Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Shure e5

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

jaja... men om du inte vill läsa objektiva och rättvisa recensioner på prylar så go ahead... det är ett fritt forum, jag får klaga hur mycket jag vill.

svanerik: visst kan det blir lite mycket kritik ibland men det är bra att du verkar ta åt dig av den iaf... och inget illa menat vill bara göra recensionerna lite bättre... fast det har du väll redan räknat ut

Det jag invänder mot är att du klagar på recensionen och säger att recensenten skall vara mer "objektiv", och nu också "rättvis", i sin bedömning. Sådana klagomål är helt irrelevanta: Du kan ju inte tvinga på recensenten att tycka och tänka som du. Säg istället att Du anser att lurarna är för dyra och att de därför inte motsvarar de krav Du ställer på lurar.

Härmed är polemiken avslutad from min sida.

/Fredrik

Kainen: Jag håller med, det är riktigt svårt att sätta betyg. Det är ett trubbigt instrument.

Grejen med bilderna är att jag köpte en enkel digitalkamera just för att kunna ta bilderna själv. Det blir för mycket strul om någon annan ska göra det. Jag gör ju dom här testen på min fritid. Så bildernas kvalitet kommer att vara densamma som det ser ut nu i alla fall!

Det finns som bekant ingen genväg till det perfekta ljudet!

Jag tycker hela "pris diskussionen" är urlöjlig. vadå inte kunna ge 5/5 när dem kostar så mycket.
heres a newsflash people!!! :: riktigt bra lurar kostar riktigt mycket. det är helt logiskt och barnsligt enkelt.
tänk om han hade testat ett par biltema lurar. aha, dem var väldigt billiga och ljudet kanske var ok. ska dem få 4/5 då?
i min bok så är det bara top-of-the-line grejer som får 5/5...

Ursprungligen av virreslirre:

Jag tycker hela "pris diskussionen" är urlöjlig. vadå inte kunna ge 5/5 när dem kostar så mycket.
heres a newsflash people!!! :: riktigt bra lurar kostar riktigt mycket. det är helt logiskt och barnsligt enkelt.
tänk om han hade testat ett par biltema lurar. aha, dem var väldigt billiga och ljudet kanske var ok. ska dem få 4/5 då?
i min bok så är det bara top-of-the-line grejer som får 5/5...

Min poång är att 365 USD inte är dyrt med tanke på att det är ett portabelt hifi ljud som skulle kosta mycket mer om det gällde en sterra med samma ljud.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 12:47
Ursprungligen av fredrik.guitman:

Min poång är att 365 USD inte är dyrt med tanke på att det är ett portabelt hifi ljud som skulle kosta mycket mer om det gällde en sterra med samma ljud.

Har själv köpt från idealsound. Han är en extremt bra säljare med många köpare bakom sig. Köpte ett par Etymotic ER-4P från honom.

Raptor

re:idealsound

Ursprungligen av Raptor:

Har själv köpt från idealsound. Han är en extremt bra säljare med många köpare bakom sig. Köpte ett par Etymotic ER-4P från honom.

Raptor

Roligt att dela den erfarenheten! Verkligen snabb leverans, bra pris, svar på frågor. Vad med kan man begära av en försäljare? Är du nöjd med dina Ety? jag valde Shure för de verkade tåligare än ety. Omdömena om lurarna är snarlika. Jag gick mest på en artikel i Businessweek när jag valde. De rekommenderads just dessa två. Shure e5 och Ety ER 4P.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 21:32
Ursprungligen av fredrik.guitman:

Roligt att dela den erfarenheten! Verkligen snabb leverans, bra pris, svar på frågor. Vad med kan man begära av en försäljare? Är du nöjd med dina Ety? jag valde Shure för de verkade tåligare än ety. Omdömena om lurarna är snarlika. Jag gick mest på en artikel i Businessweek när jag valde. De rekommenderads just dessa två. Shure e5 och Ety ER 4P.

Jo, jag är nöjd med mina Ety. Dom är så extremt detaljerade, men ibland undrar jag om jag verkligen ångrar mig att jag inte skaffade E5c för den där extra basen. Jag är så äckligt nyfiken på hur e5c låter.

Raptor

E5c har en grymt skön bas... Som sagt.

Alla som gnäller har man inte pengarna så kan man ju iaf drömma!

Ingenting är bestämt, men jag är absolut öppen för förslag.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 00:10
Ursprungligen av svanerik:

Ingenting är bestämt, men jag är absolut öppen för förslag.

Säger som vanligt, testa Sony MDR-V700. Och jämnför med MDR-V500. Det kan vara kul

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 12:22

Du svanerik, fick du en wow upplevelse när du testade e5c första gången eller tog det tid för dig att börja gilla dom?

Hälsningar
Raptor

Det tid, min första upplevelse var "wow, hur får jag på mig dom?" Det gäller att få passformen rätt.

Sen kom wow-upplevelserna på löpande band.

Men hur smart är det på en skala att köpa ett par hörlurar för 3000 kr och uppåt till en Mp3-spelare? När man sitter och lyssnar på musik med dom hör man då inte att det verkligen är Mp3 filer man lyssnar på?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 15:25
Ursprungligen av zinkpasta:

Men hur smart är det på en skala att köpa ett par hörlurar för 3000 kr och uppåt till en Mp3-spelare? När man sitter och lyssnar på musik med dom hör man då inte att det verkligen är Mp3 filer man lyssnar på?

Klart man hör att det är mp3 om man kodar dom till 128 kbps. Jag kan t.o.m ibland höra att det är en mp3'a (128 kbps) om den spelas upp från en nokia 6230 från högtalaren. Att höra en 128 kbps mp3'a i orginal hörlurar är inga problem. Det är därför man ska koda om sina låtar till minst 128 AAC (hör skillnad här oxå mellan cd och aac 128). Jag kör allt i 192 AAC men ska byta till 256 eller 320 kbps.

Raptor

Nej, jag kan inte höra att det är skillnade mellan 128 kbps AAC och CD. Jag har jämfört både på iPoden, datorn och stereon.

iPodens förstärkare ger bra ljud, men du kan få extra fint ljud om du lyssnar i en bättre anläggning.

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Nej, jag kan inte höra att det är skillnade mellan 128 kbps AAC och CD. Jag har jämfört både på iPoden, datorn och stereon.

iPodens förstärkare ger bra ljud, men du kan få extra fint ljud om du lyssnar i en bättre anläggning.

Ju bättre anläggning du lyssnar på desto större krav på signalkällan, tycker jag verkar logiskt. Till min iPod använder jag Koss Port Pro och lyssnar på musik i formatet 192 kbps AAC. Det tycker jag är en bra kompromiss, vid större komprimering (128 kbps) tycker jag att musiken börjar låta platt och sakna detaljer. Detta är ju högst individuellt, men jag tycker att man letar i fel ända om köper high-end lurar i jakt på välljud då insignalen redan är komprimerad. Det måste väl ändå vara den som sätter gränserna för ljudåtergivningen. Jag tycker ändå att du, Erik Svansbo, gör ett bra jobb och som konsument slukar jag glupskt alla tester.

Javisst, 128 kbps mp3 hör jag med. Men inte på 128 kbps aac.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 19:06

Svanerik, du säger att basen på e5c är bland de bästa du hört. Jämför du alla lurar du testat (inkl stora lurar) eller bara "in-ear" lurar?

Raptor

Basen är annorlunda mot stora lurar, på stora lurar får du den fläskiga känslan som du får från vanliga högtalare. På dessa lurar får du en bas som är intim och tydlig, typ som om den var inuti ditt huvud. Så det är annorlunda.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 20:18
Ursprungligen av svanerik:

Basen är annorlunda mot stora lurar, på stora lurar får du den fläskiga känslan som du får från vanliga högtalare. På dessa lurar får du en bas som är intim och tydlig, typ som om den var inuti ditt huvud. Så det är annorlunda.

Har köpt dessa nu! HELT OTROLIGT VILKEN BAS. Den är precis som jag vill att bas ska vara ren, varm och med tryck. Men jag gillar absolut inte mellanregistret. Jag är verkligen osäker om det verkligen ska låta så här om mellanregistret. Den är väldigt skarp och hård.
Hur uppfattar du mellanregistret (och diskanten) på dessa lurar svanerik ?

Raptor

I den här tråden kan du läsa om e3c och e5c... Han skriver bl a om att basen i e5c är så kraftig att den överröstar mellaregistret och att du vänjer dig vid ljudbilden efter ett tag.

http://ipodstudio.com/forums/showthread.php?t=234

Jag tycker att diskanten är klar och fin och att mellanregistret är stabilt. Inga klagomål alls.

Jag kan säga att jag saknar e5c:orna.
Testa aldrig dessa lurar, risken finns att er ljuduppfattning förändras radikalt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 23:07
Ursprungligen av svanerik:

I den här tråden kan du läsa om e3c och e5c... Han skriver bl a om att basen i e5c är så kraftig att den överröstar mellaregistret och att du vänjer dig vid ljudbilden efter ett tag.

http://ipodstudio.com/forums/showthread.php?t=234

Jag tycker att diskanten är klar och fin och att mellanregistret är stabilt. Inga klagomål alls.

Jag kan säga att jag saknar e5c:orna.
Testa aldrig dessa lurar, risken finns att er ljuduppfattning förändras radikalt.

Attans, har du fått lämna tillbaka dom? Surt :rolleyes:

Raptor

Japp, jag saknar dom
Tills vidare tröstar jag mig med e3c, det är bra, jag får lära mig att uppskatta dom.

e3c lät hemskt när jag köpte dem så jag grottade runt på nätet.
Där kunde jag läsa att om man klämmer in dom ordentligt i hörselgången blir basen bra.
Sagt och gjort. OJ vilken skillnad.

Jag testade lite olika eq inställningar och kom fram till att bass boost funkar bra. Rakt snyggt och ingen lyssningströtthet men det skulle vara trevligt om de lät på samma sätt utan bass boost.

Passformen är otroligt viktig.. Jag njuter mycket av e3c:orna. Dom låter kanon för mig nu!

Då är vi två!

Javisst är det individuellt munkiz... Jag skulle bara vilja höra skillnad!

Kul att du gillar testerna.

Jag får också instämma i lovsången. Tycker att dina tester är riktigt bra. Skulle gärna se dom lite längre och ingående, men det är också det enda jag har att anmärka på. Jobba på!

Bevaka tråden