Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows lika bra på Mac som PC?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 13:21
Ursprungligen av Macce65:

Så EFIstödet finns i WinXP64 men fungerar inte? de Opteronservrar som går på WinXP o bootar från EFI fungerar inte..och i Vista?? Vi hade ju denna diskussion innan jul om Vista har EFI-stöd eller inte, MEN nu ligger det likförbaskat en mapp på varje Vista 32 OEM DVD som heter EFI. Hur den agerar under en installtion på en x86Mactel vet jag däremot inte, det skulle jag gärna vilja veta.

XP64 har tydligen stöd för det... Men icke Vista, det kommer i framtiden, som allt annat från Microsoft.

Windows 2003 Server supports EFI 1.10 on Intel Itanium platforms. Microsoft Windows Server codename "Longhorn" supports EFI 1.10 on Intel Itanium platforms, and also introduces support for native UEFI boot on x64 64-bit platforms. Although the initial release of Windows Vista will not include UEFI x64 64-bit support, a subsequent Windows Vista release will support UEFI.
Saxat från Microsofts egna hemsida om EFI
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/firmware/efibrief.mspx

För mer info om varför BIOS måste bort och att EFI eller OpenFirmware ska användas finns här:
http://www.kernelthread.com/publications/firmware/

Skriven utav Chefen för Mac-utveckling på Google.

Ursprungligen av Sidde:

XP64 har tydligen stöd för det... Men icke Vista, det kommer i framtiden, som allt annat från Microsoft."

". Although the initial release of Windows Vista will not include UEFI x64 64-bit support, a subsequent Windows Vista release will support UEFI.[/i]
Saxat från Microsofts egna hemsida om EFI
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/firmware/efibrief.mspx

Jo, jag har sett den sidan. Undrar när den uppdaterades?

Som jag redan informerat dig om i ett mail och flera gånger här på 99mac så ligger det i alla fall en mapp på installtionsDVD:n av Vista32 OEM som heter EFI. I den mappen ligger en fil "bcd" på 256 kb..Detta median tillverkades 14 januari 2007.

Vet du varför det ligger en mapp på Vista32 installtionsDVD som heter EFI?? Låter misstänkt likt stöd för EFI. EFIstödet fanns i RC1, togs bort på RC2 och är återigen med i Release?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 15:00
Ursprungligen av Macce65:

Jo, jag har sett den sidan. Undrar när den uppdaterades?

Som jag redan informerat dig om i ett mail och flera gånger här på 99mac så ligger det i alla fall en mapp på installtionsDVD:n av Vista32 OEM som heter EFI. I den mappen ligger en fil "bcd" på 256 kb..Detta median tillverkades 14 januari 2007.

Vet du varför det ligger en mapp på Vista32 installtionsDVD som heter EFI?? Låter misstänkt likt stöd för EFI. EFIstödet fanns i RC1, togs bort på RC2 och är återigen med i Release?

EFI-stödet som fanns förut var inte komplett. Det hade bara stöd för att läsa partitionerna, inte boota från dem. Denna funktion att bara läsa kommer i Vista SP1. De har inge planer att skapa boot-stöd för vanliga Vista utan kommer i Longhorn antagligen.

Kan inte svara på varför de har EFI på skivan, men jag har varit i kontakt med MS per telefon angående EFI-stödet alldeles innan lanseringen. Det finns inga planer för Vista att ha komplett stöd för EFI, det är bara server-versioner som kommer ha det.

Varför det är så kan man bara spekulera i, men antagligen för att de har någon form utav avtal med moderkortstillverkare osv som promotar bios och inte vill ha konkurrens. Finns en anledning varför det tog sådan förbannad tid att bli av med PS/2-portarna och liknande också. Alla dessa jävla avtal med varandra för att hålla ett typ utav monopol på persondatormarknaden där nya arkitekturer inte riktigt ska få plats.

Ursprungligen av Sidde:

", men jag har varit i kontakt med MS per telefon angående EFI-stödet alldeles innan lanseringen. Det finns inga planer för Vista att ha komplett stöd för EFI, det är bara server-versioner som kommer ha det..

men spekulera inte, ring MS igen! Nu när du vet att EFI-mappen ligger där på media som gjordes 14 januari..

Ursprungligen av Sidde:

"Varför det är så kan man bara spekulera i, men antagligen för att de har någon form utav avtal med moderkortstillverkare osv som promotar bios och inte vill ha konkurrens. Finns en anledning varför det tog sådan förbannad tid att bli av med PS/2-portarna och liknande också. Alla dessa jävla avtal med varandra för att hålla ett typ utav monopol på persondatormarknaden där nya arkitekturer inte riktigt ska få plats.

en internationell sammansvärjning mot EFI från Intel o MS?? come on..BIOS ligger på ett CPROM och EFI ligger på ett CPROM. CPROM-tillverkare bryr sig knappast om vilken kod moderkorttillverkare lägger in i promet, bara dom får sälja PROM. Jag tror att EFI kräver lite större CPROM, 4 mbit, än vad BIOS kräver, så egentligen så skulle de väl bli glada att få sälja strörre CPROM, kanske t o m tjäna några ören till på varje CPROM..

PS2 kontaktilverkarna kanske hade en annan sammansvärjning mot USB-kontakttillverkarna för det kan ju inte vara så att de kunde ställa om sin produktion?? eller kanske är samma tilverkare?? USB är en öppen, gratis standard till skillnad mot vad Firewire var....

Förstår inte hur du kan prata om monopol på en marknad för x86 komponenter där det finns tusentals komponenttilverkare? Visserligen har man hört talas om att minnestillverkare försöker hålla upp priser, men ingen tror väl på allvar att det inte är konkurrens mellan Asus, ECS, MSI eller mellan Dell o HP Acer osv..?? Det är ju en strid på kniven om marknadsandelar och tillverkarna måste hela tiden hänga med den i senaste tekniken för att kunna konkurrera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 16:16
Ursprungligen av Macce65:

men spekulera inte, ring MS igen! Nu när du vet att EFI-mappen ligger där på media som gjordes 14 januari..

en internationell sammansvärjning mot EFI från Intel o MS?? come on..BIOS ligger på ett CPROM och EFI ligger på ett CPROM. CPROM-tillverkare bryr sig knappast om vilken kod moderkorttillverkare lägger in i promet, bara dom får sälja PROM. Jag tror att EFI kräver lite större CPROM, 4 mbit, än vad BIOS kräver, så egentligen så skulle de väl bli glada att få sälja strörre CPROM, kanske t o m tjäna några ören till på varje CPROM..

Testa att boota Vista och se, det går INTE att boota Vista på EFI-maskiner, även fast den där mappen är där. Den där EFI-mappen är för något annat, eller en kvarleva från RC1.
Hur som helst kommer MS inte tillåta boot via EFI på Vista för konsumentdatorer. Det är deras Policy, de ska däremot som jag sagt tidigare lägga in ett läs-stöd för GUID-partitioner.

Avtal är avtal, jag skrev spekulera för man får tro vad man vill. Grejen är att Phoenix och andra som gör BIOS inte får pengar för EFI som Intel äger. Därför finns det avtal.

Varför det blev Firewire vs USB är för en helt annan historia. Firewire är utvecklat utav bland annat apple för att vara höghastighetsbuss, USB för små enkla enheter. Apple var faktiskt först ut att använda USB inbyggt på maskiner och dumpa de gamla sakerna med sin iMac. Problemet var och är att firewire kräver fler kretsar då det är SCSI3 i botten, medan USB inte behöver så mycket och att CPUn kan ta hand om allt IO-arbete för den. Därför tog USB en stor marknad utav Firewire-enheterna också. Pågrund utav för komplicerad elektronik på firewire-enheterna. En annan sak var att Apple ville ha royalties för firewire-användande och Intel tillät alla att använda USB.
Men det är fortfarande så att firewire är överlägset USB i många avseenden och därför finns firewire-porten på videokameror osv.

Ursprungligen av Sidde:

Testa att boota Vista och se, det går INTE att boota Vista på EFI-maskiner, även fast den där mappen är där. Den där EFI-mappen är för något annat, eller en kvarleva från RC1.
Hur som helst kommer MS inte tillåta boot via EFI på Vista för konsumentdatorer. Det är deras Policy, de ska däremot som jag sagt tidigare lägga in ett läs-stöd för GUID-partitioner."

Hmm, hur kan det komma sig att flera personer på detta forum lyckats installera Vista på sina Mactelburkar utan hjälp av BootCamp då..?

Jag har ingen maskin med EFI att testa på. Har du?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 16:54
Ursprungligen av Macce65:

Hmm, hur kan det komma sig att flera personer på detta forum lyckats installera Vista på sina Mactelburkar utan hjälp av BootCamp då..?

Jag har ingen maskin med EFI att testa på. Har du?

För att EFI skapar en emulerad BIOS-miljö utan Bootcamp, sålänge du har en uppdaterad firmware. Rekommenderar dock inte att ändra partitionsstorlekarna innifrån Windows, för då sabbar du hela BIOS-miljön som är syncad från EFIs partitionstabell.

Det är inte BootCamp som tillåter dig att installera Vista, det är firmwaren. Boot Camp hjälper dig bara partitionera och tillhandahålla drivrutiner.

Ursprungligen av Sidde:

För att EFI skapar en emulerad BIOS-miljö utan Bootcamp, sålänge du har en uppdaterad firmware. Rekommenderar dock inte att ändra partitionsstorlekarna innifrån Windows, för då sabbar du hela BIOS-miljön som är syncad från EFIs partitionstabell.

Det är inte BootCamp som tillåter dig att installera Vista, det är firmwaren. Boot Camp hjälper dig bara partitionera och tillhandahålla drivrutiner.

Så då bör man starta OS X installtionsmedia o därifån skapa en riktig NTFS-partition på HD innan man installerar Vista eller XP? För inte vill man göra det på gamla sunkiga Fat32...

(jag ska hjälpa en kompis installera Vista på en macbook)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-13 17:10
Ursprungligen av Macce65:

Så då bör man starta OS X installtionsmedia o därifån skapa en riktig NTFS-partition på HD innan man installerar Vista eller XP? För inte vill man göra det på gamla sunkiga Fat32...

(jag ska hjälpa en kompis installera Vista på en macbook)

Ta detta i en separat tråd om ditt problem, så svara inte på detta här ,det är OT.
Du kan inte skapa NTFS-partitioner från OS X. Däremot bör du boota upp OS X och skapa din partition genom boot camp som vanligt. Du kan väl formatera till NTFS i Vista-installationen efter OS X skapat Fat32? Huvudsaken systemet som körs i EFI skapar partitionen spelar det ingen roll om filsystemet tror jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 14:15

Macce: Bara undrar liksom, varför hänger du här om du tycker Mac suger och Vista är guds gåva till människorna?

Ursprungligen av Jogin:

Macce: Bara undrar liksom, varför hänger du här om du tycker Mac suger och Vista är guds gåva till människorna?

Har jag sagt att Mac suger? Jag säger att hårdvaran är snygg men dyr och att OS bara går att installera på hårdvara som distribueras av Apple. Steve Jobs är en karismatisk, arrogant typ som betytt mycket för persondatrorutvecklingen och fått MS att skärpa sig.

+ jag det är kul att bemöta , vad jag anser, olika felaktigheter som finns i vissa trådar.

Jag är teknikintresserad och nu i samband med Vistalanseringen är det kul att ha lite diskussioner om OS o hårdvara osv.

Jag brukar i stort sett titta in här en tid runt nyåret varje år och nu finns det äntligen lite att skriva om.

Sist det hände når kul här var när alla Macare helt plötsligt gjorde en pudel angånde x86 o intel ..Det var roliga tider! Men jag är väl lättroad..

Största delen av året känns det mest som om diskussIonerna här handlar om vad som möjligen ska komma på nästa WWDC och om färger på kablar o annat mindre intressant o då kommer du att slippa mig igen.

Ursprungligen av Macce65:

Jag säger att hårdvaran är snygg men dyr och att OS bara går att installera på hårdvara som distribueras av Apple.

Provar att ställa frågan igen då...

Skumt... Min polares Dell ser inte ut att vara gjord av Apple, men OS X rullar på alldeles prima där. Samma sak gäller många av mina polares hembyggen.

Ingen av dem har köpt dessa saker via Apple på något vis (vilket iofs innebär att de bryter mot licensen för OS X, men fungerar gör det utan problem).

Är det möjligen så att du är ute och cyklar?

Ursprungligen av Forsgren:

Provar att ställa frågan igen då...

Skumt... Min polares Dell ser inte ut att vara gjord av Apple, men OS X rullar på alldeles prima där. Samma sak gäller många av mina polares hembyggen.

Ingen av dem har köpt dessa saker via Apple på något vis (vilket iofs innebär att de bryter mot licensen för OS X, men fungerar gör det utan problem).

Är det möjligen så att du är ute och cyklar?

nej, inte cyklar, men jag har inte tillgång till hackade OS X.

jag diskuterar installationer som följer Apples copyrightregler, nåt annat får inte diskuteras på detta forum

Ursprungligen av Macce65:

nej, inte cyklar, men jag har inte tillgång till hackade OS X.

jag diskuterar installationer som följer Apples copyrightregler, nåt annat får inte diskuteras på detta forum

Men... Då är det alltså inte hårdvarulås då?

Vi är alltså överens om att det går att installera på annat än Apple-hårdvara?

Hur du nu får in copyright i det hela övergår mitt förstånd, när det hela handlar om licenser. Licenser är inte samma sak som copyright.

Ursprungligen av Forsgren:

Men... Då är det alltså inte hårdvarulås då?

Vi är alltså överens om att det går att installera på annat än Apple-hårdvara?

Hur du nu får in copyright i det hela övergår mitt förstånd, när det hela handlar om licenser. Licenser är inte samma sak som copyright.

ja, jag menar licens .. du får inte installera OS X på annat än Apples egen hårdvara, både licensen OCH tekniken hindrar det. OS X är låst till Apple's hårdvara = hårdvarulåst

Ursprungligen av Macce65:

ja, jag menar licens .. du får inte installera OS X på annat än Apples egen hårdvara, både licensen OCH tekniken hindrar det. OS X är låst till Apple's hårdvara = hårdvarulåst

Menar du licens så tycker jag att du ska skriva det istället för "copyright".

Jag har flera polare som kör OS X utan att ha Appleburkar som sagt...

Du talade om att OS X inte skulle gå att installera på något annat än Applehårdvara, vilket bevisligen är fel.

Varför lägger du fram lögner som fakta?

Ursprungligen av Forsgren:

Menar du licens så tycker jag att du ska skriva det istället för "copyright".

Jag har flera polare som kör OS X utan att ha Appleburkar som sagt...

Du talade om att OS X inte skulle gå att installera på något annat än Applehårdvara, vilket bevisligen är fel.

Varför lägger du fram lögner som fakta?

Försök förstå att dina kompisar kör hackade versioner av OS X! Prata med dina kompisar imorron råder jag dig till. De funktioner i OS:et som letar efter Apple hårdvara har hackats bort.
Det är du som är en lögnare!

Ursprungligen av Macce65:

Försök förstå att dina kompisar kör hackade versioner av OS X!

Likväl är det OS X. Precis på samma sätt som en piratad version av Windows XP är Windows XP

Ursprungligen av Macce65:

Prata med dina kompisar imorron råder jag dig till.

Pratar med två av dem just nu, och du bidrar med en del glädje...
Får väl tacka för det

Ursprungligen av Macce65:

De funktioner i OS:et som letar efter Apple hårdvara har hackats bort.

Men det GÅR ju att få in OS X på annat än Applehårdvara, vilket du påstod att det inte gjorde.

Ursprungligen av Macce65:

Det är du som är en lögnare!

Personliga påhopp får du gärna låta bli. Däremot får du mer än gärna peka på något där jag haft fel.

Ursprungligen av Forsgren:

Likväl är det OS X. Precis på samma sätt som en piratad version av Windows XP är Windows XP

Pratar med två av dem just nu, och du bidrar med en del glädje...
Får väl tacka för det

Men det GÅR ju att få in OS X på annat än Applehårdvara, vilket du påstod att det inte gjorde.

Personliga påhopp får du gärna låta bli. Däremot får du mer än gärna peka på något där jag haft fel.

Jag skrev att skarp OSX bara kan installeras på Apples hårdvara och att dina kompisar kör piratversioner av OS X om de kör på annat än Apples hårdvara. Du verkar ha lite svårt med läsförståelse men dina kompisar verkkar ha korrigerat dig, fastän du verkar lite trög.

Ursprungligen av Macce65:

Jag skrev att skarp OSX bara kan installeras på Apples hårdvara (...)

Nej, så skrev du inte:

Ursprungligen av Macce65:

Du kan bara köra den på Mac hårdvara!

http://www.99.se/1232920-post27.html

Ursprungligen av Macce65:

Däremot om att, som OS X, efter att det gjordes om för att fungera på x86, letar efter x86 hårdvara och bara kan köras på x86 hårdvara såld av Apple kallar jag och många med mig hårdvarulås.

http://www.99.se/1233003-post30.html

Ursprungligen av Macce65:

Jag säger att hårdvaran är snygg men dyr och att OS bara går att installera på hårdvara som distribueras av Apple.

http://www.99.se/1233155-post36.html

Ursprungligen av Macce65:

(...) och att dina kompisar kör piratversioner av OS X om de kör på annat än Apples hårdvara.

Men då är det ju lik förbannat OS X som körs på annat än Applehårdvara...

Ursprungligen av Macce65:

Du verkar ha lite svårt med läsförståelse men dina kompisar verkkar ha korrigerat dig, fastän du verkar lite trög.

Du befinner dig redan på tunn is med alla dina hopp i resonemanget och med de personliga påhoppen. Jag skulle ta det lite piano om jag vore du...

Var jag blivit rättad ser jag inte riktigt. Jag är tveksam till om benämningen "hårdvarulås" är rätt i läget, det är väl snarare mjukvarulås i så fall? Det jag främst kritiserat var ditt uttalande om att OS X bara gick att få in på Apples hårdvara, något som bevisligen inte stämmer.

Om du nu ska försöka ta dig ur din sits, tänk på att det går att se vad du skrivit tidigare. Att bygga vidare med nya felaktigheter gör inte ditt läge bättre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 16:19

Macce: Om du med "alla Macare" menar "några Macare" så håller jag med. Personligen välkomnade jag bytet till intel.

Ett fräscht perspektiv på Mac och Windows behövs verkligen här, många 99macare argumenterar om Windows utan att ha testat det sedan 1998 verkar det som. Men du överdriver och hittar på, samt tillskriver andra helt meningslösa påståenden då och då, det är det som gör att vissa här inte ens orkar bemöta dina löjliga påståenden ibland. Vore trevligt om du kunde skära ner på det.

Macce64: Är du på riktigt?

"Jag säger att hårdvaran är snygg men dyr och att OS bara går att installera på hårdvara som distribueras av Apple."

Skumt... Min polares Dell ser inte ut att vara gjord av Apple, men OS X rullar på alldeles prima där. Samma sak gäller många av mina polares hembyggen.

Ingen av dem har köpt dessa saker via Apple på något vis (vilket iofs innebär att de bryter mot licensen för OS X, men fungerar gör det utan problem).

Är det möjligen så att du är ute och cyklar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 17:36

Det finns inget hårdvarulås, det saknas bara drivers. Hårdvarulåsen är något som Macce har hittat på då han saknar bättre argument.

Ursprungligen av Jogin:

Det finns inget hårdvarulås, det saknas bara drivers. Hårdvarulåsen är något som Macce har hittat på då han saknar bättre argument.

Nu fantiserar Jogin fritt! Eller ljuger eller är okunnig...

Det finns ett funktion i OS X som letar efter Apple hårdvara. Annars kör Jogin en piratkopia hackad enligt Semthex, typ.

Försök installera OS X från originalskiva på en dator med ett intelmoderkort med exakt det chipset som används i Appleproducerade datorer. Det går inte.

Jag tror inte jag får lämna webadressen till de hackade versionerna av QS X här?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 17:54

Att leta efter nödvändig hårdvara är knappast samma sak som ett hårdvarulås.

Jag tror inte du behöver nämna adresserna till de hackade versionerna av OS X, en googling på "mac os x on pc" räcker bra.

Ursprungligen av Jogin:

Att leta efter nödvändig hårdvara är knappast samma sak som ett hårdvarulås.

Ok, så den letar efter Apple hårdvara .. men vad är det om inte låst till Apple hårdvara..??

Det kallar jag hårdvarulåst! Kalla det programvarulås eller vadtusan du vill, men den är LÅST! Vi kan t o m komma överens att kalla svart vitt om det skulle vara så, men det förändrar inte faktum.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 18:03

USB-möss är låsta till USB-kontakter = hårdvarulås.

Öhh...

1. Ett lås är ett lås även om det är uppdyrkat, uppbännt och slängt åt fanders.

2. En lögnare är en person som medvetet sprider osanning.

Mao: Ta ett glas O'boy, se en schysst film och lugna ner er lite.

Så klart att Apple har låst sitt system till viss hårdvara. Ska man undgå det så måste man göra något bus. Man kan för övrigt inte använda systemskivorna mellan olika datorer heller om jag inte missminner mig. PowerBookskivor på en PowerMac går väl inte så bra?

Varför skulle Apple vilja släppa mjukvaran fri? Finns ingen anledning som jag kan se det. Massor med problem och konflikter. Det är ju det fina med Apples tänk att dom har kontroll över både hårdvara och mjukvara.

Att Apples datorer skulle vara så mkt dyrare stämmer inte längre. Jämför man med t.ex. likvärdiga Dellmaskiner med Windows så är väl inte Apple dyra? Förresten så betalar i alla fall jag gärna mer oavsett för snyggare produkter och mer intressanta lösningar. Apple får dra ett stort lass som den innovatör man är och det är inte gratis.

I övrigt så är Macce65 som vanligt onödigt hätsk i sitt diskuterande vilket jag har svårt att förstå.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-13 21:25
Ursprungligen av Lone_fox:

I övrigt så är Macce65 som vanligt onödigt hätsk i sitt diskuterande vilket jag har svårt att förstå.

Det klart det kan vara frustrerande när man har viljan men inte verkligheten med sig.

Bevaka tråden