Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exempel på siter gjorda med Joomla?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående Drupal (www.drupal.org):

Hur många extensions har Drupal?
Drupal har ett stort antal "extensions" (heter module i Drupal). På deras site är de uppdelade i 20 stycken kategorier med mellan 20-200 extensions i varje kategori.

Kan man ladda hem templates från någonstans?
Ja, finns ett flertal att ladda ner från deras site. De flesta är bara variationer i färg och positionering. De mer kreativa verkar folk tyvärr hålla för sig själv. Men med tanke på att 2 eller 3 kolumner används på 99% (min uppskattning) av hemsidor av denna typ gör det inte mycket.

Är det en Open Source-produkt?
Ja.

Hur många användare?
Ingen aning. Används inom skolor/universitet, myndigheter, institutioner, tidningar, mm. Finns anpassade distributioner där vissa moduler är aktiverade "by default"t .ex för bloggar, forum, podcasts, media, etc.

Finns det forum och ställen att få hjälp? Var?
Finns flera forum som skriver eller hjälper med Drupal, mest hjälp hittar du dock på Drupals site.

Finns svensk översättning? Var?
Ja, Drupal är översatt till en stor mängd språk, bla Svenska.

Går det att bygga ut med nya funktioner, i så fall hur?
Helt egna funktioner får man skriva mha PHP. Drupals framework och de moduler som redan finns gör att detta väldigt sällan är nödvändigt.

Går det att göra det som Crepos frågade om, kan du visa hur på något sätt?
Att få till en snarlik lösning är jag 101% säker på att Drupal klarar. Chansen att få till en 100% exakt lika dan lösning skulle jag uppskatta till 97%...
Drupal för "bibliotek", där de sneglar lite på hur Dspace funkar, finns på: http://drupalib.interoperating.info/about
Annars kanske man kan köra Dspace rakt av då det behövs och något annat Drupal/Joomla/mm när det behövs? Att jobba i/integrera flera system är iof sällan bra för någon...

  • Medlem
  • 2007-05-28 19:23

Drupal ?? - vlogs på teckenspråk

Söker efter en läplig CMS som har stöd för vlogs. T ex kunna spela in direkt fr webbkamera och lägga in i forum. Eller kunna lägga in en videofil i inlägget . Poänget är att de kan lägga in egna inlägg på teckenspråk.
Tacksam om det finns moduler till Drupal elller om det finns en annan CMS som har stöd för detta.
//Stig

Från Drupal (har inte testat själv):

Drupal 4.6.x
The video module(4.7 or with backport patch to 4.6) allows users to post video content to their site. The emergence of portable phones with video capture capabilities has made video capture ubiquitos. Video logging, or vlogging as medium for personal video broadcasting has proven to be popular and is following the blogging, and podcasting phenomenas. Videos are useful for creative collaboration among community members. If community members can not meet in person videos of meetings are valuable for enhancing the interaction between community members.

The video module can be administered to flash player settings. There are a number of page and menu links which can be added to play and download video content on the site. Other configurable options include counts of plays and downloads. Multi-file downloads can also be configured to play. You can add file extensions that the flash video player should handle. There are also up to six custom fields and a group name which can be added.

You can:

enable most played videos, latest videos, and top videos blocks at administer >> block.
create video posts at create content >> video.
administer video module settings at administer >> settings >> video.
file issues, read about known bugs, and download the latest version on the Video project page.

Jag jobbar med Joomla: http://www.joomla.org som jag nämt ovan ser jag och har använt All videos Plugin som är en Open Source Plugin för att lägga in videos på Joomla-siter. En nackdel med den är att alla klipp på hela siten måste ha samma storlek, vilket är fånigt i mina ögon, men det fungerar nog för många. Den stora fördelen är förstås att man kan lägga in videos på egen server eller videos som finns på andra webbsiter som delar med sig av videos, tex YouTube, den listan är imponerande lång tycker jag.

På denna sida presenteras alla JoomlaWorks Plugins och Extensions: http://www.joomlaworks.gr/, de har flera stycken som är bra. Den jag menar heter alltså All videos plugin och ligger nästan längst ner på sidan. Det finns en länk här att ladda ner den direkt.

Ladda ner direkt.

Senast redigerat 2007-05-28 21:17
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-14 17:53

Trevlig att se många joomla användare vid denna forum, jag själv jobbar med joomla,den är rätt enkel att sätta upp en portal.

Bevaka tråden