Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15.4" C2D har problem med dvd-skivor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-08 21:27

Så... min MBP bara spottar ut skivorna man matar den med. Det är en core 2 duo 2.16, alltså med den nyare 6x-brännaren.

Har testat flera olika märken nu, både tomma och brända. Den kör av och an med läshuvudet några gånger (iaf låter det så) och spottar sedan ut skivan igen. En köpt tryckt musik-cd funkar fint, men dvd-skivor klarar den inte. Inte ens installationsskivan som kom med datorn funkar.

Till saken hör kanske att det är något som skrapar i kanten på skivan när den snurrar sakta, alltså när den varvar upp samt när den stannar. Det har den gjort länge, men nu läser den inga skivor alls.

Jag antar att jag får krypa till korset och skicka bort datorn. Det är nästan så man borde ha rätt att kräva en likvärdig utbytesmaskin så länge för jag har ingen annan vettig dator hemma, bara ett gammalt härk som står bredvid TV:n.

Nån som har några idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 21:33

Om du har ett serviceställe i närheten, ring först och kolla att de har en DVD-spelare på lager. Kom också överens om att få bytet genomfört inom ett givet tidsintervall. Det är en så enkel procedur så det bör gå på 1-3 dagar beroende på deras arbetsbelastning.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-08 22:49

Närmaste serviceställe är i åbo 350km söderut... suger.

Det är såna här gånger man önskar att det gick att serva såna här saker på egen hand.

Är slimline dvd-erna kassa? Både jobbets MBP och min PB Alu vill helst inte läsa de skivor jag matar dem med om de inte är original och rena som mitt samvete.

Kanske kan vara värt att köra cd-rengöring på dem?

Lånar tråden lite.
Min MBP 2.2Ghz 15" har just startat med samma sak. Läsaren väsnas i ca 1 minut, sedan spottas DVD-skivan ut utan något felmeddelande. Upptäckte dock alldeles nyss att om jag först kör igång en CD-R först som läsaren verkar klara av, ejectar den och sedan stoppar i DVD-skivan så läses den korrekt.

1
Bevaka tråden