Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra musen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har tips om hur man rengör musen? Det går ju inte att skruva upp den? Den finns dock en hel del smuts och damm inuti den. Skall man skaffa en ny?

Om din mus har en kula så finns det normalt en plastring som håller fast kulan i musen. Det finns också lite pilar som pekar ut riktningen du skall snurra ringen för att lossa den ringen. Inuti så brukar det finns tvu rullar och ett hjul som det fastnar gegg på och dessa skall rengöras. Att peta med nageln så att detta försvinner brukar fungera väl.

Har du en optisk mus så är en av fördelerna att den inte blir smutsig inuti, dock kan det på glidytor och i "hålet" för dioden fastna gegg respektive damm. Damm kan du blåsa bort med tryckluftsflaskor (Clas Ohlson har sådana).

/Ola

Intressant idé med tryckluften. Den är optisk. Problemet är att det finns damm inuti musen, vid halvmånarna på sidan. Svårt att få bort med blåsning. Saknar isärtagningsmöjlighet.

Jag brukar alltid slänga min mus och köpa en ny när den gamla blir smutsig. Jag tvättar inte mina kläder heller, köper nytt istället!

Skämtåsido. Varför stör du dig på dammet på insidan av musen. Det syns ju inte, och det försämrar väl inte musens funktion nämnvärt. Det räcker väl att musen är ren på utsidan, eller kör du med en genomskinlig mus (Apple Pro)?

Rent teoretiskt borde det dock gå att öppna musen, på något vis. De flesta möss är väl monterade med plastclips som sitter på insidan. Dessa går att "snäppa" upp med lite våld, sätt en skruvmejsel i skarven mellan över och underdel, och vrid. Men innan du gör det så bör du noga undersöka om det trots allt inte sitter dolda skruvar, under klistermärken, glidkuddar osv... Det är så himmla jobbigt när man upptäcker det efter att man bänt upp musen...

/M

Genomskinlig är den. Och snygg. Men som sagt hade varit snyggare utan damm.

Jag hittade denna sida.

http://www.chipmunk.nl/ProMouse/

Funderade om någon hade några bättre tips. D.v.s. rengöra utan att öppna den.

En annan strategi förstås är ju att blunda...

Någon som har öppnat sitt tangentbord? Det verkar ju fungera åtminstone.

http://www.technology.niagarac.on.ca/people/bgracey/prokeyboardrepair.html

Jag kan ju ta med mig musen på fredag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 23:58
Citat:

quote: Någon som har tips om hur man rengör musen? Det går ju inte att skruva upp den? Den finns dock en hel del smuts och damm inuti den. Skall man skaffa en ny?

LOL. Jag fick en del märkliga associationer.

1
Bevaka tråden