Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massa trubbel

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-03 23:43

Tjoo hoo!
Skulle rensa och ominstallera min iMacG5 på jobbet eftersom den skulle rensas. När jag satte i Tigerskivan o skulle uppgradera, som oftast är en bagatell på Mac, så fick jag upp en ring som var genomstruken efter omstarten vid installationen. Efter många om o men o olika sätt med uppstart, så lyckades jag i alla fall med hjälp av TechTools skapa en virtuell disk som jag kunde boota om med. Så jag startade om från den eDisken o eftersom det enda jag aldrig testat förr va att radera min HD, det var ju självklart det dummaste jag gjort, för efter ett supportsamtal, visade det sig att imacen förmodligen leverades med 10.4.2 o mina installationsskivor för Tiger (svarta originalen) bara innehåller 10.4.0. Givetvis hittar jag inte de gråa skivorna som fanns med iMacen utan har till alla andra macar som finns på jobbet. Jag hittade en grå skiva till en powermac g5 med 10.4.2, den gick att boota med men installationen dör snart eftersom den säger att jag inte kan installera på skivan.
Det jag vill göra är att rensa datorn från allt o installera om Tigern från början. Eftersom jag raderade allt från disken undrar jag om jag kan kopiera över "system" o de nödvändiga mapparna till "imacen" o sen boota från den gråa installations cdn för powermacen, det var den enda skivan jag kunde boota från. Eller måste jag handla in nya specifika skivor för iMacen????

Kan du starta iMacen från skivan för Powr Macen så testa installera från den.

Systemen är inte direkt datorspecifika längre, men många datorer kräver en viss version (som din iMac som vill ha 10.4.2). I annat fall kan du köra en FireWire-kabel mellan iMacen och Power Macen, hålla ned T-tangenten på iMacen under uppstart så att dess hårddisk kommer upp på Power Macen. Installera sen systemet på iMacens hårddisk (via Power Macen) och uppgradera till 10.4.9, sen går det nog fint att starta iMacen från det systemet ska du se.

Blev lite rörigt...
Kul påsk.

1
Bevaka tråden