Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken torrentklient använder ni?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

daniels: Hm, jag har aldrig varit med om något liknande och då har jag använt Azureus på tre plattformer (Windows, OS X och Linux) och ett flertal datorer. Det låter mycket besynnerligt faktiskt, önskar att jag kunde vara till hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 17:52
Ursprungligen av Patric08:

Vilken torrentklient använder ni?

RapidShare.com & programmet Speed Download (en download manager) eller Usenet
Maxfart på alla nerladdningar ögonblickligen, inga sega torrents här inte. Plus att det (enligt min teori) är säkrare än torrents eftersom alla filer som laddas ner är lösenordsskyddade rar-arkiv, dvs ingen kan logga trafiken och se vad det är man tankar, och man laddar inte upp någonting.

Ursprungligen av shandar:

...och man laddar inte upp någonting.

Då finns det en risk att din IP-adress blir bannad och du kommer inte att kunna ladda ner någonting heller.
Torrent filosofin bygger på att man laddar upp minst lika mycket som man laddar ner.
Allt annat är ohållbart och då kommer systemet att självdö!

Min prognos är alltså att shandars program inte har någon framtid.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 21:17
Ursprungligen av the örjan:

Då finns det en risk att din IP-adress blir bannad och du kommer inte att kunna ladda ner någonting heller.
Torrent filosofin bygger på att man laddar upp minst lika mycket som man laddar ner.
Allt annat är ohållbart och då kommer systemet att självdö!

Min prognos är alltså att shandars program inte har någon framtid.

Faktum är att shandars program är ett av de äldsta programmen för fildelning!
Rapidshare är en helt vanlig webserver som du laddar ner från, på samma sätt som du laddar ner Firefox. Usenet är ännu äldre, det startade (lite förenklat) som ett slags forum i början av åttitalet, men numera används det till stor del för att dela filer. Än en gång laddas filerna ner direkt från en Usenet server i full fart, inga torrent eller P2P system här inte. Nackdelen är att båda kostar en liten summa pengar (för rapidshare är det ~100kr för tre månader, Usenet ~50 kr/mån), men det är lätt värt det imho.

I och med att båda har varit igång i 20+ år och fortfarande mår prima ser jag ingen större risk att de kommer självdö inom någon nära framtid

EDIT: Företaget Rapidshare har inte varit igång i 20 år! Web och Usenet servrar har

Hur är Xtorrent jämfört med Azureus vad gäller gränssnitt och resurser den tar från processorn?

Jag kör vanligtvis BitTorrent (klienten som kort och gott heter så) men är ibland tvungen att använda Azureus pga att jag vill välja en enstaka fil, vill super seeda, eller något annat. Gillar dock inte Azureus riktigt, utan använder det bara när jag måste.

Tack för att du sa att det kostade pengar. Det avgör saken.
Det innebär att alla som kör gratis kör torrentfilosofin vilket tillhandahåller materialet, medan andra kan välja en "gräddfil" för en summa pengar och därmed slippa ladda upp.
Om det var gratis skulle det dö ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-28 21:53
Ursprungligen av the örjan:

Tack för att du sa att det kostade pengar. Det avgör saken.
Det innebär att alla som kör gratis kör torrentfilosofin vilket tillhandahåller materialet, medan andra kan välja en "gräddfil" för en summa pengar och därmed slippa ladda upp.
Om det var gratis skulle det dö ut.

Värt att notera är att det går utmärkt att använda rapidshare gratis om man kan utstå lite reklam och har tid att vänta 80s innan en nerladdning startar. Dessutom kan man ladda upp precis hur mycket man vill där, så känner du för att dela med dig av något är det fritt fram Skillnaden är att alla inte behöver ladda upp, det räcker med att en gör det, sen kan alla få filen.

För övrigt är det också ett väldigt bra alternativ för de som har ISPs som blockerar torrents (mitt universitet bland annat). Nu har jag blivit så förälskad i hastigheterna att jag nog kommer fortsätta använda det när jag flyttar ut från min korridor i sommar. Delar konto med några kompisar så kostanden ligger på några få kronor per år nu...

Citat:

Jag har konfigurerat om F12, men jag förstår vad du menar.
Jag måste ha en "Dashboardknapp" på en F-tangent.

Tack så mycket!

Tja, inte nödvändigtvis en knapp på tgbt, musknapp funkar lika bra (klurigt att hålla nere två på en gång dock ) eller aktiva hörn.

Ursprungligen av shandar:

Skillnaden är att alla inte behöver ladda upp, det räcker med att en gör det, sen kan alla få filen.

Men det strider väl mot tanken bakom Bittorrent? Problemet med de flesta äldre fildelningsprotokoll har väl varit att alla vill ha, men ingen vill dela med sig? Det slutar med att hastigheten dör totalt.

Det är en ekvation som inte går ihop.

Bittorrent har mycket högre hastigheter, och det beror kort och gott på att många följer regeln att ladda upp minst lika mycket som de laddar ner av en fil.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men det strider väl mot tanken bakom Bittorrent? Problemet med de flesta äldre fildelningsprotokoll har väl varit att alla vill ha, men ingen vill dela med sig? Det slutar med att hastigheten dör totalt.

Det är en ekvation som inte går ihop.

Bittorrent har mycket högre hastigheter, och det beror kort och gott på att många följer regeln att ladda upp minst lika mycket som de laddar ner av en fil.

Tack Nicklas. Det var precis vad jag försökte säga.
Om ingen laddar upp är det inte längre Torrentteknik och kommer inte heller att gå fortare.
Så min åsikt är att alla som stänger av uppladdningen är SABOTÖRER!

Jag kan inte läsa de senaste inläggen i den här diskussionen, utan att ledas in på tanken att shandar har ett kommersiellt intresse bakom sina åsikter. Här droppar reklamen in?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 02:44
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag kan inte läsa de senaste inläggen i den här diskussionen, utan att ledas in på tanken att shandar har ett kommersiellt intresse bakom sina åsikter. Här droppar reklamen in?

Jag kan garantera dig att jag inte har något som helst kommersiellt intresse i det här Jag pluggar i england där jag blev tipsad av en kompis om det här, varifrån rapidshare är vet jag inte riktigt. Så vitt jag vet har de ingen form a referal system eller liknande, så jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna tjäna några pengar på det? Oavsett vad kan jag ärligt säga att jag tycker rapidshare är en skitbra lösning för mig och ser inget fel på att sprida ordet, men som sagt, jag har inga ekonomiska intressen i dem överhuvudtaget. Men det du säger är rätt, det hade aldrig funkat att ha gratis eftersom alla hade laddat ner därifrån och käkat upp bandbredden. Det är där avgiften eller reklam + väntetid kommer in, men nu maxar den ut min lina på 10mbit från sekunden jag klickar på länken.
Nåväl, eftersom folk inte gillade att jag nämnde det ska jag lugna ner mig

EDIT: RapidShare är tydligen Schweiziskt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-29 00:28

Starta en omröstning här i tråden så får vi se hur det ligger till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-30 22:37
Ursprungligen av Patric08:

vilket torrentprogram använder ni? jag har senaste versionen av transmission vilket är ett skönt program- saknar dock möjligheten att välja vad i torrenten jag vill ladda ner. på pc hade ett program för sånt. säg att du drar ner en sägong av nåt men vill inte ha alla avsnitt så kan man välja de man vill ha.
finn det motsvarande till mac??
tack

Jag kör med Transmission. Har inte testat andra klienter. Men är väldigt nöjd med den jag använder nu. Men behöver man selektera ut vissa filer i en nedladdning, så är det visst Azureus som gäller enligt de flesta i denna tråd. Kolla på www.versiontracker.com.

Bevaka tråden