Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se ACTC utbildning?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förutsätter att vi inte längre pratar om ACTC certen när shaun kommer, det som nämns i martins postning är helt klart ACSA material.
Jag är certad ACTC för klient och server 10.3 och den kursen innehöll inte ens i närheten något om integrering. En förmiddag om netboot/netinstall.

21 + moms måste nästan anses som billigt i dessa sammanhang...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-19 09:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

21 + moms måste nästan anses som billigt i dessa sammanhang...

21000:- var Schouns ersättning. Sen tillkommer lokal, maksiner, prov etc. Rimligtvis går det att få tag på någon som nöjer sig med mindre än så.

Hmmm det är sant.
Trots detta så tror inte jag att påslaget ovanpå dessa pengar kommer bli så stort.
Martin har inte förhandlat klart ännu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-19 09:30

Vad är det som gäller nu? Vilka kurser blir det, och hur lång tid och vilket pris?
Directory Services har jag gått, så den är jag inte intresserad av. Däremot låter hugins förslag om Network Account Management v10.4 (MacOS 320) intressant.

Vad det gäller uppdateringar av sina fina certifieringar så finns det en för ACTC, 9LO-508, och på ACSA nivån får man se till att hålla nivån på 7 poäng, de gäller i 2 år.

Med vänlig hälsning / Patrik Jerneheim
---------------------------------
Apple Certified System Administrator
Apple Certified Trainer
Enfocus Certified Trainer
Adobe Certified Expert

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-19 11:32

Hur är det, kan man göra proven utan att ha gått kurserna?

Det kan man göra. Kostar en slant per tillfälle.
Apple använder samma cert-center som många andra stora it-företag har förträngt vad de heter... men de finns över hela Sverige.

Absolut, känner man sig komfortabel med X så är det "bara" att boka test direkt...;-)
Det finns sk. SAG att tanka ner, där står var som krävs för att man ska klara testen.

Med vänlig hälsning / Patrik Jerneheim
---------------------------------
Apple Certified System Administrator
Apple Certified Trainer
Enfocus Certified Trainer
Adobe Certified Expert

Det går att boka online på; www.2test.com.

Med vänlig hälsning / Patrik Jerneheim
---------------------------------
Apple Certified System Administrator
Apple Certified Trainer
Enfocus Certified Trainer
Adobe Certified Expert

Patriks kollega Åke från Gothia ringde nyss och meddelade att dom gärna blir inblandade i detta och att vi kan få ett trevligt "upplägg" på det hela. Jag gräver vidare!

Roligt att se intresse för avancerade Mac OS X utbildningar.

Då det verkar som de flesta är intresserade av Mac OS X i blandade miljöer tror jag att en bra kombination för att få ACSA skulle vara Directory Services Client/Server och Network Account Management. De ger 7 poäng tillsammans. Med raska och intelligenta elever tror jag att man skulle kunna klämma in dem på en långvecka (6 dagar).

När det gäller 10.5 utbildningar tror jag vi får vänta ett slag på utbildningsmaterial när det gäller dessa avancerade utbildningar. Apple börjar med ACTC kurserna och uppdaterar de andra efter hand. En gissning är att dessa kurser är uppdaterade om ca ett år.

Kurserna bygger på ungefär lika delar teoretiska genomgångar och övningar. Peachpit böckerna innehåller endast den första delen. För att kunna genomföra fullständiga kurser måste man alltså ha Apple material som innehåller Peachpit-bok + övningsbok. Enligt mina erfarenheter är övningarna nödvändiga för att få heltäckande kunskap.

Samlad information om Apples kurser och certifieringar finns på http://osx.nu (Uppdaterad med info om Network Account Management )

Även jag ställer gärna upp och hjälper till att få till en bra kurs.

Tycho Sjögren
Apple Certified Trainer for. Apple Certified System Administrators.
and Apple Certified Technical Coordinators

Delta-kursen till 10.5 kanske vi skulle kunna köra på Administrator träffen i Göteborg i September

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-01-21 14:46
Ursprungligen av Björnström:

Delta-kursen till 10.5 kanske vi skulle kunna köra på Administrator träffen i Göteborg i September

Den kursen är nog inte klar då dessvärre.

Kanske är ACTC uppdateringen klar.
De brukar var rätt bra, med mycket info om det nya OS:et

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-08 11:42

Vad är statusen för projektet?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-11 20:31

Nu skall jag inte säga för mycket eftersom det inte är jag som sliter med det här men jag har nu ikväll fått veta av Martin att vi har fått in ett prisvärt alternativ. Dvs troligen skippar vi Schoun men åt andra sidan betydligt mindre kostnad för kursen. Inget är inte spikat än men jo, projektet lever i allra högsta grad. Martin är bara lite, eh, hemlighetsfull.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-12 08:04

Är det fortfarande maj som är aktuellt också? Och vilka kurser är tänkta?

Men fih Khedron du kan inte säga A... och inte B...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-14 08:27

Men, men, det gick ju jättebra tycker jag...?

Skämt åsido. Jag vet vilken summa det pratas om och jag vet vem/vilka det pratas med för att ta in som utbildare. MEN, eftersom inget är spikat vill jag inte gå ut med detta, speciellt eftersom det inte är jag som drar i det här, jag står mest vid sidan och hejar på - än så länge. Jag kan bara säga att jag tror inte priset kommer vara ett hinder för någon om alla bitar faller på plats. Inga nya lån på huset mao.

Martin har frågat efter lite input från mig och min tanke är väl att vi skall försöka ha en plan klar innan veckan är slut. Och ja, det är troligen april/maj vi pratar om. INTE februari och inte mars.

För övrigt så har Martin, som jag förstår det, varit rätt upptagen med att snickra på saker för 99.se som inte syns men som är akck så viktiga för framtiden. Så, nu har jag sagt A en gång till....

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-02-17 15:21

Uppdatering:

Har precis pratat med Martin och inget är bestämt än, det finns ett antal olika alternativ och förslag från olika personer. Eftersom Martin lämnar landet imorgon och inte är hemma förrän tidigast i slutet av mars (http://bjornstrom.se/index.php/rtw2007/) tar jag över stafettpinnen och kommer prata med folk och försöka hitta en lagom avvägning av pris och funktionalitet / kursinnehåll.

För att spalta upp det lite så är det följande punkter som måste lösas:
- kurslärare
- kurslitteratur
- kurslokal
- arbetsmaterial (datorer)

Litteraturen löser vi troligen genom att någon köper allas literatur och tar betalt av övriga. Datorer kan troligen Björnström tillhandahålla (XServes).

Jag kommer ta kontakt med några som jag vet att Martin har bollat lite idéer med och återkommer här när något mer konkret finns att säga. Just nu så pratar vi väldigt grovt räknat om olika kostnadsförslag som pendlar mellan 5.000 kr till 30.000 per deltagare. Säger sig självt att det är lite lättare att sy ihop det om vi lyckas hålla oss till den första siffran...

Kanske följande ideer kan vara intressanta för att hålla nere priset lite?

- Kurslitteratur - jag gillar att få ett knippe böcker när man går kurs och om så önskas kan jag arrangera beställningarna av detta (att kasta ihop en liten beställningsgrej på någon av mina siter och skicka detta till övriga går väldans fort). På så vis löses betalningar (via Paypal) och beställningar enkelt. Bara jag får en lista vad det lider vilket material vi skall ha.

- Kurslokal, som kurshållare har jag ganska bra koll på var det kan finnas lediga kurslokaler i åtminstone två städer, kanske tre - Stockholm, Uppsala och Malmö. Om vi tänker oss Stockhol+konferens-lokal, så har vi tex Garnisionen, Karlavägen 100 (Östermalm). Bra kommunikationer (buss 4 stannar utanför), bra matsal, trevligt ställe att vara på helt enkelt. http://www.garnisonenkonferens.com/ (Exempel: Stora skuggan, 43 kvm, 3200:-/dag rymmer 18 personer i skolsittning. Tessinparken, 28 kvm, 2800:-/dag, rymmer 12 personer i skolsittning) Moms 12% tillkommer, liksom fika och lunch. Jag har länge velat prova detta ställe: http://www.essingekonferenscenter.se/se/Hem/ (Ligger på Stora Essingen, buss 1 går dit. Verkar bra. Priser efter förfrågan, men jag har en prislista här. Adelsö, 30 kvm, 20 platser vid skolsittning, 3800:- per dag.)

Många många fler lokaler att boka för en kurs/konferens finns på denna webbplats: http://www.konferensvarlden.se/

(Om nu inte någon har en känning där vi kan vara i 1-2 veckor?)

Kurslokalkostnad kan alltså hamna på mellan 2800-3800:- per person om vi räknar med 10 personer, 10 dagar.

- Datorer - vad jag förstår så planerar några, att köpa in en egen Xserve och vill labba med den under kursen? Kanske vi kan komma överens om att de som vill ställa sin X-serve till förfogande som kursmaskin under kursen kan få en ersättning av de som inte har de planerna? Det vore värt några hundralappar att få göra detta. Hur många maskiner behöver vi verkligen? En i var både verkar och låter mycket? En per fem deltagare? Det kan motsvara ett bidrag på 2000:- till den som ställer sin server till förfogande?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-09 14:10

Hur går det Khedron? Björnström? Börjar bli dags att få igång nåt snart så vi kan boka in (och kolla med chefen...)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-18 11:03

Björnström är ute och dyker i Stilla Havet nånstans och är nog inte hemma än på ett tag.
Jag själv har dessvärre varit helt chokad med jobb så all fritidsverksamhet har varit lagd på sidan. Har inte ens varit inne på 99mac (än högst tillfälligt nån gång) och då förstår ni hur illa det varit... Skall se om det inte går att göra ett omtag på det här lilla projektet innan mars är slut och så får vi se vad det blir för datum i slutändan men början på april är ju avskrivet.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-04-16 12:16

Jag måste tyvärr svälja min stolthet och inse att jag hinner inte med detta. Jag gör därmed officiell avbön. Kommer inte kunna gå kurs, även om någon annan ordnar den, än mindre ordna med den själv.

Har Khedron backat ur? Äh - jag får nog åka ut i Roslagen och dra med honom ändå!

10.5 hägrar i Oktober och någon föreslog att man kanske siktar på den direkt. Vad tycker ni andra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-26 07:49

Det blir svårt att hinna arra nåt innan sommaren nu, så varför inte vänta på Leopard istället. Finns en del saker där som jag är lite sugen på.

anders

Det brukar ta ett bra tag innan kurserna uppdateras till senaste os:et.
Men helt klart är det mer intressant än 10.4.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-26 08:41

Har gått nogra kurser på Gothia, dom är riktigt trevliga och proffsiga. Även MacSupport har bra certifieringsutbildningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-26 21:47

10.5-kurserna lär nog inte hinna bli klara i år...

Vi räknar med att ha Mac OS X Server Essentials 10.5 och Mac OS X Support Essentials 10.5, liksom uppdateringar från 10.4 till 10.5, klara ca en månad efter Leopard släpps.

Uppdateringskurserna innehåller information om vad som är nytt i förhållande till förra versionen.

Bevaka tråden