Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: Apple lanserar iPod Mini

Tråden skapades och har fått 206 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Well, jag cyklar jämt omkring med min iPod 5 GB i jackfickan, så jag tycker faktiskt den går att ha i en ficka (medan en ännu större skulle vara för stor).

Aha. I min vinterjacka funkar det med min spelare, men i tunnare sommarjackor så tycker jag det känns lite otympligt. Jag lånade en kompis iPod innan jag bestämde mig för vad jag skulle köpa och för min del funkade det inte. Men jag har nästan alltid en axexlväska med min PB i ändå, så det kvittar. Men som sagt, en smakfråga.

Personligen skulle jag gärna ha mini iPod, för den är onekligen jäkligt läcker och charmig. Dock skulle jag aldrig vara nöjd med bara 4 Gb (har ett låttbibliotek på ungefär 300 Gb hemma ) så tyvärr är det inget för mig. Däremot hade jag kunna tänkt mig att köpa något som det som ryktena ordade om, nämligen en liten, flahsminnesbaserad iPod till ettt lågt pris. Den hade fyllt en funktion för mig som en "andraspelare" att ha när man joggar, tränar, cyklar etc där den vanliga spelaren inte riktigt är funktionell. Då hade jag kunnat nöja mig med 1 Gb.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
[B]

Apple har ju åtgärdat en mycket viktig brist: storleken.

[/B]

Att klassa storleken för "en mycket viktig brist" tror jag du i allra högsta grad ensam är om att göra om du frågar etablerade iPod-användare. Men så finns det troligtvis en målgrupp som kommer att attraheras av storleken också, och det är den målgruppen Apple vänder sig till nu. Brist eller inte handlar om vilken av de här grupperna du frågar.

Citat:

Men du gör ju fel i att jämföra det med en generation 4 av dagens iPod.

Det var bara en beteckning. Den skiljer sig tillräckligt från Gen 3 för att inte vara samma generation, inte sant?

Citat:

Apple har inte släppt iPod mini istället för att utveckla dagens iPod. Det pågår förstås utveckling av dagens iPod också, men det var inte det som det handlade om nu.

Med tanke på att den bland annat lanserades nu(tidigt efter Gen 3) och dess storlek så tror och hoppas att jag du har rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:29

Jag vet inte om jag tycker den är för dyr men däremot tycker jag den inte är liten nog. Som en sann mac-nörd gjorde jag en skalenlig pappmodell av den nya iPoden och även om den är liten så skulle jag gärna vilja ha en ännu mindre. Men jag antar att den är så liten de kunde få den och det är nog inte förrän man håller en av dem i handen som man på riktigt kan avgöra om den är liten nog eller inte.

Om Apple använder samma växelkurs som för 15GB iPoden så kommer iPod mini att kosta 2661:- inklusive moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:22

den är väl förhållandevis billig skulle jag vilja säga.
vänta tills typ augusti så kan vi svenskar nog lossa dom för typ 1500kr

kan ju hoppas iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:32

Det är ingen som utlovat att det ska vara en "fantastisk nyhet". Men för de som kan se lite mera rensonligt på det hela så inser man att det är en bra nyhet. Att det är samma sak under huvet som en vanlig iPod är ju bland det bästa med den, istället för att Apple skulle ha offrat något av det som dagens iPod har. Och glöm inte formfaktorn. Den nya iPoden är verkligen betydligt mindre än den gamla.

Det kan inte var lätt för Apple när användarna blir besvikna på deras nya produkter bara för att användarna sätter för stor tilltro till rykten och sedan kännser sig svikna när Apple inte infriar ryktena som Apple aldrig haft med att göra. Och varför skulle en iPod mini bli billigare att tillverka? Det är ju en helt ny produkt jämfört med den iPod som säljs idag.

Nej, att sätta för stor tilltro till rykten är dumt men är det bara jag som uppfattade Steve Jobs när han pekade på cirkeldiagrammet att det var flash-spelarnas marknadsandel man ville åt? Ställ er då frågan... Varför säljer flash-spelarna så bra idag? Jo, svaren är bl.a.:

-> Att de är billiga att tillverka eftersom det saknas hårddisk
-> Batteritiden blir längre när hårddisk saknas
-> Storleken
-> Priset

Det är därför jag blev lite besviken eftersom med den nya iPod Mini inte riktigt uppfyller dessa krav! Eftersom mp3-spelare är en relativt ny marknad och den utvecklas i en rasande fart så tycker nog många att det är väldigt svettigt att lägga ca 2000-2200 kr på en sak som om ett år är omsprungen av en rad andra maskiner som troligen också är billigare. Precis som med dagens data- eller mobiltelefonmarknad.

Detta är också orsaken till varför de små flash-spelarna med sitt låga pris (128 MB för 900 kr är inte ovanligt) säljer så bra idag. De är så pass billiga att folk i en annan utsträckning kan unna sig en sådan och med gott samvete köpa en ny om 1 år när en ny maskin kommit. Givetvis kan storleken på lagringsmediumet inte på något sätt jämföras den nya iPod:n men 128 eller 256 MB räcker för de flesta.

En iPod mini hade blivit billigare att tillverka med ett annat medium än Toshibas hårddisk men då får man naturligtvis göra avkall på storleken (datamängden talar vi alltså). Att iPod senare skulle vara en _helt ny_ produkt ska man nog ta med en nypa salt. Vad är det som är nytt? Storleksminskningen är följden av Toshibas nya hårddiskar. Hjulet är återanvänt (till min glädje!). Att chassit är helt i aluminum är mycket välkommet eftersom tidigare modeller av iPod har en tendens att bli repiga väldigt fort om folk är slarviga med handhavandet. Firmwarens innehåll är också i princip samma, icke vitala funktioner som möjlighet till inspelning av ljud samt playlists on-the-go är bortskrapat men adressbok, timer, equalizer och spel är fortfarande samma enligt Apples hemsida.

Sen har vi den återkommande diskussionen om batteritid. Måste dock påpeka att jag själv är en stolt ägare av iPod 2nd version med 5 GB och min batteritid är ca 8-10 timmar vilket är mer än nog för mig men hur batteritiden står sig mot konkurrenterna är lite sämre tyvärr. Som tidigare påpekat så drar en flash-spelare mindre ström. Hur som helst, den nya iPod:n kommer att ha en batteritid på minst 8 timmar (inget nytt där heller). Jämför du det med dagens flash-spelare så ligger man i bakvattnet. Spelare med "vanliga" batterier som t.ex. iRivers "toblerone"-modeller så har dessa en batteritid på 20-24 timmar med 1 st AAA 1,5v.

iRivers senaste tillskott i sin mp3-HD-spelarserie är iGP-100 som med sina 1,5 GB har en batteritid på 12 timmar. Batteriet är av samma typ som i iPod, Ion Polymer men i ett mindre format. Hur stort iRivers batteri är (mäts i mAh) vet jag inte men normala iPod ligger på 630 mAh så troligen ligger iPod mini på samma nivå eller aningen under. iRivers flaggskepp, HP:serien (100, 120 och 140), vilka är mer eller mindre en plankning av iPod men med mera lullull som belyst fjärrkontroll, radio etc. kör också på Ion Polymer men här klämmer man in ett batteri på 1350 mAh som gör att driftiden blir ungefär den dubbla genetmot iPod dvs 15-16 timmar. iPod mini kan givetvis inte ha samma stora batteri som i en HP pga. storleken men jämföt med iGP:ns 12-timmars så är 8 timmar lite klent då.

iPod mini är ingen dålig produkt (får se om det blir en silver i framtiden) men det känns inte riktigt som om det är just den här typen av produkt Apple behöver idag om vi tittar till kostnaden kontra en fullstor iPod samt kostnaden för de mindre flash-spelarna. Apple har dock goda chanser att rycka åt sig marknadsandelar på flash-marknaden men bara hos de som är beredda att investera en större slant. Intressant blir också följderna av denna lansering, kan tänka mig att prispressen på flashspelare i 1500-3000 kr klassen kommer att bli hård. Jag hade som sagt, gärna sett en mindre flash-baserad mp3-spelare

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:33

Intressant att så många tycker att minin är för dyr, och härur härleder att den alltså kommer att sälja dåligt.

Själv ser jag för det första inget tydligt sådant samband bland lyxvaror (för det är ju vad det handlar om). Tycker ni också att t.ex. Breitlings klockor kostar för mycket (att de, och i någon mån minin, kostar mycket är inte vad jag argumenterar emot)? Om så är fallet så verkar detta hursomhelst inte ha drabbat tillverkarens ekonomi...

... vilket osökt leder till den verkliga poängen: Kom ihåg att priset INTE är satt för att maximera antal levererade minis, utan för att maximera summan av Apples förtjänster. Höga marginaler är väldigt bra för förtjänsten (om man lyckas sälja ändå...), och att med pris och image placera sig i statussegmentet (om man lyckas med det, vilket Apple verkar göra med iPod:arna). Då kan man ju sälja image, vilket är lite av ett självspelande piano när man väl är igång...

Det vore kul om detta lyckades och Apple som helhet kan få denna image. Då kanske man inte längre blir betraktad som kuf av sina PC-vänner, utan istället snobb... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Om Apple använder samma växelkurs som för 15GB iPoden så kommer iPod mini att kosta 2661:- inklusive moms.

Där har du fel. Apple räknar alltid sina priser utifrån exkl. moms och de slutar alltid (nästan) på siffran 6. För att få ett "snyggt" nummer när momsen, 25 %, lagts på.

Jag kan (nästan) lova att priset för iPod Mini 4GB blir:

1.996 kr exkl. moms och 2.495 kr inkl. moms

Så vet ni det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 00:41

Säkert nämts förrut men alla har sett att slägkastaren i "1984" nu har en iPod på sig va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det här känns väldigt mycket som när Apple släppte den ursprungliga iPoden. Massor av folk som gnäller över priset och vissa som tärsäkert berättade för oss andra att Apple minsann inte skulle kunna sälja till det priset.
Det är vad du säger ända tills du fått hålla i en i handen...

Då har du misstolkat mig.
För det jag menar är inte att den inte kommer att sälja.
Tro mig den kommer att sälja jätte bra.
Och priset för den är inte så farligt för oss som har okej med pengar.
Grejen är väll det att den är inte tillräckligt billig för att "white trash" ska köpa den. Vilket kanske kan behövas också, för att ta marknadsandelar snabbare.
iPod mini fyller ett tomrum.
Nästa gång kanske det kommer en ännu billigare för att fylla det sista tomrummet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:43

Thorman ---> Sträck på dig, inte är du en kuf, att sitta på Mac är lite av snobbighet idag och det har faktiskt Apple till stor del iPod:n att tacka

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Säkert nämts förrut men alla har sett att slägkastaren i "1984" nu har en iPod på sig va?

Ohh! Det finns alltså en ny version av filmen? Måste kolla på apple.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 00:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Ohh! Det finns alltså en ny version av filmen? Måste kolla på apple.com

Nja, ny och ny. Ska vara iPoden då.
http://www.apple.com/hardware/ads/1984/
Men framför allt så finns den att ladda ned i stort format.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Tro mig den kommer att sälja jätte bra.

Naturligtvis!

Citat:

Och priset för den är inte så farligt för oss som har okej med pengar.
Grejen är väll det att den är inte tillräckligt billig för att "white trash" ska köpa den. Vilket kanske kan behövas också, för att ta marknadsandelar snabbare.
iPod mini fyller ett tomrum.
Nästa gång kanske det kommer en ännu billigare för att fylla det sista tomrummet.

Kanske. Men inte säkert. Tänk om Apple (hemska icke politiskt korrekta tanke! ) inte VILL att "white trash" ska springa omkring och se allmänt sunkiga och ohippa ut med en mini-iPod på armen? Det kanske är en BMW 3.0 CSL de säljer och inte en Volvo 145? Dålig strategi? Tja, BMW lever i högönsklig välmåga och Volvo ägs väl numera av Ford, eller hur det nu var...

Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Det är det det handlar om i applevärlden och det är därför nya ipoden blir en framgång.

Ja i Apple världen är det till stor del så.
Dock har ju Apple som bekant valt att ge sig in i en ny värld iom iPod och iTMS till Windows.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
och som sagt, apple har väl aldrig haft som mål att vara billigast, utan snarare bäst och coolast.

Jo det är också sant, men...

Det som gäller för Apple nu är att vinna eller åtminstone överleva kampen om att vara störst i att sälja musik på nätet.
Apple är som Jobs påpekade längst fram idag. Men många ligger redan på banan och många står i startgroparna. Vissa med bättre grund förutsättningar än Apple hade.
Därför är det av stor vikt att Apple får ut många iPods. För har man en iPod så köper man säkerligen mer på iTMS om man har tillgång till det. Och tvärt om.

Och som jag skrev ovan iPod mini fyller ett glapp, men inte hela skalan.
(vilket iofs kanske inte är möjligt att göra med dagens teknik)
Så det är säkert så att den inte alls är för dyr till vad som är möjligt.
Däremot är iPodarna fortfarande för dyra för det jag ovan kallade för "white trash" folk som inte har det så gott ställt med andra ord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Kanske. Men inte säkert. Tänk om Apple (hemska icke politiskt korrekta tanke! ) inte VILL att "white trash" ska springa omkring och se allmänt sunkiga och ohippa ut med en mini-iPod på armen? Det kanske är en BMW 3.0 CSL de säljer och inte en Volvo 145? Dålig strategi? Tja, BMW lever i högönsklig välmåga och Volvo ägs väl numera av Ford, eller hur det nu var...

Jo så har det ju alltid kännts med Apple prylar. Det har varit lite status i dem. Men ska man vinna "krig" så får man nog tulla på principer lite. Vilket jag är övertygade om att Apple kommer att göra så fort det går.
Ju fler som har iPod ju mer säljs det i iTMS. Och ju fler låser man upp för att inte använda andra online försäljningsställen av musik.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Thorman ---> Sträck på dig, inte är du en kuf, att sitta på Mac är lite av snobbighet idag och det har faktiskt Apple till stor del iPod:n att tacka

-- Tack!

Tyvärr är jag en kuf. Trots mina coola datorprylar. En sån där allmänt hopplös person -- egenföretagande lantligt bosatt överviktig småbarnsförälder med teknofila intressen, mensamedlem och aktiv i minst ett ordenssälskap. Dessutom förtjust i god whiskey och ännu godare cigarrer. Uppe på detta som lekman intresserad av filosofi, psykologi och religionteori (Jehovas vittnen har slutat besöka oss ).

För att detta inte skall bli helt OT: Tillverkarna av märkeskläder (bra GoreTex-jackor t.ex.) lyckas undvika att exponera sina produkter i samband med min person genom att helt sonika vägra att tillverka dem i min storlek. Hur skall (skulle kunna?) Apple lyckas göra detsamma med t.ex. mini-iPoden?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Jo så har det ju alltid kännts med Apple prylar. Det har varit lite status i dem. Men ska man vinna "krig" så får man nog tulla på principer lite. Vilket jag är övertygade om att Apple kommer att göra så fort det går.
Ju fler som har iPod ju mer säljs det i iTMS. Och ju fler låser man upp för att inte använda andra online försäljningsställen av musik.

Nu kommer jag att låta väldigt krass, men de som inte kan (eller kanske framförallt de som inte vill) betala $249 för iPod:en kanske inte heller kan eller vill betala för musiken? Det är ju inte direkt någon hemlighet att det går att tanka hem det mesta gratis (men ack så olagligt)...

Bara en tanke.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bewing77
Däremot hade jag kunna tänkt mig att köpa något som det som ryktena ordade om, nämligen en liten, flahsminnesbaserad iPod till ettt lågt pris.

Men hade den inte blivit ännu dyrare med flashminne istället för micro drive? Jag hostade upp 2000 kr tidigare i år för ett CF-kort på 512 MB...

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Nu kommer jag att låta väldigt krass, men de som inte kan (eller kanske framförallt de som inte vill) betala $249 för iPod:en kanske inte heller kan eller vill betala för musiken? Det är ju inte direkt någon hemlighet att det går att tanka hem det mesta gratis (men ack så olagligt)...

Bara en tanke.

Kanske.
Tänk dock på att mina påståenden handlar i första hand om USA.
Ser lite annorlunda ut där.
Ja ja, hur som helst så är det många faktorer, invänjning, uppbindande osv osv.

Svårt att ha rätt i den här frågan.
Det kommer att ta år innan vi ser 100% vilka som vann kriget om internet användarnas gunst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men hade den inte blivit ännu dyrare med flashminne istället för micro drive? Jag hostade upp 2000 kr tidigare i år för ett CF-kort på 512 MB...

Där har du helt rätt.
Flashminne hade inte gjort dem billigare.
Det här var rätt lösning.
Dock är det ju synd att inte hårddiskar är billigare än vad de är.

Fan vad jag skriver mycket...
<- Har tydligen paserat 500, såg jag just. hmm

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men hade den inte blivit ännu dyrare med flashminne istället för micro drive? Jag hostade upp 2000 kr tidigare i år för ett CF-kort på 512 MB...

Vet faktiskt inte. Minnena är ju lite billigare nu, runt 1200-1300 för ett CF på 512 Mb. Men jag vet inte vad man kan dra för ledning av detta. Uppenbarligen så är ju minnesmediet, oavsett om det är en hårddisk eller ett minne mycket billigare för Apple. Om du exempelvis ska köpa bara en microdrive på 1 Gb så kostar ju den över 3000, medan iPod mini kostar mindre än så med 4 Gb.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B

Att klassa storleken för "en mycket viktig brist" tror jag du i allra högsta grad ensam är om att göra om du frågar etablerade iPod-användare. Men så finns det troligtvis en målgrupp som kommer att attraheras av storleken också, och det är den målgruppen Apple vänder sig till nu. Brist eller inte handlar om vilken av de här grupperna du frågar.

Jag har en egen iPod så jag kan väl klassa mig själv som etablerad hoppas jag. Men det är den allra första så den är stor som tusan och rymmer ändå "bara" 5 gig. Jag skulle nog hellre byta till en iPod 20 gig eftersom den ändå blir klart mindre än att offra en gig för att få en iPod mini. Men jag tror likafullt att det verkligen finns en målgrupp som verkligen uppskattar storleken på iPod mini. Jag vet redan två personer i min absoluta omgivning som vill ha en iPod mini helst av allt.

Som jag skrev i en annan tråd, ett citat från Daring Fireball (igen):

The whole point of the iPod Mini isn’t that it’s cheaper. It’s that it’s smaller. The initial consensus seems to be that it’s too expensive — but that was also the initial consensus for the original iPod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Det var bara en beteckning. Den skiljer sig tillräckligt från Gen 3 för att inte vara samma generation, inte sant?

Sant. Men jag menade att detta är en helt ny produkt som kommer att finnas parallellt med vanliga iPoden. En gissning är att vanliga iPoden kommer att utvecklas med fler finesser (förhoppningsvis sådana som du och andra helst av allt vill ha - personligen så skulle jag gärna se en FM-mottagare) medan iPod mini utvecklas mot ännu mindre storlek och lägre pris.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Med tanke på att den bland annat lanserades nu(tidigt efter Gen 3) och dess storlek så tror och hoppas att jag du har rätt.

Jag vågar nog sticka ut näsan och säga att så kommer att ske. Min gissning är att den nuvarande vanliga iPoden får en uppdatering under våren eller allra senast sommaren.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:28

Var står det att det är en hårddisk i iPod mini? Eller ett flashminne? Jag har inte sett några uppgifter om vare sig bu eller bä.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Var står det att det är en hårddisk i iPod mini? Eller ett flashminne? Jag har inte sett några uppgifter om vare sig bu eller bä.

Det är en (eller snarare två) hårddisk från Cornice.

http://www.corniceco.com/products/index.html

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:37

Adrian B ----> Idag får du ett CF 512 MB för 1100-1200 kr INKL moms. Drar vi bort momsen är vi nere på ca 900 kr. Detta pris gäller hos en ÅF dvs inkl. marginal räkna bort den och säg 700-800 kr. Köper vi sedan in, låt säga, 500 000 st samtidigt får vi troligen en "nätt" liten rabatt. Poängteras bör också att en flash-baserad spelare inte behöver betyda att kortet går att byta ut utan kan därför integreras direkt i "moderkortet" vilket kapar en del i monteringsledet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det är en (eller snarare två) hårddisk från Cornice.

http://www.corniceco.com/products/index.html

/M

Det var väl just den disken som folk hoppats på men så inte blev? Cornice har heller inte tillkännagivit något samarbete med Apple utan troligen är det Toshibas diskar som fortfarande snurrar. Det uppmärksamades för några månader sedan att Toshiba nu gjort iPods "orginal-diskar" mindre och det är väl dessa som går i iPod Mini?

Man vet att det har varit en keynote när Adrian B ligger i och försvarar Apple ("Ni har orimliga förväntningar")

Några brister iPod har som inte går att se förbi:

Batteritid - år 2004 har senaste iPod 8h batteritid, om du har tur. År 1998 hade min freestyle 60h +. Med alla sina delar som var i ständig rörelse. Jag tycker inte att vi som efterfrågar bättre batteritid har helt orimliga önskemål. Apple är praktiskt taget ensam på marknaden med en spelare som inte klarar 10h. Jag kräver inte att en iPod ska ha 60h, men den borde kunna få åtminstonde det dubbla till ungefär 15h (likt Dells kopia har t ex).

Batteriet går inte att byta ut. Vad tänker dom med? Man har kunnat byta ut batteriet på bärbar elektronik ända sedan Sony kom med sin Freestyle. Att Apple, som har haft två, nej... tre chanser på sig när de har uppdaterat iPoden att inte klämma dit en liten lucka eller ett clip off visar en sak: Dom bryr sig inte.
Det var först när kritiken blev för stark som de introducerade möjligheten att få Apple att byta batteriet åt en för 1000 kr.

Ni får gärna säga att jag har orimliga förväntningar eller är för kritisk, men jag tycker att jag förväntar mig ganska så självklara saker från "the worlds best portable jukebox" (random Jobs quote)

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
-> Att de är billiga att tillverka eftersom det saknas hårddisk

Stämmer verkligen detta? Räknat per megabyte måste väl ändå hårddiskar vara billigare än flashminne?

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Eftersom mp3-spelare är en relativt ny marknad och den utvecklas i en rasande fart så tycker nog många att det är väldigt svettigt att lägga ca 2000-2200 kr på en sak som om ett år är omsprungen av en rad andra maskiner som troligen också är billigare. Precis som med dagens data- eller mobiltelefonmarknad.

Sant, men det går inte att bortse ifrån att Apple sålt iPod som tusan (två miljoner!) sedan den första kom och dom har varit allt annat än billiga. Första iPoden kostade ju 399 dollar och under en lång tid så var det det *lägsta* priset. Numera är det lägsta priset 299 dollar, men det skulle vara intressant att se vilken av modellerna som säljer bäst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Detta är också orsaken till varför de små flash-spelarna med sitt låga pris (128 MB för 900 kr är inte ovanligt) säljer så bra idag. De är så pass billiga att folk i en annan utsträckning kan unna sig en sådan och med gott samvete köpa en ny om 1 år när en ny maskin kommit. Givetvis kan storleken på lagringsmediumet inte på något sätt jämföras den nya iPod:n men 128 eller 256 MB räcker för de flesta.

Det är just det där med storleken på lagringsutrymmet som är grejen. Apple har kört stenhårt på att man ska ha ett helt musikbibliotek och Jobs hånade uttryckligen de där minsta spelarna. Så även om det går att sälja små mp3-spelare med lite minne för en billig penning så är det inget som verkar vara en del av Apples strategi överhuvudtaget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
En iPod mini hade blivit billigare att tillverka med ett annat medium än Hitachis hårddisk men då får man naturligtvis göra avkall på storleken (datamängden talar vi alltså). Att iPod senare skulle vara en _helt ny_ produkt ska man nog ta med en nypa salt. Vad är det som är nytt? Storleksminskningen är följden av Hitachis nya hårddiskar. Hjulet är återanvänt (till min glädje!). Att chassit är helt i aluminum är mycket välkommet eftersom tidigare modeller av iPod har en tendens att bli repiga väldigt fort om folk är slarviga med handhavandet. Firmwarens innehåll är också i princip samma, icke vitala funktioner som möjlighet till inspelning av ljud samt playlists on-the-go är bortskrapat men adressbok, timer, equalizer och spel är fortfarande samma enligt Apples hemsida.

Med "helt ny" menade jag främst att produktionen inte gjorts tidigare och en gissning är väl att det alltid tar längre tid att producera en ny produkt i nytt format än att fortsätta med samma som tidigare, rent tillverkningsmässigt. Innan man fått upp volymerna är kostnaderna högre. Och angående hjulet så har dom ju placerat en del knappar på det så det fungerar på ett annat sätt än tidigare, vilket är helt nytt. Mjukvarumässigt så är den antagligen allt annat än helt ny.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Sen har vi den återkommande diskussionen om batteritid. Måste dock påpeka att jag själv är en stolt ägare av iPod 2nd version med 5 GB och min batteritid är ca 8-10 timmar vilket är mer än nog för mig men hur batteritiden står sig mot konkurrenterna är lite sämre tyvärr. Som tidigare påpekat så drar en flash-spelare mindre ström. Hur som helst, den nya iPod:n kommer att ha en batteritid på minst 8 timmar (inget nytt där heller). Jämför du det med dagens flash-spelare så ligger man i bakvattnet. Spelare med "vanliga" batterier som t.ex. iRivers "toblerone"-modeller så har dessa en batteritid på 20-24 timmar med 1 st AAA 1,5v.

Ja, där ligger Apple i lä förstås. Möjligheten att enkelt byta batteri är också en stor nackdel, vilket väl alla känner till numera. Och det är ju bara att beklaga. Men Apple kanske tycker att de säljer så bra ändå, alltså är det inte så viktigt. Eller nåt. Apple har väl alltid varit mera för slit-och-släng än att kunna byta ut och uppgradera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
iPod mini är ingen dålig produkt (får se om det blir en silver i framtiden) men det känns inte riktigt som om det är just den här typen av produkt Apple behöver idag om vi tittar till kostnaden kontra en fullstor iPod samt kostnaden för de mindre flash-spelarna. Apple har dock goda chanser att rycka åt sig marknadsandelar på flash-marknaden men bara hos de som är beredda att investera en större slant. Intressant blir också följderna av denna lansering, kan tänka mig att prispressen på flashspelare i 1500-3000 kr klassen kommer att bli hård. Jag hade som sagt, gärna sett en mindre flash-baserad mp3-spelare

Jag tror nog att iPod mini kommer att sälja bra, men i och med priset så kommer dom förstås inte att kunna konkurrera med de allra billigaste spelarna. Det blir high-end-flash-spelarna som får den främsta konkurrensen. Apple verkar bestämda på den punkten att man ska ha gott om lagringsutrymme och därefter får man göra det bästa av situationen. Dock har de samtidigt insett att storleken spelar roll och det var väl därför som 2,5 tums hårddiskar aldrig var intressanta. Däremot har priset aldrig varit den främsta faktorn för Apple (när det gäller hårdvara).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:46

Det är väldigt många "tekniker" som uttalar sig om tillverkningskostnader, prissättning, komponenter osv. Tror ni verkligen att Apple är tappade helt bakom styret och har satt det nuvarande priset på iPod Mini bara för skoj skull?

Jag är helt övertygad om att de vägt in alla faktorer och satt ett relevantpris utifrån tillverkningskapacitet, tillverkningskostnad, produktimage, konkurrerande produkter osv. Dessutom är jag helt övertygad om att dessa enheter kommer att sälja som smör i solsken. Marknaden skriker efter en dylik produkt.

Visst lär priset gå ned om 6 månader eller så, men det är väl knappast en nyhet inom datorvärlden?

Bevaka tråden