Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 nya iPhone reklamfilmer, releasedatum klart

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kolla in Calamarifilmen en gång till. Titta när han håller på med Google Map: "The closest would be ... ah". Hur visste telefonen vilken som är närmast? Är det månne inbyggd GPS?

Jag kanske förbisett något helt uppenbart, men jag kan inte komam på det i sådana fall. Det skulle kunna gå på vilken telemast som är närmast, men dels blir det väldigt inexakt eftersom varje telemast servar inom en radie av 5 km och dels blir det väldigt mycket utbyte mellan AT&T och Google. Jag tror på GPS. Men som sagt, har jag förbisett något uppenbart?

EDIT: Och bara två minuter senare kommer LoopRumours upp med att iPhone antagligen innehåller GPS. Jag ville bara säga att jag kom på det här av mig själv och inte av LoopRumours

Telia har någon tjänst som heter friend finder, där kunde man kolla på sig själv och andra var de befann sig med hjälp av GSM-nätet. Jag har för mig att flera olika master känner av samtidigt och ger då en hyfsat hum om var man berfinner sig, kan vara den tekniken som används.

Edit: länk http://friendfinder.telia.se/

Hur kommer det sig att Apple har valt att köra den här dealen med AT&T? Rent distributionsmässigt har de ju redan allt de behöver för att få ut iPhone på marknaden på ett önskvärt sätt. Deras kanaler bör ju vara väldigt väl upparbetade genom både Macar och iPods. Är det så att rent teknologiskt kan AT&T (i USA) erbjuda något som ingen annan leverantör klarar av?

Jag satt nämligen här och funderade över varför i hela fridens namn Apple skulle vilja låsa sig till en enda operatör? Det måste finnas väldigt starka skäl bakom ett sådant beslut.

Om vi tittar på just fallet Sverige förefaller det nästan extra korkat att binda sig till en enda operatör. Konsumentelektronikmarknaden domineras (i kanske högre grad än andra länder) av storskaliga lågpriskedjor (Elgiganten, Siba osv) där det redan idag går att köpa både Macar och iPods och fyrkantiga TV-lådor.

Eller tror ni Apple tycker det vore bekvämt att luta sig mot Wallenberg/Li Ka Shing och låta 3 köra en riktig mördarkampanj? Utan 3g-teknik dessutom... Njae, det känns tveksamt det här med operatörsberoendet. Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad som står bakom deras beslut att låsa sig mot AT&T på hemmamarknaden!

Ursprungligen av Fredrik_s:

Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad som står bakom deras beslut att låsa sig mot AT&T på hemmamarknaden!

Jag fick uppfattningen att det var ingen annan operatör som ville skriva på kontrakt med Jobs utan att få veta "någonting" om telefonen innan de skrev på.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag fick uppfattningen att det var ingen annan operatör som ville skriva på kontrakt med Jobs utan att få veta "någonting" om telefonen innan de skrev på.

Ja, det var ju ett annat bolag, minns inte namnet nu, som berättat att de fick frågan men tackade nej och nu sagt att ja, det kanske var ett misstag. Hmm, nu kom jag osökt att tänka på den där snubben som tackade nej till att signa Beatles

Ursprungligen av Fredrik_s:

Jag satt nämligen här och funderade över varför i hela fridens namn Apple skulle vilja låsa sig till en enda operatör? Det måste finnas väldigt starka skäl bakom ett sådant beslut.

På ett sätt känns det väldigt olikt Apple och inte så bra ut försäljningssynvinkel. Men ur en annan synvinkel så kanske det ändå är likt Apple. Apple har ju kvar sitt monopol på hårdvara för att göra den bästa användarupplevelsen genom att ha kontroll över allting (och för att tjäna pengar). Och genom att använda en operatör som är beredd att böja sig mer än de andra för Apple speciella önskemål så kanske Apple känner att de kan sy ihop något som inte annars är möjligt i användarupplevelse.

Men kontraktet på hela fem år känns väldigt långt i den här branschen. Hoppas upphandlingarna i EU blir annorlunda.

Hörde förövrigt av en kille som kan mer om mobiltelefon än jag att Edge faktiskt inte är så dumt och "kravet" på 3G här hemma inte är så nödvändigt.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kolla in Calamarifilmen en gång till. Titta när han håller på med Google Map: "The closest would be ... ah". Hur visste telefonen vilken som är närmast? Är det månne inbyggd GPS?

Jag kanske förbisett något helt uppenbart, men jag kan inte komam på det i sådana fall. Det skulle kunna gå på vilken telemast som är närmast, men dels blir det väldigt inexakt eftersom varje telemast servar inom en radie av 5 km och dels blir det väldigt mycket utbyte mellan AT&T och Google. Jag tror på GPS. Men som sagt, har jag förbisett något uppenbart?

EDIT: Och bara två minuter senare kommer LoopRumours upp med att iPhone antagligen innehåller GPS. Jag ville bara säga att jag kom på det här av mig själv och inte av LoopRumours

Jag tror tyvärr inte telefonen vet vilken som är närmast. Istället markerar den bara den första träffen med den där ikonen, och sedan är det skådisen i reklamfilmen som säger att just den är närmast. Tror det är en tillfällighet.

Kollar man på andra iPhonfilmer så verkar alltid den första knappnålen markeras med just den där symbolen.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag tror tyvärr inte telefonen vet vilken som är närmast. Istället markerar den bara den första träffen med den där ikonen, och sedan är det skådisen i reklamfilmen som säger att just den är närmast. Tror det är en tillfällighet.

Kollar man på andra iPhonfilmer så verkar alltid den första knappnålen markeras med just den där symbolen.

/M

Njaej, fast jag tror du har fel. Kolla in Looprumours artikel där de visar en bild där det står "Get direction from here". Det är rätt tydligt att telefonen håller koll på var man är, frågan är bara hur. Jag hoppas på GPS...

Med risk för att ådra mig moderatorers ilska eftersom jag sakta glider från ämnet så vill jag bara tipsa om ännu en grej som man hittat i reklmafilmer som vi inte visste innan. Det handlar om en dold 'app' som en på MWF hittat. Det är kanske inte så upphetsande, men iaf...

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=50189

Telefonen vet ju vilken cell den befinner sig i. För att rekommendera en restaurang så behöver man ju inte veta på centimetern var man är. Om telefonen hade haft en GPS i sig så hade det funnits med i FCC registreringen, vilket det inte gjorde. Så jag tror inte att det blir en GPS ännu.

John Gruber har en schysst analys av reklam filmen: http://daringfireball.net/2007/06/taps

Ursprungligen av bjelkeman:

John Gruber har en schysst analys av reklam filmen: http://daringfireball.net/2007/06/taps

Mm, han sätter fingret på en intressant sak:

Thinking about it some more, I can’t recall the last time I’ve seen any tech product advertised simply by demonstrating how it works.

Inte heller jag kan komma på någon sådan reklam. Han fortsätter:

It’s a testimony to just how clever the iPhone UI is, and just how bad the UIs are on the competition. I don’t think it’s possible to make a commercial for the Mac that makes any task seem that much cooler than doing the same thing on Windows. This is more like the overwhelming usability advantage from when the Mac was competing against DOS.

Det var också en tanke som slog mig, jämförelsen med den tiden då Macen stod mot DOS och skillnaden verkligen var överväldigande ur användarvänlighetssynvinkel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 12:59

På slutet av reklamen kan man även se lite finstilt text (som vanligt med mobiloperatörer) att för att köpa iPhone måste man signera en kontrakt med AT&T på minst 2 år. Om det sedan räknas som länge eller inte i USA vet jag inte, men det känns lite surt att binda upp sig såhär för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 13:03

Saxat från Looprumors.com:

"It appears that AT&T may be offering extended hours throughout their stores to open at midnight on June 28th in anticipation of the iPhone's launch. Although it has come down from the top that no pre-orders, pre-sales, or any other waiting lists are allowed prior to the iPhone's official launch date, the rumor is that many AT&T stores nationwide will be open at midnight on June 28th to sell the iPhone."

Antagligen kommer alla AT&T återförsäljare alltså att öppna klockan 12:00 på natten precis mellan den 28 och 29 Juni, vilket medför att telefonen börjar säljas på sekunden den 29 Juni.

Om hypen blir stor kan vi anta att folk kommer att köa redan från den 27 Juni då

Ursprungligen av boris91:

Om hypen blir stor kan vi anta att folk kommer att köa redan från den 27 Juni då

Jag läste nånstans att det räknades som världens största produktrelease nånsin, så vi lär säkert se bizarra köer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 13:42

Vad det gäller hur telefonen kunde veta vilken som var närmast är det väl bara telefonens positioneringsdata som behövs och som Eniro använt under ganska lång tid nu ("nära dig"-funktionen, grymt användbar men numera betalningstjänst).

Jag såg nyss ett tv-inslag om iPhone på vietnamesisk tv (bor i Hanoi). De visade reklamfilmerna oxå.

Ursprungligen av Martin Sigbjörn:

Jag såg nyss ett tv-inslag om iPhone på vietnamesisk tv (bor i Hanoi). De visade reklamfilmerna oxå.

Kul! Mac är väl inte så stort där borta och inte ens iPod har samma grepp om marknaden, om jag minns rätt? Kanske Apple kan ändra på det nu med iPhone.

Dessutom släpps ju inte iPhonen där förrän 2008? Snacka om tidig marknadsföring...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 19:28

Eller hur! Och om iPhone inte kommer att uppdateras så tror jag inte den kommer att sälja där alls.. år 2008 kommer japanerna att ha 7G eller något i den stilen redan

Ursprungligen av Adrian B:

Kul! Mac är väl inte så stort där borta och inte ens iPod har samma grepp om marknaden, om jag minns rätt? Kanske Apple kan ändra på det nu med iPhone.

Mm.. marknadsandelen för Mac här är väl ganska obefintlig. Jag har t ex aldrig sett Mac säljas nånstans. Ganska mycket ipodar och ipod-kopior dock. Mobiltelefoner säljs i varje gathörn här, skulle vara kul om iPhone kom hit.

Tydligen har det visats en reklamfilm till nu, men den är inte uppe på Apples iPhone-sida ännu.

http://www.macrumors.com/2007/06/06/new-iphone-ad-focuses-on-safari/

Här är filmen på YouTube så länge:
http://www.youtube.com/watch?v=dzV-W_6WOm0

Snyggt!

Tänkte ni på en sak? Texten med att den bara är tillgänglig i två-årskontrakt är borta. Frågan är bara om det betyder något...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 22:50
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Tänkte ni på en sak? Texten med att den bara är tillgänglig i två-årskontrakt är borta. Frågan är bara om det betyder något...

Kan också bero på att två rader underst på skärmen var upptagna med kanalens egna information.. men jag vet inte. Texten har ju inte tagits bort på filmerna som ligger ute på Apples site i alla fall.

Näe, fast den texten låg precis under AT&T-texten. Den kan omöjligen ha blivit bortklippt av TV-raden.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 23:07

Har någon märkt att sju sekunder in i reklamen så visas AAPL stock info i den blåa raden underst? Dubbelreklam!

Tänkte också på det... Men jag gissade bara att jag missade det, hehe. Så var visst inte fallet.

I och med att Apple nu släppt en ny reklamfilm så vågar jag mig på en förutsägelse: Apple kommer att fortsätta med fler reklamfilmer och nån av dessa kommer att innehålla den wow-liknande tvåfingerszoomningen som vi alla tappade hakan över i januari.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 23:47

Det har du rätt i. Om Apple nu är så himla stolta över sin patenterade multitouch så får dom väl visa det också.

AppleInsider berättar om en servitör på en "upscale" restaurang i New York som fick prova på iPhone en stund... Sanningshalten får ni bedöma själva:

http://www.appleinsider.com/articles/07/06/06/iphone_safari_ad_unofficial_hands_on_anti_interference_patent.html

Bevaka tråden