Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

seriöst företag???

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-24 14:56

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av Apples support:

Den 24 juli ringer jag apples support eftersom min precis anlända mini har en trasig knapp. Jag blir försäkrad att den kommer hämtas inom tre dagar. Den 26/7 har knappen börjat fungera. Jag ringer därför apple igen som avbeställer hämtningen. Man säger att om ipoden fungerar när den kommer till service skickar man bara tillbaka den direkt. Den 27/7 pajar den igen. Jag ringer apple som säger att den hämtas inom tre dagar.

Tre dagar går utan att min mini hämtas. Jag ringer apple som säger att allt ser normalt ut i datorn. Man uppmanar mig att vänta ett par dagar till, vilket jag gör. Inget händer, så jag ringer tillbaka. Då får jag veta att ärendet har hamnat på avdelningen för serviceärenden, och att förseningen beror på problem med mitt kreditkort (som inte bör ha något med saken att göra!!!). Jag ringer ungefär varannan dag fram till den 11/8 då man gör om hela ärendet. "Din ipod hämtas inom tre dagar!" Nåväl, den hämtas på den tredje dagen. Låter väl bra? Ja, om inte klantarslena på apple missat att skicka med en fraktsedel. Fraktfirman ringer dagen efter hämtningen och säger att man inte kan skicka den vidare om fraktsedeln saknas. Den 17/8 tvingas jag alltså återigen ringa till apple, där man inte alls förstår hur något sånt har kunnat hända. (Personligen var jag inte lika förvånad...) Men man lovar att skicka en ny fraktsedel.

När jag ringde idag (24/8) fick jag veta att fraktsedeln skickades igår. Men inte till fraktfirman, utan till mig. Det innebär att jag själv får åka till fraktfirman och lämna fraktsedeln. To be continued...

När jag väl hittar ett telefonnummer till apples huvudkontor i Sverige, då JÄVLAR!!! På ett seriöst företag får det inte gå till så här. Någon ska få smisk!

Hehe du har verkligen haft maximal otur!!

Lider med dig!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 17:27

Shit va otur du har haft, har haft kontakt med supporten 3-4ggr om min ipod och det har aldrig tagit mer än 2 dagar innan jag fått nya hörlurar eller vad det nu kan ha varit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-24 19:14

Haha, så jävla otur. Fast det var en sak jag tycker du gjorde fel (vilket du dock inte kunde veta då men). Om jag hade fått min iPod och en knapp inte fungerat men sedan börjat fungera igen hade jag ändå skickat tillbaka den. Den ska ju funka perfekt och felfritt från dag ett till dag 365. Kommer lämna in min direkt något är som det inte ska. Har jag tur går den inte att laga och då får jag en ny. Men eftersom de inte har blå som jag hade får jag grön. Haha, ångrar att jag köpte blå istället för grön, men men.

Lycka till med det som är kvar nu då. Hör av dig sen och säg hur det gått.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:16
  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 20:44

Apple Sverige har tyvärr inget att göra med Apple Store eller Apple Support. 020 numret som du ringer går till Irland där Apple centralt sköter hela Europa. Så det tjänar inget till att gnälla på apple sverige. Gnäll på Apple Inc. istället.
steve.jobs@apple.com han läser alla mail.
/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 21:27
Ursprungligen av Mattias L:

steve.jobs@apple.com han läser alla mail.
/Mattias

Har du mailat och frågat?

  • Medlem
  • 2004-08-24 22:25
Ursprungligen av Mattias L:

Apple Sverige har tyvärr inget att göra med Apple Store eller Apple Support. 020 numret som du ringer går till Irland där Apple centralt sköter hela Europa. Så det tjänar inget till att gnälla på apple sverige. Gnäll på Apple Inc. istället.
steve.jobs@apple.com han läser alla mail.
/Mattias

Jag har ringt 08 58771130 som borde vara i Sverige, om man inte kopplas vidare direkt och hamnar på samma ställe som med 020-numret. Kanske får skicka ett mail till Steve Jobs...

Jag är också jättetrött på Apple. De är de sämsta jag handlat med via Internet och inte ber de om ursäkt för att det både ljuger och lämnar fel besked. Fy fan för att ett så stort företag beter sig så himla dåligt. Men bra produkter gör de iallafall.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 23:04

Man hamnar på samma ställe som 020 numret. All support hanteras på Irland.

Ursprungligen av Magge:

När jag väl hittar ett telefonnummer till apples huvudkontor i Sverige, då JÄVLAR!!! På ett seriöst företag får det inte gå till så här. Någon ska få smisk!

http://itfolk.idg.se/person.asp?n=oscar_bjers

Magge: Du kan antingen ringa eller maila Oscar Bjers. Kontaktinfo står i Mikael S länk. Han är chef för Apple Norden.

  • Medlem
  • 2004-08-25 18:43
Ursprungligen av DrRotmos:

Magge: Du kan antingen ringa eller maila Oscar Bjers. Kontaktinfo står i Mikael S länk. Han är chef för Apple Norden.

Jadå, jag ska skicka honom ett mail. Att ringa är kanske effektivare, men mail är enklare. Nu ska jag bara hetsa upp mig så jag får adrenalin, sen ska jag skriva mailet. Allvarligt talat, han ska få ett sakligt och välformulerat mail.

Oscar Bjers har ingenting med applestore att göra. Apple Sverige och applestore är två olika bolag...

Tråkigt att du har haft problem med podden...

--
DANIEL

Ursprungligen av Magge:

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av Apples support:

Den 24 juli ringer jag apples support eftersom min precis anlända mini har en trasig knapp. Jag blir försäkrad att den kommer hämtas inom tre dagar. Den 26/7 har knappen börjat fungera. Jag ringer därför apple igen som avbeställer hämtningen. Man säger att om ipoden fungerar när den kommer till service skickar man bara tillbaka den direkt. Den 27/7 pajar den igen. Jag ringer apple som säger att den hämtas inom tre dagar.

Tre dagar går utan att min mini hämtas. Jag ringer apple som säger att allt ser normalt ut i datorn. Man uppmanar mig att vänta ett par dagar till, vilket jag gör. Inget händer, så jag ringer tillbaka. Då får jag veta att ärendet har hamnat på avdelningen för serviceärenden, och att förseningen beror på problem med mitt kreditkort (som inte bör ha något med saken att göra!!!). Jag ringer ungefär varannan dag fram till den 11/8 då man gör om hela ärendet. "Din ipod hämtas inom tre dagar!" Nåväl, den hämtas på den tredje dagen. Låter väl bra? Ja, om inte klantarslena på apple missat att skicka med en fraktsedel. Fraktfirman ringer dagen efter hämtningen och säger att man inte kan skicka den vidare om fraktsedeln saknas. Den 17/8 tvingas jag alltså återigen ringa till apple, där man inte alls förstår hur något sånt har kunnat hända. (Personligen var jag inte lika förvånad...) Men man lovar att skicka en ny fraktsedel.

När jag ringde idag (24/8) fick jag veta att fraktsedeln skickades igår. Men inte till fraktfirman, utan till mig. Det innebär att jag själv får åka till fraktfirman och lämna fraktsedeln. To be continued...

När jag väl hittar ett telefonnummer till apples huvudkontor i Sverige, då JÄVLAR!!! På ett seriöst företag får det inte gå till så här. Någon ska få smisk!

Jag har problem med mitt batteri, på min splitternya Ipod Mini, som bara vill vara vid liv i ca 1 timme.
Ringde supporten för några dagar sen och de skickade UPS för att hämta den hos mig. De skulle komma på torsdag, fredag eller om de hade mycket att göra på måndag. Idag är det fredag och de har ännu inte ringt för att bestämma en tid.

Vi får se hur det går :-/

  • Medlem
  • 2004-09-16 23:00

slutet på historien (?)

För en dryg vecka sedan (den 6:e sep) fick jag äntligen tillbaka min mini, och den verkar fungera. Allt gick bra när den väl blev ivägskickad. Fast jag var ju tvungen att själv åka med fraktsedeln till budfirman.

Sammanfattningsvis; det tog cirka 45 dagar från att jag anmälde felet tills dess att jag hade en fungerande ipod igen. Under dessa 45 dagar har jag ringt ungefär 10 samtal till Apple, plus flera samtal till budfirman eftersom Apple missat att skicka med en fraktsedel. Starkt jobbat Apple!

Detta tillsammans med en i det närmaste total avsaknad av bas (även med Shure E2c får ipod min mormors köksradio att framstå som en boomblaster) och en batteritid som lämnar en hel del övrigt att önska, kan jag tyvärr inte komma fram till någon annan slutsats än: Nästa gång jag ska ha en bärbar musikspelare blir det absolut och tveklöst I N T E en ipod! Det blir en Sony!!!

Ursprungligen av Magge:

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av Apples support:

Den 24 juli ringer jag apples support eftersom min precis anlända mini har en trasig knapp. Jag blir försäkrad att den kommer hämtas inom tre dagar. Den 26/7 har knappen börjat fungera. Jag ringer därför apple igen som avbeställer hämtningen. Man säger att om ipoden fungerar när den kommer till service skickar man bara tillbaka den direkt. Den 27/7 pajar den igen. Jag ringer apple som säger att den hämtas inom tre dagar.

Tre dagar går utan att min mini hämtas. Jag ringer apple som säger att allt ser normalt ut i datorn. Man uppmanar mig att vänta ett par dagar till, vilket jag gör. Inget händer, så jag ringer tillbaka. Då får jag veta att ärendet har hamnat på avdelningen för serviceärenden, och att förseningen beror på problem med mitt kreditkort (som inte bör ha något med saken att göra!!!). Jag ringer ungefär varannan dag fram till den 11/8 då man gör om hela ärendet. "Din ipod hämtas inom tre dagar!" Nåväl, den hämtas på den tredje dagen. Låter väl bra? Ja, om inte klantarslena på apple missat att skicka med en fraktsedel. Fraktfirman ringer dagen efter hämtningen och säger att man inte kan skicka den vidare om fraktsedeln saknas. Den 17/8 tvingas jag alltså återigen ringa till apple, där man inte alls förstår hur något sånt har kunnat hända. (Personligen var jag inte lika förvånad...) Men man lovar att skicka en ny fraktsedel.

När jag ringde idag (24/8) fick jag veta att fraktsedeln skickades igår. Men inte till fraktfirman, utan till mig. Det innebär att jag själv får åka till fraktfirman och lämna fraktsedeln. To be continued...

När jag väl hittar ett telefonnummer till apples huvudkontor i Sverige, då JÄVLAR!!! På ett seriöst företag får det inte gå till så här. Någon ska få smisk!

Har liknande erfarenheter från Apples kundtjänst och andra dataföretag. Datortillverkare måste rent generellt vara bland de sämsta som finns på kundservice. Arroganta, okunniga och självgoda och dessutom har många satt i system att sälja dåliga grejer och inte ta något ansvar för att grejerna inte funkar. Ta bara Apple Care Protection Plan som exempel. Det är ju för fan bedrövligt att man ska behöva betala flera tusen kronor extra för att få en rimlig support och garanti. I andra branscher hade Apples kundservice aldrig fungerat, kunderna skulle sparka bakut. Men tydligen funkar det när det när det gäller datorer. Underligt.

1
Bevaka tråden