Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick tredje Macbooken idag..

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-01-23 16:31

Har samma flimrande på min MacBook Pro, men det märker jag inte av eftersom jag inte drar ner ljusstyrkan (då uppstår nämligen ett hemskt irriterande ljud). Den ska in på en sista påtvingad reparation nu, du ska vara glad som har ångerrätten kvar

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 17:17
Ursprungligen av ptr:

Har samma flimrande på min MacBook Pro, men det märker jag inte av eftersom jag inte drar ner ljusstyrkan (då uppstår nämligen ett hemskt irriterande ljud). Den ska in på en sista påtvingad reparation nu, du ska vara glad som har ångerrätten kvar

Så du skulle lämnat tilbaka din om du hade ångerrätten kvar iaf eller?

Jag vet inte hur jag ska göra.. Om jag ska acceptera flimret, fast jag tror inte jag kan det för
jag får fan ont i huvuet när jag kör på låg ljusstyrka i och med flimret.. Flimret finns inte där hela itden heller utan kommer ibland upplever jag det som..
Pipandet från datorn stör mig inte alls,men jag hör att det finns där och att det försvinner när man startar Photobooth, men som sagt, det är så svagt så jag bryr mig inte alls. Men flimret, det stör mig att det finns där, även fast jag inte ser det hela tiden, likaså tycker jag inte om att skärmen blixtrar till när man startar den

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 19:07
Ursprungligen av widde:

Pipandet från datorn stör mig inte alls,men jag hör att det finns där och att det försvinner när man startar Photobooth, men som sagt, det är så svagt så jag bryr mig inte alls.

Det här förstår jag inte alls. Jag finner pipandet otroligt irriterande, om min nästa MacBook också piper kan jag förhoppningsvis göra ett återköp.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 20:03
Ursprungligen av annan:

Det här förstår jag inte alls. Jag finner pipandet otroligt irriterande, om min nästa MacBook också piper kan jag förhoppningsvis göra ett återköp.

Det kanske varierar hur högt pipandet är på olika Macbookar? Nåt sånt skulle det ju kunna vara.. De jag har haft tidigare har inte pipit något alls vad jag kommer ihåg. Denna piper minimalt, men det hörs om man lyssnar noga. Jag är dock mer rädd för flimret på skärmen på min. Jag tror jag kan leva med det som det är nu, men jag är rädd att det ska förvärras.. Jag måste testa några dagar till och se om jag får ont i huvudet av det..
Är det någon som vet om det brukar stanna på samma nivå eller om det blir värre med tiden?

Till WIDDE och ANNAN

Jag vet hur det känns. Jag köpte i september en Macbook och det var min första mac. Den var jag väldigt nöjd med då man inte köper dator så ofta ville jag istället ha en MacBook Pro(större skräm, material osv.). Så jag lämnade tillbaka och köpte till Apples glädje en dyrare dator. När jag fick Pro:n var skärmen urkass som de flesta Pro, alltså grumlig skräm och det var inget vidare samt att brännaren var sönder den funkade inte alls.

Jag fick då en ny Pro som var väldigt varm samt att space tangenten lät konstigt. Dock var skärmen på denna bättre. Dock lämnade jag även tillbaka även denna och bestämde mig för att vänta och kanske köpa en iMac istället. Dock kom jag fram till att MacBooken hade bättre skräm smidigt format samt inte var lika dyr därför kan man leva med vissa skavanker:)

Fick då hem min nya MacBook i november. Denna funkade utmärkt förutom att plasten var knarrig och touchpaden halv bra, samt att när man stängde locket var locket snett.

Jag gjorde då ett sista försök. Var då tvungen att prata med en chef hos Apple då man tydligen bara för göra 2 returns sen får man pengarna tillbaka. Jag låg på som fan och fick prata med en supervisor hos Apple. Jag fick då min 4 dator, 3 utbytta och 1 tillbakalämnad frivilligt. Nu sitter jag på en fungerande dator som är sval och funkar bra. Dock kan jag uppleva att skärmen är något ljusare på denna en förra MacBooken. Men nu kan jag leva med att det glappar här och var osv. Jag höll inte på i ett halvår typ för att sedan köpa PC. Och så länge denna MacBooken fungerar är jag äckligt nöjd med den. Aldrig PC, Men har genomgått sjukt mycket. Köpte idag även en väska för 1400 spänn till den:)

Vill visa med detta att man kanske får ta vissa skavanker sjukt mkt pengar absolut men att man får ligga på och så samt att PC ändå ligger så långt bakom hehe, Jag har kvar vissa små skavanker som små glappig touchpad men detta kan jag leva med.

Tack för mig!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-23 20:30
Ursprungligen av erkkan:

Till WIDDE och ANNAN

Jag vet hur det känns. Jag köpte i september en Macbook och det var min första mac. Den var jag väldigt nöjd med då man inte köper dator så ofta ville jag istället ha en MacBook Pro(större skräm, material osv.). Så jag lämnade tillbaka och köpte till Apples glädje en dyrare dator. När jag fick Pro:n var skärmen urkass som de flesta Pro, alltså grumlig skräm och det var inget vidare samt att brännaren var sönder den funkade inte alls.

Jag fick då en ny Pro som var väldigt varm samt att space tangenten lät konstigt. Dock var skärmen på denna bättre. Dock lämnade jag även tillbaka även denna och bestämde mig för att vänta och kanske köpa en iMac istället. Dock kom jag fram till att MacBooken hade bättre skräm smidigt format samt inte var lika dyr därför kan man leva med vissa skavanker:)

Fick då hem min nya MacBook i november. Denna funkade utmärkt förutom att plasten var knarrig och touchpaden halv bra, samt att när man stängde locket var locket snett.

Jag gjorde då ett sista försök. Var då tvungen att prata med en chef hos Apple då man tydligen bara för göra 2 returns sen får man pengarna tillbaka. Jag låg på som fan och fick prata med en supervisor hos Apple. Jag fick då min 4 dator, 3 utbytta och 1 tillbakalämnad frivilligt. Nu sitter jag på en fungerande dator som är sval och funkar bra. Dock kan jag uppleva att skärmen är något ljusare på denna en förra MacBooken. Men nu kan jag leva med att det glappar här och var osv. Jag höll inte på i ett halvår typ för att sedan köpa PC. Och så länge denna MacBooken fungerar är jag äckligt nöjd med den. Aldrig PC, Men har genomgått sjukt mycket. Köpte idag även en väska för 1400 spänn till den:)

Vill visa med detta att man kanske får ta vissa skavanker sjukt mkt pengar absolut men att man får ligga på och så samt att PC ändå ligger så långt bakom hehe, Jag har kvar vissa små skavanker som små glappig touchpad men detta kan jag leva med.

Tack för mig!

Glappig touchpad skulle jag nog också kunna leva med.. Men en sne dator vill jag inte ha
Sen det här med skärmen åter igen: Man sitter flera timmar framför skärmen ibland, då vill man inte ha en som flimrar och således tröttar ut ögonen. Skärmen är ju dunderviktig komponent, då i stort sett all information förmedlas via denna. Då ska det ju inte vara jobbigt att kolla på den.
Jag har dock inte bestämt mig hur jag ska göra än.
Kan någon berätta om de upplevt att skärmen flimrar mer med tiden, eller om den stannar på samma nivå ungefär?

Till WIDDE och ANNAN

Jag vet hur det känns. Jag köpte i september en Macbook och det var min första mac. Den var jag väldigt nöjd med då man inte köper dator så ofta ville jag istället ha en MacBook Pro(större skräm, material osv.). Så jag lämnade tillbaka och köpte till Apples glädje en dyrare dator. När jag fick Pro:n var skärmen urkass som de flesta Pro, alltså grumlig skräm och det var inget vidare samt att brännaren var sönder den funkade inte alls.

Jag fick då en ny Pro som var väldigt varm samt att space tangenten lät konstigt. Dock var skärmen på denna bättre. Dock lämnade jag även tillbaka även denna och bestämde mig för att vänta och kanske köpa en iMac istället. Dock kom jag fram till att MacBooken hade bättre skräm smidigt format samt inte var lika dyr därför kan man leva med vissa skavanker:)

Fick då hem min nya MacBook i november. Denna funkade utmärkt förutom att plasten var knarrig och touchpaden halv bra, samt att när man stängde locket var locket snett.

Jag gjorde då ett sista försök. Var då tvungen att prata med en chef hos Apple då man tydligen bara för göra 2 returns sen får man pengarna tillbaka. Jag låg på som fan och fick prata med en supervisor hos Apple. Jag fick då min 4 dator, 3 utbytta och 1 tillbakalämnad frivilligt. Nu sitter jag på en fungerande dator som är sval och funkar bra. Dock kan jag uppleva att skärmen är något ljusare på denna en förra MacBooken. Men nu kan jag leva med att det glappar här och var osv. Jag höll inte på i ett halvår typ för att sedan köpa PC. Och så länge denna MacBooken fungerar är jag äckligt nöjd med den. Aldrig PC, Men har genomgått sjukt mycket. Köpte idag även en väska för 1400 spänn till den:)

Vill visa med detta att man kanske får ta vissa skavanker sjukt mkt pengar absolut men att man får ligga på och så samt att PC ändå ligger så långt bakom hehe, Jag har kvar vissa små skavanker som små glappig touchpad men detta kan jag leva med.

Skrev detta för att också visa mitt medlidande och att det kanske är svårt att få en perfekt dator.

Tack för mig!

Jag har lämnat in min en gång för spontana avstängningar... Fick logikkortet utbytt. Nu beter den sig återigen väldigt konsigt. Hakar upp sig efter viloläge (Inte alltid. har installerat om och tom bytt hårddisk men problem kvarstår). OS X tar plötsligt väldigt lång tid att starta dessutom.. Kanske går att lösa genom att installera om igen men det var inte särskilt länge sedan jag gjorde detta.
CD/DVD-läsaren har börjat låta riktigt mystiskt när den varvar ner. Vibrerar kraftigt typ och man blir skiträdd att skivan ska repas varje gång... Pallar inte med detta

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 20:08

Trevligt, även den här MacBooken har en flimrande skärm (som blixtrar till vid uppstart).

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-24 22:44
Ursprungligen av annan:

Trevligt, även den här MacBooken har en flimrande skärm (som blixtrar till vid uppstart).

Flimrar den lika mycket som din gamla eller är det bättre sämre?
Min flimrar inte alltid känns det som.. Jag kan inte riktigt säga vad det är, men ibland är det riktigt jävla störigt att kolla på skärmen. Nånting är inte rätt på denna skärm, men jag kan inte säga vad det är. Det är jobbigt att kolla på den ibland. Ögonen blir fel. Flimret syns bara vid låg ljusstyrka, men vid högsta ljusstyrka är det störigt för ögonen ändå på något sätt.

Det verkar också som den har börjat pipa lite mer nu .. Pipet försvinner när man plockar ur strömsladden eller startar photobooth. Nu är till och med ljudet störigt måste jag säga.
Guud, det är såå synd

(Det här med pipandet har jag läst att det kan bero på att tillverkarna smackat på en core 2 duo processor på ett core duo moderkort, vilket fungerar, men moderkortet pallar inte riktigt med antalet gånger core 2 duo-processorn byter strömläge (1000 gånger per sekund eller något åt det hållet). Det kan antagligen också bero på processorn och dess strömsparfunktionktioner som tydligen genererar ett visst ljud när det går ner i ett visst läge. Om det har någon koppling med det första jag beskrev vet jag inte dock)

Hmm dum fråga kanske, men nu när jag lämnar tillbaka min tredje macbook så sa dom sist att jag får pengarna tillbaka, men det betyder väl inte att jag senare kan bli kund hos dem igen? :S

För jag vill nog ha en Macbook igen när de fixat till sina kvalitetsproblem ..

annan: Blir det återfärd för din Macbook? Vad ska du köpa istället isåfall?

Senast redigerat 2007-01-24 22:55
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-24 23:22
Ursprungligen av widde:

Flimrar den lika mycket som din gamla eller är det bättre sämre?
Min flimrar inte alltid känns det som.. Jag kan inte riktigt säga vad det är, men ibland är det riktigt jävla störigt att kolla på skärmen. Nånting är inte rätt på denna skärm, men jag kan inte säga vad det är. Det är jobbigt att kolla på den ibland. Ögonen blir fel. Flimret syns bara vid låg ljusstyrka, men vid högsta ljusstyrka är det störigt för ögonen ändå på något sätt.

Den flimrar lika mycket vad jag kan se. Jag tycker att det syns mer när datorn/skärmen varit igång ett tag.

Citat:

Hmm dum fråga kanske, men nu när jag lämnar tillbaka min tredje macbook så sa dom sist att jag får pengarna tillbaka, men det betyder väl inte att jag senare kan bli kund hos dem igen? :S

Heh, jag skulle inte tro att de hindrar dig från att handla av dem igen. Det verkar dock inte som om de vill lägga en till prioritetsbeställning på en MacBook till dig.

Citat:

annan: Blir det återfärd för din Macbook? Vad ska du köpa istället isåfall?

Tyvärr var jag ju klantig i början och tog in min dator på reparation (jag visste inte att det går mycket fortare att få en ersättningsdator än den ursprungliga beställningen), så jag har ingen ångerrätt att stödja mig på. Men jag ska försöka få dem att ta tillbaka datorn. Om de gör det så skaffar jag nog någon PC laptop istället. Trist, för OS X är väldigt trevligt.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-26 23:30

Nu har min tredje Macbook åkt tillbaka hem till Apple igen *snyft*..
Lite sorgligt, men jag får ta och vänta ett tag och hoppas på att kvallen blir bättre, eller ja, att de rättar till de små skavanker som finns på vissa och sen be till gud att man får ett bra exemplar ;P

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-27 13:50

Min tredje MacBook är helt klart stabilare byggd än den andra. Den andra knarrade som fan om man tryckte lite på vänster sida, den nya är helt tyst. Den nya är inte heller sne, som den andra var. Men skärmen flimrar massor. Det börjar synas redan vid två pluppar från maxbelysning, och kör man på hälften (som jag brukar göra) syns det väldigt tydligt. Blir väldigt jobbigt att läsa något på skärmen. Men det verkar som de har fixat så jag ska få pengarna tillbaka nu. Trevligt.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-27 17:56
Ursprungligen av annan:

Min tredje MacBook är helt klart stabilare byggd än den andra. Den andra knarrade som fan om man tryckte lite på vänster sida, den nya är helt tyst. Den nya är inte heller sne, som den andra var. Men skärmen flimrar massor. Det börjar synas redan vid två pluppar från maxbelysning, och kör man på hälften (som jag brukar göra) syns det väldigt tydligt. Blir väldigt jobbigt att läsa något på skärmen. Men det verkar som de har fixat så jag ska få pengarna tillbaka nu. Trevligt.

Samma här. Men vad blir det för din del nu då?
Handla PC?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-27 20:29
Ursprungligen av widde:

Samma här. Men vad blir det för din del nu då?
Handla PC?

har haft liknande problem med produkter från apple

min första ibook har jag bytt styrplatta på 3 ggr hårddisken har dött en gång och moderkortet är nu kasst, denna ligger en siffra utanför serien som är berättigad av logicboard replacement och de ville ha ca 7000kr för att laga en iBook G4 800mhz, kändes inte kul

sen beställde jag en powerbook dagarna innan macbook pro lanserades

första jag fick hade ljudproblem där ljudet loopade sig och höjde volymen, detta inträffade oftast när jag hade 2 applikationer igång samtidigt oftast inte när jag bara lyssnade på musik.

Apples svar på hur jag skulle lösa problemet var att bara köra en applikation itaget
kändes bra för en dator för 26000 kronor att bara kunna köra ett program

sen fick jag en massa kernelpanics efter att jag uppgraderat minnet i den och det visade sig att den ena porten var trasig

fick en ny dator men de ville ha mitt kreditkortsnummer eftersom jag skulle skicka tillbaka datorn så att jag inte skulle stjäla den.
dator 2 jag fick hade ljudproblemen också och gav mig rejäla stötar när jag försäkte använda den
apples svar på det var att använda 1 program itaget och att koppla datorn till ett jordat uttag, vilket den var hela tiden så jag skickade tillbaka den med

och 3:e datorn jag fick ljudproblem och även den en trasig minnesslot

inga fel på minnena eftersom jag testade båda minnena för sig i de 2 slotsen som fanns

och fick skicka tillbaka denna också

apple kunde tänka sig att ändra min order till en macbook pro som jag då fick betala en mellanskillnad på 3000kr för att få en motsvarande modell till powerbooken
och få vänta 1.5 månad innan den skulle kunna levereras, samtidigt som jag studerade och inte hade en fungerande dator som krävdes för utbildningen.

krävde pengar tillbaka och är nu en switcher åt andra hållet då jag sitter med en pc

nu har jag funderat på att byta tillbax men när jag ser denna tråden och med mitt minne på hur apple behandlade mina problem så börjar jag tveka på om det är värt det, en dator för 23000kr som kanske inte ens fungerar är inte lockande och en pc för samma pris får jag bättre utrustning i, dock enda nackdelen med att jag inte har X i den

är det verkligen värt att chansa igen?
vad tycker ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 12:57
Ursprungligen av widde:

Samma här. Men vad blir det för din del nu då?
Handla PC?

Jag tror det. Men jag väntar nog ett tag.

Ursprungligen av eznug:

är det verkligen värt att chansa igen?
vad tycker ni?

Inte på en MacBook i alla fall.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-28 13:50
Ursprungligen av annan:

Jag tror det. Men jag väntar nog ett tag.

Inte på en MacBook i alla fall.

nej det blir en MacBook Pro isåfall
men jag sitter och funderar över en Alienware med nvidia grafikkort då jag har haft mycket problem med ati den senaste tiden.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-01-24 20:51

har fått en spricka i min macbook, hur kontaktar jag apple för att dom ska komma och byta den?

Ursprungligen av joney:

har fått en spricka i min macbook, hur kontaktar jag apple för att dom ska komma och byta den?

Du har ingen applecertifierad butik i närmsta stad? Jag lämnade in min i vårt "applecenter" i Helsingborg för att byta logikkort i i och det gick väldigt smärtfritt.

Vet inte men min MacBook har gått 24/7 sedan 1 september 2006 utan minsta problem!
Min macbook är en vanlig coreduo. med 2GB Ram.

Men jag känner till och har varirt med om at man får byta datorn X antal gånger innan man får en som fungerar som det ska.

Det här att det blixtrar till vid uppstart är det inte bara skärmen som slås på dvs ett helt normalt fenomen.

Hur som helst , funkar datorn för övrigt så spelar det väl ingen roll att det blixtrar till vid uppstarten?
Min blixtrar till men jag bryr mig inte om det för det är när den är startad som jag vill att allt ska funka.

Nån måtta på klagandet får det väl vara.

/sventa som också bytt några macar fast med betydligt större fel.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-30 01:34
Ursprungligen av Sventa46:

Det här att det blixtrar till vid uppstart är det inte bara skärmen som slås på dvs ett helt normalt fenomen.

Hur som helst , funkar datorn för övrigt så spelar det väl ingen roll att det blixtrar till vid uppstarten?
Min blixtrar till men jag bryr mig inte om det för det är när den är startad som jag vill att allt ska funka.

Nån måtta på klagandet får det väl vara.

/sventa som också bytt några macar fast med betydligt större fel.

Jo, det ska tydligen vara så att den blixtrar till när den startar. Det var dock inget som skedde på mina andra två Macbookar, konstigt nog.
(Var runt i några affärer, och alla macar blixtrade till)
Men anledningen till att jag lämnade tillbaka Macbooken var att skärmen flimrade så man fick ont i huvudet/ögonen.

Bevaka tråden