Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T68i till Eva?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Jag har testat den inbyggda kameran och blev mäkta imponerad över kvaliteten...stort minus är dock (precis som med Ericsson) att det inbyggda minnet inte är tillräckligt stort för att hantera bilder. I Nokia får du plats med 12 st. vilket är litet jämfört med vilken konventionell digitalkamera somhelst

Till att börja med kan du släppa jämförelsen med en riktig digitalkamera, för det är helt enkelt inte samma sak. Fördelen med kameran i Nokian är ju som sagt att du har den med dig vart du än går - och vad nytta gör en Nikon D1-x för 60´000:- när den ändå ligger hemma på bordet?

Jag har pratat med en anställd på Vodaphone som säger att telefonen har 4MB delat minne. Vilket borde innebära att det finns plats för åtminstone 25st 150kb jpegs i högsta upplösningen 640x480.

Kanske inte så mycket ändå, det håller jag med om. Stöd för compactflash eller SD hade jag gärna sett, på P800´n kommer åtminstone memorystick.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-27 19:58

Jag kollade på Nokias telefon men tycker inte att den ser lika fin ut som Ericssons, lite större och inte lika fint blå. Någon digitalkamera behöver jag inte ha i telefonen då jag redan har en Sony P1. Tror inte att jag skulle vara nöjd med kvalitén på mobiltelefon-kamerorna.

12 bilder? Det måste väl vara i bra kvalite det? Undras hur många bilder man kan lägga in i adressboken. Som visas när en person ringer upp.

Egentligen behöver jag ingenting av alla finesser, jag behöver bara ha telefonen just som en telefon. Och jag ringer inte ens speciellt mycket.
Men ändå - det är ju så himla kul : )

Jag måste förresten berätta var jag sitter just nu, eller sitter, jag svävar! När jag nyligen fyllde år fick jag en SpaceChair av min syster. Där sitter jag nu med min TiBook och svävar på. Helt underbart, det är nåt ni bara måste ha. Hittar bara en tysk sida, men kolla ändå.
http://www.spacechair.com

Har ryktats om att Ericssons kommer satsa mest på telefoner med mindre funktioner samt billigare telefoner. Vet ej om det stämmer. Men det ger ju både fördelar & nakdelar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-27 23:15

Då tror jag att Ericsson satsar fel. Mindre funktioner låter trist.

Jag vet hur jag själv fungerar - egentligen behöver jag inget extra men det är ju så kul. Så tror jag de flesta tänker, eller känner, och man betalar gärna lite extra för de där "onödiga" men coola funktionerna. Det gäller för företagen att få fram den där "måste bara ha"-känslan hos oss.

Jag gillar att vara lättlurad.

Det är efterfrågan som spelar roll i deras läge. Särskilt nu i dessa dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-28 00:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mats ´Venger´ Björnström:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Jag har testat den inbyggda kameran och blev mäkta imponerad över kvaliteten...stort minus är dock (precis som med Ericsson) att det inbyggda minnet inte är tillräckligt stort för att hantera bilder. I Nokia får du plats med 12 st. vilket är litet jämfört med vilken konventionell digitalkamera somhelst

Till att börja med kan du släppa jämförelsen med en riktig digitalkamera, för det är helt enkelt inte samma sak. Fördelen med kameran i Nokian är ju som sagt att du har den med dig vart du än går - och vad nytta gör en Nikon D1-x för 60´000:- när den ändå ligger hemma på bordet?

Jag har pratat med en anställd på Vodaphone som säger att telefonen har 4MB delat minne. Vilket borde innebära att det finns plats för åtminstone 25st 150kb jpegs i högsta upplösningen 640x480.

Kanske inte så mycket ändå, det håller jag med om. Stöd för compactflash eller SD hade jag gärna sett, på P800´n kommer åtminstone memorystick.

Nokia 7650 tar bilder i upplösning 640x480 och har ett dynamiskt minne på 3,6 MB...detta minne skall inte enbart räcka till bilder utan även adressbok och kalenderfunktioner. Enligt Nokia själva får ca. 12 bilder plats i det minne som är "ledigt"...men, som jag själv antydde men som kanske inte gick fram, så är det här INTE en digitalkamera utan en mobil med möjlighet att ta bilder...vilket är en stor skillnad.

MEN...kunderna kommer ändå att jämföra med just digitalkameror då man ser möjligheten att kanske skippa en av "apparaterna". De flesta som plåtar digitalt idag springer nog inte heller omkring med en Nikon D1-x utan har betydligt enklare modeller

...

Alltså: Nokia 7650 är en Mobiltelefon och ingenting annat...men en mycket trevlig sådan. En Ericsson P800 är någonting annat som mest liknar en hybrid av PDA och mobil....intressant,tekniskt imponerande men med hiskelig formgivning (som det mesta Ericsson spottar ur sig)!

[ 28 Juli 2002, 00:03: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-28 14:27

Hur funkar sådan där synkning av kalendrar?
kompletterar inläggen varann, om man har gjort en anteckning eller ändring i den ena grejen, eller skrivs informationen över?

jag kan inte riktigt uttrycka mig, men någon förstår säkert...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
Hur funkar sådan där synkning av kalendrar?
kompletterar inläggen varann, om man har gjort en anteckning eller ändring i den ena grejen, eller skrivs informationen över?

jag kan inte riktigt uttrycka mig, men någon förstår säkert...

Jag kan tänka mig att det blir en följdfråga när du synkar och för över.

Flyttar till forumet Mobiltelefoner

Om jag ska rekommendera en kameramobil säger jag:

*T68i. Kompisen hämtade ut en igår och jag måste säga att det är en trevlig telefon med trippelband, bra batteritid och utmärkta funktioner.

Dock väljer jag mellan:

*Neonode. En ny svensk kommunikator med Microsoft Stinger (PocketPC för mobil), inbyggd kamera och mycket annat. Den levereras med utvecklingsverktyg som gör att man kan anpassa den med egna program.

Denna telefon kan visa 262.000 färger på skärmen.

Se bild:

http://www.mobil.se/bilder/temp/neonode_terminal_pic.jpg

*P800. Mycket trevlig kommunikator med det mesta. Trevliga funktioner (bl.a trippelband), polyfoniska ringsignaler, möjlighet till Memory Stick (128 MB + inbyggt minne), bra batteritid.

*Spectronic TS2200. Den svenska supertelefonen. Bör ses på:

http://www.spectronic.se/svenska/default.asp

Nokia 7650 är inget för mig. De nämnda telefonerna är elegantare, har bättre funktionalitet (kan lista Mobils jämförelse P800 - 7659 på begäran) och är innovativa.

T68-spekulanten som vill ha fler färger och större display bör titta på P800 (som ligger bra till prismässigt när man jämför med T68 + kamera).

Med T68an skall man inte glömma att kameran besitter ett separat minne på ett antal megabyte. Telefonen i sig har ett minne på 18 megabyte varav mjukvaran tar ca 15.

Hur mycket minne kameran besitter vet jag inte för jag har ingen själv, men den klarar långt fler än 12.

Majk: "är det föresten någon som klämt på samsungs nya SGH-T100
den verkar cool fast har inget bra batteri och ingen blåtand."

SGH-T100 rockar om du vill ha en kanonbra skärm! dessutom är det löjligt kul med polyfoniska ringsignaler

(både jag o min pojkvän har T100 så det är ett jäkla blippande hemma hos oss). Menyerna är jättesnabba och telefonen känns väldigt robust.
det kommer ju även en "tvilling" till t100 som iaf ha GPRS (tror den heter S-100). vet dock inte om den kommer till Sverige.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Jag har hört att den ska vara väldigt plastig och inte speciellt hög ´mekanisk/fysisk kvalité´. Har dock inte rört en själv så jag har ingen egen uppfattning. Funderade också på en T68i tills jag hörde det.

Det första min
dotter gjorde när hon fick hålla den, och då hade jag ägt den i ett par timmar, var att drämma den rakt i asfalten. Repig blev den men den fungerar oklanderigt. Överlever den hennes behandling så överlever den vad som helst.

Kompisen hade en T68 och den överlevde:

*Slängdes i gatstenen två gånger.

*Slängdes i ett element ett antal gånger + ett antal andra smällar.

T68:an överlevde denna behandling utan problem. Inga funktionsfel. Telefonen dog först då den användes som "studsboll" följt av ett antal slag i det grova träbordet som min dator står på.

Displayen förstördes, men telefonen verkar iövrigt intakt (så när som på att batterilåset måste bytas). Den kommer antagligen att få ny display om det inte är orimligt dyrt med ett byte.

Kompisen har nu en T68i som är en supertelefon med förnämliga batteriprestanda. Standbytiden idag var 230 - 240 timmar och taltiden 13 timmar (han skaffade telefonen igår).

"Ännu vet ingen hur misshandlad en T68 kan bli!"

PS. Bästa sammanslagningen är SonyEricsson. DS

Update: T68:an som misshandlats är testad. Bara att byta skärm - sedan fungerar den perfekt. Övriga komponenter intakta.

Ännu vet ingen hur mycket man kan misshandla en T68 innan den dör. Jo, en metod finns: den klarar inte yxtestet

  • Oregistrerad
  • 2002-08-07 20:31

Kan bara instämma i att T68 är tålig. Har haft min sedan i höstas och den har tappats många gånger.
Enda som hänt är att skärmen är lite flammig efter att telefonen fick smaka på öl på nyår...

Efter uppdateringen till T68i:s mjukvara försvann segheten i menyerna. Lägg dessutom till att den pratar med iBook:en över Blåtand utan problem. nu väntar jag bara på iSync.
En deluxe-lur.

[ 07 Augusti 2002, 20:32: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-18 09:38

Tja min T68i höll när jag föll med den påp ett berg och fick massa fula skrapsår dock fick t68an också en ful liten skada på bakstycket men den funkade felfritt.

Har glömt den på biltaket också och så halkade den av på en grusväg, vi körde tillbaka o letade efter den men fann den aldrig dan efter så fann jag ju den där på den där grusvägen då hade vi kört över den kvällen innan

Som tur var så låg den ju i en Krusell väska (all heder åt dem) så den var inte ens repad däremot så hade sömmarna i väskan fått stryk så T68i är jäkligt tålig tycker då jag

Däremot så funkade inte min bluetooth skit i den så nu åker den in på service

märkte det ju inte förräns jag köpte min bluetooth hf (hbh-20) så nu får jag dras med en ful nokia 6310 i ett tag men å andra sidan stoppar jag nokian bredvid datorn i väskan o så har man hf:en tillgänglig istället ;P

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-18 09:40

sen det här ang att Samsung T100 var tuff osv visst men hur bred o osmidig är den inte med sin antenn och vill man ha en mobil som inte överlever en hel dag efter att man klickat runt lite i menyerna o snackat lite ja då väljer man givetvis T100:an ;P

I övrigt verkar den väl rätt okej.

Jag väntar själv på att P800 ska komma men den har ju blivit försenad och det är ju drygt.

Bevaka tråden