Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.4 på gång...

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-13 18:35

Under system 9 installerade program olika mappar och initar utspridda på många stället på HD. Därför var det bra att ha en avinstallation.
Men under OSX är det annorlunda. Det räcker väl att ta mappen eller program i Applikation och slänga ?
Det sprider ju inte på samma sätt eller hur ?
Eller finns det flera stället att tänka på ? (förutom Library-mapp).
Då kanske är avinstallationprogram onödig?
Jag kan ha fel...?

jag tycker den varianten med att enbart kasta programmet i papperskorgen och att sen Xét känner av detta.

det kan enkelt komma upp en dialogruta hur mycket man vill slänga, om det är så att man vill ha kvar eventuella pref filer.

detta sätt är bland de enklare sätten tycker jag nog

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-14 11:03

Det vad Draags skrev det var den bästa och enklaste lösningen. Släng programmet i papperskorgen så följer alla tillhörande filer efter. En avinstallerare i en äkta Mac andan!
Något avinstallerar program kan Windows folk roa sig med.
Vill man ha lite extra koll på saker och ting då får man kontrollklicka. Enkelt och smidigt skall det vara.
Jag tror Apple väntar lite med de nyttiga grejerna, samlar ihop 4-5 och släpper ut en uppgradering för 1200 spänn.
(För mycket av grunläggande funktioner läggs ut på entreprenad tycker jag).

Det är en väldigt bra idé. I samma dialogruta kan det också finnas en "Don´t show this bla bla again", för dom som bara kastar själva programmet (varje gång det avinstalleras) och önskar behålla alla inställningsfiler osv. Som det fungerar nu i OS X.

Gå till http://www.apple.com/macosx/feedback/ och skicka in rapport!

[ 14 Januari 2003, 11:31: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Skitbra idé!

Skulle välta omkull Windows användarna på enkelheten med att avinstallera!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 13:53

Jag minns att jag läste en gång innan OS X släpptes om hur förträffligt det skulle bli med Cocoa apps., där skulle allt som associerades med programmet ligga "gömt" i själva programsymbolen, jag vet att det ligger saker där i dag, men tydligen inte ALLT som installationen lagt in i burken, detta var annars en snygg lösning som jag hade sett fram emot...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Som en vän av tysk ordning så vill jag inte ha en massa prefs filer och "Application Support" filer liggandes och slaska. Har jag inte kvar programmet så vill jag inte ha programrelaterade filer kvar.

Tredjehands program i all ära men det är för många led för många datornewbies.

Det är väl oftast de som inte klarar av att avinstallera program som installerar dem. Känns så iallafall när man hjälper folk.

Men det är ju grymt bra att den behåller personliga inställningar i hemmamappen. Perfekt om det är flera som delar på datorn eller om man vill uppgradera programmet.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: KRAFTWERK:
Jag minns att jag läste en gång innan OS X släpptes om hur förträffligt det skulle bli med Cocoa apps., där skulle allt som associerades med programmet ligga "gömt" i själva programsymbolen, jag vet att det ligger saker där i dag, men tydligen inte ALLT som installationen lagt in i burken, detta var annars en snygg lösning som jag hade sett fram emot...

Allt installationen lägger in finns inne i "programsymbolen", men när du startar programmet första gången eller sparar dess inställningar hamnar en del grejer i din hemmamapp. Detta för att göra det enkelt att uppgradera och ha flera användare som använder samma program, men med olika inställningar.

Ciryon

Senaste ryktet på LoopRumors gör gällande att 10.2.4 kommer att släppas redan nästa vecka. iLife-paketet som släpps den 25 januari kräver tydligen denna uppdatering, så med största sannolikhet kommer 10.2.4 släppas innan dess.

/M

har skickat en report om att de borde lägga in den smarta funktionen med att man enbart behöver kasta programmet i papperskorgen och sen få en dialogruta om man vill ta bort ALLT eller behålla pref filerna.

Gör det ni oxå, ju fler desto bättre

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Under system 9 installerade program olika mappar och initar utspridda på många stället på HD. Därför var det bra att ha en avinstallation.
Men under OSX är det annorlunda. Det räcker väl att ta mappen eller program i Applikation och slänga ?
Det sprider ju inte på samma sätt eller hur ?
Eller finns det flera stället att tänka på ? (förutom Library-mapp).
Då kanske är avinstallationprogram onödig?
Jag kan ha fel...?

jo, tian droppar en hel del .plist-filer, applicationsupport filer och annat. lite bökigt att rensa dem manuellt...

Mer om 10.2.4 från RAILhead Design:

Mac OS X 10.2.4 Seeded
Apple just seeded both the client and server versions of Mac OS X 10.2.4 build 6I14. Developers were asked to focus on the following areas with the client: ATI Video Software/NVidia, Audio Software, CoreGraphics, Printing, Finder/Search Engine/Sherlock and HIToolbox/HLTB Components.

10.2.4 should be available by month’s end, and it’s current download size is 58.4MB.

  • Medlem
  • 2003-01-19 21:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: sugplopp:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Under system 9 installerade program olika mappar och initar utspridda på många stället på HD. Därför var det bra att ha en avinstallation.
Men under OSX är det annorlunda. Det räcker väl att ta mappen eller program i Applikation och slänga ?
Det sprider ju inte på samma sätt eller hur ?
Eller finns det flera stället att tänka på ? (förutom Library-mapp).
Då kanske är avinstallationprogram onödig?
Jag kan ha fel...?

jo, tian droppar en hel del .plist-filer, applicationsupport filer och annat. lite bökigt att rensa dem manuellt...

En sådan sak skulle vara bra så man vet att allt som rör programmet i fråga är kastat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 14:13

Mer info om 10.2.4 hos thinksecret.com

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Mer info om 10.2.4 hos thinksecret.com

Detta var intressant:

"With the release of 10.2.3, support was added for SoundBlaster Extigy, and as of last month, work was nearly complete on Audigy and Audigy 2 drivers. This may be present in 10.2.4, but if it isn´t slipped in, it will certainly be a part of the v10.3 Panther upgrade."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 00:16

Saxat från Thinksecret

As for video cards, Apple is planning to support several workstation-quality graphics cards in 10.3, that weren´t previously supported, including full support for NVidia Quadro 980, 900, and 750XGL. Support will also be added for ATI´s top-end Fire GL series.

Värt ett

tycker jag!

Nu närmar det sig, såhär skriver RAILhead Design idag:

OS X 10.2.4 and iLife
We ought to be download OS X 10.2.4 before dinner tonight, and many people that pre-ordered iLife will be receiving their copies today — both internationally and here in the States.

  • Medlem
  • 2003-02-01 23:46

Är det verkligen på gång så stort som alla säger? Borde det inte 10.2.4 ha släppts igår eller tidigare idag? Någon som hört nåt nytt?

/Fredrik

RAILhead Design (som uppenbarligen hade fel) skriv senare såhär:

OS X 10.2.4…?
Well, so much for having OS X 10.2.4 by dinner yesterday! Instead, Apple made another seed available which *should* go Golden Master. The build is at 6l20 now, so we’ll just have to keep waiting — but not for too much longer…

...och idag har Think Secret postat en artikel om 10.2.4:

While there was some speculation that build 6I20 would be declared the final gold master of 10.2.4, sources said this was not the case. Apparently, 6I20 and the builds that preceded it had a number of System Preferences issues, namely with regard to toggling FTP on and off. According to sources, the new 6I21 build could possibly be named the GM, and the only change between the builds was the correction of the FTP preferences bug.

The release of the 10.2.4 update is expected soon, unless there´s a significant change in Apple´s plans.

Läs mer här:
More Mac OS X 10.2.4 news

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 08:58

Och nu var den släppt.
10.2.4 finns att ladda hem i programuppdatering.
/Johan

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-02-14 10:10

Yes! Äntligen! Den löste massa problem som jag aldrig har hört talas om.

Men, det är ju alltid kul att ha det senaste.

Bevaka tråden