Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång internet. HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får du ingen kontakt med en router e.d. blir fälten tomma, ja.

Kanske att någon kan komma med lite tips om du uppger vad det är för modem/router du har.

Kollade lite på BT Home Hub på sidan http://www.productsandservices.bt.com/consumerProducts/displayCategory.do?categoryId=CON-TOTAL-BB-R1&obsNoSee=Y&vStore=1128&BV_SessionID=@@@@1165593268.1176798435@@@@&BV_EngineID=ccccaddkjkllhjjcflgcefkdffndfkl.0&obsType=LINK&obsOID=112066&obsPage=/index.jsp och deras PC compatibility checker längst ner. Då laddas en liten dmg ner med ett program. Allt för OSX och min iBook klarar testet galant. Alltså är denna "Home Hub" så här långt anpassad till OSX. Är det en sån du har? I så fall är den ju också en tråflös basstation och skall kunna användas utan några som helst ethernet- eller USB-kablar. Har du testat att koppla upp dig trådlöst via Airport?

Ursprungligen av johan_tanying:

Får du ingen kontakt med en router e.d. blir fälten tomma, ja.

Kanske att någon kan komma med lite tips om du uppger vad det är för modem/router du har.

Kollade lite på BT Home Hub på sidan http://www.productsandservices.bt.com/consumerProducts/displayCategory.do?categoryId=CON-TOTAL-BB-R1&obsNoSee=Y&vStore=1128&BV_SessionID=@@@@1165593268.1176798435@@@@&BV_EngineID=ccccaddkjkllhjjcflgcefkdffndfkl.0&obsType=LINK&obsOID=112066&obsPage=/index.jsp och deras PC compatibility checker längst ner. Då laddas en liten dmg ner med ett program. Allt för OSX och min iBook klarar testet galant. Alltså är denna "Home Hub" så här långt anpassad till OSX. Är det en sån du har? I så fall är den ju också en tråflös basstation och skall kunna användas utan några som helst ethernet- eller USB-kablar. Har du testat att koppla upp dig trådlöst via Airport?

Jag har forsokt att ansluta via Airport, men jag tror att routern ar for gammal for det star inget om wireless network pa den och min Airport hittar den inte.
BT Home Network 1200 heter BT-paketet vi har. Pa installations-CD:n star det 2002 sa det ar inget nyinkopt fran BT.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-17 15:02

Men sluta!!!

Nä, nu ska jag vara mycket snällare. Kolla in den här länken så klarnar nog bilden. Jag vågar påstå att detta är den burk som WashedUp har.

Därför kan vi lägga hela USB-träsket bakom oss. Den har ju ethernet-port. Den har ju en inbyggd brandvägg. Den har ju en hel del. Det är bara att logga in i den. Kort sagt så verkar den tidigare användningen av USB tyda på att dom inte riktigt visste vad dom fick alt. inte visste vad man kunde göra. Så det är bara att skaffa sig en billig ethernet-switch och ansluta till ethernet-porten på BT-1200 och sedan anslutan resten av datorerna i switchen. Alla datorer ska/kan sedan köra med DHCP-tilldelad IP-adress för att undvika dubbelanvända IP-adresser. Det är ju helt enkelt en liten trevlig rackare som WashedUp har.

Ursprungligen av frazze:

Men sluta!!!

Nä, nu ska jag vara mycket snällare. Kolla in den här länken så klarnar nog bilden. Jag vågar påstå att detta är den burk som WashedUp har.

Därför kan vi lägga hela USB-träsket bakom oss. Den har ju ethernet-port. Den har ju en inbyggd brandvägg. Den har ju en hel del. Det är bara att logga in i den. Kort sagt så verkar den tidigare användningen av USB tyda på att dom inte riktigt visste vad dom fick alt. inte visste vad man kunde göra. Så det är bara att skaffa sig en billig ethernet-switch och ansluta till ethernet-porten på BT-1200 och sedan anslutan resten av datorerna i switchen. Alla datorer ska/kan sedan köra med DHCP-tilldelad IP-adress för att undvika dubbelanvända IP-adresser. Det är ju helt enkelt en liten trevlig rackare som WashedUp har.

Det är precis en sån där som min landlord använder i det här huset. Men nu när han har kopplat
och dratt sladdar så att det går via telefonjacken, kan inte jag bara köpa en ethernet-kabel och
plugga in i det lediga Ethernet-uttaget på baksidan av BT-1200 och sedan in i min dator?
Kan det funka? Eller måste jag övertyga hyresvärden att skaffa ethernet-switch och be alla att koppla om? kanske t.o.m. dra sladdarna i huset annorlunda?
tack så jättemycket!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-04-17 21:32
Ursprungligen av WashedUp:

Det är precis en sån där som min landlord använder i det här huset. Men nu när han har kopplat och dratt sladdar så att det går via telefonjacken

Om jag har förstått det hela rätt med HomePNA så har han bara anslutit routern med en speciell telefonsladd som överför en långsam nätverksanslutning tillbaka till telefonledningarna (och därmed i resten av huset). Ingen övrig extra dragning har han varit tvungen att göra. Han utnyttjar ju den befintliga telefonledningen.

Ursprungligen av WashedUp:

kan inte jag bara köpa en ethernet-kabel och plugga in i det lediga Ethernet-uttaget på baksidan av BT-1200 och sedan in i min dator?

Visst kan du det! Det går, som jag förstår det, att köra ethernet parallellt med HomePNA (ethernet och HomePNA bildar tydligen ett gemensamt nätverk där alla ser alla)

Ursprungligen av WashedUp:

Kan det funka? Eller måste jag övertyga hyresvärden att skaffa ethernet-switch och be alla att koppla om? kanske t.o.m. dra sladdarna i huset annorlunda?

Nej, så drastisk ska vi inte behöva vara. Dock kan man ju tycka att det känns lite kasst med ett 5Mbps nätverk (vilket HomePNA ger) jämfört med ett 10/100Mbps som man skulle få med en ethernet-switch. Självklart är dock fortfarande Internet-anslutningen lika (långsam) som förrut, dvs 0,5-8Mbps beroende på abb.

Har du testat ethernet eller inte? (post #30 vs #34). Ethernet och telefonpluggar är snarlika men inte lika stora, så förväxla dom inte.

http://www.amherst.edu/it/networking/setup/ethernet/index.html

Om du sitter jämte den däringa helvetesmaskinen - förlåt BT1200 - skall du förstås testa ethernet direkt. På sidan som länkas av frazze kan man ju läsa att det är en ordinär kombinerad adsl-modem/router med lite extra krafs för att kunna använda husets telefonledningar som LAN (jösses). Och så har den ju trådlöst nätverk!

Citat:

It is the usual ADSL modem and router in a single case, but along with the normal USB and Ethernet connections, it also supports 802.11b wireless connectivity

Eller menar dom att det trådlösa är tillval?

Inte undra på att britterna länge varit på efterkälken när det gäller bredband om dom skall hålla på så här...

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du testat ethernet eller inte? (post #30 vs #34). Ethernet och telefonpluggar är snarlika men inte lika stora, så förväxla dom inte.

http://www.amherst.edu/it/networking/setup/ethernet/index.html

Om du sitter jämte den däringa helvetesmaskinen - förlåt BT1200 - skall du förstås testa ethernet direkt. På sidan som länkas av frazze kan man ju läsa att det är en ordinär kombinerad adsl-modem/router med lite extra krafs för att kunna använda husets telefonledningar som LAN (jösses). Och så har den ju trådlöst nätverk!

Eller menar dom att det trådlösa är tillval?

Inte undra på att britterna länge varit på efterkälken när det gäller bredband om dom skall hålla på så här...

Jag tror fan att det är en telefonplug som går in i en dosa, och där från går USB-sladden.
Isåfall förklarar ju det varför min MBP inte kännde av Ethernet kabeln. Hur som helst, om
jag ska koppla med Ethernet måste jag dar en sladd direkt från BT-1200 grejen till min MBP, då kanske det kan funka. Får köpa sladd isf bara.
Att den stöder trådlöst är om man köper till ett kort och sätter i BT-1200 burken, men det är det
bara jag som kan göra i det här huset så det är nog inte den bästa lösningen den här gången!

Du kan ju också köpa en egen trådlös basstation och koppla in i BT1200 med ethernet om nu inte BT1200 står lägligt till. Då kan du koppla upp dig trådlöst, och när du flyttar tar du helt enkelt med dig burken hem. Kostar väl från några hundralappar och uppåt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Du kan ju också köpa en egen trådlös basstation och koppla in i BT1200 med ethernet om nu inte BT1200 står lägligt till. Då kan du koppla upp dig trådlöst, och när du flyttar tar du helt enkelt med dig burken hem. Kostar väl från några hundralappar och uppåt.

Ja det skulle jag kunna göra, för jag föredrar trådlöst, och alla ADSL och Bredband
man kommer att använda sig av de närmaste åren kommer ha Ethernet-uttag?!

Någon som vet var jag hittar en trådlös basstation, finns det en liten och smidig så gärna!

  • Medlem
  • 2007-04-18 10:12

Fråga först om du får göra så. Det är inte helt okontroversiellt att börja dela ut någon annans internetuppkoppling.

Annars finns det hur många förslag som helst. Sök lite här på forumet så hittar du en massa trådar som ganska ofta förordar tex Linksys, Netgear eller Apple.

Hej igen alla som har hjälpt mig!
Jag har nu testat att ansluta en Ethernet-kabel direkt från BT 1200 huben
direkt till min dator in i Ethernet uttaget, och då funkar det direkt utan att jag
behöver ändra på något. Så nu behövs bara en längra Ethernet kabel så att
jag slipper sitta i min landlords rum.
Tack så jättemycket alla, underbart forum det här

Bevaka tråden