita på ryktessidor ungefär.

Ursprungligen av thevil:

Fast det där var väl en ovanligt underlig text. De skrev ju inte någonting nyttigt alls förutom att man inte ska lita på ryktessidor ungefär.

Att det var en ryktessida har väl inte så mycket med saken att göra, men dom sågade AppleInsiders kompentens när det gällde att bedöma ZFS och dom sågade fördelarna med ZFS som AI tog upp. Det kanske inte var så mycket matnyttigt men det var rätt tydligt att de inte köpte snacket om att ZFS är bra, de tog upp faktum (enligt dom) som att det kräver mer utrymme, att det ger overhead och att det är lika bra att köra vanlig raid (jag säger inte att det är rätt eller fel).

Ja, du kanske har rätt, men jag tyckte nog att MJ mer verkar vara irriterade på AI och kanske SUN än att de har något direkt emot ZFS.

Ursprungligen av thevil:

Ja, du kanske har rätt, men jag tyckte nog att MJ mer verkar vara irriterade på AI och kanske SUN än att de har något direkt emot ZFS.

Jo, det kan jag hålla med om.

Personligen känner jag att jag kan för lite för att bedöma själv om det är bra eller inte, men jag har läst uppskattande texter från personer jag tycker verkar kunniga (som John Siracusa) som hyllat ZFS, så jag tror fortfarande det har sina fördelar.

Citat:

"It can only correct the error if you're using RAID and have a good copy of the bad data, but leaving that out makes you want ZFS a lot more. So does leaving out its battery-chomping, disk-eating storage hog nature that makes it fantastic for 20TB disk arrays and entirely, completely unsuitable for a Mac OS X startup disk, now or in the foreseeable future."

Jag tror att detta ovan var egentligen kontentan av den posten. ZFS lämpar sig inte för startup diskar, men är jättebra för din disk-pool.

MacJournals får seriöst svar på tal och än en gång känner jag att ZFS fortfarande är coolt: Don't be a ZFS Hater

++

Drews sammanfattning kan väl kanske också med fördel repeteras här:
"Okay, here are three further high-level benefits of ZFS over HFS+:

Designed to support Unix. There are a lot of subtleties to supporting a modern Unix system. HFS+ was not really designed for that purpose. Yes, it's been hacked up to support Unix permissions, node locking, lazy zero-fill, symbolic links, hard links, NFS readdir semantics, and more. Some of these were easy. Others were painful and exhibit subtle bugs or performance problems to this day.

Designed to support modern filesystem concepts. Transactions. Write cache safety. Sparse files. Extended metadata attributes. I/O sorting and priority. Multiple prefetch streams. Compression. Encryption. And that's just off the top of my head.

HFS+ is 10-year-old code built on a 20-year-old design. It's been extended to do some of this, and could in theory be extended to do some of the others... but not all of them. You'll just have to trust me that it's getting to the point where some of this stuff is just not worth the engineering cost of hacking it in. HFS+ is great, but it's getting old and creaky.

Actually used by someone besides Apple. Don't underestimate the value of a shared standard. If both Sun and Apple start using the same open-source filesystem, it creates a lot of momentum behind it. Having more OS clients means that you get a lot more eyes on the code, which improves the code via bugfixes and performance enhancements. This makes the code better, which makes ZFS more attractive to new clients, which means more eyes on the code, which means the code gets better.... it's a virtuous circle."

Om jag inte är har temporärt hjärnsläpp innebär förmågan att boota från ZFS att *massor* med källkod som hör till ZFS måste finnas tillgängligt i en dators ROM eller Firmware.

Det kanske inte går på äldre/samtida Macar, utan kanske bara kan göras på framtida Macar.

MacJournal svarar på Drew Thaler kritik: You don't have to hate ZFS to know it's wrong for you

Michael Tsai ger sin syn på diskussionerna ett ett bra inlägg: ZFS

Utdrag:

ZFS isn’t ready to be the default Mac OS X filesystem today, but HFS+ is or soon will be a liability, and ZFS is perhaps the best candidate for its eventual replacement. Some features like snapshots and merging multiple drives into a storage pool may not make sense for all consumers, especially on notebooks, but there’s no requirement that they be used. There are still data integrity features that could benefit everyone, as I was reminded this weekend when I had problems with the catalogs of two HFS+ drives. And, personally, I think snapshots and pools will be relevant to consumers sooner than people think.

The problem is that, as MacJournals explains, ZFS (as it currently stands) can’t be a drop-in replacement for HFS+. It supports filenames only half as long. It’s case-sensitive rather than case-insensitive/case-preserving. It has inefficient storage for certain extended attributes. Thaler thinks the filesystem should be case-sensitive and the insensitivity should be layered on top by the application frameworks. This wouldn’t be perfect, but I think it could be “good enough.” (The current situation isn’t perfect, either; relying on the filesystem’s case folding means that some software won’t work properly on UFS or HFSX.) Apple to date hasn’t shown much interest in using extended attributes, so I think MacJournals’ concerns about increased space consumption under ZFS are overblown. Of course, I hope that Apple will start using extended attributes more, and if they do that could become a problem with ZFS.

So what’s the way forward? Apple could stick with the current HFS+ or try to add more features to it. It could use ZFS or its own customized version of ZFS. Or it could use another filesystem entirely. I have no inside information, but my guess is that Apple will eventually ship Macs that boot from some version of ZFS. Perhaps it will make changes to ZFS and try to get them into the official version. I don’t think this is an area where it makes sense to swim against the tide. Users may end up having to make a few concessions, but frankly I think using 128-character filenames instead of 256-character ones is a great tradeoff in return for ZFS’s data integrity features alone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 14:28

Kanske Apple gör som de brukar göra. Plockar russinen ur ZFS, anpassar det för Mac OS X och släpper det under nytt namn typ HFSX eller nått. Dvs, arbetar bort de saker som gör det olämpligt för Mac OS X client.

Men som lekman när det kommer till filsystem så vänder jag kappan efter vinden för varje artikel.

  • Medlem
  • 2007-10-10 07:17
Ursprungligen av acke:

Kanske Apple gör som de brukar göra. Plockar russinen ur ZFS, anpassar det för Mac OS X och släpper det under nytt namn typ HFSX eller nått. Dvs, arbetar bort de saker som gör det olämpligt för Mac OS X client.

Men som lekman när det kommer till filsystem så vänder jag kappan efter vinden för varje artikel.

Hoppas inte att så blir saken. Min dröm är att alla kör ZFS, även Microsoft Windows. Då kan vi inte ha specialversioner av det.

...och debatten går vidare: Drew Thaler (som alltså jobbat som filsystemingenjör hos Apple) svarar på MacJournals svar: ZFS Hater Redux

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 19:05
Ursprungligen av Addex:

Hoppas inte att så blir saken. Min dröm är att alla kör ZFS, även Microsoft Windows. Då kan vi inte ha specialversioner av det.

Förstår exakt vad du menar och håller med. Men om inte ZFS fungerar tillräckligt bra på en persondator och kanske extra illa på en Mac. Ska vi (läs Apple) nöja oss med det eller lägga till (förhoppningsvis som open source) några delar så det fungerar bra? Jag hoppas inte Apple väntar på att SUN ska "fixa" de småsakerna då deras främsta intresse borde vara att ZFS fungerar bra på stora servrar. Spännande är det hur som helst. Skönt att Apple är så öppna nu för tiden. Vet att det är gratis men gamla Apple kunde lika gärna sagt: Not invented here, no thanks.

Kan man inte köra ZFS gratis/lagligt på x86-hårdvara idag på något sätt? Fins det nån Linux-NAS-distro som har det? Måste man köra Solaris för att prova det redan idag? Funkar det i någon av Solaris gratis-versioner, för sådana fins väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 01:19
Ursprungligen av ace4711:

Kan man inte köra ZFS gratis/lagligt på x86-hårdvara idag på något sätt? Fins det nån Linux-NAS-distro som har det? Måste man köra Solaris för att prova det redan idag? Funkar det i någon av Solaris gratis-versioner, för sådana fins väl?

Antingen kör du Solaris, OpenSolaris eller FreeBSD 7 som alla har ZFS med i systemet, säkert mer system med exempelvis finns det en port till Linux..

Man kanske skall kolla datum på posts först..

Bevaka tråden