Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nas storage eller liknande lösning till mac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av the örjan:

Får jag bara fråga... varför är det så viktigt med NFS+? Har ni PC i nätverket?

Nu kommer jag mest sitta med med min mac på nätverket. Men om en polare kommer med sin PC och kopplar upp sig på mitt trådlösa nätverk, kommer han inte komma åt informationen på min externa hårddisk som är kopplad via Airport Extreme. Informationen går ju via TCP/IP protokoll?

Såg också dina inlägg angående afs-utdelning. Kan man inte få det att funka med PC, hade varit guld i sådant fall.

Mvh

Josafan

Nu blir jag förvirrad själv här.
Du kanske menar HFS+ som är mac?
Windows heter nog nåt annat, eller vad??

Senast redigerat 2007-09-10 02:22
Ursprungligen av the örjan:

Nu blir jag förvirrad själv här.
Du kanske menar HFS+ som är mac?
Windows heter nog nåt annat, eller vad??

Typ ja, så var det nog.
Det var länge sen jag höll på med formateringar och pill i hårdvaran på Macarna. (Bortglömd kunskap)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-10 21:22

En liten undran. En NAS kan du väl inte själv formatera i valfritt format!? En NAS är ju en filserver har ett eget litet system ombord, ofta nån minivariant av Linux eller ibland något helt eget. Det gör ju att det är serversystem som bestämmer vilket diskformat den har.

Anledningen till att NAS:ar inte har någon USB eller FW-anslutning för direktkoppling till en dator är att allt som ska lagras på den ska gå via filservern.
Den USB/FW kontakt som en del av dem har är avsedd för att koppla in fler diskar för att uttöka kapaciteten.

Ja så fort man ska anpassa sig till PC blir det ett helvete.

idg har testat några olika nassar

http://www.idg.se/2.1085/1.118041

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-05 17:48

Blåser liv i en gammal tråd i hopp om lite hjälp.

Precis som skaparen av den här tråden är jag på jakt efter en NAS lösning som jag och min sambo kan utnyttja. Bilder, musik och diverse filmer vill jag att vi två ska få åtkomst till via och eftersom vi båda använder Mac så vill jag givetvis att allt fungerar prima. Vore bäst med en NAS där man kan uppgradera utrymmet allt eftersom. Har kikat lite på denna från Webhallen som har ett bra pris, snygg design och utrymme för två diskar (max 4TB). Vill helst slippa bygga själv eller krångla till det i onödan.

Ursprungligen av Mcus:

Blåser liv i en gammal tråd i hopp om lite hjälp.

Precis som skaparen av den här tråden är jag på jakt efter en NAS lösning som jag och min sambo kan utnyttja. Bilder, musik och diverse filmer vill jag att vi två ska få åtkomst till via och eftersom vi båda använder Mac så vill jag givetvis att allt fungerar prima. Vore bäst med en NAS där man kan uppgradera utrymmet allt eftersom. Har kikat lite på denna från Webhallen som har ett bra pris, snygg design och utrymme för två diskar (max 4TB). Vill helst slippa bygga själv eller krångla till det i onödan.

Finns nog ingen NAS som inte funkar med alla möjliga operativsystem.
Du bör köra minst Raid 1, spegling, vilket alltså betyder 2TB tillgänglig lagring med 2st 2TB-diskar.

Lite mer framtidssäkert att satsa pengar på en 4 diskars NAS, men det beror ju på vad man är villig att betala, jag kan rekommendera QNAP som jag själv kör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-06 00:38

Okej. Du får gärna utveckla mer gällande QNAP och kanske lite mer om hur din modell ser ut och verkar? Raid 1 är en bra lösning. Tror en 2 disk NAS räcker men som du säger är det bra att tänka steget in i framtiden också.

Jag kör med en 4-diskars QNAP TS419P+, QNAP Systems, Inc. ( TS-419P+ Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider .
Med 4st 1TB diskar i Raid 5 så kan jag utnyttja 3TB.

Om man behöver mer lagringsutrymme så kan man enkelt göra det under drift genom att ersätta disk för disk med en större.

Rasar en disk så kan jag under drift ta ut den disken och ersätta med en ny utan att data riskeras att gå förlorat eller vara oåtkomligt.

Se länken ovan för alla features som finns inbyggt i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-06 08:56

Tack för länktipset och informationen! Just den modellen i länken ovan verkar riktigt intressant, fast dessvärre är den lite högre än vad jag räknat med. I alla fall för tillfället. Hade tänkt mig runt tusenlappen (om det är möjligt) eller i värsta fall en femhundring dyrare. R

Bevaka tråden