Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tysta en vanlig PowerMacG4 (inte en "vindtunnel")

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1597.htm

Vassego..denne rackarn (JF0620B1L) spinner så fint så !

Märk dock - denna kommer inte med någon kontakt, så du får pilla lite, antingen med lödpenna - eller så fixar du en kontakt - finns säkert på elfa också !

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-22 06:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1597.htm

Vassego..denne rackarn (JF0620B1L) spinner så fint så !

Märk dock - denna kommer inte med någon kontakt, så du får pilla lite, antingen med lödpenna - eller så fixar du en kontakt - finns säkert på elfa också !

glidlager brukar låta minde än kullager, dock behövas btas ut vart annat år eler nått

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 18:58

ELFA:s fläktar tycks inte vara särskilt tysta av sig. Inte om man läser dBA värdet i produktspecen iaf.

Jag böt ut fläkten i nätdelen mot en 12dBA fläkt från PAPST. Har kopplat om 120mm fläkten till 5V.

Sedan har jag satt i en Seagate Barracuda 7200.7 disk (25dBA) och plockat ur original disken från Western Digital som lät som ett tröskverk.

Jag har ersatt skruvarna som fläkten satt med, mot gummifästen samt la fin skumgummiduk mellan plåten och fläktens anliggande yta. Böt även ut fästskruvarna till stora 120mm fläkten. har klippt bort plåtgallret från nätdelens luftutblås.

Dettta har gett en märkbar skillnad ljudmässigt. Inte så att datorn är helt tyst, men det låter bra mycket mindre. Tror dock att ett byte av 120mm fläkten till en PAPST kopplad till 12V istället för 5V som jag kör originalfläkten i nu, skulle ge samma ljudnivå men något bättre kylning.

Lycka till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
ELFA:s fläktar tycks inte vara särskilt tysta av sig. Inte om man läser dBA värdet i produktspecen iaf.

Jag böt ut fläkten i nätdelen mot en 12dBA fläkt från PAPST. Har kopplat om 120mm fläkten till 5V.

Fläkten från Elfa är avsedd som CPU-fläkt. Var kör du för något där i så fall?

/Tommy

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 10:13

Whazzah!

Jag har en G4/400 sawtooth.

Hon sitter på två Seagate Barracuda 4, och bytt ut chassfläkten mot en Papst 120mm på 26dbA (195kr på www.gtek.se, mindre på stopshop.se)

och nätaggsfläkten till en Papst 8412NGL 80 mm 12dBA (128kr www.stopshop.se)

Med lyckat resultat.

För att inte förlora strömkablage i lådan så klippte jag vajjern på nya fläkten och gamla, och satte på den gamla kontakten på den nya (då lät jag tempstyrningssladden hänga fritt). Fläkten går på max, men ändå tystare än den förra.

Ni som pysslar så extremt med era datorer, varför bygger ni inte ett skåp istället? Tystare och mindre jobb verkar det.

En liten bild på mitt vackra skåp:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommy Lyxell
Fläkten från Elfa är avsedd som CPU-fläkt. Var kör du för något där i så fall?

/Tommy

Jag har ingen CPU fläkt i min G4/400 Sawtooth. Det sitter bara en 120mm chassifläkt och en 60mm fläkt i nätaggregatet. CPUn utvecklar så pass lite värme att den stora kylflänsen räcker.

Men det finns ju PAPST fläktar att sätta på CPUn också. Om jag inte minns helt fel så var ersättningsfläktarna till CPUn som apple tog fram till vindtunnlarna, från papast och betydligt tystare än original.

Kika på www.gtek.se eller www.mycom.se. Där finns tysta Papst fläktar till bra priser.

Jag har svårt att förstå varför man skall skruva dit en ELFA fläkt som enligt specifikation har i princip lika hög ljudnivå som originalet? Eller har jag tittat på fel fläkt?

Antagligen..orginal CPU fläkten är temp-styrd och nådde 33db, elfa fläkten når 23 db, tro mig - skillnaden i verkligheten är enorm

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempriére
Ni som pysslar så extremt med era datorer, varför bygger ni inte ett skåp istället? Tystare och mindre jobb verkar det.

För att macar är så nedra snygga! Vill man inte att den ska se ut såhär? *skryta*

Aldrig att jag låser in min älskling i ett skåp! Hon ska inte ens stå under bordet!

PS. Det är JOBBIGARE att bygga en låda än att skruva in en fläkt.

Senast redigerat 2003-09-29 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila

PS. Det är JOBBIGARE att bygga en låda än att skruva in en fläkt. [/B]

Men min mac låter mindre än din....så att säga...:cool:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempriére
Men min mac låter mindre än din....så att säga...:cool:

*räcka ut tungan*

Lyxig setup attila! Även om den ser lite PC-aktig ut med neonljusen

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Lyxig setup attila! Även om den ser lite PC-aktig ut med neonljusen

Asså, nu känner jag mig mobbad.... hehe

Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Antagligen..orginal CPU fläkten är temp-styrd och nådde 33db, elfa fläkten når 23 db, tro mig - skillnaden i verkligheten är enorm

Köpte en Papst612N/2GML på www.stopshop.se i förhoppningen att få ner ljudet på CPU-fläkten. Specifikationen var lovande, 19dBA och 23 m3h, glidlagrad och 3000 varv/min.

Döm av min förvåning lät den mer än originalfläkten! När den monterades på plats så uppstod otrevliga resonansljud som jag inte kunde få bort, hur jag än vände och vred på fläkten. Dessutom uppstod resonansljud när den befanns sig i närheten av "hinder", en hand eller insugsgallret i chassit. Även i fritt hängande läge lät den. Den borde ju nästan varit tyst.

En klar besvikelse. Originalfläkten må kanske ha några dBA högre ljudvolym, men det är mkt behagligare och smälter in med de andra fläktsurren.

Vad vill jag säga med detta. Jo, att Papst inte alltid är lika med lycka och framgång. Den får gå i retur. Kanske det var fabrikationsfel men jag vet inte om jag har lust att pröva mig fram och betala en massa returporto.... på ett tag i alla fall .

Eller - db är inte allt - utan även "hur" ljudet låter

/ D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 02:37

Även jag har sällat mig till skaran och bytt till Papstfläktar (G4 400 utan cpufläkt). Visst är det skilnad men jag hade hoppats på en effekt lik Blue Thunders "silent mode" och så blev det ju inte riktigt... :rolleyes:

Men bara det att jag hör IBMdisken starta och gå i vila betyder ju att det är betydligt mindre fläktljud. Ska byta ut den mot ytterligare en Seagate Barracuda 7200.7 för nu hörs det verkligen hur tyst den är i jämförelse...

Klippte alla galler jag kom åt och tog bort plasten på baksidan så luften går direkt ut. Gummibussningar á la Claes Ohlsson i fläktarnas fästen. Behövde inte löda nätaggets kontakt. Drog av misstag bort "honan" från kretskortet så att det bara blev två piggar kvar pekande rakt upp. Bara att trä på Papstfläktens hane direkt, mycket smidigt. 120 mm fläkten fick jag löda...

Någon som har bytt ut fläkten mot kylfläns på ett ATI Radeon 8500 och kan komma med tips?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Även jag har sällat mig till skaran och bytt till Papstfläktar (G4 400 utan cpufläkt). Visst är det skilnad men jag hade hoppats på en effekt lik Blue Thunders "silent mode" och så blev det ju inte riktigt... :rolleyes:

Märkte liknande förbättringar som du beskriver med chassifläktarna, dock ej med CPU-fläkten. Så det beror tydligen på var man gör modifieringarna. Men sedan är det ju som du säger; andra ljud framträder istället, som t.ex. hårddisk mm. Och man blir kräsnare ju mer man ljudändrar... en ond cirkel.

Appleanvändare är kanske Hifi-bögar "by definition"? Jag är det i alla fall.

Bevaka tråden