Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om helt ny iMac-generation!

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Giggs:

Är det ingen som kan göra en bilanalogi nu i den här tråden när vi ändå är ute i trafiken? Gärna med BMW och Skoda.

hmmmm hoppas det är nån jämförelse där BMW är aldeles för dyrt jämförelsevis med vad man får för pengarna?

Älskar vår skoda fabia, har varit hur bra som helst, men nu skall den bytas mot en större modell.

Men jag kommer ju knappast köpa en BMW 5 series touring när jag för typ en tredjedel kan köpa en Skoda Octavia RS

Rätt mycket OT jag vet, jag blev provocerad

Men ONT Så kanske iMacen även kommer i svart? Med lite mer minne, lite större hårddisk och lite dyrare? Varför inte? MacBooken har ju valet nu att man kan få den i svart så varför inte iMacen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-09 10:17

Jag tror på att iMac kommer att strippas på delen som hänger under skärmen och sedan få det där gyrot som känner av om skärmen vridits. Därmed tror jag också att Leopard kommer att ha den funktionen att kunna vrida hela desktop'en. (För det finns väl inte i dagsläget?) Detta kommer självklart att göras automatiskt.

Jag hoppas, men vågar inte tro på touchscreen (multi-touch) riktigt ännu.

Sedan är det självklart det vanliga; uppdaterad processor och lite andra små uppdateringar.

det är ju givet att det kommer en uppdatering - huvudfrågan är om det "bara" blir en förbättring i "teknik" (implementering av SantaRosa etc) eller om det blir teknik och design.

Ryktena säger att det är en "dramatisk" förändring av designen...och alla ställer sig undrande - hur kan man förbättra designen? Här finns två lägen:

1) liten föränding: göra lådan mer "slim" och putsa på överflödiga saker som "hakan" och göra ramen runt skärmen mindre.

2. stor förändring: ingen som eg. vet...det ryktas om "tablet iMac med multitouch a la iPhone" - vilket jag personligen tror är nonsens. Hålla på och kladda på skärmen är relevant i vissa lägen - men långt ifrån alla. För att det skall vara relevant behöver apple ta fram en lösning som är gångbar även med smutsiga fingrar.

Kommer ni ihåg ryktet om en teknik där LCDn skulle "dubbla" som webbkamera - att LCDerna också skulle vara kamerachips - vilket innebara att iSight inte sitter i ramen kring skärmen utan mitt i skärmen...detta vore supercoolt. Detta tillsammans med ny dramatisk design...

jaja - vi får väl se...det lär ju hända något under maj/juni - senast i samband med WWDC. Personligen tror jag att den "kompakta tystnaden" är lugnet före stormen. Det finns en stor möjlighet att både Leopard och hårdvara kan vara i nivå med vad iPhone blev...något ingen eg. förväntade sig. Håller tummarna

Ursprungligen av el gringo:

2. stor förändring: ingen som eg. vet...det ryktas om "tablet iMac med multitouch a la iPhone" - vilket jag personligen tror är nonsens. Hålla på och kladda på skärmen är relevant i vissa lägen - men långt ifrån alla. För att det skall vara relevant behöver apple ta fram en lösning som är gångbar även med smutsiga fingrar.

Där är ett av de större problemen.

Ett annat är också den psykologiska delen - har vi kommit dit rent mentalt att vi vill kladda på skärmen. Är vi inte fast i att vi ska dra runt en muspil på skärmen. Jag tror nämligen att det är här det största problemet ligger.

Tänkte på Apples iMac när jag såg Children of men. Även deras skärmar kan tilläggas. Alltså hade gärna sett en än mer slimmad iMac.

Ursprungligen av draags:

Ett annat är också den psykologiska delen - har vi kommit dit rent mentalt att vi vill kladda på skärmen. Är vi inte fast i att vi ska dra runt en muspil på skärmen. Jag tror nämligen att det är här det största problemet ligger.

glöm touchscreen - rena stenåldern!

det nya, fräscha nuförtiden är paddleball-gränssnitt:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 09:52
Ursprungligen av draags:

Ett annat är också den psykologiska delen - har vi kommit dit rent mentalt att vi vill kladda på skärmen. Är vi inte fast i att vi ska dra runt en muspil på skärmen. Jag tror nämligen att det är här det största problemet ligger.

Vi är snabba att ändra vårt beteendemönster vad gäller teknik om det underlättar användandet. Det är inte alltför länge sen som all telefoni skedde i hemmet via en sladd i väggen

Men jag tvivlar också på att nästa iMac är utrustad med multi-touch. Tror att dom släpper ett par generationer iPhone först, samlar på sig erfarenheter om hur folk använder tekniken med ett enklare gränssnitt.

jag menar inte att man ska sluta utveckla den, det är något ni själva läste in.
jag menar att designen är ganska nära perfekt och att själva designen inte behöver utvecklas speciellt mycket mer.
Det som isåfall skulle vara bra om de gjorde skulle vara att göra iMacen öppningsbar och så att man lätt kan byta HD, minne, osv i den.
Minnen är förvisso lätt att byta nu, eftersom det sitter en lucka på undersidan, smart hade nog varit om man gjort likadant med grafiken och/eller HDn.

Jag undrar inte om det kanske kan komma en 27 Alt 30 Tums iMac, det skulle vara gött!

27 o 30" med högre upplösning än 1920 blir nästan för stort - tror jag i alla fall. känns som man skall "ätas upp" av en 30"are - helst när man sitter framför o jobbar. + 24" fungerar bra som teve...fast det sa jag när det ryktades om 24" också

Marknaden skapar behoven, inte tvärtom!
haha, vilket ypperligt exempel.

Jag tror inte heller på multi-touch i nästa iMac som jag också skrev tidigare däremot tror jag att det kommer en bärbar dator med detta inom snar framtid och antagligen fler versioner av iPhone innan lansering av en iMac variant. Samt även nya ipodar i höst med detta.

Det finns dock en sak som aldrig multi-touch kan få och det är själva tangentbordet. Den fysiska känslan när man skriver ska man inte underskatta. Däremot möjligheten att kunna flytta saker på skärmen är mer direkt än att använda en pil. Frågan är bara hur precis man kan vara.

instämmer med dig! sen är multi-touch inte generellt relevant. hur skall jag använda det när jag arbetar i "word"? men jag tror som du...att bärbara får detta implementerat först - se bara på tvåfingers-scroll'en som redan finns. Jag kommer på mig själv ofta att vilja göra det när jag sitter med en mus och vanligt tangentbord. Om man i macbooks använder den stora eller gör den ännu större (pekplattan) så får man ju ett "miniwacom-bord"...som säkert kan implementeras till iLife-produkter och OSX.

Ursprungligen av draags:

Jag tror inte heller på multi-touch i nästa iMac som jag också skrev tidigare däremot tror jag att det kommer en bärbar dator med detta inom snar framtid och antagligen fler versioner av iPhone innan lansering av en iMac variant. Samt även nya ipodar i höst med detta.

Det finns dock en sak som aldrig multi-touch kan få och det är själva tangentbordet. Den fysiska känslan när man skriver ska man inte underskatta. Däremot möjligheten att kunna flytta saker på skärmen är mer direkt än att använda en pil. Frågan är bara hur precis man kan vara.

peka på skärmen tror jag inte riktigt på, men jag tycker det vore intressant om apple skulle iföra lite 'iphone-grepp' i touchpad-styrningen till mac os.
jag tänker mig en utveckling i håll åt fiffigheter som dubbelfinger-klick/scroll odyl som redan finns.

(om det blir bra, kanske tom lansera en 'stationär' touchpad till de stationära macarna.)

ah...

det kollektiva medvetna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 01:28

Vill se en ny imac .nyss, behöver en till kontoret och vägrar att köpa en nu så kommer det en helt ny om en vecka!?!?

Inga nya rykten eller tecken??

Jag sitter också och hoppas för fullt att det händer de närmsta veckorna...

jag med. men - nu när leopard har skjutits på framtiden så vet man ju inte riktigt. det borde komma nya när som helst - med santa rosa. förhoppningar om quadro-processor är nog orealistiska.

  • Medlem
  • 2007-04-16 09:23

Känner inte särkilt stora förhoppningar om en ny design på "kort sikt". Dels för att ryket om en ny design, som också verkar rätt omfattande, kom så nyilgen (det innebär iofs inte att man precis börjat jobba på en ny design). Dels också för att det inte finns något hårdvara som kommer att göra imacen särkilt mycket mer kraftfull. Santa Rosa har väl inte SÅ stor betydelse? Frågan är om det kommer en uppgradera iMAc med bättre hådvara först, vilket känns lite onödigt om en ny modell kommer senare i år, eller om det kommer en med ny design och hårdvara snart. Hårdvarumässigt så kan kan väl tänka sig att processorn kan åka upp ett eller två snäpp. Grafikkort finns det ju bättre än X1600 och 7600GT. Finns väl tex bärbara med GeForce 7950 GTX, i synnerhet behöver 20-tummaren få möjlighet till bättre GPU. Sedan RAM. Jag kan INTE tänka mig att man lanserar en produkt som skall kunna köra 64-bitars OS och applikationer utan att det finns möjlighet att adressera mer RAM är idag. Därför måste de ha 4st minns-slotar eftersom det prismässigt inte är försvarbart att köpa 2gigs-moduler.
Frågan är om det här kommer i en ny förpackning direkt ELLER den nuvarande. Även om jag skulle nöja mig med den nuvarande tror jag inte det är sannolikt att man uppgraderar imacen hårdvarumässigt om det när "kort tid" tills en ny generation. MEN om vi ser en ny uppgradera iMac snart är det sannolikt att en ny design dröjer lite längre. Det är min gissning, vad säger ni erfarna macentusiaster.

För min del spelar det ingen roll om det är ny design eller inte som kommer som nästa släpp. Det jag vill ha är en uppgraderad iMac, då det känns lite tråkigt att köpa de som finns idag, som haft samma hårdvara i typ 9 månader. Om Apple nu inte kommer lansera nydesignade iMacar förräns i höst, släng i snabbare CPU o GPU o lite annat gott i nuvarande modeller så vet jag många som lätt köper!

i och med detta ryktet så får man ju beslutsångest - släpper apple en "uppdatering" nu snart så kommer man väga det mot att vänta och få en helt ny design/generation...jag vet med mig själv att om jag köper en uppdatering och det kommer en ny generation så kommer jag bli "ledsen" i alla fall...och sälja uppdateringen för den nya generationen.

Äh tänk så här istället, du får den sista rev. av den fulländade datorn, och slipper barnsjukdomarna som det säkert kommer va i den nya. Sen blir det lagom att byta ut datorn igen när den nått rev. B eller C

sant...jag väntar dock med att köpa min 24" iMac tills den är uppdaterad

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-16 18:22

Hur stor skillnad tror ni det skulle bli prismässigt på en ny generation iMacar?

ofta eller alltid så är det ingen prisskillnad. ibland sänks prisbilden över hela "registret" pga lägre komponentkostnader - som priser på LCD-skärmar.

Bevaka tråden