Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny utvecklingsmiljö

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-19 11:27

Ja, jag håller med. Just den ruttna autocompleten är största problemet med Xcode tycker jag. (Själv är jag bortskämd med Visual Studios IntelliSense, som är galet bra.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-19 14:01

IntelliSense har det du beskriver i form av två flikar, en Common med de vanligast använda och en All. Du kan ju kika på den för inspiration.

Ursprungligen av memark:

IntelliSense har det du beskriver i form av två flikar, en Common med de vanligast använda och en All. Du kan ju kika på den för inspiration.

Jag antar att den inte finns i Visual Studio Express. Det är den enda jag har installerad just nu. Jag får kolla på universitetet nån gång. (Jag är inte mycket för att köra piratkopior.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-22 10:59

Det vet jag faktiskt inte. Dock kan du ladda ner Beta 1 av VS 2010 gratis.
Download details: Visual Studio 2010 Professional Beta 1

Ev kan det vara så att flikarna endast finns för VB, och inte för C#.

Ursprungligen av memark:

Det vet jag faktiskt inte. Dock kan du ladda ner Beta 1 av VS 2010 gratis.
Download details: Visual Studio 2010 Professional Beta 1

Ev kan det vara så att flikarna endast finns för VB, och inte för C#.

Javisst ja, de har ibland betaversioner som är fria. Bra idé! Jag såg ingen sådan när jag senast behöver jobba i VS, men det var ett år sedan.

Nu tar vi nästa steg i den här utvecklingen. En studentgrupp får uppdraget att utvärdera och förbättra användargränssnittet inom en kurs i användarinteraktion som ges här på universitetet.

Har vi några personer här som testat tillräckligt för att ställa upp på lite frågor? Jag kan inte riktigt säga precis vilken typ av frågor det är, men det handlar om vad man upplever som hjälp och vad som ger problem.

Jag hoppas att studien skall kunna ge mig lite bra uppslag inför den omdesign eller tillägg som Lightweight IDE i alla fall skall få. En del saker som skall in eller skall övervägas har vi diskuterat här. Dessutom finns Linux- och Solaris-portningar av GUIt med i en möjlig framtid, och det blir separata GUI-byggen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nu tar vi nästa steg i den här utvecklingen. En studentgrupp får uppdraget att utvärdera och förbättra användargränssnittet inom en kurs i användarinteraktion som ges här på universitetet.

Har vi några personer här som testat tillräckligt för att ställa upp på lite frågor? Jag kan inte riktigt säga precis vilken typ av frågor det är, men det handlar om vad man upplever som hjälp och vad som ger problem.

Jag hoppas att studien skall kunna ge mig lite bra uppslag inför den omdesign eller tillägg som Lightweight IDE i alla fall skall få. En del saker som skall in eller skall övervägas har vi diskuterat här. Dessutom finns Linux- och Solaris-portningar av GUIt med i en möjlig framtid, och det blir separata GUI-byggen.

Jag ska se till och hinna testa programmet lite nu, har precis laddat hem Lightweight IDE 0.7.10.

Jag vet inte om det är jag som är dålig på att söka men jag har svårt att hitta den uppdaterade källkoden som jag antar borde finnas tillgänglig då du använder SourceForge. Jag har blivit lite intresserad av att titta närmare på den, lära mig mer och kanske rentav komma med konstruktiva förslag.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte om det är jag som är dålig på att söka men jag har svårt att hitta den uppdaterade källkoden som jag antar borde finnas tillgänglig då du använder SourceForge. Jag har blivit lite intresserad av att titta närmare på den, lära mig mer och kanske rentav komma med konstruktiva förslag.

Ja, den verkar inte vara uppdaterad på SourceForge. Inte vad jag ska se i alla fall.

Nej, jag är ibland dålig på att uppdatera på SourceForge. Ofta, förresten. Det är inte så många som jobbar med källkoden så det har inte känts så viktigt. Men jag kan fixa en uppdatering så fort jag hinner. Det är på tiden.

Bakom kulisserna jobbar jag med att fixa Cocoa-baserat GUI. Det är inte bara påtänkt, det är faktiskt påbörjat, en bit i alla fall. Ramverket under blir lite fetare så Linux och Solaris kan komma med på samma tåg (mellanlager för både GUI, grafik och lite till). Portabilitet kräver lite speciella avvägningar förstås. Jag har inga planer på Windows just nu så allt är Unix, samma processhantering.

Det blir inga stora omdaningar närmaste månaden (tiden går till kursen jag kör nu) men det passar bra med tanke på studentprojektet. Kommer de fram till något vettigt så kan det gå in i det jag gör sedan.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nej, jag är ibland dålig på att uppdatera på SourceForge. Ofta, förresten. Det är inte så många som jobbar med källkoden så det har inte känts så viktigt. Men jag kan fixa en uppdatering så fort jag hinner. Det är på tiden.

Jag vet att SourceForge erbjuder Subversion men jag tror att de även har utökat med ett par distribuerade alternativ på sistone. Det skulle vara guld värt om det fanns ett publikt repos som det bara var att checka ut och hålla uppdaterat så att man alltid har den senaste versionen.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet att SourceForge erbjuder Subversion men jag tror att de även har utökat med ett par distribuerade alternativ på sistone. Det skulle vara guld värt om det fanns ett publikt repos som det bara var att checka ut och hålla uppdaterat så att man alltid har den senaste versionen.

Riktigt, men allt tar sin tid att få igång rutinerna för. Det är som med SourceForge-uppladdningarna. I början var de direkt bökiga, så jag fick inte in det i rutinerna. Sedan blev det bättre, så jag kan ladda upp oftare nu, men det har inte riktigt ramlat in eftersom det inte varit nödvändigt. Men skulle fler jobba på det så förändras bilden.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet att SourceForge erbjuder Subversion men jag tror att de även har utökat med ett par distribuerade alternativ på sistone. Det skulle vara guld värt om det fanns ett publikt repos som det bara var att checka ut och hålla uppdaterat så att man alltid har den senaste versionen.

Fungerar annars grymt bra med Git och speciellt Github. Secure source code hosting and collaborative development - GitHub

Nu har jag preliminärt stöd för Ada rullande.

Finns det fler språk som inte har bra utvecklingsmiljöer som skulle vara värda att ha med? Java har jag redan lite stöd för men intresset verkar vara noll.

Länge sedan sist. Jag har jobbat på det till och från (och använder det dagligen). Stöd för C++ och ObjC förbättrat en bra bit. Stödjer iPhone och CUDA. Fixat processhanteringen så den inte hänger sig så ofta.

Men editorn är inte så ändrad, förutom stöd för att indentera ut eller in en markering. Det var så praktiskt att det fick åka in.

Så det händer fortfarande saker. Flera saker ligger i önskelistan, men projektet är mest för min egen skull numera så jag fixar saker när jag själv behöver det. Ett tag försökte jag få pengar för att porta till Linux och Windows (för att göra en seriös utbildningsmiljö av det), men fick inga pengar så då skiter jag i det.

Och SourceForge ligger långt efter som vanligt, det är bökigt och opraktiskt.

Bevaka tråden