Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förtydliga gärna detta för mig

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-04-23 13:52
Ursprungligen av Midmus:

Ahha Man kan väl kalla det vad man vill, det viktiga är trots allt att tydligen upplevde forum användarna på 99musik att nåt negativt hände och att moderatorer inte lyssnade på användarna ( vad jag fått höra ). Ni har väl fakta om ni tappade forumbesökare eller ej?

Studioforumet dog nästan av när de gjorde om det. Tyvärr var det för plottrigt, initiella buggar, reklam som tog delar av sidan osv osv. Ideen var bra men skulle provats först.

Så enligt er administratörer så var sammanslagningen problemfri o lyckad? Inga medlemmstapp? / Mikke

Det är ju bra att kalla saker för vad det är, och inte för något annat? Blir lätt förvirrade diskussioner annars.

Enligt mig, som administratör som kommer från 99musik, så har inte sammanslagningen varit lyckad. Det är inget jag sticker under stol med.

Ursprungligen av jgb:

Det är ju bra att kalla saker för vad det är, och inte för något annat? Blir lätt förvirrade diskussioner annars.

Enligt mig, som administratör som kommer från 99musik, så har inte sammanslagningen varit lyckad. Det är inget jag sticker under stol med.

Synd. O andra sidan så är det bra med mångfald. Jag själv är här pga av att jag är macanvändare så jag visste inte ens om att 99musik var för tekniker/musiker. Trodde faktiskt det var för lyssnare . Ska kolla in det lite mer då . / Mikke

Ursprungligen av Midmus:

Synd. O andra sidan så är det bra med mångfald. Jag själv är här pga av att jag är macanvändare så jag visste inte ens om att 99musik var för tekniker/musiker. Trodde faktiskt det var för lyssnare . Ska kolla in det lite mer då . / Mikke

Och det är väl ungefär det ända som kan ses som positivt med sammanslagningen

Ursprungligen av Midmus:

Ahha Man kan väl kalla det vad man vill, det viktiga är trots allt att tydligen upplevde forum användarna på 99musik att nåt negativt hände och att moderatorer inte lyssnade på användarna ( vad jag fått höra ). Ni har väl fakta om ni tappade forumbesökare eller ej?

Jag har ingen statistik, men det känns som det blivit lägre aktivitetsnivå (som iofs börjar ta fart igen) och färre nya användare som registrerar sig. Men det är bara en känsla och inte baserat på hårda siffror.

Ursprungligen av Midmus:

Jag var inte med på 99musik när det begav sej. Jag har dock hört av medlemmar i KR att 99musik var väldigt bra fram till de gjorde om det till community, precis som Studioforumet. Plötsligt skulle IDG synas och ha hand om allt. Det sket sej och nu försöker redaktören på tidningen Studio, som varit den drivande av studioforumet, att rädda vad som räddas kan.

Anyway. Jag gillar KR o tror nok att det kommer att utvecklas och bli ännu bättre. Hoppas det så småningom blir så "hippt" som du önskar så du tillbringar mer tid där då. / Mikke

Jag tycker inte att 99musik har blivit dåligt rent innehållsmässigt därimot kommer det massa trådar där folk kommer med åsikter å shit om vad folk gör eller inte gör på forumet, det har 99musik inte haft, inga lillhitler-fasoner eller storhetsvansinnen som det verkar finnas gott om på mac sidan.

Tycker det är tråkigt då det verkar som om 99mac-sidan har bristande respekt för musikerna medans musikerna bara sköter sitt.

Sen kan man ju verkligen fråga sig hur Björnström och gänget tänker med sitt forum, jag menar om man inte har tid för att sköta det så får man väl styra ut dom uppgifterna till andra på forumet(Bryr mig inte det minsta om hur många inlägg jag har, därimot skulle jag väldigt gärna villja ha tag på mina pm på min andra profil).

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-23 13:20

Community? Vad har jag missat?

Vad är det som håller oss kvar här och varför har ingen försökt starta något nytt med samma folk, det tråkiga är ju att en stor del av användarna på 99musik också har "högre"positioner kan det vara därför?

Ursprungligen av hammer:

Vad är det som håller oss kvar här och varför har ingen försökt starta något nytt med samma folk, det tråkiga är ju att en stor del av användarna på 99musik också har "högre"positioner kan det vara därför?

Vanans makt?

Jag är kvar på grund av stämningen och de andra som hänger här, det är väl den stora orsaken. Och det är inte något man nödvändigtvis får med sig till en ny sajt (om det inte blir en samlad flytt som från Studios forum till Kontrollrummet).

Sen kunde väl sammanslagningen tolereras så länge som det verkade som problemen skulle åtgärdas och nya (gamla?) funktioner som förstasida, nyhetssystem och liknande skulle läggas till, men där ser jag inga tecken på att det kommer att göras. Speciellt inte i ljuset av hur länge en ny förstasida lovats till 99musik på den gamla sajten...

Ursprungligen av hammer:

Vad är det som håller oss kvar här och varför har ingen försökt starta något nytt med samma folk, det tråkiga är ju att en stor del av användarna på 99musik också har "högre"positioner kan det vara därför?

Vet inte om jag borde ge mig in i diskussionen eftersom jag mest lunkat med tidigare, men jag är inte heller riktigt nöjd med sammanslagningen ... Kommer lite halvt osökt att tänka på en skum refräng ... "Stockholm har blivit kallt" ... Vad det nu har med saken att göra - jo, kanske att 99musik blivit lite mindre mysigt sedan sammanslagningen. Saknar fortfarande funkytapeten Men det är inte bara det - också översikten och antalet intressanta inlägg tycks ha minskat en del. Aktiviteten överlag tycks ha sinat en smula, men det är kanske bara min högst personliga uppfattning.

"Högre positioner" uppfattar jag som användare med en massa inlägg, men det är kanske fel tänkt. Jag stannar väl, helt ärligt, mycket eftersom det är skönt folk som hänger här och att det faktiskt händer en hel del intressant. Men det är mer lojalitet mot de man lärt känna - i alla fall på avstånd - snarare än själva forumet, egentligen. Men jag vill inte gärna förlora kontakten. Vet dock inte vad alternativet hade varit. 99musik är trots allt ett av de få forum där jag ändå känner mig hemma. Bra stämning och bra folk överlag. Men som sagt, det har blivit lite kallare ... Har faktskt också gjort lite pauser mellan varven här, men man är ändå snabb på bookmarken så fort man startar en Internetsession.

Nåväl, mina fem cent ...

  • Medlem
  • 2007-04-23 14:31

hammer: "högre" positioner? Hur menar du nu? Menar du oss admins/moderatorer från 99musik? Dvs jag+Volantiz+Arete+Mein+Clase? Är vi en stor del?

Ursprungligen av jgb:

hammer: "högre" positioner? Hur menar du nu? Menar du oss admins/moderatorer från 99musik? Dvs jag+Volantiz+Arete+Mein+Clase? Är vi en stor del?

Det är inget påhopp men jag tror att ni har ett större intresse i att forumet bevaras.
Sen måste man ju få säga att du Volantiz+Arete+Mein+Clase är några av dom mest aktiva som man ser inlägg ifrån.

Men som sagt ta inte det som nått påhopp, jag vet att ni också är kritiska dock va ni inte lika kritiska just vid bytet.

  • Medlem
  • 2007-04-23 15:41
Ursprungligen av hammer:

Det är inget påhopp men jag tror att ni har ett större intresse i att forumet bevaras.
Sen måste man ju få säga att du Volantiz+Arete+Mein+Clase är några av dom mest aktiva som man ser inlägg ifrån.

Men som sagt ta inte det som nått påhopp, jag vet att ni också är kritiska dock va ni inte lika kritiska just vid bytet.

Tog det absolut inte som något påhopp, utan jag undrade bara vad du menade eftersom det var oklart för mig. Intresset i att forumet bevaras har i alla fall jag, jag tycker det är en skön samling människor som hänger här. Har träffat många trevliga människor och lyssnat på massor med bra musik från folk här.

Om du tolkar det som "oj vad vi känner att vi är tuffa och fräcka för att vi är admins/moderatorer och vilken fet status vi åtnjuter pga det" så är du ute på fel spår. Iofs, jag har nog ett större intresse än de flesta, men av en annan orsak. Har lagt mycket tid på 99musik genom åren och vill att forumet och dess medlemmar skall fortsätta trivas och må bra.

Om man vid ett byte tror att saker skall bli bättre och att det skall läggas tid och resurser på att fixa saker till det bättre så är man inte särskilt kritisk, helt sant. Att det blev som det blev är en sak, men att det inte fixas till tycker jag är extremt tråkigt.

"Har lagt mycket tid på 99musik genom åren och vill att forumet och dess medlemmar skall fortsätta trivas och må bra."

förstår det och det var ungefär det jag mena att man inte vill lämna sitt men nu har ju 99musik tappat den charmen som ni lyckades bygga upp, 99musik helt plötsligt blev något annat så hade det ju varit trevligt med en nystart med samma arsenal,
flyttar dom ansvariga för 99musik så tror jag resten kommer hänga på

  • Medlem
  • 2007-04-23 16:19
Ursprungligen av hammer:

"Har lagt mycket tid på 99musik genom åren och vill att forumet och dess medlemmar skall fortsätta trivas och må bra."

förstår det och det var ungefär det jag mena att man inte vill lämna sitt men nu har ju 99musik tappat den charmen som ni lyckades bygga upp, 99musik helt plötsligt blev något annat så hade det ju varit trevligt med en nystart med samma arsenal,
flyttar dom ansvariga för 99musik så tror jag resten kommer hänga på

Det är en fin tanke. Det kanske fungerar. 99mac hade en trevlig avdelning som hette Livsstil (som senare blev Offtopic) som genererade en massa trafik. När det stängdes bildades ett alterativt forum för att samla dem som ville ha det där sköna stället kvar.
Jag vet inte hur många de är nu för tiden, men det är ju långt ifrån de där tusentals medlemmarna på 99mac. De ligger väl på några hundra, och det kanske är lagom.

Ursprungligen av Baron:

Det är en fin tanke. Det kanske fungerar. 99mac hade en trevlig avdelning som hette Livsstil (som senare blev Offtopic) som genererade en massa trafik. När det stängdes bildades ett alterativt forum för att samla dem som ville ha det där sköna stället kvar.
Jag vet inte hur många de är nu för tiden, men det är ju långt ifrån de där tusentals medlemmarna på 99mac. De ligger väl på några hundra, och det kanske är lagom.

Skillnaden är ju att 99musik var en "egen" sida förut.
hade jag hittat 99musik idag så tror jag inte att det hade blivit det här forumet jag hade landat på för det har ingen känsla, har aldrig tyckt att 99mac har haft nån kännsla utan mer att det har varit en informationsbas så börjar 99an kännas också, och som sagt "top dogzen" på forumet stannar ju kvar för att dom har ett stark band till forumet, men har ni det längre igentligen.

Har ni nått att säga till om? hade ni nått att säga till om innan ändringarn?
Vad håller kvar er på forumet, människorna såklart och när det gäller 99musik så känns det ändå som att många är så interna så att en organiseradmedlemsflytt hade varit enkel.

Kanske har fel men jag hade lagt ner 99 på direkten om jag viste att det fanns ett annat skönt ställe som ni hängde på.

för övrigt tycker jag att kartago bör förstöras

Ursprungligen av Baron:

Det är en fin tanke. Det kanske fungerar. 99mac hade en trevlig avdelning som hette Livsstil (som senare blev Offtopic) som genererade en massa trafik. När det stängdes bildades ett alterativt forum för att samla dem som ville ha det där sköna stället kvar.
Jag vet inte hur många de är nu för tiden, men det är ju långt ifrån de där tusentals medlemmarna på 99mac. De ligger väl på några hundra, och det kanske är lagom.

Jag läste för ett tag sen i en bok ett citat från ett välkänt företag.
"Katt äter katt och råtta äter råtta, vi äter upp nykommande företag innan de hunnit bli så stora att de blir en konkurrens mot oss".
Det var McDonalds styrelseordförande som sa.

Det kan tolkas som att det inte riktigt hör hit.
Men kör inte 99 över 99music genom att säga "vill ni inte ha det som vi vill ha det så kan ni starta ett alternativt forum" och stryker över det med att lägga den vänliga sidan till?

Jag kommer från 99mac och hade ingen aning om 99music, men om stämningen är trevligare där så kommer jag nog ta mig dit.
Det jag tycker är synd är att 99mac/99 kör stenhårt på sitt race och kontrollerar det med järngrepp.
Öppna OT-forumet för alla istället för kräva dem på stålar som faktiskt vill OT'a lite emellanåt och lära känna folket på forumet.
Med dessa regler kan man inte lära känna folket för det blir så jävla stelt att det nästan är skrattretande att adminen heter baron =P

  • Medlem
  • 2007-04-23 22:25
Ursprungligen av RockyMontana:

Jag läste för ett tag sen i en bok ett citat från ett välkänt företag.
"Katt äter katt och råtta äter råtta, vi äter upp nykommande företag innan de hunnit bli så stora att de blir en konkurrens mot oss".
Det var McDonalds styrelseordförande som sa.

Det kan tolkas som att det inte riktigt hör hit.
Men kör inte 99 över 99music genom att säga "vill ni inte ha det som vi vill ha det så kan ni starta ett alternativt forum" och stryker över det med att lägga den vänliga sidan till?

Jag kommer från 99mac och hade ingen aning om 99music, men om stämningen är trevligare där så kommer jag nog ta mig dit.
Det jag tycker är synd är att 99mac/99 kör stenhårt på sitt race och kontrollerar det med järngrepp.
Öppna OT-forumet för alla istället för kräva dem på stålar som faktiskt vill OT'a lite emellanåt och lära känna folket på forumet.
Med dessa regler kan man inte lära känna folket för det blir så jävla stelt att det nästan är skrattretande att adminen heter baron =P

Jag menar bara att det måste vara en viss nivå på kritiken för att den ska platsa i ett forum för kritik. Och för att det ska bli hanterligt måste det bli moderatorerna som avgör när nivån är för låg.

Det var inte jag som sa att de som inte trivs kan starta eget, det var någon jag citerade. Jag bara jämförde idén med Pratbyrån.

Jag tog mig heller inte mitt nick när jag blev admin, utan det är efter mannen med Sveriges töntigaste namn, som hämtat ur en Ulf Lundqvist-serie:
Bengt Baron!

Det är väl ganska så många av oss 99musiker som även är reggade på andra musikforum (finns en hel drös av oss på studioforumet bland annat), men trots det har ändå 99musik sitt existensberättigande i mina ögon.
Inget annat forum har samma intima och mysiga stämning!

Men det vore väl hursomhelst trevligt om de knasigheter som uppstod i samband med ihopslagningen kunde rättas till. -Men jag måste ärligt säga att jag inte direkt märker särskilt mycket knas, tycker att det funkar helt ok här nu!

Edit: Fast om nån skulle få för sig att ordna ett nytt bättre forum (100musik? ) och en "halvordnad flytt" (som med studio -> kontrollrummet) så skulle jag säkerligen hänga på.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-04-23 16:35

Håller med android. Jag läser på forumet och skriver inlägg, precis som förut, märker heller ingen större förändring faktiskt (har väl kanske kort minne). Moderationsförändringarna vet jag ju inget om.

Ursprungligen av odlarn:

Håller med android. Jag läser på forumet och skriver inlägg, precis som förut, märker heller ingen större förändring faktiskt (har väl kanske kort minne). Moderationsförändringarna vet jag ju inget om.

Medhåll.

Forumet är som livet ju. Ingen perfekt plats.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-04-23 17:13

Fråga inte mej, jag fattar ändå inget....

Förresten så betyder ju faktiskt feedback kritik.
Och vill ni inte att man ska säga vad man tycker om dessa sakerna i den här tråden så får ni nog döpa om forumstråden.
Tips på förbättringar kan man också översätta det som.

Ursprungligen av RockyMontana:

Förresten så betyder ju faktiskt feedback kritik.

Feedback=återkoppling eller återföring till sändare som därigenom kan utöva
självkontroll.

Faktiskt!

Nå, det är sant. Förändringarna är inte enorma i det stora hela. Lite mer Mac-reklam och ett hypat interface, men jag ska inte vara bitter Det viktigaste är medlemmarna och de flesta är ju kvar.

Ursprungligen av Oberfunker:

Nå, det är sant. Förändringarna är inte enorma i det stora hela. Lite mer Mac-reklam och ett hypat interface, men jag ska inte vara bitter Det viktigaste är medlemmarna och de flesta är ju kvar.

Håller också med.

Problemet är nog att det varit en massa förändringar och de flesta av dem har varit negativa (folk som blivit av med användarnamn, långsammare, osv), ett litet antal neutrala och i princip inget positivt. (Jag räknar inte förenklad administration, jag som användare bryr mig inte om hur sajten sköts bakom kulisserna.)

Hade det tillkommit funktioner som folk gillat tror jag det varit mycket mindre arga röster. Men tar man ifrån folk en välfungerande sajt och ersätter den med en försämrad version är det klart att folk blir sura.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-23 21:39
Ursprungligen av Oberfunker:

Nå, det är sant. Förändringarna är inte enorma i det stora hela. Lite mer Mac-reklam och ett hypat interface, men jag ska inte vara bitter Det viktigaste är medlemmarna och de flesta är ju kvar.

Mac-reklamen är däremot något jag gillar. Det skapar helt enkelt rätt stämning med alla stilfulla annonser!

För att underlätta moderering som faktiskt sammanfaller med medlemmarnas intressen kan man upprätta regler för hur moderering skall gå till. Och publicera den listan på sajten. Då undviker man onödiga ändlösa diskussioner om till synes godtycklig moderering. Och varför inte låta medlemmarna vara med och bygga upp listan? Då kan man skapa samklang i annars svårförenliga kulturer. Allt går - bara viljan finns. Se på Steve Jobs. Han kunde till och med förena Mac med Intel. Slå det den som kan.

  • Medlem
  • 2007-04-23 22:27

Jag har varit lite inaktiv av en helt annan anledning än att jag inte gillar nya 99'an. Litegrann kan jag hålla med Ober om att "99musik har blivit kallt"(för det var väl det du menade? ) iom att jag inte är tokförtjust i gränssnittet. Det kan vara lite trögt att ladda sidorna osv. Men faktum är att det befolkas av samma personer som innan och dessa har nog inte bytt åsikt eller stil sen innan sammanslagningen.

Som jag förstått det så är ett av de stora problemen är att utvecklarna runt 99.se är ganska få och har väldigt mycket att göra. "Släng in ett gäng till då" säger ni då. Well, antar att det måste ske nån sorts överlämning så arvtagarna vet vad som gjorts och varför, och just detta tar också en hel del tid som inte finns. Jag tror iofs att detta sker löpande just nu och att 99.se kommer att ta fart igen inom en inte helt avlägsen framtid. Härda ut lite till innan ni rymmer.

Själv tycker jag det är lite skoj att kunna ventilera musiknerven med folk som har exakt samma intresse på ett avslappnat och prestigelöst sätt. Här kallar ingen mig för pucko utan använder ord som annolunda istället. Nä, skämt åsido, det finns vass kompetens och jäkligt sköna åsikter att hämta här.

Jag hänger nog kvar ett tag till!

/Mein

Senast redigerat 2007-04-24 02:26
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-23 22:59

Jag var överlag positiv till flytten när den skedde. Tanken var ju att 99musik skulle kunna få nytta av att ligga på samma plattform som 99mac/ipod och därmed få nya funktioner och kunna få tillbaka allt det tappade vid upp(ned)datering (den då bl.a. skrik försvann, och framsidan). Och visst, det utlovades många saker vid uppdateringen.... Men nu har vi fortfarande inte ett spår av någon framsida, inte en enda av alla de idéer som fanns om nya fina saker har hänt... Känner mig lite bitter över det om jag ska vara ärlig.

99musik har ju kvar vad det viktigaste; sina medlemmar. Dock tycker jag också att det blivit mer avslaget i forumet jämfört med förr (och då ska man ha i åtanke att 99musik står för mer inlägg/dag än 99mac).

Om det ska bli något positivt av flytten till slut så är det nog dags att det kommer några funktioner.... och ett nytt skin (funky-remake!! ).

Bevaka tråden