Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger bud på skivbolaget Universal Music

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-15 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
"Givetvis betalar man med kort, vad annars?"

Personligen ser jag inga problem med att använda kort. Har både Amex och Visa.
Men det är ju inte alla som har det. Så ska de ta betalt för musik via webben så hoppas jag att de tillåter bankernas egna system med dosan också. Nästan alla seriösa svenska bolag som säljer via webben använder sig av den möjligheten. Så för att tjänsten ska slå tror jag Apple får göra upp lokala avtal med bankerna i de länder man lanserar tjänsten.
Jag menar det är många länder utanför USA, där folk i allmänhet drar sig för att använda kreditkort. I USA är det en helt annan sak där det finns tradition att använda kort.

Det är inte det som är problemet.
Problemet är att om du köper en låt för vi säger 10 kr då är själva hanteringen av transaktionen dyrare än det du betalar.
Så antingen blir du tvungen att köpa flera låtar på en gång, kanske upp till 10 (100 kr) eller som det har skrivits tidigare i tråden att det öppnas ett sk. kontot där du betalar (först eller efter ett antal låtar). Glöm det att du får ladda ner en låt i taget typ flera gånger i veckan och betalar 10 kr vid varje nedladning.

Att Apple och Vivendi diskuterar ett ev uppköp av skivbolaget Universal är inget rykte längre!

En direktör på Vivendi berättar i en artikel och kort intervju på Bloomberg.com.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-16 17:19

f*n! apple blir microsoft, ska dom med ta över hela världen nu eller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 17:38

Det är hur smart som helst av Apple. Det enda som förvånar mig är att de inte har gjort det här tidigare. Apple bör dock se upp med Sony Music, och samarbeta med dem.

Det känns nu inte otroligt att Apple sakta börjar flytta fokus för sin verksamhet...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-16 18:04

smart eller inte, det känns ju hemskt, snart kommer dom vara microsoft.

Jag tycker att mp3 är en usel lösning om man verkligen gillar musik och vill att det ska låta bra.
Nånting försvinner ju om man komprimerar 45 MB till 4,5, eller hur?
Spela en en mp3a på en tung anläggning så får ni höra att det låter som skit.
Att spela den på en dator med taskiga plasthögtalare är en helt annan sak.
Det skulle vara en katastrof om allt detta jävla mp3:ande skulle skulle bli det enda alternativet till att skaffa sig musik i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 18:19

Ja, men Apples lösning bygger inte på MP3, och tydligen har Apple lyckats få med sig alla de stora skivbolagen. Det återstår att se hur det blir, men jag tycker att det ser ljust ut på musikmarknaden!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
.
Det skulle vara en katastrof om allt detta jävla mp3:ande skulle skulle bli det enda alternativet till att skaffa sig musik i framtiden.

Seså, seså....lugn och fin.
Självklart kommer det alltid finnas CD-skivor att köpa och det skulle förvåna mig om utvecklingen skulle stanna där den är idag (16 bit 44.1 Khz) i fråga om kvalité, även där kommer förbättringar göras.

Så alla "finsmakare" kommer inte att förlora någonting på om mp3-försäljning blir en nisch.

MP3 är en kvalitésförsämring, den som inte håller med om det är ute och cyklar. Men den är helt godtagbar för Jonas 13 år i Tumba som har en MP3-spelare, om du förstår vad jag menar. Och när han börjar tycka att det inte håller måttet så köper han skivor istället.....

Det är lätt att utgå ifrån sig själv och förbanna saker....men "get the big picture".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Seså, seså....lugn och fin.
Självklart kommer det alltid finnas CD-skivor att köpa och det skulle förvåna mig om utvecklingen skulle stanna där den är idag (16 bit 44.1 Khz) i fråga om kvalité, även där kommer förbättringar göras.

Så alla "finsmakare" kommer inte att förlora någonting på om mp3-försäljning blir en nisch.

MP3 är en kvalitésförsämring, den som inte håller med om det är ute och cyklar. Men den är helt godtagbar för Jonas 13 år i Tumba som har en MP3-spelare, om du förstår vad jag menar. Och när han börjar tycka att det inte håller måttet så köper han skivor istället.....

Det är lätt att utgå ifrån sig själv och förbanna saker....men "get the big picture".

Jamen hallå, jag är lugn.
Jag har alltid varit pigg på ny teknik, men jag vill inte att den ska innebära begränsningar, utan snarare tvärtom.
Tycker bara att det är så trist att de flesta, nästan alla, verkar vara nöjda med den skitkvalitet som mp3 erbjuder.
Det duger att spela på plasthögtalare och med de skithörlurar som följer med en iPod, men det duger inte att spela i en riktig musikanläggning.
Så är det bara.
Komprimering innebär alltid att man tar bort någonting, sen få mondo säga vad han vill.
Komprimering innebär en förlust, när det gäller mp3 är det dynamiken och basen som försvinner, bland mycket annat.
Jag tycker att det räcker med det som vi redan missar. Tänk bara på hur det var med omslagen till LP-skivorna. Vad är det nu?
Ett fjantigt omslag i en plastask som går sönder om man råkar tappa den.
Med mp3, inget av den varan alls.
Allt nytt är inte av godo.
Mp3 är dynga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 18:39

Men, vilket agg! Har du PMS eller cerebrala hemorojder va, Nurell? Ta't lite easy nu.

Sonys och Philips CD-standard som vi har idag är från 1981, men egentligen 1979. Det har hänt en del sedan dess om man så säger. 44,1 kHz okomprimerat ljud ersätts nu av bättre grejor i komprimerad form.

Så, pilla dig i naveln, skratta å va gla'. Nu kilar jag ut på stan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Men, vilket agg! Har du PMS eller cerebrala hemorojder va, Nurell? Ta't lite easy nu.

Sonys och Philips CD-standard som vi har idag är från 1981, men egentligen 1979. Det har hänt en del sedan dess om man så säger. 44,1 kHz okomprimerat ljud ersätts nu av bättre grejor i komprimerad form.

Så, pilla dig i naveln, skratta å va gla'. Nu kilar jag ut på stan.

Agg?
Tranquilo nu mondo.
Gå ut på stan, jag går ut i bokskogen.
Men...
Vad har hänt med Monster Interlink-kablarna nu? Och med alla sladdar av syrafri koppar till högtalarna?
Är det ingen som vill att det ska låta bra nuförtiden?
Är det plötsligt OK att tycka att det låter bra när man använder Taiwan-sladdar som följer med gratis, med rassliga ministeropluggar? Ska det inte vara guldpläterade kontakter? Minst RCA-storlek? Eller ännu hellre optiska kablar?
Är det normalt att man ska måsta lära sig att nöja sig med något som är sämre än det man är van vid?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
.
Tycker bara att det är så trist att de flesta, nästan alla, verkar vara nöjda med den skitkvalitet som mp3 erbjuder

Men tyvärr är det väl så att gratis är gott!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Men den är helt godtagbar för Jonas 13 år i Tumba som har en MP3-spelare, om du förstår vad jag menar. Och när han börjar tycka att det inte håller måttet så köper han skivor istället......

Det är lika fullt godtagbart för Michael 36 år i Stockholm. Som tycker att det håller måttet att spela i sin iPod med "skithörlurar". Och inte tänker börja köpa skivor igen bara för att få bläddra i en "fjantig" booklet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dick Different
Men tyvärr är det väl så att gratis är gott!

Det får stå för dig.
Jag äter inte skit bara för att det är gratis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dick Different
Det är lika fullt godtagbart för Michael 36 år i Stockholm. Som tycker att det håller måttet att spela i sin iPod med "skithörlurar". Och inte tänker börja köpa skivor igen bara för att få bläddra i en "fjantig" booklet.

Det är skillnad på vad som är "godtagbart" och det som är BRA.
I alla fall enligt mitt tycke.
När det gäller ljudkvalitet på musik nöjer jag mig inte med "godtagbar" kvalitet, jag vill ha BRA. Mp3 erbjuder inte bra ljud, det är stympat.
Och i ärlighetens namn är väl inte hörlurarna till iPod någon höjdare?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 19:24

Hörlurarna är verkligen inget vidare nej.
Bytte ut dom mot ett par små sonysnäckor som lät minst dubbelt så bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Vad har hänt med Monster Interlink-kablarna nu? Och med alla sladdar av syrafri koppar till högtalarna?
Är det ingen som vill att det ska låta bra nuförtiden?
Är det plötsligt OK att tycka att det låter bra när man använder Taiwan-sladdar som följer med gratis, med rassliga ministeropluggar? Ska det inte vara guldpläterade kontakter? Minst RCA-storlek? Eller ännu hellre optiska kablar?

Men hallå! Du är ju inne på en helt annan nivå än den normala användaren.....Sitter George Lucas och gör slutklippningen av nästa Star Wars i iMovie? Använder George Lucas en konsumentkamera ifrån SONY. Nej, det gör han ju inte....På samma sätt som Jonas 13 i tumba inte bryr sig om hans RCA-sladdar är guldplätterade eller inte.

Proffsen och "finsmakarna" kommer alltid att förse sig med det bästa tänkbara, men en vanlig konsument tycker att t.ex MP3 är helt godtagbart. Jag säger det igen, du utgår ifrån din egna smak och fördömmer andra för att de inte fattar hur bra det kan låta om allt är optimalt.

Jag själv spelar in musik i studio och sitter hela dagarna med produktioner till olika sammanhang, sjävklart tycker också jag om att ha "top of the line" prylar. MEN jag kan lyssna på MP3 utan att det gör mig något.......och framförallt så accepterar jag att mp3 har blivit en "standard".....

Citat:

Är det normalt att man ska måsta lära sig att nöja sig med något som är sämre än det man är van vid?

Vem är det som tvingar dig till det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det är skillnad på vad som är "godtagbart" och det som är BRA.
I alla fall enligt mitt tycke.
När det gäller ljudkvalitet på musik nöjer jag mig inte med "godtagbar" kvalitet, jag vill ha BRA. Mp3 erbjuder inte bra ljud, det är stympat.
Och i ärlighetens namn är väl inte hörlurarna till iPod någon höjdare?

Apples musik kommer ändå inte vara MP3. Utan AAC, vilket till och med audiofiler som oss kommer ha svårt att höra större skillnad när det är högre bitrates. Dessutom så bibehåller den alla kanaler. Till skillnad mot MP3...

Du kan få en demo om du vill någongång. Och skulle vara skoj om du härde någon större skillnad.. Och det med bra ljudsystem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det får stå för dig.
Jag äter inte skit bara för att det är gratis.

Nej, men skitbrun färg kan du stå ut med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-16 20:53

Jag tycker Nurell har rätt.
Med musiken är det samma sak som med bilder.
Det räcker att titta på JPEG komprimerade bilder då får man uppfattning vad som sker med komprimerad musik.
Folk plåtar med billiga digitala kameror, får in JPEG komprimerade bilder (som redan då saknar 75% av den ursprungliga informationen) in i dator och det är en referens får de flesta idag hur en bild ska se ut.
Samma sak gäller musik. Hur många som idag som skaffar sig en dyr musikanläggning och sen tar sig en lyssningsstund med den? Nej de flesta idag laddar ner en komprimerad låt från nättet oftast skadad av resan i rymden och "avnjuter" den på just taskiga datorhögtalare eller 15 kr lurar från Clas Ohlsson. Och det är en referens för de hur musik ska låta. Det var den största lyckan för de när Apple utrustade iTunes med equalizer.
Lycka till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Hur många som idag som skaffar sig en dyr musikanläggning och sen tar sig en lyssningsstund med den? Nej de flesta idag laddar ner en komprimerad låt från nättet oftast skadad av resan i rymden och "avnjuter" den på just taskiga datorhögtalare eller 15 kr lurar från Clas Ohlsson. Och det är en referens för de hur musik ska låta. Det var den största lyckan för de när Apple utrustade iTunes med equalizer.
Lycka till.

Ja, helt rätt uppfattning.....vi borde lagstifta mot detta! De där små människorna som lyssnar på mp3 i sina taskiga datorhögtalare, för att de är för dumma för att förstå bättre, de borde skjutas av.

Nej, ärligt. Varför förlöjliga de som tycker att det är helt OK att lyssna på en mp3 i sina "skitgrejer"? Jag håller med i resonemanget att mp3 är en komprimering och att det medför en kvalitésförsämring. Om jag personligen får välja så lyssnar jag självklart hellre på en CD än en mp3. Det jag retar mig så förbannat på är attityden i argumentet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Att Apple och Vivendi diskuterar ett ev uppköp av skivbolaget Universal är inget rykte längre!

En direktör på Vivendi berättar i en artikel och kort intervju på Bloomberg.com.

Citerar mig själv. Nu har Steve Jobs meddelat att Apple inte alls har lagt något bud på Universal.

Enligt Jobs ljög direktören på Vivendi. Känns inte så troligt... eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-16 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Ja, helt rätt uppfattning.....vi borde lagstifta mot detta! De där små människorna som lyssnar på mp3 i sina taskiga datorhögtalare, för att de är för dumma för att förstå bättre, de borde skjutas av.

Nej, ärligt. Varför förlöjliga de som tycker att det är helt OK att lyssna på en mp3 i sina "skitgrejer"? Jag håller med i resonemanget att mp3 är en komprimering och att det medför en kvalitésförsämring. Om jag personligen får välja så lyssnar jag självklart hellre på en CD än en mp3. Det jag retar mig så förbannat på är attityden i argumentet.

Tiden då Lenin skrev att "...Det måste finnas en elit som styr folket, för att folket vet inte sitt bästa..." är tack och lov historia nu. Trots att det finns fortfarande såna som vill återuppliva den tid och de "idealer". Proletariatets diktatur med andra ord. En av den senaste modellen - mellan Tigris och Eufrat - har just raserat.
Vi lever i värld där vi "själv" bestämmer över vad vi vill ha. Eller hur?
Det inbillar vi oss. Det vet vi eller hur?
Vi inbillar oss att den musik vi lyssnar till den väljer vi själv, de kläder vi klär oss i de väljer vi själva, osv, osv, osv.
Ge folk vad de vill ha och gör de lyckliga.
Vill någon betala $0.99 för en låt, det är hans grej.
Räknar man 12-14 låtar per skiva då blir det 110 kr bara för det. Lägg till egen tid, skivkostnad, maskinkostnad, omslåget då hamnar man på sisådär 220 spänn. Mycket mer än en ny skiva kostar i butiken och som har sämre kvalitet och håller inte så länge. Alltså inget för kvalitetsmedvetna. Jag föredrar butiken med den överpris vi betalar.
"Storkonsumenter" som köper 2-3 singlar i veckan? Ja det är kanske ett alternativ för de. Men de köper ju hits, alltså musik som spelas i tid och otid på radions nästan alla kanaler. Varför äga den själv?
Men som sagt: ge folket vad de vill och gör de lyckliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-16 23:47

Självklart vill man ha så bra ljud som möjligt, i den mån plånboken tillåter det alltså.

Men det handlar ju om själva musiken också, om innehållet. Ursäkta mig nu men mycket av den musik som kommer nuförtiden låter som skit, så det kanske räcker med MP3-skitkvalitet och Taiwan-skitlurar, vad vet jag?

Bättre musik kräver dock bättre grejor.

Haha, vilka pajas inlägg...
Representanter från "fimsmakarna"
Dessutom så förvränger ni det hela genom att babbla om MP3s.

Det är som den där pajasen som babblade om att piratkopierad musik skulle försvinna.

Analysera mera. Utgå inte från er själva. Varför tror ni att till och med gammla tanter vet vad MP3 är? Geeezz... Cirkus scott vagnar har ju åkt. bäst att hoppa på medans tid är?

Om det är som ni säger, varför försöker skivbolagen stoppa mp3s?

Mp3-formatet är redan det ett frukatnsvärt "bra" format. Med bra dekoders så undrar jag hur många på detta forum som faktiskt skulle fixa ett A/B-test mellan mp3 och aiff? Förutsättningen är att det komprimerade ljudet är pop/rock och att det är första generationens komprimering.

Det är väldigt enkelt att säga att man tycker att ett visst ljudformat låter skit när man vet att det som spelas är mp3. Har man sina öron kvar så kan man i och för sig höra en högfrekvent artifakt som hänger med inspelningen, men den tuggar för det mesta runt 19-20 kHz och det är inte så många som har den hörsel som krävs för att uppfatta dessa frekvenser vid vuxen ålder. För annan typ av musik, te.x. klassisk eller jazz så blir ljudbilden med ens sämre.

Frågan tycker jag är mer principiell. Om jag köper en låt och har tillgång till bredband, så borde jag erbjudas möjlighet att ladda ner filen i .wav eller .aiff-format om jag vill...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-04-17 09:01

Ärligt talat skiter jag i vilket format musiken levereras, jag köper inte mainstream iaf.
Det som man dock kan känna oro inför är att allt tal om SACD osv glöms bort och man satsar stenhårt på MP3. Det kommer ju att få till följd att många kommer slutmixa för "skit-högtalare" vilket gör att det kommer låta allt annat än bra om man har en riktigt bra anlägggning.
Så länge alternativet med vanlig cd eller vilket superformat det blir i framtiden kvarstår så är jag helt nöjd.
Tyvärr så är väl risken överhängande att vi får all musik i MP3-format i framtiden för att "det är det som marknaden vill ha". OM skivbolagen lyckas göra bra vinster på detta så kommer de ju inte fortsätta pressa cd-skivor och pyssla med dyr distribution. Det kan ju allvarligt skada valmöjligheterna om man vill ha riktigt bra ljud.

  • Medlem
  • 2003-04-17 09:41

Jag tror faktiskt inte att producenter och ljudtekniker kommer att göra slutmixen speciellt för ett komprimerat format. Kolla hur man idag mixar ljud för saker som sänds i TV. Det är gjort för ett hemmabiosystem, och låter inte alls så bra som det hade kunnat göra på sämre TV-apparater.

Men att köpa svindyr audioutrustning, och sedan lyssna på mp3, känns ju lite bortkastat, naturligtvis.

Apropå det där med att CD-skivan är gammal och att utvecklingen måste gå framåt:

Hört talas om DVD-A och SACD någon gång?

Dessa finns redan idag och erbjuder betydligt bättre ljudkvalitet än CD. MP3 ska vi inte tala om i samma rum som dessa.

Tidigare tyckte jag att MP3 lät hyfsat i datorn, men efter att ha spelat det i min anläggning och jämfört med CD-skivorna (och DTS-CD) har jag också insett att MP3 inte är rätt format för kvalitetsljud. Det låter helt enkelt inte tillräckligt bra i en bra anläggning och därför är det inget att satsa på för hög ljudkvalitet även om svensson tycker att det låter bra i Clas Ohlssons högtalarpaket.

Dock kan ju MP3-försäljning duga för de som inte förstår/vill förstå/är intresserade av bra ljud.

Det viktiga är att kvalitetsformaten DVD-A och SACD finns kvar hos Universal även om Apple kanske köper upp bolaget.

Angående attityder:

Vet man vad kvalitet är och ser personer som kör MP3 via dåliga högtalare och som anser att andra format är onödiga eftersom det låter så bra - och skivbolagen anpassar sig till det kan man ju inte bli annat än förbannad.

Likadant är det med korrupta "CD-skivor" (kopieringsskyddade). Dessa låter asdåligt i mina grejer och kan dessutom orsaka skada. Att det låter dåligt med skrap, läspande diskant, distande m.m räknar bolagen med att svensson inte ska upptäcka och mycket riktigt framträder inte detta så mycket i en dålig anläggning.

Naturligtvis blir jag ilsken när skivbolagen släpper skräpet bara för att svensson inte kräver bättre ljud.

Därför finns det ingen anledning att se mellan fingrarna när det gäller citat såsom:

"Vad ska man ha DVD-A till? MP3 låter ju så bra."
"Hur kan du säga att skyddade skivor låter dåligt? Jag hör ju ingen skillnad i min United för 500 spänn!"
"Varför betalar man mer än 1000 kronor för en DVD-spelare? Jag fick min Matsui för 800 kronor när Elgiganten reade."
"Det är något fel på filmen! Bilden fyller ju inte hela TVn!"
"Tvångstext gör inget för jag har alltid text på."
"Vem behöver DTS? Jag tittar ju på film och är så nöjd med den interna högtalaren i min dator!"
"Vem betalar x tusen kronor för en grammofon?"
"Det kan inte finnas bättre högtalare än dessa jag köpte för 600 kronor? Det är ju dessutom golvare och du föreslår stativare? Det går ju inte!"
"PhotoCD är för dyrt. Folk vill hellre ha JPEG-CD eftersom det är billigare."

Dessa citat har jag hört/läst i olika sammanhang och de är skäl nog för mig att vara njugg mot "svensson" och dennes krav på ickekvalitet.

Bevaka tråden