Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarproblem HP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • London
  • 2002-11-18 12:57

Jag har sedan OS X kom haft problem att skriva ut till våra skrivare på jobbet. Framför allt vår färglaser, det är en HP 4550. Om skrivaren är i strömsparläge så får jag meddelandet att den är offline, men delar av utskriften kommer ut ändå, tex dokument 1 och halva dokument 2. Det går inte heller, vad jag kan se, att välja att den inte ska hamna i det läget, det finns tidsintervall mellan 30 min och 4h. Jag har nu valt 4h för att slippa problemet i största möjliga mån.

Man kan ju skriva ut med lpr men då får man bara upp ip-nummret på skrivaren när man ska skriva ut, dvs svårt för användarna att veta vilken som är vilken. I appletalk heter dom ju HP färglaser och HP svartvit, det är lite lättare än 192.168.0.1

Någon som har fixat det här eller vet hur man gör??

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-18 14:40

Vi har ett liknande problem med vår Xerox N17. Den försvinner från AppleTalk-nätet när man minst anar det. Speciellt när den går i vila. IP-utskrifter funkar alltid. Otroligt irriterande.

Tips!
Håll ner "alt" tangenten när du klickar på "lägg till " i skrivarlistan. Då får du upp ett x-tra val "anacerat", om du där väljer "LPD/LPR Host or printer", så kan du namnge skrivaren (och skriva ipnummer). Ta inte bort "lpd://", utan skriv ipnummer eller hostnamn direkt efter.
//Johan

Hugin:
Kolla om ni har en windowsmaskin som skriver ut över Appletalk på ert nätverk.
Hos oss har vi en Compaq som lägger rabarber på vissa Appletalkskrivare och gör dem osynliga. Det släpper efter omstart av skrivaren.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-25 08:02

Problem med USB-anslutna skrivare


snälla alla mac-människor hjälp en tant som har lite svårt för sig
Finnes iMac G5, skrivare div. olika HP skrivare med den senaste i raden som är en HP business inkjet 2800

Problem 1, har installerat 2800 och kan skriva ut textsidor men inte de In-designdokument som den var tänkt att användas till. Lyckas inte på något sätt få den att skriva ut detta.

Problem 2, vi har testat olika skrivare HP 9850, 9860 mfl, mfl. På samtliga lyckas vi få ut ett par av ovan nämnda In-design dokument, därefter måste vi byta USB-port, sedan går det att få 1 eller 2 utskrifter. Nytt byte av USB, samma visa igen. Operativet är Tiger 10.4.4.
Detta är mitt första försök att få hjälp på detta sätt.
Mvh tant piggy (som bara är MacTaliban ibland).

1
Bevaka tråden