Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme - Slö överföring till USB-hårddisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-26 19:02

Igår införskaffade jag både Aiport Express och en Airport Extreme för att ha trådlöst nätverk, ljud och förvaring.

Har fått igång ljud, och vi har sju pers anslutna till extremen och allt är frid och fröjd.

Men, när jag ska föra över saker från eller till min hårddisk som är ansluten till Extremen går det grymt slött. Jag har en MyBook 500 GB från WD, med USB2-anslutning. Min dator är en MacBook med n-standard så det är inte där felet är.

I teorin ska maxhastigheten alltså begränsas av USB2-anslutningen på 480 mbit/s (60 mB/s) eller nåt sånt. Men det tar ca 1 minut att lägga över 60 mB så det är något som är riktigt på tok.

Har läst rundor lite och förstått att det kan ha något med portar att göra, men har inte fått det helt klart för mig. Om jag leker rundor i iTunes tex där jag redan har låtarna inlagda (på externa hårddisken) så går det snabbt attans. Väljer jag dock att lägga in nytt från MacBooken -> Externa hårddisken via Extremen tar det lång tid, och ska jag sedan lägga in dessa låtar i biblioteket tar det löjligt lång tid där också.

Vad är det som är på tok? Annars funkar allt i nätverket bra!

Nätverk (trådlöst liksom ethernet) är betydligt långsammare än USB2/FW.

Sen är det väl så att den långsammaste delen i nätverket sätter takten för övriga? Så om någon kör med "g"-hastighet gör även burkarna med "n" detta.

  • Medlem
  • 2007-04-27 09:26

så den kan inte köra n & g standard paralellt?

nej OK, i praktiken så ligger iaf g-standarden inte på 400 utan kanske neråt 100 någonstans. detta innebär ändå 10 mb/s. och det är inte i närheten av detta. oberoende på hur nära jag är Extremen. så det bör bero på någonting annat.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-29 00:10
Ursprungligen av imod:

så den kan inte köra n & g standard paralellt?

nej OK, i praktiken så ligger iaf g-standarden inte på 400 utan kanske neråt 100 någonstans. detta innebär ändå 10 mb/s. och det är inte i närheten av detta. oberoende på hur nära jag är Extremen. så det bör bero på någonting annat.

g-standarden, d.v.s. 802.11g har en hastighet på 54Mbps (i teorin), inte 400.
Men jag antar att det bara är ett skrivfel från din sida. 802.11n bör åtminstone klara 100Mbps och innebär någonstans runt 10-12 megabyte/sekund, precis som du säger.

Jag tror att det ska gå att köra 802.11g och 802.11n parallelt utan att .n hoppar ner till g-hastighet. Vore dåligt om det var så. Min router (dock inte från Apple) har inga som helst problem att mixa olika hastigheter iallafall.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-04-29 00:06
Ursprungligen av johan_tanying:

Nätverk (trådlöst liksom ethernet) är betydligt långsammare än USB2/FW.

Sen är det väl så att den långsammaste delen i nätverket sätter takten för övriga? Så om någon kör med "g"-hastighet gör även burkarna med "n" detta.

Öhh i stort sett alla routrar fixar att köra blandat läge, d.v.s. exempelvis 802.11b på en dator och 802.11g på en annan dator, vad jag vet. Om inte extremen fixar det så är den ju riktigt kass.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-29 00:15

För att klargöra inför framtiden.
"480 mbit/s (60 mB/s)"

USB2 är ingen teknik byggd för stora mängder data-överföring. Visst kan man komma upp i 480Mbit inräknad IO osv. men det är i intervaller. Sedan dippar hastigheten.
USB2 brukar med lite tur klara hälften utav utlovad hastighet. Så räkna på runt 20-30Mb/s max.
Sedan kommer problemet med trådlös överföring. Först och främst fungerar det som en hubb. Ju fler som använder linan, desto långsammare kommer det gå för alla. Sedan kommer det stora problemet med trådlös överföring. Eftersom det finns föremål omkring oss, som bildskärmar, armering, mobiltelefoner och övriga trådlösa enheter så kan signalen bli lite störd. Vilket betyder att paket kommer bort och man måste skicka om paketet.

Ju fler paket som skickas, desto större chans är det att fler går sönder, och ju fler som går sönder, desto fler måste skickas om.

Men till topic. Har du testat att överföra filer i nätverket mellan datorer, går det snabbare? Eller är det bara till hårddisken det går långsamt?

  • Medlem
  • 2007-04-29 00:16

det är som så att om man mixar n & g-standard, så går det på ett mellanting. har fått ett exakt värde på 144 mbit/s i mitt system. men ändå går det inte snabbt. har formaterat disken till HFS+ och nu har den ökat något, även om väldigt lite.

något annat tips?

  • Medlem
  • 2007-04-29 00:21

sidde: om jag via det trådlösa nätverket överför till xboxen så går det i ca 4500 kbit/s. det är snabbare än till hårddisken. och dethär med att överföra har jag testat även när ingen annan har varit inkopplad, och utan nätbelastning alls. streama filmer ska fungera har jag hört, men det fungerar ingen vidare.

1
Bevaka tråden