Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket öppnar butik på Drottninggatan i Stockholm?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 18:34
Ursprungligen av TZW:

Observera att detta inte är den aktuella modellen (MB061*/A) utan den föregående. Men vad är det för skillnad på dem? MacTracker.ca ligger nere just nu så jag kan inte få fram någon info.

Nästan exakt samma! MA700 har 6x Superdrive och man måste aktivera 802.11n med en firmware, medan MB061 har Combo och redan aktiverad 802.11n. Info finns här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-15 12:34

..och Kanada..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-15 12:43

Ah, missade Kanada, men Italien, det var en överraskning. Varför Italien och inte Frankrike...

Paris är ju klart häftigare än Rom osv.

Edit: Låg inte ens i Rom, utan Milan

Ursprungligen av Sidde:

Ah, missade Kanada, men Italien, det var en överraskning. Varför Italien och inte Frankrike...

Paris är ju klart häftigare än Rom osv.

De har letat lokal i Paris ett tag...

ifoAppleStore.com har massa info och rykten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-15 13:56
Ursprungligen av Sidde:

Ah, missade Kanada, men Italien, det var en överraskning. Varför Italien och inte Frankrike...

Paris är ju klart häftigare än Rom osv.

Edit: Låg inte ens i Rom, utan Milan

Den ligger visst i Rom. O:-)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-15 14:04
Ursprungligen av boris91:

Den ligger visst i Rom. O:-)

Haha, vart fan fick jag Milan ifrån, jag såg det på Apples sida någonstanns. Men men, undra vart.

Edit:
Apple’s store-within-a-store project has blossomed in italy, with the first “Apple Shop” opening inside the Mondadori Multicenter in central Milan

Där jag fick det ifrån, inte bra att skumläsa.

Nu ligger Macotekets hemsida nere så det går inte att dubbelkolla, men det slog mig att priset 8495 kr för den gamla mellanmodellen MA700 är förstås exklusive moms precis som allting annat på deras hemsida. Dvs 10618 kr inklusive moms. Dvs 623 kr dyrare än den nya minstingen MB061 som har motsvarande prestanda (exkl superdrive) för 9995 kr. Plötsligt kändes erbjudandet inte lika attraktivt längre... fan också, jag som just tagit på mig finskjortan och putsat upp kreditkortet...

Senast redigerat 2007-08-16 09:37
Ursprungligen av TZW:

Nu ligger Macotekets hemsida nere så det går inte att dubbelkolla, men det slog mig att priset 8495 kr för den gamla mellanmodellen MA700 är förstås exklusive moms precis som allting annat på deras hemsida. Dvs 10618 kr inklusive moms. Dvs 623 kr dyrare än den nya minstingen MB061 som har motsvarande prestanda (exkl superdrive) för 9995 kr. Plötsligt kändes erbjudandet inte lika attraktivt längre... fan också, jag som just tagit på mig finskjortan och putsat upp kreditkortet...

Du har fel deras invigningspriser är inkl. moms.

Hmm, kanske får åka in och kika dårå.

Haha, vilket svettigt jävla kaos. Men jag fick en av tjugo MacBooks och resten slogs om 105 st iPod Nano om jag hörde rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 16:49
Ursprungligen av TZW:

Haha, vilket svettigt jävla kaos. Men jag fick en av tjugo MacBooks och resten slogs om 105 st iPod Nano om jag hörde rätt.

Då är vi två, fick också en MB. Eller ska hämta ut den strax som de reserverade åt mig för de tog ju inte kreditkort just då.

Ursprungligen av TZW:

Haha, vilket svettigt jävla kaos. Men jag fick en av tjugo MacBooks och resten slogs om 105 st iPod Nano om jag hörde rätt.

Tog du några bilder?

Ursprungligen av Björnström:

Tog du några bilder?

Nej, det gjorde Anna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 14:56

så hur mycket billigare var den?

Ursprungligen av martenj:

så hur mycket billigare var den?

Det beror lite på hur man räknar

8495 kr för den gamla mellanmodellen (MA700LL/A).

Det är 1500 kr billigare än den nya minstingen (MB061LL/A) som har motsvarande prestanda (exkl SuperDrive) för 9995 kr.

Om man av någon anledning väljer att jämföra med den nya mellanmodellen (MB062LL/A) för 11995 kr så är det ju hela 3500 kr billigare, men då känns det bara som om man försöker lura sig själv.

(Jag vet inte vad den här modellen kostade när den var ny, förmodligen 11995 kr, men det är ju inte aktuellt längre.)

Jag förstår inte hur dessa butiker överlever, dom säljer nästan bara ett varumärke - Apple, och dom är så sjukt små i världen fortfarande

Jag vill ha mer butiker men jag förstår ändå inte, känns som att dom ploppar upp, men ramlar ihop lika fort? Eller har jag fel?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 15:21

Sådana butiker säljer även massvis med tillbehör från flertalet olika tillverkare, och Macoteket-butikerna verkar onekligen gå bra.

Själv försov jag mig, (vaknade 13:20 av någon anledning trots att väckarklockan var inställd på 08:00). Surt, men jag ska väl ner dit i alla fall, för iPhonens skull.

Ursprungligen av boris91:

Sådana butiker säljer även massvis med tillbehör från flertalet olika tillverkare, och Macoteket-butikerna verkar onekligen gå bra.

Själv försov jag mig, (vaknade 13:20 av någon anledning trots att väckarklockan var inställd på 08:00). Surt, men jag ska väl ner dit i alla fall, för iPhonens skull.

Har dom iPhone i butiken?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-16 16:13

Det var en banner på Macotekets hemsida igår som sa det, ja.

Macoteket på Birger Jarls gatan hade i varje fall en iPhone igår, och det är säkert för jag var där och klämde lite på den.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-08-16 21:06
Ursprungligen av boris91:

Macoteket på Birger Jarls gatan hade i varje fall en iPhone igår, och det är säkert för jag var där och klämde lite på den.

Det finns en i Sundbyberg också...

Jag var i SOUK-affärn och pillade på iPhone så visst finns den där. Klart imponerande bekantskap, nästa telefon är definitivt en iPhone.

Ursprungligen av Björnström:

Macoteket har börjat annonsera efter ny butikspersonal till en adress på Drottninggatan i Stockholm. Ny butik på gång med andra ord - verkar som dom ploppar upp en i månaden nuförtiden.

Vet du mer? Kommentera!

http://data.macoteket.se/files/jobb.html

Fina fisken. Den på Birger Jarlsgatan ligger lite för off för att man bara ska vilja slinka in. Har köpt nästan alla mina äppelprodukter på InWarehouse på samma gatan, men närmare Stureplans T-baneuppgång. De har några riktiga macnördar som är hjälpsamma, säkert 99are allihopa.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-17 00:07

Vore häftigt om anställda i olika Macbutiker faktiskt avslöjade vad dom heter på 99.se/MacWorld Forum på något sätt...

Nu jobbar inte jag i en Macbutik, men jag får i alla fall inte avslöja var jag jobbar på forum som är relaterade till mitt arbete. Eller... Jag får inte uttala mig om saker och i samma veva berätta var jag jobbar. Kanske är så för andra också.

Macbooken för 8.500:- ink moms är billigt hur man än vrider och vänder på det och butiken gör en förlust på minst en tusenlapp per dator men 20 x 1000:- är ett billigt marknadsföringsknep för att få dit massor av kunder. Grattis till de tjugo som fick en dator med sig hem.

Ursprungligen av Firechild:

Macbooken för 8.500:- ink moms är billigt hur man än vrider och vänder på det och butiken gör en förlust på minst en tusenlapp per dator men 20 x 1000:- är ett billigt marknadsföringsknep för att få dit massor av kunder. Grattis till de tjugo som fick en dator med sig hem.

Tror inte att de gick back på det erbjudandet Apple ställde säkert upp med kampanjbidrag och sen kan de ju dra momsen.

Bevaka tråden