Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glänsande eller inte när man ska köpa ny MBP?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan väl även påpeka att den matta skärmen inte är lika matt utan är lite glansig. Så därför är det inget snack om saken, kör matt!

Jag är rätt nöjd med att jag valde matt på min nya MBP. Sitter ute i solen nu och jämförde med brorsans MacBook och matt är helt klart att föredra utomhus, pga av reflexerna (det syns nog mer när man kollar efter det, när man inte tänker på det är det inte lika farligt, en MB klarar sig helt ok ute också).

W-lan i sommarstugan är förresten rätt schyst

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är rätt nöjd med att jag valde matt på min nya MBP. Sitter ute i solen nu och jämförde med brorsans MacBook och matt är helt klart att föredra utomhus, pga av reflexerna (det syns nog mer när man kollar efter det, när man inte tänker på det är det inte lika farligt, en MB klarar sig helt ok ute också).

W-lan i sommarstugan är förresten rätt schyst

Håller nog med dig på den punkten Adrian, jag köpte glossy och den skärmen är riktigt riktigt bra, men ja, den reflekterar en del, iaf när solen är i närheten. Så fort den inte är det är jag tvärnöjd att jag valt den glansiga skärmen, men när man vill sitta ute, är nog matt att rekommendera, har inte sett den matta nya live, men kan tänka mig att den är bättre. Om jag hade beställt ytterliggare en dator idag, hade jag nog valt matt.

På tal om skärmar. Får man den nya LED-skärmen enbart om man köper den fetaste 15.4"-varianten? Köpte den minsta precis, och det är alltså samma skärm om t.ex. de som producerades 2006?

Nä, det ska vara exakt samma på alla modeller!

Det är LED på samtliga 15" av de MBP som nyligen lanserades.

Låter underbart :-). Inte för att jag kunde klaga på min gamla MBP heller...

För någon som arbetar mycket med web och tryck (och skriver uppsatser i Word, som ett nervvrak som inte vill se spöken i skärmen) -- och har kört en matt 19" till PC:n i många år:

Borde inte MBP matt vara att rekommendera? Kan tänka mig att den glänser mer än den 19" LCD jag är van vid ändå... Glossy känns som ett risktagande, som ser lite häftigt ut men i längden kan irritera.

Dessutom lär ju den matta vara skonsammast mot ögonen av de två?

Själv valde jag Glossyskärm, det hade jag bestämt mig för att göra för länge sedan, tycker matta skärmar är så gråa och tråkiga.
Är galet nöjd med min lilla MBP, den är grym!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 08:34

Ja, här är både ris och ros om glossy och matt skärm. Mitt råd är att läsa alla dessa synpunkter och sedan gå till en återförsäljare en solig dag och testa de två alterntiven i butik för en egen uppfattning. Ofta har dessa butiker stora fönster med mycket ljusinsläpp. Dock kan inomhusbelysningen variera i typ.

Är den matta skärmen på MPB mycke bättre än den på PowerBook G4? För jag kan omöjligt sitta utomhus i sol med min. Tänkte att den blanka skärmen skulle reflektera ljuset istället för att leda det rakt in i skärmen som det är nu på min.

när jag sitter ute i solen är det största problemet inte ljussvag skärm, utan reflektionen i resten av datorn. aluminiumchassi är inte så klyftigt i det avseendet kan man tycka, men man får ju iaf lite bättre bränna på hakan...
under parasoll är det inga problem. (matt LED)

Bevaka tråden