Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabilt nätverk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-11 21:52

Hej,

Jag har en mac mini och en bärbar PC som jag gärna vill kunna dela filer mellan, jag använder mig av windows-delningsfunktionen på Minin. Båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp (HOME), men när jag ska expandera den arbetsgruppen i utforskaren på PC:n får jag 9 gånger av 10 "HOME är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen..." Visserligen kräver ju inloggning på Minin lösenord, men när det funkar som det ska får jag ju upp en sån vanlig inloggningsruta..

var kan felet ligga?

Det verkar som själva nätverket är instabilt, kör trådlöst med 3Com officeconnect AP.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-05-11 23:26
Ursprungligen av Jonha134:

Hej,

Jag har en mac mini och en bärbar PC som jag gärna vill kunna dela filer mellan, jag använder mig av windows-delningsfunktionen på Minin. Båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp (HOME), men när jag ska expandera den arbetsgruppen i utforskaren på PC:n får jag 9 gånger av 10 "HOME är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen..." Visserligen kräver ju inloggning på Minin lösenord, men när det funkar som det ska får jag ju upp en sån vanlig inloggningsruta..

var kan felet ligga?

Det verkar som själva nätverket är instabilt, kör trådlöst med 3Com officeconnect AP.

Jag har haft liknande problem i mina blandade miljöer. det har inte med det trådlösa nätet att göra, utan med all sannolikhet orienterat till Windows och dess förmåga att cacha inloggningsinformation. Sådan cachning brukar strula om windows-pcn inte har tillgång till servern (din mini) hela tiden. Speciellt om windowsmaskinen (aktivt ID) inte har nåt lösen.
Mitt tips är att skapa en användare på minin som har EXAKT samma användarnamn och lösen som din windows identitet. (DVS se till att din windowsinloggning har ett lösenord)

1
Bevaka tråden