Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3 - Panther

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Och ska vi gissa på att multitrådningen i Findern är lika kass som i 10.2?

Det är det jag saknar mest. Fruktansvärt frustrerande att behöva vänta någon minut för att Finder ska stå och tugga, och man inte kan göra något annat, bara för man ansluter till en slö AFP-server.

Här är min önskelista för Findern i OS X 10.3:

• Snabbare, bryr mig inte hur, bara snabbare.

• Lägg ner Finder-hängningen vid oväntad förlust av kontakt med monterad server.

• Bort med .ds_store filer i varje mapp, in med databas som lagrar den informationen och mycket mer. Vem vill inte ha blixtsnabb sökning? Jämför med terminalkommandot locate? Läst vad man kunde göra i BeOS som hade en sådan lösning?

• "Smart playlists" i iTunes, "smart folders" i Finder. Gör en sökning, typ alla filer ändrade idag, spara sökningen i form av en speciell mapp. Öppna mappen och sökningen genomförs varje gång.

• Kommer ni ihåg hur man i OS 9 kunde släpa öppnade mappar ner till botten och de bytte skepnad till en flik som man kunde klicka fram med ett klick. Jag vill ha det tillbaka, men jag vill kunna släpa mapparna åt sidan också. Perfekt för aktuella projekt. Dock:en funkar för slött.

• Kortkommando för att gömma alla andra aktiva program.

• Plug-in arkitektur för preview av filer. Man kan ju se/höra innehållet i en .jpg, .txt, .mp3, .mov fil utan att öppna det i column view i Findern. Varför inte tillåta plug-ins så man kan se innehållet av .doc, .sit, .dmg, .html, .xls osv?

• command-x gråar ut en fil/mapp, command-v/mapp filen försvinner från sin ursprungliga plats och landar där man klistrar in den. Se Windows.

• Gardinfunktionen för fönster. Jag har installerat en hack, WindowShade X, som tar tillbaks den funktionen från OS 9. Jag älskar hacken. Gula knappen minimerar OS X-style, dubbelklick på fönsterhuvudet drar upp gardinen. Att minimera ett fönster OS X-style innebär ett himla släpande av pekaren bara för att öppna upp det igen. Dessutom tar det längre tid att identifiera vilket fönster det är man ska öppna upp om man har minimerat flera stycken.

Har jag missat något?

Macrumors.com har en liten sammanfattning av ryktena kring Panther.. rätt trevlig läsning;
eWeek reports on Apple's next major Mac OS X upgrade -- Panther.

...sources said Panther will include significant new GUI features.

eWeek reports a mid-September date for the release of the next major revision of Mac OS X. eWeek, however, also reports on speculation that Panther may be the first 64-bit revision of Mac OS X. As a result, they make the leap that new hardware releases (presumably PowerMacs) would arrive at the same time.

MacOSRumors chimes in with Panther rumors -- and claims that Apple's music download service may not arrive until Panther does... reporting on tight integration between Panther and other Apple mediated purchases, including software, movies, etc...

Other claims of upcoming Panther features by MacOSRumors include File/Meta Data Implementations, labels (also mentioned here), more multithreading, and less restarts after updates.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
...and less restarts after updates. [/I]

Här har vi något som låter intressant! Det i kombination med att de äntligen släpper iTunes med Rendezvous-stöd hade suttit fint

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-03 11:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Här är min önskelista för Findern i OS X 10.3:

• Kortkommando för att gömma alla andra aktiva program.

De kan jag hjälpa till med

Äpple-alt-H

Funkar i Finder och de flesta program, dock inte alla!

Lite mer från eWeek:Sources familiar with the forthcoming release of Mac OS X "Panther" have told eWeek that Apple will freeze development on new features in May and finalize enhancements to the user interface in July. This makes a mid-September release likely, according to the report.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-05 10:55

Loop Rumors skriver:

Citat:

We have just learned some very exciting news regarding the forthcoming Macintosh Operating System from Apple, codenamed 'Panther.' Those close to the project tell us that Panther will be "unlike anything else out there," and will "end all comparisons" between Microsoft Windows and the Mac. The new operating system will have Amazon's one-click technology built right in, so shopping becomes part of the OS. We also learned that everything will be as simple as the current iPhoto strategy, where you plug in any of today's popular digital camera and "it just works." As in years past, Apple is working hard on making the new OS work for the user rather than the user doing the work. As LoopRumors reported on March 18th, the project is on schedule for this Fall.

"It just works"! Grymt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-05 10:59

Storyn om en Audrey-liknande iApparat är intressant. Jag såg att Steve Wozniak mekade med en sådan och en liknande apparat från Panasonic, Toshiba eller möjligen Sony på sitt kontor för ett tag sedan, och Woz brukar testa prylar åt Apple. (Just nu har klockan passerat 1 på natten i Kalifornien, och Woz släckte precis ljuset, så det är kolsvart i rummet.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Men förmodligen oanvändbart på alla G3-or, behöver 2,5 GB för en standardinstallation och minst 256 RAM för att öht boota:(

Och ska vi gissa på att multitrådningen i Findern är lika kass som i 10.2?

Ja ja , jag vet, jag är pessimistisk...

Då kanske detta låter bra?:
(från macosrumors.com)

"*Multi-threading will be a significant emphasis both for Apple itself, and for developers wishing to take maximum advantage of Panther. The new Finder will show off impressive performance, particularly on dual-processor systems, thanks to new networking code and widespread use of multithreading as well as a dramatically revamped codebase in general....it's still only a rumor at this point, but it has been reported through multiple avenues that the new Finder, while still retaining a non-trivial amount of its old code, will become a Cocoa application!

*The new Finder will also include numerous new features with regards to dealing with files, thanks to the new filesystem's meta-data implementation. We may even see the long-awaited answer to OS X's lack of Labels, which some readers might remember from OS 9."

  • Medlem
  • 2003-04-07 11:55

"will 'end all comparisons' between Microsoft Windows and the Mac" - Ja, ja, der Endlösung.... otäckt.

"shopping becomes part of the OS" - ännu otäckare.

Jag håller med Enar, att integrera shopping i OSet är enormt irriterande. Jag stör mig grovt på sättet som Microsoft försöker få en att "shoppa" musik online i XP, eller hur de försöker integrera OSet i MSN. Jag hoppas inte Panther blir på det sättet, vore synd.

Yellowtab heter företaget som kommer med det nya Beos baserade operativet Zeta... Dom var för övrigt på Cebit och visade upp de hela och jag har en film där vdn visar upp det, mycket imponerande och RUUUUUSKIGT snabbt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-08 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Nej, gubevare oss för mer metall. Metallgränssnittet tar ju sån attans plats och uppmärksamhet i anspråk. Jag vill ha ännu tunnare ramar.

Jag skulle vilja ha ramar överhuvudtaget. Just nu tycker jag att det kan bli lite otydligt när flera fönster ligger på varandra.

Jag vill att man ska kunna justera fönstrena från ALLA kanter som i windows! Fattar inte hur Apple har kunnat missa det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-08 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag håller med Enar, att integrera shopping i OSet är enormt irriterande. Jag stör mig grovt på sättet som Microsoft försöker få en att "shoppa" musik online i XP, eller hur de försöker integrera OSet i MSN. Jag hoppas inte Panther blir på det sättet, vore synd.

Förhoppningsvis så gör Apple något bra av det och inte adderar ännu ett handikapp som i Windows

Bevaka tråden