Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Shure e2c

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 23:49

jag tycker dom e rätt bra att visa att ipoden har ohyggligt klen bas.

Hur gör man för att slippa ett överskott av sladd om man använder ipod-fjärrkontrollen?
Sony MDR-EX71 är klockrena för detta, men hur löser man detta med denna lur?
Antar att man får binda ihop överskottet med "påsåterförslutare" eller någon annan slags ståltråd?

Är diskanten jättedålig så man stör sig på det, eller är det bara om man är petig som man nämner det?
Har ju testat att lyssna på min ipod med the plugg, och det ska jag säga inte var en ljuv ljud upplevesle precis för att diskanten sög ******.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-01 19:26

Har skaffat ett par Shure e2c. Det är suveräna öronsnäckor, men tyvär är ljudet i min iPod för tamt och basfattigt för att göra dem rättvisa. Jag fick betydligt bättre resultat när jag kopplade dem till min stereoförstärkare. Det känns som Apple borde lägga ner mer krut på själva ljudupplevelsen i deras mp3spelare i stället för att satsa 100% på iPod "livsstilen" som man gör nu.

jag skulle säga att ni som vill köpa e2c kanske ska fundera på att gå upp er till e3c istället!
de lurarna är helt magiska! dom har så superbra ljud helt enkelt och de stänger som sagt allt annat ute. Har du någorlunda högt så kan dina vänner stå och nästan skrika skitsaker om dig utan att du hör, så pass bra isollerar dem!

Visst, de kostar ca 700kr mer men det är det helt klart värt, har aldrig haft sånna grymma hörlurar innan, och ja, man upptäcker faktiskt nya delar i musiken som man aldrig hört tidigare... man hör nya instrument framförallt, som spelas i bakgrunden.

När jag köpte mina kostade de 1500kr på webhallen, alltså 300kr billigare än de 1800kr som ni andra talar om.

Kan bara påpeka också att e3c är så pass bra att de har blivigt den standardlur som många kända amerikanska ljudtidningar jämför andra lurar med.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-02 01:24

Man kan köpa e3c för 900 pix på www.jensofsweden.com . Jag beställde mina e2c därifrån för 625 pix + frakt.

Har ett par e2c och tycker att dom e sjukt bra! Basen e grymm och ljudisoleringen gör att man slipper alla oljud runt omkring på bussen osv. Rekommenderar verkligen

Lurarna var jättebra!
- Ända tills det blev kallt och sladden sprack. Även om jag bor i Stockholm och det inte är särskillt kallt här så har sladden som man böjer över högerörat spruckit. Jag hoppas innerligt att den 2 års garanti Shure ger täcker denna skada!

Kan man inte bara dra den runt örat ( som illustrerat...)????

[EDIT] Lagt till färg på bilden för att förtydliga...

Hur är mellanregistret? Mina EX-71 nu saknar i stort sätt mellanregistret vilket försötr jättemycket Enda de kan leverera är bas, vilket jag ändå inte prioriterar. De har dessutom otroligt skarp diskant, får köra med treble booster. Och då blir ljudet rätt murrigt. Mina Philips SHE785 som kostar hälften av EX-71 har bättre ljud.

Hur är e2c på dessa punkter?

Precis som Minderz drar jag också sladden runt örat och sen fram, därmed var problemet med att krångla med sladden i jackan borta:)

  • Medlem
  • 2006-01-23 09:29

Jag satt själv och kollade på dessa lurar igår.. Men när man läser här blir man ju lite tveksam.. Är basen verkligen så kass? Och ipoden är inte så våldsamt dålig ändå, jag har lyssnat med mina stora lurar, som inteär svindyra, men ändå kostar 1000:-, som jag dessutom är van vid att jämföra med mina studiomonitorer av god kvalitet. Och jag anser inte att iPoden levererar en dålig ljudkvalitet. Förutom om man använder en EQ, för dom är riktigt kassa.

Problemet jag upplever, tex när man lyssnar på andras ipods eller kollar deras stereo, är att alla skruvar upp basen som fan för att få tryck, utan att tänka på att hela ljudbilden blir helt pajjad.

Så frågan här är ju, har desssa lurar kass bas, eller är folk som generellt, bara baskåta? Jag är inte alls ute efter något extra bastryck, utan en realistisk ljudbild. Jag vill höra musiken som det är meningen att den ska låta. De originallurar jag har nu är ju riktigt kassa verkligen, dom pallar ju inte basen för fem öre även om man kör utan EQ. Blir ju bara massa skorr och skit, riktigt mög är vad det är. Samtidigt är jag själv musiker och lite utav en audiofil, så jag kanske överdriver här.. Men som sagt.. har någon tex jämfört hörlurarna med en bra stereo med eq avstängd?

  • Medlem
  • 2006-01-23 15:29
Ursprungligen av deez:

Jag satt själv och kollade på dessa lurar igår.. Men när man läser här blir man ju lite tveksam.. Är basen verkligen så kass? Och ipoden är inte så våldsamt dålig ändå, jag har lyssnat med mina stora lurar, som inteär svindyra, men ändå kostar 1000:-, som jag dessutom är van vid att jämföra med mina studiomonitorer av god kvalitet. Och jag anser inte att iPoden levererar en dålig ljudkvalitet. Förutom om man använder en EQ, för dom är riktigt kassa.

Problemet jag upplever, tex när man lyssnar på andras ipods eller kollar deras stereo, är att alla skruvar upp basen som fan för att få tryck, utan att tänka på att hela ljudbilden blir helt pajjad.

Så frågan här är ju, har desssa lurar kass bas, eller är folk som generellt, bara baskåta? Jag är inte alls ute efter något extra bastryck, utan en realistisk ljudbild. Jag vill höra musiken som det är meningen att den ska låta. De originallurar jag har nu är ju riktigt kassa verkligen, dom pallar ju inte basen för fem öre även om man kör utan EQ. Blir ju bara massa skorr och skit, riktigt mög är vad det är. Samtidigt är jag själv musiker och lite utav en audiofil, så jag kanske överdriver här.. Men som sagt.. har någon tex jämfört hörlurarna med en bra stereo med eq avstängd?

Jag har lyssnat en del på E2c och tycker inte dom har särskilt dålig bas. Om man jämför med mina EX71 låter EX71'orna mer "dunka-dunka", men den basen är alldeles för uppblåst. E2c har en mycket mer naturlig ljudbild som du säger.

vill bara säga att en naturlig ljudbild inte növändigtvis behöver vara en bra sådan. vad man gillar för ljud är ju väldigt individuellt. jag själv gillar en bra balans mellan registrerna men det gör inget om man får lite extra tryck i basen så länge den inte dominerar totalt. sitter å väntar på att mina shure e4c ska komma snart jag hoppas att dom gör jobbet

En liten jämförelse mellan EX71, vita standard-lurar och E2c som jag även har postat i tråden om EX71.

Jag köpte EX71 på cyberphoto här i Umeå aug05. Kabeln som går runt nacken förstördes ganska omgående och koppartråden syntes på flera ställen. Jag tog bort isoleringen och ersatte med en annan isolering från en vanlig strömkabel. Detta hjälpte inte, kabeln var styv och jag fick nya brott i isoleringen på originalkabeln. Nu har jag kasserat dessa lurar.

Ljudet är ok. Basen är tung, väldigt djup men entonig längst ner då den dånar mest. Mellanregistret var obefintligt, hela instrument kunde försvinna in i tystnaden mellan basen och den förhöjda diskanten. EX71 sitter väldigt skönt, enkla att ta ur och sätta i, kudden irriterar inte öronen, kan inte alls jämföras med gula öronproppar som driver en till vansinne efter 20min. Jag har sällan kört med EQ på min ipod, standardinställningen eller piano för ökad mellanregister räckte gott.

Shure E2c ingandlades igår. Dessa lurar sitter lika skönt med de små svarta propparna som är nästan identiska med EX71, dock lite tjockare material. Ljudet har samma karaktär som de vita original-lurarna, men allt låter bättre. Instrumenten är mer separerade, basen lite djupare, etc. Samtidigt blir man mer isolerad från omgivningen än med EX71, men om man stänger av musiken så är det inga problem att höra ljudet från tangentbordet eller prata med folk. Helisolerande är de knappast om man inte pressar in dem mer än vad tillverkaren har tänkt sig. Att trycka in dem för långt försämrar ljuset, ljudbilden krymper, likaså dynamiken i ljudet. Detta beror på nedsatt känslighet hos örat pga. övertryck därinne.

Shure E2c är värd pengarna, speciellt eftersom de ser ut att vara riktigt hållbara. Kabeln över örat ger dämpning vid ryck och kabeln i sig är väldigt tjock och fin.
Ljudet är inte ens i närheten av topplurar som Sennheiser HD600, men shure är lättdrivna (mer än EX71 eller de vita standard) och isolerar bra. Ljudbilden är mindre än hos öppna lurar, musiken är inne i huvudet, men dessa är tänkta att användas i bullriga miljöer då inget annat duger.

Jag är ingen basbög, men E2c har lite väl torr bas, eller rättare sagt går den inte tillräckligt djupt vid vanlig musik. Antar att ljudet är korrekt som den är, men jag vill att lurarna ska ha samma varma ljud som HD600 och det får jag med EQ inställningarna Latin eller Hiphop. Alla mina låtar är inställda på 90dB med programmet MP3Gain, på detta sätt undviker jag att lurarna eller ipoden klipper.

Ljudet kanske ändras med inspelning, förhoppningsvis till mer och djupare bas, de har dock spelats i 12 timmar. Vet att vissa lurar kan kräva hundratal timmars inspelning, ingen aning hur E2c beter sig. Ändrar min review ifall jag upptäcker större förändringar (som inte är tillvänjning)

Sony EX71 får tummen ner pga. den taskiga kabeln och avsaknaden av mellanregister, vilket inte kan accepteras oavsett hur rolig basen än är. Med EQ piano får ljudet godkänt.

Shure E2c får tummen upp med EQ, klart värda 700kr vilket de kostar på nätet eller i NY.

En fråga till alla med in-ear-lurar

Igår införskaffade jag ett par Shure E2C för 699 kr på Dustin.se. Detta var mina första lurar som jag, efter ca en veckas lusläsning av 99ipod.se, bestämde mig för att testa. Jag tänkte att summan 699 kr är skönare att ha kastat i sjön än (ca) 1000 kr som Etymotics ER-6:or skulle kostat.

Hur som helst. Jag tycker de är helt ok. Jag vet inte om jag är för ljudpetig, om jag hade för höga förväntningar eller om lurarna kanske kräver någon slags inlyssning, men de är inte bättre än helt ok än. (Kanske skulle jag plussat på 300 kr och tagit Er-6:orna?)

Jaja. Det är inte min fråga. Min fråga är allmän vad gäller in-ear-lurar. Jag har nämligen stött på ett problem som är mäkta irriterande. ALLA ens rörelser registreras av lurarna och skickas rätt upp som ett LOK i huvudet och dunkar där rejält. Varenda fotsteg, varenda lite snudd sladdarna gör vid jackan, osv osv. Är det normalt? Är detta nånting man som in-ear-lur-innehavare måste leva med? Att springa/träna med lurarna är totalt out of the question, då dunket från ens steg skulle bli olidligt. Det är så att varje låt jag lyssnar på får en extra baskagge - ljudet från min fot som tar emot marken!

Alltså. Går detta att undvika/undkomma på något sätt? Finns det något att göra? Det känns som att så länge man har ett par pluggar instoppade i öronen så kommer detta problem kvarstå.

Kan man byta pluggar (Shure E2C kommer med tre olika alternativ: mjukt gummi, hårdare gummi och skumgummi á la gul öronpropp)? Ska man kanske inte stoppa in dem fullt så långt in? Kan man lösa det på något annat sätt....?

Alla tips är välkomna.
/Nybliven tillika frustrerad in-ear-lur-innehavare

Att jämföra E-serien med sonys EX71 och 51 tycker jag inte riktigt är gångbart. E-serien är byggda för turnerande musiker som sliter och slänger med sina lurar och därför håller de bättre. Sony sätter nog inte ribban högre än de billiga 99kronors-lurar som de även tillverkar - det behövs inte för anpassningen till örat får dem att låta bättre, inte riktigt lika bra som Shures bara...

Någon som vet var fan man kan köpa dessa lurar för runt 600:- som de kostade för ett halvår sedan, och inte för 800 som priserna börjar närma sig? Någon som vet hur fan priserna kan ha trissats upp så mycket på så kort tid? Blir fan förbannad när jag inser att jag kunnat köpa dom med 200 kr rabatt förnågra månader sedan! Känner mig lurad!

Ursprungligen av Excrementory:

Någon som vet var fan man kan köpa dessa lurar för runt 600:- som de kostade för ett halvår sedan, och inte för 800 som priserna börjar närma sig? Någon som vet hur fan priserna kan ha trissats upp så mycket på så kort tid? Blir fan förbannad när jag inser att jag kunnat köpa dom med 200 kr rabatt förnågra månader sedan! Känner mig lurad!

Vet ingenstans man kan köpa dem för 600 kr, men jag beställde ett par (Shure E2C alltså) på Dustin.se i förrgår för 699 kr (inkl frakt). Helt okej pris. Kan nog inte få det mycket billigare inom Sverige. Dessutom gjorde jag beställningen före klockan 14.00, och fick därmed lurarna till mitt postkontor klockan 16.00 dagen efter. Jag gick dit med ett kolli-ID och vägrade gå därifrån. De letade upp paketet och jag kunde ta med dem hem redan dagen efter beställningen! Idag kom post-avi som var ganska onödig och åkte därmed direkt ner i papperskorgen

Så är det med ER6 också, tror det är så med de flesta inear. De tär lite jobbigt i början men man vänjer sig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-01 17:12

Håller med Tonka3000. Köpte ett par Shure E3C och tyckte att varenda fotsteg hördes. Att springa med lurarna var ingen höjdare, återgick snabbt till mina Koss Porta Pro.

Måste också säga att jag inte tycker att lurarna var värda priset 1445. Ljudet är rent men var är basen? Vill poängtera att undertecknad inte är någon som bara vill ha bas.

Finner ändå E3C bra att ha i miljöer med mycket störande jud.

Peo: Det handar för det första om att hitta rätt inpassning. Sen är det en annan basupplevelse än med porta pro. Man vänjer sig.

Vill du ha fet bas - lägg upp ett par tusen och köp e5c.

Heej jag har planer på att köpa hörlurar ocj jag tänkte max betala 1600:- för dom och nu undrar jag om ni kunde va vänliga att hjälpa mig att se utt några bra lurar för det priset?
vänligen skriv vart ni köpt eller vet var man kan få dom lite billigare så jag inte köper samma lurar som ni säger för 300;- dyrare typ..

Tack på förhand

köpte precis mitt andra par Er 6 Etymotics för 750:- inkl frakt från usa. Underbara lurar, rekomenderas starkt! (Er 6 sägs vara bättre än de vita Er 6i som verkar tränga för långt in i örat) any how köpte dom på www.discountedheadphones.com som funkar väldigt bra...

Ultimate Ears super.fi 5 EB nån som vet om dom är bra?

Svar angående löpning med In-Ear lurar

Talar helt av egen erfarenhet, har testat en hel del lurar den senaste tiden, men inget jag säger är direkt vetenskapligt bevisat, det är helt ankelt bara min egen åsikt kring ämnet.

Att springa med Shure e2c (eller likartad shure/etymotic lur) med så bra tätning i örat är ingen höjdare. Först och främst hör du ju stegen som om någon sprakde på din trumhinna typ, så musikupplevelsen blir inte alls så bra som den kunde vara. För det andra upplever/de jag själv när jag löpte med de lurarna att det var snudd på smärtsamt, när lurarna tätade så tätt och löpningen drog igång fick jag ont i örona. Överkänslighet? Ja, det är möjligt, men jag har hört fler som anspråkat samma teori kring ämnet.

Istället när jag löper väljer jag mina Sony EX71 eller mina Sony EX8. Dock helst 71 som sitter avsevärt mycket bättre. Dessa lurar innehavar inte samma detaljerade och balacerade ljud, dock så upplever jag det avsevärt mycket bättre under löpning. Blåser det ute kan det vara aktuellt att välja sina koss Porta Pro, då susningen från blåsten blir ganska markant i 71:orna eller i 81:orna.

För övrigt kan jag ta avstånd från åsikten om att e2c:ornas kabel ska vara dåligt skyddad. Jag får mycket lite skrammelljud när kabeln glider mot T-shirt eller dylikt tröja, dock finner jag 71:ornas kabel så tattigt undermålig. Kabeln går snabbt sönder, isoleringen försvinner och koppartråden blir synlig. Att Sony inte valt en kabel med bättre kavité är ju skamligt.

En sista sak, jag avråder alla från att köpa ett par Sony EX81, då bygeln knappast är till någon hjälp, utan bara ser till att luren sitter sämre än 71:orna, dess föregångare. Att de sen kostar runt 400 kronor på nätet är ju skamligt, och ett överpris man ej bör tillåta eller uppmuntra genom att köpa luren.

Vilken är bäst för nano e2c eller e3c?

Vilken ska man köpa till en nano(2gb) E2c eller e3c eller ex71?

e3c tror jag är snyggast till.

  • Medlem
  • 2006-10-02 11:01

HAr haft E3C under 2-3 år. De har mycket dålig kvalite i förhålland etill det höga priset.

Jag har bytt mina 3gånge rpå garantin för exakt samma fel. De är använda på normalt sätt. Sista gången fick jag pengarna tillbaka och köpte ett par Sennheiser in-ears istället.

Webhallen har slutat sälja Shure, pga kvalitetsproblemen?

Har haft problem med två shure-modeller som jag testat. Ett par e3c som gick sönder, och när jag fick e4c för test var de defekta redan "ur lådan".

Bevaka tråden