Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac och rätten till ett privatliv

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-21 10:29
Ursprungligen av perka:

Men hallå, ni tror väl inte att amerikanarna udgått denna inkomstkälla?

Skåda "The iPatch"
http://www.theipatch.com/

Nej, jag skojar inte!

/P

Vidare snygg var den dock inte... Hade hellre satt dit ett Chiquita-banan-klistermärke.

Varför inte sätta på ett sånt där vitt äpple-klistermärke man får när man köper en Apple-pryl?

Du får inte glömma att lägga något störningsfilter på micken, är väl kanske värre att bli buggad en filmad?;-)

Gamla iSighten var bättre, den har ett mekaniskt lock man fäller för när man inte använder den. Borde funnits i de inbyggda, åtminstone på iMacen där det borde fått plats.

Tycker också de inbyggda iSight är obehagliga, trots att även jag vet att ingen hackat in och tagit över den. Men den stirrar på mig lik förbannad. Jag har en post-it med pappas nya mobilnr över min. Funkar fint

Man kan också stänga av den genom att flytta på filerna:

/System/Library/QuickTime/QuickTimeUSBVDCDigitizer.component
/System/Library/Extensions/Apple_iSight.kext

Går förstås också att göra lite tjusigare via AppleScript.

Tejpa fast en liten spegel framför så när storebror vill se dig så ser han bara sig själv!:D

Ursprungligen av Anders Täpp:

Tejpa fast en liten spegel framför så när storebror vill se dig så ser han bara sig själv!:D

Haha! Tänk om det fungerade på det viset

Dags för "web-fråga" snart tror jag... Täcker du över din iSight?
Jag har träffat på folk som gör det, även på de bärbara.

Själv tycker jag att det borde finnas en mekanisk switch som förser både kamera och mikrofon med ström så att de blir omöjliga att hacka när de är avstängda iaf.

En anledning till att Macanvändare täcker iSighten tror jag beror på att iSighten, den gamla, hade en liknande funktion som jag beskrev ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-22 17:02

Har ni tänkt på att man kan använda en vit post-it-lapp?
Då blir det inte så speciellt fult. Klistra den på ovansidan och vik ned. Dubbelvik om ni vill vara extra säkra.

Jag har aldrig oroat mig över detta, men nu när jag läser denna diskussion, slår det mig plötsligt att det faktiskt är som ett litet öga som tittar ner på mig hela dagen. Jag vet att ingen ser genom ögat, men det är en smått obehaglig känsla att linsen är där - hela tiden. Speciellt eftersom jag just nu läser 1984.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-22 17:38

Då skall jag berätta om en kul grej som hände mig.

Jag har MediaCentral på min iMac.

En kväll när jag skulle lägga mig tänkte jag kolla på en DVD.
Lyckades dock välja fel i MediaCentral och klickade på TV istället.

Döm av min förvåning när jag helt plötsligt fick se mig själv stå där i bara kalsongerna istället för filmen jag väntade på.

Av någon anledning så aktiverade MediaCentral min kamera och började "Skapa egen TV" i brist på TV-kort.

Det var en kul grej.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-22 23:16

Utan att ha läst denna tråd eller nånting om detta så har jag för några dagar sen vikt en vit papperslapp och lagt över kameran. Jag kom alltså på att det kändes lite obehagligt om nån skulle kunna övervaka mig i min lägenhet. Det känns mycket bättre nu.

Funderar på att gå och titta på clas ohlson eller liknande efter en vit plastbit som har 90 graders vinkel, den kan inte kosta många kronor...

En tunn bit vit plexiglas som är rätt böjd borde sitta snyggt ju!

suttit i 10 min och funderat på vad jag skall komma med för kommentar till en del rubbade personers inlägg här...

Varje dag använder jag Telefon, Mobil, datorn, bilen, är på jobbet etc... vem fan vill "övervaka" mig. Det var fanimej det dummaste jag hört på länge. Övervaka mig genom kameran på datorn... att jag skulle känna det olustigt att sitta framför min Mac för att den har en kamera inbyggt?!

Alla dessa "konspirationsmänniskor" tror alltid att DE är de mest intressanta i hela världen, att se hur just DE viker ihop sina Jeans över en stol innan de går och lägger sig...

Vem vill se en medelålders man sitta framför en dator med trötta ögon och skäggstubb. ger mig den på att den som övervakar mig skulle somna inom en kvart...

Personligen tycker jag att EN DEL övervakningskameror kunde vara ihopkopplade med en bra älgstudsare så att man kunde göra hål i skallen på kriminella direkt....:-)

Väldigt lite av det som filmas sparas, t ex spårvagnarna i GBG. Inget sparas mer än ett dygn - om inte det skett en misshandel/rån/jävleskap. Då kan man kanske få tag på den/de som gjorde det.

Konspirationsdårar går heller aldrig att resonera med, de ser en konspiration i varje vrå. Om jag kritiserar dem är jag en del av den stora mörkläggningen...

Ursprungligen av Goflorp:

Personligen tycker jag att EN DEL övervakningskameror kunde vara ihopkopplade med en bra älgstudsare så att man kunde göra hål i skallen på kriminella direkt....:-)

Hahahaha! Påminner mig om "Dirtpunkaren Ramon" i tidningen Pyton, han som ville operera in pistoler istället för ögon för då skulle alla han tittade på dö!

Tillbaka till ämnet: Du kanske kan ta loss ett "Intel inside" klistermärke från någons billiga PC?

  • Medlem
  • 2007-03-23 20:41
Ursprungligen av Goflorp:

suttit i 10 min och funderat på vad jag skall komma med för kommentar till en del rubbade personers inlägg här...

Varje dag använder jag Telefon, Mobil, datorn, bilen, är på jobbet etc... vem fan vill "övervaka" mig. Det var fanimej det dummaste jag hört på länge. Övervaka mig genom kameran på datorn... att jag skulle känna det olustigt att sitta framför min Mac för att den har en kamera inbyggt?!

Alla dessa "konspirationsmänniskor" tror alltid att DE är de mest intressanta i hela världen, att se hur just DE viker ihop sina Jeans över en stol innan de går och lägger sig...

Vem vill se en medelålders man sitta framför en dator med trötta ögon och skäggstubb. ger mig den på att den som övervakar mig skulle somna inom en kvart...

Personligen tycker jag att EN DEL övervakningskameror kunde vara ihopkopplade med en bra älgstudsare så att man kunde göra hål i skallen på kriminella direkt....:-)

Väldigt lite av det som filmas sparas, t ex spårvagnarna i GBG. Inget sparas mer än ett dygn - om inte det skett en misshandel/rån/jävleskap. Då kan man kanske få tag på den/de som gjorde det.

Konspirationsdårar går heller aldrig att resonera med, de ser en konspiration i varje vrå. Om jag kritiserar dem är jag en del av den stora mörkläggningen...

Nu coolar vi ner oss en smula. Gilar du inte tråden kan du låta bli att läsa. Även om du inte gillar åsikterna måste du respektera skribenterna.

Ursprungligen av Goflorp:

suttit i 10 min och funderat på vad jag skall komma med för kommentar till en del rubbade personers inlägg här...

Varje dag använder jag Telefon, Mobil, datorn, bilen, är på jobbet etc... vem fan vill "övervaka" mig. Det var fanimej det dummaste jag hört på länge. Övervaka mig genom kameran på datorn... att jag skulle känna det olustigt att sitta framför min Mac för att den har en kamera inbyggt?!

Alla dessa "konspirationsmänniskor" tror alltid att DE är de mest intressanta i hela världen, att se hur just DE viker ihop sina Jeans över en stol innan de går och lägger sig...

Vem vill se en medelålders man sitta framför en dator med trötta ögon och skäggstubb. ger mig den på att den som övervakar mig skulle somna inom en kvart...

Personligen tycker jag att EN DEL övervakningskameror kunde vara ihopkopplade med en bra älgstudsare så att man kunde göra hål i skallen på kriminella direkt....:-)

Väldigt lite av det som filmas sparas, t ex spårvagnarna i GBG. Inget sparas mer än ett dygn - om inte det skett en misshandel/rån/jävleskap. Då kan man kanske få tag på den/de som gjorde det.

Konspirationsdårar går heller aldrig att resonera med, de ser en konspiration i varje vrå. Om jag kritiserar dem är jag en del av den stora mörkläggningen...

Ingen mörkläggning bara ren och skär strategi - Lyft på Luvan o fyll den med mer kunskap - Det skulle nog göra gott.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_operations

Ursprungligen av Goflorp:

suttit i 10 min och funderat på vad jag skall komma med för kommentar till en del rubbade personers inlägg här...

Varje dag använder jag Telefon, Mobil, datorn, bilen, är på jobbet etc... vem fan vill "övervaka" mig. Det var fanimej det dummaste jag hört på länge. Övervaka mig genom kameran på datorn... att jag skulle känna det olustigt att sitta framför min Mac för att den har en kamera inbyggt?!

Vet inte om jag räknas som en av de rubbade personerna men jag tar mig friheten att förklara mig igen. Får skylla mig själv som tar åt mig

Som jag har skrivit tidigare så är det mest en känsla. Naturligtvis blir den inkonsekvent när jag sedan använder telefon, fönster, internet osv. Det är en känsla om att inte vilja ha den där. En symbolisk betydelse med andra ord.

Man kan jämföra det lite med organdonatorer som ger bort alla organ utom hjärtat. Skulle det spela någon roll om man fick med sig hjärtat i graven? Nej, det är bara en symbolbetydelse. (långsökt? )

Jag tror att de flesta som vill täcka över sin iSight vet att de aldrig kommer att råka ut för att någon kommer att hacka den. (Även om jag funderar på att låta en kompis ha min dator som träningsburk inför 1000:- utmaningen som utfästes tidigare i tråden. Skulle var kul att se hur svårt det är om någon gav sig fan på att klara det.)

Sedan så kan det vara bra om jag säger att jag inte är konspiratorisk, jag tror inte på ZOG, NWO, De svarta helikoptrarna och jag tror inte på konspirationsteoretikernas "sanningar" bakom Estonia, Palmemordet, 911, UFOn osc osv... Den delen får andra skribenter stå för.

Jag tror således inte att kameran är där för att någon hemlig grupp har lurat USAs regering att den ska tvinga Apple att göra så att de kan filma mig, utan för att Steve Jobs tyckte att är var en Kick-Ass-feature att ha en webbkamera i skärmen. Vilket det är! Jag tycker den är skitbra, jag vill bara kunna dölja den på ett snyggt sätt.
Det var därför som jag startade den här tråden.

Sedna så tycker jag att diskussionen kring hurvida det är möjligt eller inte är ganska intressant, där skulle det vara kul att lära sig mer. Personligen tror jag inte att det är ohackbar, tror inte att något är ohackbart. Det bygger mer en tro på att alla system har brister är någon faktakunskap om just iSight.

Övervakar du mig eller?

Nä, puss på er allihop. Åsikten är lite knepig, men jag har full respekt för de som uttrycker dem.

Ursprungligen av Goflorp:

Övervakar du mig eller?

Nä, puss på er allihop. Åsikten är lite knepig, men jag har full respekt för de som uttrycker dem.

Lite intreessant är det väl ändå att vår FD. statsminister är sk "paranoid" Han satt kvar ett bra tag, sen läckte intranätet sossarnas strategier mm.. som motståndar sidan inte hade nytta av enligt egen utsago ...men de vann valet..

http://www.idg.se/2.1085/1.101266

Nu vet inte jag om någon faktiskt vill göra olovliga saker med din dator men det är faktiskt större chans att någon ser dig genom ditt fönster. Så dra ner gardinen om du inte vill att någon ser dina mysboxers med hjärtan på (yes, jag har ett par).

Martin_Nordin
Ok, jag ber om ursäkt om jag tog i.

Jag har lite svårt att förstå VARFÖR man har den där känslan. Att du har den, hur du förmodligen känner osv, det greppar jag.

Argument nummer 71 skulle väl vara, VAD skulle kameran visa om den nu var på...
I mitt fall skulle man se hur jag satt med diverse ansiktssuttryck framför datorn och skrev saker. I övrigt visar den ju ingenting. Ur underrättelsesynpunkt skulle den alltså enbart ge att jag satt på plats och var vaken.

Men plutta dit nån plastbit/folie/träbit/tejp eller vad du vill då så existerar ju inte känslan sedan.

Jag skulle nog tro att om det har framtagits nåt i hackväg för att avlyssna/filma så finns det nog på Win-sidan. Tror det skulle kräva fysisk tillgång till datorn för att på ngt sätt installera program i den på en Mac. Om de ändå har fysisk tillgång till kåken min så är det nog bättre att byta ut mina brandvarnare osv - det ger nog mer.

Med tanke på alla TLA'er du använder så verkar du mera påläst än jag

TLA = Three Letter Acronym

Goflorp, jag tror att du, som precis alla andra vet är att det alltid finns någon/något som kan övervaka oss... kan något skrivas så kan det skrivas om för att låta människan göra vad den vill, bara någon vet hur och när.

Enligt din avatar skulle jag tro att du nog inte vilja ha någon form av intelligentare varelse som tittat på dig, människor är okej, men inte alls små robotar i dräkter.

http://img238.imageshack.us/img238/8489/girsecuredw5.jpg

Själv skulle jag tycka att det är otäckt med en lins som kontinueligt blänger på mig, även om jag inte är mycket att se på så känns det hemskt...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-27 16:12
Ursprungligen av apple4ever:

Själv skulle jag tycka att det är otäckt med en lins som kontinueligt blänger på mig, även om jag inte är mycket att se på så känns det hemskt...

Evighetstråd... En lins kan inte "blänga" på dig. Den är ett dött föremål, inte en levande varelse.

Jag funderar på att ta mig an den där 1000 kr-utmaningen, men jag tror att det blir svårt iom att man säkerligen måste installera något program på den dator man vill spionera på. Eventuellt kan man tänka sig att remote kunna pillra igång en iChat AV-session eller något, men det borde ju märkas och dessutom måste väl personen i andra änden acceptera samtalet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-03-27 17:05

Apple håller säkert på att i smyg samla in filmer inspelade med iSight-kameror som de sen kan sälja dyrt på iTunes Store. Det förklarar ju varför det dröjer med lite mer filmer.

Bevaka tråden