Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast Windows Vista på Macbook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en Macbook och undrar om det går att köra enbart windows Vista på Macen istället för OS.X? Dvs inget paralells, bootcamp utan endast windows.

  • Medlem
  • 2007-04-23 15:33

OS X är ju installerat från början, så jag tror att du får ta omvägen via Bootcamp och sedan radera OS X. Men det ska väl inte vara några problem, om du först markerar Vista som startskiva i OS X.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-23 16:58

Nej, du kan inte köra utan Bootcamp. Vista (eller någon annan Windows) kan nämligen inte boota från EFI.

Däremot kan du ställa in så den automatiskt bootar till Vista så att du aldrig märker av något annat. Dock bör du behålla en Mac OS-partion för Firmwareuppdateringarnas skull, den kan väl pressas ned till 5-6 GB gissar jag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-04-23 18:33

Vista kan väl EFI? Det var ju en av de nya "featuresen" som annonserades?

Jag rättar mig själv, nej, inte i "initial release" men det kommer

Jo men visst kan din MacBook köra Vista. Helt på egen hand dessutom. Även om Windows inte diggar EFI så har Apples datorer ett BIOS-läge aktiverat så det ska inte vara några problem. In med Vista-skivan, installera och kör. Inga problem.

Boot Camp är ett praktiskt verktyg som kan hjälpa dig med det. Det enda Boot Camp gör är att hjälpa dig partitionera hårddisken (men det behöver du inte om du bara vill köra Vista) och hjälpa dig bränna en skiva med drivrutiner. Även om nya Macar startar Windows så kan de drivrutinerna vara bra om du vill använda datorns funktioner fullt ut.

Ursprungligen av Marcus K:

Jo men visst kan din MacBook köra Vista. Helt på egen hand dessutom. Även om Windows inte diggar EFI så har Apples datorer ett BIOS-läge aktiverat så det ska inte vara några problem. In med Vista-skivan, installera och kör. Inga problem.

Nu är du väl ute och cyklar lite? Bios-läge aktiverat- vad menas med det och vem påstår att det? Nåt sånt finns väl ändå inte. Inte utan att ha partitionerat från BootCamp iaf.

Jag försökte installera enbart Vista på en MacBook men det gick inte. När man skulle formatera för att installera Vista klagade installeraren på att det inte gick att formatera. Det var nåt med partitionsscheman. Nej för att installera Vista fick jag installera Mac OS, använda BootCamp och göra minst möjliga Mac OS partition vilket är 5GB.

Ursprungligen av Rickard A:

Nu är du väl ute och cyklar lite? Bios-läge aktiverat- vad menas med det och vem påstår att det? Nåt sånt finns väl ändå inte. Inte utan att ha partitionerat från BootCamp iaf.

Jag försökte installera enbart Vista på en MacBook men det gick inte. När man skulle formatera för att installera Vista klagade installeraren på att det inte gick att formatera. Det var nåt med partitionsscheman. Nej för att installera Vista fick jag installera Mac OS, använda BootCamp och göra minst möjliga Mac OS partition vilket är 5GB.

EFI har funktioner för att emulera BIOS. De funktionerna hade Apple avstängda från början, men för omkring ett år sedan släppte de en firmware-uppdatering för Intel-Macarna som dels påverkade bootloadern och BIOS-emulerings-modulen vilket är tillräckligt för att Vista ska starta.

Problemet du fick berodde på att Vistas installerare inte kan hantera HFS+-partitioner. Hade Boot Camp krävts för att Vista över huvud taget skulle starta skulle du inte ens ha kommit in i installationen.

går det inte?

Ok..
Många diskussioner fram och tillbaks.
Behöver jag ställa in någonting för att få Mac att emulera BIOS? Isåfall var?
Är slutsatsen att det inte går att installera WinXP på mac eftersom installeraren inte kan hantera HFS+- partioner?

Mvh,

fr

  • Medlem
  • 2007-05-29 12:12
Ursprungligen av frreddie:

Ok..
Många diskussioner fram och tillbaks.
Behöver jag ställa in någonting för att få Mac att emulera BIOS? Isåfall var?
Är slutsatsen att det inte går att installera WinXP på mac eftersom installeraren inte kan hantera HFS+- partioner?

Mvh,

fr

Det spelar inte så stor roll tror jag, eftersom Windows-installationen kan partitionera diskar själv. Det jobbigaste med Windows installationsprogram är att det inte går att backa hur som helst. Har man slagit in på ett spår måste man fullfölja det tills man kastas ut, vilket kan leda till en del omstarter om man gör fel. Man måste läsa på lite hur man ska göra i förväg.

Ursprungligen av frreddie:

Ok..
Många diskussioner fram och tillbaks.
Behöver jag ställa in någonting för att få Mac att emulera BIOS? Isåfall var?
Är slutsatsen att det inte går att installera WinXP på mac eftersom installeraren inte kan hantera HFS+- partioner?

Mvh,

fr

Har datorn senaste firmware-version är det inga problem. Då är det bara att börja installera. Är datorn nyare än ett år har den firmware med stöd för det BIOS-kompabilitetslager som Windows kräver. Har du den änd inte kan du söka efter den på Apple Support.

Om du inte vill leta reda på alla drivrutiner är det rekommenderat att bränna den skiva som Boot Camp Assistant tillhandahåller, men det är inget krav att göra så.

HFS+-partitioner gör inget. De skrivs över med NTFS när du kör Windows-installationen

Ursprungligen av stfm:

Det spelar inte så stor roll tror jag, eftersom Windows-installationen kan partitionera diskar själv. Det jobbigaste med Windows installationsprogram är att det inte går att backa hur som helst. Har man slagit in på ett spår måste man fullfölja det tills man kastas ut, vilket kan leda till en del omstarter om man gör fel. Man måste läsa på lite hur man ska göra i förväg.

Det spelar ingen roll alls till och med. Windows lägger på en ny partitionstabell.

Windows-installationen är mycket enkel nu och kräver inga egentliga förkunskaper. Allt som händer står och du får (tyvärr) inte några större val du behöver göra.

1
Bevaka tråden