Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med msn, vad göra?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En Farallon Starlet 530/8 verkar, enligt google, vara en hubb och inte en router, och har således ingen brandvägg eller andra inställningar att ändra.

Ok, finns ingen info om den dära på Netopias site.

Så vad har du för prylar? Glömt att berätta något? Hur kan två datorer dela på bredbandet utan en router?

Tack Hagelin - jag kan förklara skillanden mellan hub, switch och router också.

En hubb bara skickar vidare vad som kommer in i en tåt ut till de andra tåtarna i lådan. En switch är lite smartare och skickar ut vad som kommer in i en tåt bara till den tåt som skall ha det. En switch blir därför snabbare än en hub, fast båda gör samma sak - utgör grunden för att koppla ihop datorer med varandra i nätverk.

En router är en låda som sitter mellan två nätverk - tex nätverket hemma och internet. En router håller reda på trafik utifrån och kan via portnummer styra trafik till ett visst IP-nummer på insidan (port forwarding) och en router kan också spärra inkommande trafik på vissa portnumer som man inte "litar på" (firewall). Den kan också göra mera saker som tex att vara DHCP-server (det betyder att den delar ut IP-nummer till alla datorer i nätverket som ber om ett, då behöver man inte konfigurera varje dator att ha ett eget fast nummer) mm och för att förvirra begreppen lite så kan man numera köpa en router som har en inbyggd hubb eller switch, det ser man på att routern har mer än två portar (nu menar jag fysiska att sätta sladdar i - portar), tex 4, 6, 8 eller flera. På så vis kan flera datorer dela på samma bredband.

Så om det inte är din hubb (Farallon), så vet jag inte vad felet kan vara. Kanske du har mera utrustning i nätverket du inte vet om?

ja det verkar vara dax att byta *skäms*
hittade ingen info där.
"Går den ens att konfigurera med en webbläsare?" allt har ju funkat hittills iaf!
har nåt som ligger och skräpar i en låda här som heter Asuscom ISDNLink Router, nåt man kan byta till?

eller ska jag släppa det här,ta en fredagsgrogg och ringa nån.. SUCK,känner mig värdelös

ISDN lådan du nämner är en en annan sorts router som kopplar ihop ett nätverk av typen ISDN å ena sidan med ditt interna nätverk å andra sidan. Det betyder att ditt telefonabonnemang (som är internet i praktiken) måste vara ISDN, vilket det inte är, jag gissar att det är ADSL som är oerhört mycket vanligare numera.

Jag gissar att det finns mera utrustning inkopplad än vad du har berättat? Och jo, jag vet att allt har fungerat tidigare, men det är så att ändringar sker utan att någon gör dem.

sjukt vad du förklarar bra!! man blir ju tårögd... allvarligt ej ironiskt! (lika bra att säga det så det inte blir fler missförstånd)

jag har följ alla kablar och hittar inget mer ,går sladd från modemet till "huben" och vidare till våra två datorer, och skrivare .
jag ska kolla igen för säkerhets skull!

Ok, bra. Vad är det för modell på modemet? Ibland är det en router och går att konfigurera via webben.

Ursprungligen av Taz_1999:

Ok, bra. Vad är det för modell på modemet? Ibland är det en router och går att konfigurera via webben.

Telia SurfinBird Gate ADSL intern splitter KDUA 3010322 det var allt som stod på

Var får era datorer sina IP-nummer ifrån? Ni kan ju inte ha samma så... Hur är TCP/IP inställt i era datorer? Fasta IP-nummer eller vad? Har ni två IP-nummer i abonnemanget hos Telia?

Ursprungligen av Taz_1999:

Var får era datorer sina IP-nummer ifrån? Ni kan ju inte ha samma så... Hur är TCP/IP inställt i era datorer? Fasta IP-nummer eller vad? Har ni två IP-nummer i abonnemanget hos Telia?

det vet jag inte,ska kolla om vi har olika

vi har samma ip-nummer

Ursprungligen av sasseboy:

vi har samma ip-nummer

i alla fall när jag sökte på nätet! ( http://www.t3.se/kundtjanst/trafikanalys/ ) vet inte hur jag kollar det i datorn

Ursprungligen av sasseboy:

i alla fall när jag sökte på nätet! ( http://www.t3.se/kundtjanst/trafikanalys/ ) vet inte hur jag kollar det i datorn

Äpplet > Systeminställningar > Nätverk > (dblklicka på Ethernet (inbyggt)) > TCP/IP

Ursprungligen av Taz_1999:

Äpplet > Systeminställningar > Nätverk > (dblklicka på Ethernet (inbyggt)) > TCP/IP

OK! där var dom olika. det jag såg när jag var inne på T3 var kanske förtryckt på start sidan (usch jag e såå korkad?

Ursprungligen av sasseboy:

i alla fall när jag sökte på nätet! ( http://www.t3.se/kundtjanst/trafikanalys/ ) vet inte hur jag kollar det i datorn

Glömde en sak - en annan av en routers funktioner är att dela på IP-nummer. Routers eget ip-nr ute på internet är det enda nummer som syns utåt, därför visar en tjänst som den ovan (även denna: http://whatismyip.com ), bara routerns nr på internet, inte dina datorers verkliga ip-nummer på insidan. På insidans nätverk (dina två datorer), så finns normalt en annan nummerserie (192.168.0.1 tom 255 respektive 10.0.0.1 tom 255 är poppis).

Men man kan förstås köpa ADSL-abonnemang som innebär att man har två eller flera riktiga internet-ip-nummer, men detta är betydligt dyrare. Då du får samma nummer på den där sidan på båda datorerna så är det sannolikt INTE så, du har i ditt abonnemang ett IP-nummer (fast eller dynamiskt) som delas på av de två datorerna med hjälp av just det, en router.

Ett fast IP-nummer är lite ovanligt (jag har det i mitt abonnemang från Bredbandsbolaget tex), det betyder att jag kan tex ha en webbserver på insidan av mitt nätverk och med hjälp av min router styra en förfrågan om en webbsida som kommer på port 80 (default för webb) till mitt fasta IP-nummer ute på internet till ett visst IP-nummer som en dator på insidan har.

Ett dynamiskt IP-nummer betyder att det kan bytas ut ibland, när du skall ut på internet kommer routern att be Telia (eller var det T3 du hade som bredbandsleverantör) mojänger om ett IP-nummer och så får du ett som räcker i minuter, dagar, timmar eller veckor.

ok! tack, har jag förstått det rätt finns där en brandvägg alltså? håller på att läsa om det nu...
frågan är vad jag ska göra! men det känns som att lösningen finns där!

ska jag " Reset Modem to Factory Default Settings " http://www.igmanual.com/search.vns

Prova först att försöka logga in i den. Om du inte bytt lösenord på routern, så är den ju kvar på fabriksinställningarna och dessa borde stå i onlinemanualen (sök på password, username tex).

Under Äpplet > Systeminställningar > Nätverk > (dblklicka på Ethernet (inbyggt)) > TCP/IP så ser du din routers IP-nummer, det är det som står i rutan (håll i dig nu...) Router!

Så starta en webbläsare och surfa till samma nummer och se om du får upp en loginruta, med det användarnamn/lösenord du hittar i manualen (kanske admin, Admin, root, Root ) och inget lösenord så kanske du kommer in i den?

hehe jag håller i mig! haha ,ska se om jag kan göra som du säger

fick bara ett försök,det var inte root! sen måste jag stänga browsern.. och pröva igen

Det är oftast Admin eller admin eller Administrator eller administrator. Men jag kollade i onlinemanualen, hittade inget default-username/password. Du har inte kvar lådan och manualen (du vet den där romanen om en spansk kille alla hårdvarutillverkare skickar med all utrustning) som medföljde routern? Det står i den!

Om du inte får upp flera inloggningsrutor, avsluta webbläsaren och starta den igen och prova på nytt.

har inte manualerna kvar!! dom försvann med ägarbytet av firman! tänkte testa att reset:a som dom skriver att man gör,vad kan hända?

Ursprungligen av sasseboy:

har inte manualerna kvar!! dom försvann med ägarbytet av firman! tänkte testa att reset:a som dom skriver att man gör,vad kan hända?

Har du provat utan user och pass?

Vad som kan hända är att inställningarna på routern kan glömmas bort. Då måste du ha kvar pappren med informationen på ditt bredband. Kanske det där står uppgifter som skall stå i routern (tex om det är ett fast ip som routern skall ha utåt, eller ett dynamiskt, vilka DNS'er den skall anvädna sig av, delnätsmask och router/gateway hos bredbandsleverantören mm. Det kan även finnas användarnamn och lösenord beroende på vilken teknik det är på Telia (eller T3). PPPoE heter en teknik tex. Allt detta står dock i pappren från bredbandsleverantören.

Jo detta betyder i sin tur att du inte har internet alls, tills dess uppgifterna är inknappade på nytt.

jag e såååååå glad! jag tog en chansning och nollställde routern, nu FUNKAR DET
får man bjuda på en virtuell stor stark TAZ ? hehe

den var iställd på High security ändrade det till low också! är det rätt? fanns tre lägen att välja på..

ja det ska jag! får leta efter dig,ska väl inte vara så svårt att hitta! täkte på bilden haha ha det så bra och tusen tack igen,jag lär nog återkomma med fler korkade frågor....

Bevaka tråden