Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari v62 har tabs.

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då är det ju ganska enkelt att komma runt problemet... Starta en ryktessajt!

[ 25. februari 2003, 08:01: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

Suck.. Metallifizer rår inte på tabbarna i betat. Man får väl hacka ihop nårra nya tiffar...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 19:42

Jag har saknat autocomplete mer än vad jag har saknat tabs i tidigare versioner av Safari.. är naturligtvis glad över att autocomplete nu funkar i forms men fortfarande lite besviken över att det inte funkar i adressfältet..

(..vore också kul om man kunde skriva in början på ett bokmärkes namn, som i IE..)

Tabbarna äger, men man borde kunna få tillbaks de tabbar man hade igång senast Safari var igång typ, el iaf om man har stängt ned fönstret o sen öppnar en ny browser.

En annan grej, länkar från tex ICQ öppnar ett nytt browser fönster, men har man tabbar igång skulle iaf jag vilja att det nya fönstret istället öppnas som en ny tab..

Robert Lach har sammanställt en lista på de tio viktigaste punkterna där Safari kan förbättras.

http://www.robs-world.de/software/safari/

Vilka punkter tycker ni är viktiga? Har ni några egna förslag?

/M

Mouse Gestures. En absolut nödvändighet efter man har vant sig vid Opera.
Annars känns det för min del mest som att tabs saknas, men det ska ju fixas.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 12:43

Kom just på att jag tycker det hade varit trevligt om man hade möjligheten när man skriver ut att bara skriva ut den bit man markerat på sidan. Om jag minns rätt så går det inte i MSIE och Chimera heller.

En annan sak som jag stör mig en smula på är att CMD + Vänster/Högerpil (alltså navigera bakåt/framåt) inte fungerar när man är på en sida som använder frames.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Mouse Gestures

Va e de?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Mouse Gestures

Va e de?

http://www.opera.com/features/mouse/index.dml?platform=windows

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Mouse Gestures

Va e de?

http://www.opera.com/features/mouse/index.dml?platform=windows

Shiiiit va läckert, ska testa omedelbart när ja kommer hem.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-27 15:21

Jag tycker det är viktigast att den börjar rendera sidor som den ska. Allt annat är sekundärt.

Riktigt CSS-stöd tack.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Jag tycker det är viktigast att den börjar rendera sidor som den ska. Allt annat är sekundärt.

Riktigt CSS-stöd tack.

Den har bra CSS-stöd redan. Bättre än IE/Windows i alla fall.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-02-27 17:45

Man blir ju beroende av Tabbarna!

Sen när var tabbar ett egennamn och skulle ha stor bokstav..?

Nåja, vad jag skulle säga var att Safari har nu nått version v64 och MacRumors rapporterar om det:

Safari v62 brought us Tabs, and this new version (v64) appears to provide increased stability, improved tab appearance, loading status for tabs, and enhanced autocomplete.

De rapporterar också om vad David Hyatt (han som implementerade tabbar i t.ex. Mozilla och Chimera) har för åsikt om tabbar, som kan vara intressant läsning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Jag tycker det är viktigast att den börjar rendera sidor som den ska. Allt annat är sekundärt.

Riktigt CSS-stöd tack.

Kolla här.

Enligt en anonym källa är tab-funktionen fortfarande gömd i v64 och måste aktiveras genom Debug-menyn.

Man kan i v64 välja att öppna alla bookmarks i en bookmarkfolder i tabs (precis som i phoenix).

Om man t.ex. har en bookmark mapp som heter "Mac Nyheter" med fem siter i så öppnas alla dessa i varsin tab när man väljer "öppna i tabs". Mycket praktiskt.

Ciryon

Hmm, hur var det med att rapportera egna erfarenheter om sånt här..? Vi vill ju inte att tråden ska försvinna. Istället tycker jag vi kan läsa om det på nätet:

Safari beta v64 brings tabbed browsing enhancements

  • Oregistrerad
  • 2003-03-26 14:51

Borde det inte vara dags för ett nytt beta-släpp snart? Enligt Hyatts Surfin Safari weblog så har Apple lagt ut WebCore 68, tyder inte detta på att någonting är i görningen?

/Fredrik, otålig

v67 är i omlopp.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-26 15:30

Omlopp schmomlopp

Vill ha officiella grejjer, nu!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-26 18:48

uhm.. i v67 aktiverar man tabbarna genom "inställningar", alltså inte genom debug-menyn..
Vet inte om det är nånting nytt då jag inte har försökt med någon av de tidigare betorna...

Bevaka tråden