Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone försenar Leopard till oktober

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-13 01:33

Löjligt att försöka lura i oss att det beror på att några utvecklare är flyttade till ett annat projekt. I så fall är Apple på tok för beroende av dessa människor, jag menar vad händer med OS X om de slutar eller.. ja dör.. ? Apple är ju inget småföretag...

Jag är riktigt besviken.

  • Medlem
  • 2007-04-13 06:13

NÖTTER!!! Börja arbeta lite istället för att bara dricka kaffe hela dagarna! På mitt jobb får man iaf jobba på dagarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 06:26

Håller med Dalle : get a f-ckin life och sluta bli besviken över struntsaker, Leoparden kommer när den är klar därmed basta pasta hur intressant är det egentligen att höra att den och den är "upprörd"? sätt ihop ett eget os vettja sen kom och klaga haahahhaha..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-13 06:49
Ursprungligen av djablo:

Håller med Dalle : get a f-ckin life och sluta bli besviken över struntsaker, Leoparden kommer när den är klar därmed basta pasta hur intressant är det egentligen att höra att den och den är "upprörd"? sätt ihop ett eget os vettja sen kom och klaga haahahhaha..

Vet inte om Dalle menade att Apple skulle sluta dricka kaffe eller vem det var... Jag tycker att det är Apple som ska sluta. Bara de inte börjar dricka öl som de förmodligen gjort den senaste tiden på MS. Det är töntigt av Apple att racka ner på andra när de inte kan leverara i tid själv. Att mjukvaran till deras lur ska ta så mkt energi från deras verksamhet att vitala delar av deras produktion stannar av är felprioritering. Slut och punkt.

Nu spårar det ur totalt.

Besvikelsen skenar iväg och en drös med åsikter om Apple och kopplingar till MS duggar tätt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-04-13 08:29

Mmm jag förstår inte heller. Har alla Apple-maskiner med Tiger blivit helt oanvändbara? Som switcher så har jag har fullt sjå att lära mig alla funktioner i Tiger

Ursprungligen av Jeppe_E:

Mmm jag förstår inte heller. Har alla Apple-maskiner med Tiger blivit helt oanvändbara? Som switcher så har jag har fullt sjå att lära mig alla funktioner i Tiger

Terminalen finns i alla versioner av OS X. Allt annat är bara lull lull

Alla tecken fanns där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 08:41

Det här var ju kort sagt olyckligt på alla sätt och vis. Det är inget fel alls på Tiger, men det handlar om att leverera det man lovar. Första leverans för Leopard annonserades till december 06 /tidiga 07 och sedan blev det våren 07 och nu alltså oktober 07.
Känns tråkigt att iPhone ska behöva suga så mycket resurser ur företaget att OS-avdelningen får bistå med personal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 09:05

Grundad besvikelse

Hmm... vid sidan av besvikelse på nivån för det personliga ha-begäret, som många ger uttryck för, så kan det ju faktiskt finnas en välgrundad yrkesmässig besvikelse. Som lärare hade jag tänkt uppgradera server och klienter i lugn och ro när eleverna har sommarlov och hoppades på att kunna gå över från MS Office till ett utvecklat iWork. Jag kör idag med Panther Server och vissa klinter med Panther, andra med Tiger. Jag anar att vissa av de problem som ibland uppstår i nätverket beror på denna blandning.

Så vad gör jag nu? Att köpa en Tiger Server är uteslutet av ekonomiska skäl, eftersom Leopard trots allt kommer relativt snart. iWork kommer väl nu förmodligen inte heller att uppdateras förrän i oktober, eller...? Får väl köpa ett iWork '06 så länge...

Usch, Apple, skräpning!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-13 09:22

Är det nu inte dags att ta lite spel på vad som blir sista Tiger-versionen: 10.4.9, 10.4.10, 10.4.11...?

Nåja.

Försening lär väl med all sannolikhet bero på att Apple skrivit avtal om iPhone-leveranser i USA som man inte har råd att bryta p.g.a. förseningar. Om det dessutom inte varit helt enkelt att snickra ihop all teknik i 10.5 så torde valet ha blivit enkelt. Ta några duktiga personer temporärt från OSX-avdelningen och QA-avdelningen och få det sista iPhoneriet på plats, plus en stabilare och mer färdigtestad 10.5 att beställa till skolstart.

Jag tror f.ö. man jobbar på rätt bra i Cupertino på alla avdelningar, men hype-avdelningen kanske bör ta lite ledigt ett tag och låta de som gör det riktiga jobbet komma ifatt?

Ursprungligen av vanilj:

Det här var ju kort sagt olyckligt på alla sätt och vis. Det är inget fel alls på Tiger, men det handlar om att leverera det man lovar. Första leverans för Leopard annonserades till december 06 /tidiga 07 och sedan blev det våren 07 och nu alltså oktober 07.
Känns tråkigt att iPhone ska behöva suga så mycket resurser ur företaget att OS-avdelningen får bistå med personal.

Har Apple sagt december 06/07? länk om du har.

Att de från vår 07 skjuter på det till okt 07 ser jag inte som så bedrövligt som så många här försöker få det att låta som.

Att dra parareller till Vista känns väldigt långsökt då detta handlade om år - inte om några månader.

Att Apple valt att satsa på att inte få iPhone försenad känns helt i sin ordning - det skulle slå hårdare om iPhone blev försenad.

Sen vet vi inte om detta med iPhone är hela sanningen - dom kanske har stött på patrull, det finns en mängd olika rykten som florerar. Vi får se Leopard i Juni sen är det 4 månader kvar till skarp version. Är det något att skrika om.

Apple är inte det första bolaget som måste flytta ett lanseringsdatum några månader och då pratar jag inte om MS.

Det kanske är beklagligt att Apple gått ut med ett datum för lansering. Om Apple inte leverar i Oktober - ja då kan vi börja snacka om besvikelse.

Ursprungligen av draags:

Att dra parareller till Vista känns väldigt långsökt då detta handlade om år - inte om några månader.

Det handlar ju inte om att jag säger att Leopards försening är samma sak som Vistas försening, utan att man skall vara sjukt försiktig med att göra narr av någon annans förseningar när man inte kan leverera på utsatt tid själv.

Förstår du vad jag vill säga?

Ursprungligen av staed:

Det handlar ju inte om att jag säger att Leopards försening är samma sak som Vistas försening, utan att man skall vara sjukt försiktig med att göra narr av någon annans förseningar när man inte kan leverera på utsatt tid själv.

Förstår du vad jag vill säga?

Jag förstår. Men du måste förstå att för de mest inbitna ska alltid alla Apples motgångar vändas till nåt positivt oavsett vad det gäller. Skulle t ex Leopard helt läggas ner skulle det ändå vara nåt positivt för det skulle istället komma nåt bra ut av det. Skulle MS lagt ner Vista däremot hade de häcklats i tid och evighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 15:16
Ursprungligen av draags:

Har Apple sagt december 06/07? länk om du har.

December 06 tidig 07 var det som uttalades när Leopard fick sitt första omnämnande på WWDC05 under Steve Jobs keynote.

En länk - varsågod: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.5

Ursprungligen av vanilj:

December 06 tidig 07 var det som uttalades när Leopard fick sitt första omnämnande på WWDC05 under Steve Jobs keynote.

En länk - varsågod: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.5

Tack. Jo nu när du säger det så stämmer det nog att S. Jobs kan sagt något åt det hållet - att det kommer att komma runt den tiden men jag kan nog inte säga att det kändes som något spikat datum.

Vem vet vilka orsaker som gör att Leopard releasen flyttas fram - självklart är det säkert så att man inte berättar hela sanningen.

Det man kan tycka är att Apple borde sagt Oktober tidigare. Att släppa iPhone och Leopard samtidigt är kanske inte optimalt.

Här är en intressant artikel att grunna på, kanske något för dig Rickard A.

http://macpro.se/2007/04/13/har-inte-apple-utvecklare-sa-det-racker/

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-13 09:50

Det kanke är så att några av Leopardens "secret features" inte gick att få ordning på i tid, så de kommer istället i OS X 10.6 Lion. Det som gör att det ändå drar ut på tiden, är arbetet med att städa bort dessa features från Leoparden. Plus buggfixar från tidigare betor. Plus att Apple nu i panik måste komma på något nytt att ha med i Leoparden, för att den ska verka så bra som tidigare antytts. Vi får nog nöja oss med det som redan visats, plus nån programvara till. Inget revolutionerande, det lovar jag.

Detta hoppas jag inte stämmer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-13 10:40

Jag med. Men Lion är ett väldigt bra namn för ett operativsystem, och jag gillar lejon

Men vad kan då Mac OS XI heta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-13 12:40
Ursprungligen av boris91:

Jag med. Men Lion är ett väldigt bra namn för ett operativsystem, och jag gillar lejon

Men vad kan då Mac OS XI heta?

10.6 blir visst Lynx, i varje fall har Apple registrerat varumärket. Lodjuret, det systemet vill jag ha!

Fast har dom ännu haft Gepard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-13 12:16
Ursprungligen av draags:

Fast har dom ännu haft Gepard?

Jo, OS X 10.0 Cheetah. Cheetah på amerikanska betyder gepard.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gepard

  • Medlem
  • 2007-04-13 11:17

Skönt att slippa få sommaren fördärvad. Med ett nytt OS i datorn i slutet på juni vet man ju hur det skulle blivit....

Ah, så skönt att tvinga sig själv att tänka positivt

  • Medlem
  • 2007-04-13 11:19

Om du väntar ännu längre så stinker det verkligen vilket får en att tänka på Uncia Uncia (lat), dvs Snöleoparden som också skulle passa lämpligt med ytterligare någon månads försening

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6leopard

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-13 11:26

Jag är väldigt besviken! Mitt intryck är att Apple prioriterar USA (iPhone) och har för mycket att fokusera på i förhållande till personalresurser. Apple kommer att förlora mkt pengar på det här. Försäljningen av datorer kommer att gå ner eftersom många kommer att vänta att köpa tills 10.5 kommer. Det känns som om Jobs börjar bli lite för självsäker? Oerhört mycket hänger på iPhone. Det räcker inte med att tro att man är bäst, man måste vara bäst också! Mobiltelefoner utvecklas med en väldig hastighet.
Apple har varit extraordinärt tidigare med leveranser på utlovad tid, nu börjar det naggas i kanten. Jag vill hävda att de satsar på för många hästar samtidigt.

Vad gäller OS. Ska vi då håll tillgodo med 10.4.9 till oktober?

  • Medlem
  • 2007-04-13 11:33

Varför "måste" alla ha 10.5 nu idag till varje pris? Vad är det med 10.4.9 som inte fungerar? Ingen vet egentligen de stora fördelarna med Leopard, men "måste" iallafall ha det, och buar i kör åt Apple. Fattar ingenting.

Apple kommer inte förlora massor av pengar på förseningen, den "stora massan" som klagar är folk sitter med fingret på reload-knappen på sidor likt denna, och de/vi är inte speciellt många trots allt.

iPhone är en vidareutveckling av iPod, utan iPod förmodligen inget Apple längre. Jag förstår att iPhone gått före i kön, men kan hålla med om att Apple borde göra något åt sin personal/kompetensbrist.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-13 14:05
Ursprungligen av eQ:

Varför "måste" alla ha 10.5 nu idag till varje pris? Vad är det med 10.4.9 som inte fungerar? Ingen vet egentligen de stora fördelarna med Leopard, men "måste" iallafall ha det, och buar i kör åt Apple. Fattar ingenting.

Apple kommer inte förlora massor av pengar på förseningen, den "stora massan" som klagar är folk sitter med fingret på reload-knappen på sidor likt denna, och de/vi är inte speciellt många trots allt.

iPhone är en vidareutveckling av iPod, utan iPod förmodligen inget Apple längre. Jag förstår att iPhone gått före i kön, men kan hålla med om att Apple borde göra något åt sin personal/kompetensbrist.

Jag 'måste' inte någonting idag, men min gamla G4 DA börjar komma på sin ålders höst, och det hade varit praktiskt att ha 10.5 förinstallerat på MBP när jag köper den. Det är inte det att 10.4.9 inte fungerar utan det jobb det innebär med transfern till 10.5 vid uppgraderingen.
Jag är sur på Jobs som stod i januari och lovade en massa 'heta' händelser under kommande månader. Vad har vi sett så här långt? Det känns lika trist som när jag satte mig i bilen och körde till Land's End, för att sedan upptäcka att själva området längst ut på spetsen hade stängsel och man kom inte in utan att betala en avgift.

Många är säkert besvikna utan att ge röst åt det.

Det allvarliga som jag ser det är just det som du avslutar med, Apples personal/kompetensbrist. De har helt enkelt inte kapacitet för flera produkter samtidigt, eller dålig planering. Gå inte ut och 'lova' saker som inte sedan kan hållas.

Ursprungligen av eQ:

Varför "måste" alla ha 10.5 nu idag till varje pris? Vad är det med 10.4.9 som inte fungerar? Ingen vet egentligen de stora fördelarna med Leopard, men "måste" iallafall ha det, och buar i kör åt Apple. Fattar ingenting.

Jag ser det så att ska jag ändå köpa en ny burk, så kan jag lika gärna vänta på att 10.5 kommer ut i ställe för att köpa en burk med 10.4 där jag redan har 2st licenser med, för att sedan köpa 3st versioner av 10.5 för att jag vill uppgradera.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-04-13 14:20
Ursprungligen av acidflash:

Jag ser det så att ska jag ändå köpa en ny burk, så kan jag lika gärna vänta på att 10.5 kommer ut i ställe för att köpa en burk med 10.4 där jag redan har 2st licenser med, för att sedan köpa 3st versioner av 10.5 för att jag vill uppgradera.

Då kan du köpa ett Familjepaketet för 10.4 kostar idag 1995:- och är det redan billigare än att köpa 2 st vanliga licenser....

Från AppleStore:
Mac OS X version 10.4 Tiger SEK 1.195,00
Mac OS X version 10.4 Tiger - Familjepaket K 1.995,00

*Familjepaketets licensavtal ger dig rätt att installera och använda ett exemplar av Apple-programvaran på högst fem (5) Apple-datorer så länge som dessa datorer befinner sig inom samma hushåll och används av personer som bor i detta hushåll. Med "hushåll" avser vi en eller flera personer som delar bostad, t.ex. en villa, en hyres- eller bostadsrättslägenhet eller ett mobilt hem, men även studerande som har bostaden som sin fasta adress men tillfälligt bor i en separat studentlägenhet. Licensavtalet gäller inte för företag eller annan kommersiell användning.

Ursprungligen av mikaelf:

Då kan du köpa ett Familjepaketet för 10.4 kostar idag 1995:- och är det redan billigare än att köpa 2 st vanliga licenser....

Från AppleStore:
Mac OS X version 10.4 Tiger SEK 1.195,00
Mac OS X version 10.4 Tiger - Familjepaket K 1.995,00

Det gör väl inte mig gladare?
Jag vill ju ha 10.4 redan, varför skulle jag då vilja ha mera licenser?
Om det kommer en sådan till 10.5 i samma prisklass så är det ju värt att handla de.
Frågan är bara om det ingår både en PPC Skiva och en Intel skiva i den?

Bevaka tråden