Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag tröttnat på spelutbudet!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-04-14 10:06

Hej Jonas,
i det stora hela håller jag med Dig. Det ÄR SVÅRT att argumentera i skogen av mer eller mindra bra pc-spel. Dock - som lärare med en hel massa ungdomar som bara kör pc (man är ju numera en Windows-försäljare tyvärr) så hör man OCKSÅ att det är oerhört mycket krångel, olika konfigurationen mm som alltid verkar krångla där också. OCH ENS SAK TILL - dessa spel-pc som de har används sällan eller ALDRIG till något vettigt som jag gissar att Du vill att en dator skall användas till. Många har inte en Word installerat vilket "känns" märkligt.

De flesta "gör nyinstallationer" flera gånger per år "bara för" att kunna kör spel bättre (!!!?!?!?) När jag säger att "formatera en hårddisk gör man aldrig mer än en gång. Det är ju som ens bostad. Man gör i ordning den för att trivas ALLTID. INGEN i hela världen kan tvinga mig att byta bostadsort mellan Ystad och Haparanda varannan månad. Men det verkar tydligen pc-folk acceptera. Vidare är ju vi mac-människor lite som så att "man skall kunna göra ALLT ALLTID. Det skall bara fungera. Mina pc-orienterade ungdomar i skolan är ALLTID förvånda över att jag har "etthundra" fönster öppna. Det SKALL man bara inte ha!! tycker de. Säger vem (undrar jag) OCH DÄR ÄR ALLTID min mac mig trogen. Jag gör faktistk ALLT, ALLTID och PÅ EN GÅNG!!!! 7 st browser i gång SAMTIDIGT!!, 30 fönster i en brower mm. OK - inte jättesnabb men fungerar.

ok - nog om det.

Men en undran.

Kan vår nuvarande "närhet" till UNIX kunna öppna FLER spelprogram till Mac? Det verkar ju bara vara att ta "lite kod från den enorma Unixvärlden - kompilera lite" och vips!!! Kan detta vara en ljusning i SPEL-världen.

Slutligen Jonas - det är korrekt att man präglas tidigt. Jag använde mig av en HP-räknare när jag gick i gymnasiet. Och över min "döda kropp" lämnar jag HP och RPN det är bara bäst. ALLTSÅ är det allvarligt att jag i min vardag bara skapar ny MS-kunder. Tyvärr. Och betalar - det gör min kommuns föräldrar genom sin skatt. hm…

Jag är också datorlärare, men inte fan hyllar jag Windows för det (även om det är den plattform vi använder).

Jag gnäller och informerar mina elever om att det finns alternativ till Windoze därute, alternativ som ofta är MYCKET bättre.

Citat:

Hmm... jag tycker gnället på Microsoft börjar bli lite töntigt. På vilket sätt är Xbox sämre än Playstation2?

En högst personlig åsikt kanske, men PS2 har trevligare exklusiva speltitlar, särskilt när man som jag diggar Jap RPG.

Sen bygger ju Xboxen på x86 arkitektur :b

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Ja, sen är det ju så att ungarna lånar spel av varandra. Vägen in i datorns värld går ju idag via spelen, så Apple kan inte förringa det viktiga i att hänga med här för att kunna locka en ny generationer användare.

Att det är lättare eller svårare att piratkopiera är väl inget argument för det ena eller det andra då detta faktiskt är ett brott...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-16 23:28

Visst tjatade man på farsan att han skulle skaffa en 486:a på den gamla goda tiden, men han stod vid sin Mac. Bergfast. Och det var ju inte så konstigt, men när polarna spelade UFO Enemy Unknown så ville jag också det. Nåja, det fanns ju Marathon och Civilization.

Haken är ju också att spelmarknaden för mac verkar lidande. De som har mac är på något sätt de som offrat spelandet. I dessa moderna spelbutiker, med PC, ps2, xbox & co anas inte skuggan av ett macspel. Såvida det inte är "hybrider", som Quake 3 guld, eller Starcraft som jag köpte för en hundring inkl. expansion på Coops hemelektronikaffär.

Mera hybrider!

[Epilog: Jag njuter då och då i fulla drag av lite UFO i virtual PC nuförtiden.]

Förresten nämndes Limewire ovan, jag kan rekommendera ett byte till Direct Connect, mycket fler användare, smidigare etc. etc. Finns numera till Mac. Hallelulja...

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Att det är lättare eller svårare att piratkopiera är väl inget argument för det ena eller det andra då detta faktiskt är ett brott...

Jag skrev inget om piratkopiering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Ja, sen är det ju så att ungarna lånar spel av varandra.

Nej det gjorde du inte men jag tolkar ovanstående lite i den riktningen eftersom man för att kunna spela mot varandra måste ha spelet installerat på både sin egen som kompisens dator. Skall man inte spela mot varandra torde spelen på macplattformen räcka till...

Det var inte mot dig specifikt som jag riktade påståendet utan mot den underliggande mening som folk har med att det är lättare "att få tag på program till pece än till Mac"....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-22 14:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
När jag köper nåt, köper jag det som är mest föremånligt för mig som konsument och produkten som ger mest för pengarna.

Om 10 år, när Xboxen har krossat konkurrensen och glider med lite lätt utan innovationer, hur förmånligt eller bra är det för dig som konsument?

Tänk ett steg till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Scooterbabe:Nej det gjorde du inte men jag tolkar ovanstående lite i den riktningen eftersom man för att kunna spela mot varandra måste ha spelet installerat på både sin egen som kompisens dator. Skall man inte spela mot varandra torde spelen på macplattformen räcka till...

Det var inte mot dig specifikt som jag riktade påståendet utan mot den underliggande mening som folk har med att det är lättare "att få tag på program till pece än till Mac"...

"Tyvärr" är verkligheten den att om det finns stort utbud (även pirat) så "vinner" den plattformen.
Det blir en mycket svår argumentation att styra bort eller förbjuda sina barn att använda ett system där det finns risk för piratkopior när det ändå finns ett näst intill obegränsat utbud av lagliga mjukvaror.

Förr kunde man köpa alla "bra" spel som kom till Mac, nu är det lite svårare. Så visst har det blivit bättre...

Det slog mig just en sak! Det sägs att X-box-projeketet är en total brakförlust och enligt vissa tidigare inlägg i denna tråden endast servar syftet att hjärntvätta världen att använda M$ produkter. Om detta är sant så borde var och varenda Mac-frälst dataspelare som aldrig kommer konvertera till Windows och som aldrig egentligen tänkt köpa en konsol faktiskt köpa en X-Box. Självklart (och detta är ingen uppmaning) skall boxen lödas om och spel privatkopieras. På så sätt bidrar vi alla till M$ brakförlust, vilket känns skönt, samtidigt som vi får tillgång till den fräschaste (osagt om den är bäst) hårdvaran på marknaden. Cirikeln är sluten!!!

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof: Det slog mig just en sak! Det sägs att X-box-projeketet är en total brakförlust och enligt vissa tidigare inlägg i denna tråden endast servar syftet att hjärntvätta världen att använda M$ produkter. Om detta är sant så borde var och varenda Mac-frälst dataspelare som aldrig kommer konvertera till Windows och som aldrig egentligen tänkt köpa en konsol faktiskt köpa en X-Box. Självklart (och detta är ingen uppmaning) skall boxen lödas om och spel privatkopieras. På så sätt bidrar vi alla till M$ brakförlust, vilket känns skönt, samtidigt som vi får tillgång till den fräschaste (osagt om den är bäst) hårdvaran på marknaden. Cirikeln är sluten!!!

Hmm... :rolleyes: Logiken haltar avsevärt, men det var ju en intressant tanke...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goka
Jag stoppade häromdagen i ett Radeon 7500 i min Cube och var lite sugen på att spela lite igen, efter att knappt kört igång ett enda spel på ett år eller så.
.....Sedan laddade jag hem Medal of Honor:Spearhead, vilket verkade lovande, men inte ens på lägsta upplösningen och sämsta kvalitet fick jag det att bli spelbart. Behöver väl mer processor än min 450 Mhz......

Det är det som är det värsta med de stora speltitlarna för Mac. De kommer inte bara sent utan de har även sump-runkig prestanda. Jag har en G4 867 MHz med Ge Force 2 MX kort. Grafiken hackar med lägsta grafikinställningar även på min burk. Om man inte kollar in i väggen förstås...(inga polygoner att beräkna)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-24 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Att det är lättare eller svårare att piratkopiera är väl inget argument för det ena eller det andra då detta faktiskt är ett brott...

Tycker det var en ganska fånig åsikt,klart att man lånar spel av varandra.Jag tycker den här piratkopieringsdebatten tar sig rent löjliga proportioner ibland.

Edit:Stavfel

Intressant tråd!
För att återgå till ämnet; jag håller helt med dig Jonas om detta. Apple missar en verkligt viktig blivande kundkrets - marknadsundersökningar visar hur stor betydelse barns behov och önskningar har för familjerns inköp. Och enklare spel är en Pc-angelägenhet, punkt slut. Visst är de inte sällan rätt kassa ur tekniska/grafiska/pedagogiska perspektiv, men det spelar mindre roll för målgruppen (6-8 åringar!)
Jag för precis samma diskussion med min son (snart 7). Så jag fixade hem en 2 år gammal AMD-Pc som spelmaskin. Sonen var mycket förväntansfull och glad över denna styggt odesignade maskin; tyvärr så gjorde jag honom också besviken eftersom jag inte lyckats konfigurera hårdvaran så efterfrågade spel funkar.
Det blir nog en konsol ändå - men håller också med om att det inte känns lika bra!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-24 17:46

En arbetskamrat köpte en iMac 233 för en femhundring som spelmaskin till sina ungar. (!!!) Inte illa! De verkar nöjda. Små spel som inte är så krävande är helt ok med andra ord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Tycker det var en ganska fånig åsikt,klart att man lånar spel av varandra.Jag tycker den här piratkopieringsdebatten tar sig rent löjliga proportioner ibland.

Edit:Stavfel

Håller med dig helt och hållet. Om en polare har ett grymt spel hemma och frågar om man vill låna säger folk inte direkt: "Nej, tack. Det är olagligt".

Om man tror det får man vakna och se hur verkligheten ser ut.

Här kommer mina fem öre angående denna diskussionen.
Jag har köpt en pc för inte speciellt länge sedan för att ha möjligheten att köra diverse spel som inte finns på mac (och förmodligen aldrig lär dyka upp på mac ens...)
Visst, pc är bra för spel, men annars suger den fett (i brist på bättre språk).
När min g4/533 står igång dygn efter dygn efter dygn efter dygn som hotline/webserver och allmänt emailande, surfande, musikspelande osv så klarar pcn med Win (Su)XP inte mycket tid utan att sega ner sig med bakgrundsprocesser som snor åt sig all cpu. För tillfället har macen varit igång i 20 dygn utan omstart, vilket för mig är rätt länge med tanke på att jag uppdaterar systemet och startar om den vid minsta tecken på att Finder börjat uppföra sig knasigt (som att tex tappa dra&släpp-möjligheten, det kan bli extremt jobbigt att använda datorn utan den möjligheten).
Skulle inte ens drömma om att pcn med XP (som ska vara så stabilt enligt microsoft osv) skulle kunna stå igång 20 dagar, ännu mindre en vecka utan att den skulle självdö eller sparka upp en blåskärm eller något liknande.
Hursomhelst så är meningen med hela detta: absolut ingenting (eller snarare så har jag glömt varför jag började skriva detta inlägget vid den tiden jag kom hit ^_^)

Jag har en G3 B/W 350 , en Powerbook på köksbordet och sonen 15 år, har en PC i sitt rum. I garderoben sitter en D-link 804 som gör att alla kan surfa(max 4) , så en kombination MAC/PC går väl att köra ?! Skal tillägga att när jag hade en iMac så tog grabben in alla sina kompisar och visade vilken kylig dator farsan skaffat !

  • Medlem
  • 2003-04-26 10:22

Stå på dig! Då jag själv var liten så hade vi PC på skolan. När sedan pappa skulle köpa en ny Mac så sade jag att jag ville ha en PC istället för att mina kompisar hade det.
Det blev en mac i allafall, och jag tyckte om den jättemycket! Jag spelade alla coola spel som fanns då. Sedan ska det tilläggas att i detta hus har vi aldrig haft en PC, men det kan vara svårt för en 7-åring att välja dator. Det blir ofta så här: Men pappa, mina kompisar har ju PC.

Jaja, huvudsaken att barnen blir nöjda, men frågan om de blir mer nöjda med en PC i längden än vad de skulle ha blivit med en Mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Köp en spelkonsoll till din grabb, billigt och spelutbudet har i princip inget tak.

Visst, 600-800 spänn per spel. Snorbilligt. :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag hoppas förstås att Sony ska vinna, men så länge MS Office fortsätter att pumpa pengar in i nästanmonopolet så är det svårt. Å andra sidan... om bara allt fler standardiserar på OpenOffice så är MS illa ute.

Hade Sony fått som de ville hade de betett sig exakt som Microsoft gör nu. Sony gör det nu och har gjort det i åratal, ett bra exempel är videostandarden Betamax som blev utkonkurrerad av VHS där den senare var klart undermålig Betamax i kvalitet men Sony krävde så förbannat höga licensavgifter för att låta andra tillverka allt från själva spelarna till kassetterna. Sen kan man ju fråga sig varför det bara är ett företag förutom Sony som tillverkar Minidisc-spelare, osv.

Xbox är närmast en totalöppen plattform jämfört med Playstation2, för övrigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tcb
Kan vår nuvarande "närhet" till UNIX kunna öppna FLER spelprogram till Mac? Det verkar ju bara vara att ta "lite kod från den enorma Unixvärlden - kompilera lite" och vips!!! Kan detta vara en ljusning i SPEL-världen.

Det skrivs ytterst få, för att säga inga, 3D-spel för Unix-liknande operativsystem. Det har förvisso portats ett och annat spel till Linux men att kompilera om de spelen för OS X med en helt annan hantering för grafik, annorlunda processorarkitektur osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Om 10 år, när Xboxen har krossat konkurrensen och glider med lite lätt utan innovationer, hur förmånligt eller bra är det för dig som konsument?

Tänk ett steg till.

Om 10 år finns troligtvis inte XBox som plattform kvar, inte heller PlayStation2 eller GameCube. Man kommer gå mot en gemensam standardisering inom konsolvärlden, såsom det tillslut blev VHS en gång i tiden.

Detta är något man inte kommer ifrån, då allt fler spelbolag går i konkours ( senast Rage) och allt fler går ihop (Square och Enix).

Det tog förr i tiden (läs: slutet av 80-talet) knappt en halvår för en handfull människor att producera underverk som "Super Mario Bros" och "The Legend Of Zelda". Idag tar det, om inte flera, så iaf ett eller två år för att ta fram ett spel till någon av de stationära plattformarna. Denna utveckling kommer troligtvis inte avta då det tog ca en dag att rita en bil i 3D till spelet Gran Turismo (PlayStation 1997) och till det senaste alstret i serien Gran Turismo 3 (PlayStation2 2001) tog det ca en vecka per bil. Alltså bättre grafik = ännu längre utvecklingstid.

Och varför behöva he en PS2, en XBox och en GameCube för att få spela alla de härliga spelen, för de är juh ändå de vi vill åt, spelen alltså, plattformen är juh egentligen ovesäntlig...

Eller så kommer det bli som med mobiltelefonerna, alltså man får konsolen gratis (eller nästintill gratis) och betalar för spelen, för det är spelen (licenserna osv.) tillverkarna och utgivarna tjänar de grova pengarna på...

Så Linus: Tänk ännu ett par steg till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 12:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Solid
Om 10 år finns troligtvis inte XBox som plattform kvar, inte heller PlayStation2 eller GameCube. Man kommer gå mot en gemensam standardisering inom konsolvärlden, såsom det tillslut blev VHS en gång i tiden.

Inte övertygad om någon standardisering, snarare utkonkurrering och monopolisering - helst inte av Microsoft om du frågar mig (inte för att Sony är några änglar).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Visst, 600-800 spänn per spel. Snorbilligt. :/

Eller köp en PS 2 för 2000 och ett Messiah chip (för lika mycket med installationen om du inte vill löda själv).. Då kan du iaf köpa spelen för 70-90 spänn styck.. visst, tryckta kopior från fabrik men vem bryr sig egentligen..

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Eller köp en PS 2 för 2000 och ett Messiah chip (för lika mycket med installationen om du inte vill löda själv).. Då kan du iaf köpa spelen för 70-90 spänn styck.. visst, tryckta kopior från fabrik men vem bryr sig egentligen..

Öh.

Jag bryr mig. Liksom alla andra mjukvaruutvecklare, misstänker jag.

Vi gillar små saker som lön i slutet på månaden, nämligen.

Så... Tänker du göra mer än testa spelet så plocka fram lädret och gör rätt för dig...

Inlife kommer att dra sitt strå til stacken, de smygstartar en säljavdelning i butiken där man kan klämma och känna på storsäljarna. Spelhörnan kommer allteftersom att kompletteras med speltillbehör som joysticks och rattar:-)

Om det blir en fortsättning beror helt och hållet på oss macanvändare, om vi väljer att köpa ett spel då och då eller om vi gör som de andra, stjäler och piratkopierar:-(

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Eller köp en PS 2 för 2000 och ett Messiah chip (för lika mycket med installationen om du inte vill löda själv).. Då kan du iaf köpa spelen för 70-90 spänn styck.. visst, tryckta kopior från fabrik men vem bryr sig egentligen..

De som bryr sig är..

a) spelbutiker som inte säljer tillräckligt mycket och får slå igen alternativt väljer att inte sälja för PS2 eftersom det inte ger något tillbaka.
b) distributörer som slutar lagerhålla och distribuera PS2-spel eftersom det inte ger någon vinst.
c) speltillverkare som inte får ut sina spel i bred skala eftersom de två ovanstående punkterna infaller och då slutar göra spel för PS2.

Låter det otroligt ? I mitten och slutet på 80-talet var Amigan världens största spelplattform. Det var inte teknisk inkompetens eller några sådana problem som dödade den plattformen utan piratkopieringen och/eller gråimporten.

Om jag gillar ett spel så köper jag det. Jag pröjsar 500-600 spänn för det spelet även om jag kan ladda ner det från nätet på nån timme och sen skaffa en crack och köra spelet helt gratis. Men i slutändan är det ändå inte värt det för en vacker dag görs det inga spel längre om alla bara tankar ner spelen och sprider dem hur som helst.

Bevaka tråden