Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Torkat bläck in min Epson Stylus 740

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Utskriftskontroll?

Tack, jag hittade inställningen i Utskriftskontroll - Skrivare - Ställ in skrivare

Jag behöver ta ut patronerna för att tvätta med kemiskt ren bensin, vet någon hur man gör om de inte är slut. Så här står det i manualen:

To replace an ink cartridge before it is empty, see "Replacing an Old or Damaged Ink Cartridge" in the online Referece Guide.

online - ska jag ut på nätet, och i så fall vart, Epsons site är hur rörig som helst?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Tack, jag hittade inställningen i Utskriftskontroll - Skrivare - Ställ in skrivare

Sorry !
Jag slant på tangenterna. Naturligtvis skall det vara utskriftskontroll. Bra att du hittade det i alla fall....;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Sorry !
Jag slant på tangenterna. Naturligtvis skall det vara utskriftskontroll. Bra att du hittade det i alla fall....;)

Mina patroner är nästan fulla, men de har bäckat igen, skrivaren står där det är ganska varmt, 5-56 hjälpte inte omedelbart - fler förslag...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Mina patroner är nästan fulla, men de har bäckat igen, skrivaren står där det är ganska varmt, 5-56 hjälpte inte omedelbart - fler förslag...

Jag är rädd för att du får byta ut patronerna. Har hänt mig tidigare med Epson 740. Har du pirat, är den nästan mer regel än undantag.

I serien: hur piskar vi vår Epsonskrivare hårdast, har jag nu sprutat in klädseltvätt för bilar. Ett härligt, rikt skum utvecklade sig och kladdade ned massor med papper medan färghuvudena hasade fram och åter i geggan som en dopad skidåkar på upploppet till femmilen.
Och...!!!
Ja vad tror ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ekenstam50
I serien: hur piskar vi vår Epsonskrivare hårdast, har jag nu sprutat in klädseltvätt för bilar. Ett härligt, rikt skum utvecklade sig och kladdade ned massor med papper medan färghuvudena hasade fram och åter i geggan som en dopad skidåkar på upploppet till femmilen.
Och...!!!
Ja vad tror ni?

Fungerade det. Jag sitter nu utan fungerande skrivare och har två alternativ:

1 Köpa nya patroner som jag inte vet om de fungerar eftersom min Epson 740 är igenbeckad. Jag är inte säker på att jag når skrivarhuvudena med 5-56

2 Köpa en ny Epson, den där modellen för 670:-

Vad hade du gjort?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-06-04 10:42

Jag hade köpt en HP! Jag har en intorkad 740 samt en gammal Deskjet 870Cxi som bara tuffar och går. Ingen mer Epson för min del

/Göran

I serien: hur piskar vi vår Epsonskrivare hårdast, har jag nu sprutat in klädseltvätt för bilar. Ett härligt, rikt skum utvecklade sig och kladdade ned massor med papper medan färghuvudena hasade fram och åter i geggan som en dopad skidåkar på upploppet till femmilen.
Och...!!!
Ja vad tror ni?

Nej det funkade inte. Jag tänker inte pröva coca-cola, träsprit, ryggsprit eller Felix brunsås. Jag tänker slänga Epson och köpa något annat.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-06-05 11:49

Om man nu skulle vilja rädda sin gamla Epson ( jag skall själv försöka, men det har ingen prio) så borde destillerat vatten eller isopropanol vara de bästa medlen. Bläcket är ju vattenbaserat.

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson
Har tyvärr upptäckt att bläcket in min Epson Stylus 740 har torkat. Trots att jag kört den inbyggda rengöringen, så fungerar det inte.

Är det någon som vet om de rengöringspatroner som jag sett på vissa siter, fungerar eller inte.

Tycker att det är onödigt att kasta bort hela skrivare. Vill inte ge upp den utan att ha kämpat och testat att få igång den igen.

Hej ett Tips

titta på denna länk

http://www.digiview.se/CFS.htm

Mvh hanibal

  • Medlem
  • 2003-06-05 20:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Fungerade det. Jag sitter nu utan fungerande skrivare och har två alternativ:

1 Köpa nya patroner som jag inte vet om de fungerar eftersom min Epson 740 är igenbeckad. Jag är inte säker på att jag når skrivarhuvudena med 5-56

2 Köpa en ny Epson, den där modellen för 670:-

Vad hade du gjort?

Har du inte kvar det där röret som följde med 5-56 burken? Det som man sätter på munstycket för att kunna komma åt på kluriga ställen.
Jag har själv en Epson 760 som har beckat igen. Ska köpa en ny patron och sedan så ska det fixas.:D

Med ett befriande kast svingade jag min 740 i en sopcontainer och köpte i samma andetag en ny Epson C42 för 599 kronor på Macoteket. Verkligt fina utskrifter på fotopapper, det ska väl fungera första veckan i alla fall.

  • Avstängd
  • 2003-06-11 15:51

Jag har en Epson Stylus Photo 895
med kortläsare vill inte ha den som slitÅsläng.
Lärt mig att när jag skall printa ut något viktigt på dyrt papper Så kör jag Epson printer Utility Så jag ser att färgen kommer fram.
Tyvärr en kväll så lockades jag att köpa billiga färgpatroner på nätet ( Pirat )
Köpa billigt blir dyrt. Göra rent oftare.
Röda färgstick m.m.
Skall köra slut på patronen.
Sen blir det Original.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 09:22

Hej !

Jag har fått samma problem som flera verkar ha i denna diskussion.

Har inte använt min Epson 740 på ett halvår.
Utskrifterna blir helt blanka.
Har bytt svara patronen.
Kört rengöring av skrivhuvud både på skrivaren och från datorn (Epsons verktyg i OS X)
Vid körning av Nozzle check syns endast gruppen av tre streck längst uppe till vänster, svart text. De andra fem grupperna syns inte.

Ni som testat att rengöra skrivhuvudet för hand, hur gör man det? Vet inte rikigt var jag skall putsa eller spruta 5-56?

Vad innebär rengöringspatron igentligen?

Hemskt tacksam för tips.

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 09:34

Rengörnings patron kan du köpa hos exempelvis Inkclub, men det fungerar inte alltid. I mitt fall så fick jag rengöra en herrejösses massa gånger plus att jag fick ha rengörningspatronen i skrivaren över 10 timmar.

Jag kommer aldrig mera att köpa en Epson skrivare, det finns bättre alternativ som är billigare i drift. Ta exempelvis Canons skrivare som har separata bläckbehållare för varje färg, och ett lågt inköpspris på patronerna. Dessutom så kan man byta ut skrivarhuvudet på Canons produkter om oturen skulle vara framme. Och för att spä på det hela så är Canons skrivare oftast mer än dubbelt så snabba vid utskrift. Utskriftskvaliten är mycket hög förståss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 10:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Rengörnings patron kan du köpa hos exempelvis Inkclub, men det fungerar inte alltid. I mitt fall så fick jag rengöra en herrejösses massa gånger plus att jag fick ha rengörningspatronen i skrivaren över 10 timmar.

Stod skrivaren och rengjorde 10 timmar i sträck utan att du valde att göra något?

Inkclub verkar bra. Tror du det är någon skillnad mot vad som säljs på Biltema?

Och man behöver två rengöringspatroner, färg och svartvit?

Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Stod skrivaren och rengjorde 10 timmar i sträck utan att du valde att göra något?

Inkclub verkar bra. Tror du det är någon skillnad mot vad som säljs på Biltema?

Olof

Man skall stoppa in rengörningspatronen och rengöra skrivaren med Epsons drivrutin "status monitor" (har jag för mig att det heter). Man gör detta i fem gånger, om inte det hjälper så gör man det i fem gånger till. Som sista åtgärd så låter man patronen ligga i en avstängd skrivare i 10 timmar för att sedan rengöra igen 5ggr osv...

Inkclubs egna bläck är inget vidare, men det är billigt. Rengörningspatronerna är ett måste då det är bara en tidsfråga innan en skrivare som körs med Inkclub-bläck bäcknar igen. Om Inkclubs rengörningspatron är bättre än Biltemas låter jag vara osagt, men den fungerade i alla fall för mig efter mycket övertalande. PS: Efter du har rengjort så bör du även byta till nya bläckpatroner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 15:41

Tack för tipsen. Skall skaffa mig rengöringspatroner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
PS: Efter du har rengjort så bör du även byta till nya bläckpatroner.

Relevant för den jag bytte idag och inte använt?

Tack, Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 16:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Tack för tipsen. Skall skaffa mig rengöringspatroner.

Relevant för den jag bytte idag och inte använt?

Tack, Mvh Olof

Nä, du behover antagligen inte byta din nya patron. Men det finns inga garantier att rengörningen kommer att fungera. Du bör väga kostnaden för rengörningspatron/er samt eventuella nya bläckpatroner mot inköpskostnaden av en ny skrivare. En ny Canon i450 kan du köpa för 850:- och då ingår det nya bläckpatroner i priset. Vem vet, rengörning fungerade för mig i alla fall.

  • Avstängd
  • 2003-09-23 19:21

Jag har mailat och klagat på inkclub.
Har haft problem med rengöring och rödstick. I dag fick jag svar att jag kunde få nya färgpatroner eller originalpatron mot mellanskillnaden i pris. plus en svart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 15:57

Två rengöringspatroner kostar ca 100 kr på Biltema så det är värt att testa.

Jag har mest används patronerna som säljs på Claes Ohlsson. Har inte haft problem med dem.

Problemet med min skrivare nu är att utskrifterna blir helt blanka.

Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Man skall stoppa in rengörningspatronen och rengöra skrivaren med Epsons drivrutin "status monitor" (har jag för mig att det heter). Man gör detta i fem gånger, om inte det hjälper så gör man det i fem gånger till. Som sista åtgärd så låter man patronen ligga i en avstängd skrivare i 10 timmar för att sedan rengöra igen 5ggr osv...

Det är väl samma "Clean print head" knapp som går att använda även med bläckpatron i? På samma verktyg finns även Nozzle check och Print Alignment.

  • Avstängd
  • 2003-09-24 18:48

Som jag skrivit i en annan tråd tidigare.
Det är dyrt att köpa billigt.

Många skrivare är billigare än färgpatronerna.
Men när man köper en skrivare PhotoStylus med kortläsare så blir man lite sur på att inte färgpatronerna funkar. Samtidigt förbannar jag mig själv att vara så snål att köpa piratfärger.
Men som sagt att köpa billigt blir dyrt Borde rådfrågat 99mac först.:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 21:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Det är väl samma "Clean print head" knapp som går att använda även med bläckpatron i? På samma verktyg finns även Nozzle check och Print Alignment.

Det är det säkert, jag använde drivrutinen. Det brukar medfölja bruksanvisning till rengörningspatronerna.

Edit: Nu har jag läst lite noggrannare, he. Jo det är samma "knapp".

Senast redigerat 2003-09-24 21:28
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-25 06:38

Har haft Epson i mpnga år, olika modeller. Mycket nöjd. Däremot vet jag andra som har haft problem med att den slaggar igen.

De fallen beror på att dom inte använt skrivaren på lång tid. En nackdel helt klart. Men kvalitet på utskrifter är grymt ba med Epson. Dock se till att inte låta den stå oanvänd för länge. Den vill jobba.

  • Avstängd
  • 2003-09-25 06:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Har haft Epson i mpnga år, olika modeller. Mycket nöjd. Däremot vet jag andra som har haft problem med att den slaggar igen.

De fallen beror på att dom inte använt skrivaren på lång tid. En nackdel helt klart. Men kvalitet på utskrifter är grymt ba med Epson. Dock se till att inte låta den stå oanvänd för länge. Den vill jobba.

Jo men! I mitt fall. Så trodde jag att i min dumma enfald att man kunde köpa lika bra Billigare vilket min erfarenhet och plånbok ännu en en gång fått lära sig en läxa.
Jag borde veta bättre! kvalitet lönar sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 09:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Som jag skrivit i en annan tråd tidigare.
Det är dyrt att köpa billigt.

Men som sagt att köpa billigt blir dyrt Borde rådfrågat 99mac först.:rolleyes:

Fanns 99mac 1999 när Epson 740 var het?

Idag skulle jag köpa svartvit laser!

Tack för alla tips. Jag skall nu testa rengöringspatronen som jag får i nästa vecka.

  • Medlem
  • 2003-10-29 00:01

Har både Epson 760 och 740 som fungerat bra i flera år med piratpatroner från InkClub. Båda har dock torkat igen någon gång då och då men det har gått att lösa med den inbyggda rengöringen och ibland även med rengöringspatroner från InkClub. Har funkat hittills men nu vill inte 740 vara med längre och den kommer nog åka ut och en ny skrivare införskaffas.

Av disskussionen här att döma ska man kanske akta sig för Epson. Någon annan Canon eller HP som kan rekommenderas? Vill ha en hyfsat snabb skrivare för enklare färgutskrifter (ej extrem fotokvalitet), pris max 1500:-, som gärna även ska funka att dela ut via Rendevouz i Mac OSX (vilket inte har gått med 740). Tacksam för alla tips och råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 08:17

För mig fungerar min 740 igen efter rengöringspatroner.

Utan erfarenhet men genom ha läst ett par tester senaste åren tycker jag ofta HP har får bra/bäst betyg. Bl a brukar tas upp att de är effektivast i bläckförbrukningen.

Bevaka tråden