Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Document?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-02 23:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
För att tillägga: det är väldigt svårt för Apple att etablera sig på pc platformen.
File Maker - för att ha en större möjlighet - frigjordes den från Apple.
Ta QuickTime - ta reda på bland pc vänner hur många använder Quicktim?
T o m om Apples nya skapelse blad office programmen skulle vara 3x bättre än Office så jag tror inte att de kune få mer en 2-3% av pc användarna att använda det.
Det 2-3% skulle kanske möjligen finnas bland privata användare.
På företagen gäller sk "enhetliga lösningar".
Säg något annat till din IT ansvarig så får ni sparken samma dag.
Har man Windows som platform så har man Office och då är det ingen som ifrågasätter detta.
T o m på Mac används det mera Word än AppleWorks.
Problemmet där ligger att Microsoft har lyckats bättre än Apple själv.
Det har ingen betydelse om man gillar MS eller inte, de program som finns till Mac funkar "nästan" lika bra som på pc.
Och en sak till - Microsoft har den största utvecklingsgrupp för program för Mac. Det visar att de menar allvar

Själv använder jag Word och Excel av nödvändiga skäll - det finns inget som är bättre och med samma kompatibilitet.
PowerPoint ersatte jag med presentationer i PDF förmat för länge sen. IE har använd bara för preview.

P.S. - äger inga MS akcier och har inget personligt förhållande till företaget.

Tyvärr, Malen, men jag håller inte med dig. Om Apple skulle släppa en egen ordbehandlare som bygger på openoffice tror jag inte alls det innebär något problem. Som du kommer att bli varse på PC-sidan så snor nu Open Office alltfler kunder från MS Office mest beroende på MS ockerlicenssystem. När företag och myndigheter fattar att dom kan spara tusentals kronor per licens genom att använda Open Office då blir det genast intressant. Ett antal landsting är på g just nu. Eftersom jag tror att Open Office kommer ge MS en ordentlig match på PC-sidan skulle en Mac-version byggd från samma källkod inte alls vara fel. Snarare helt rätt. MS Office kommer att tappa sin dominans, det är jag övertygad om.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Nu tar jag det en gång till för det ser ut att du har inte förstått någonting.
För intern användning bland Mac användare kan Apple ersätta AppleWorks med vad de vill men vill de ut i världen då klarar de sig inte utan Office.
Ta dig en runda bland föratag och gör en enkät: vad anväder de till ordbehandling och vad anväder de till kalkyl.
99.9% svarar: Word + Excel.
Och tro inte att en enda Mac av de som finns bland pc´na skulle vara kvar om det inte fanns på den Word + Excel.
Du kan tro det eller inte men det är verklighet och den har ingentig att göra med kvalitet på program.
PDF? Ja, först måste Apple få Mac användare att börja använda det, sen så jag tror inte att Adobes position på pc platformen är starkare än MS. Så något byte Word + Excel mot Acrobat är inte att räkna med inom det närmaste 10 åren.

Du läser inte vad jag skriver. 99.9 % av alla företag använder inte Office, och det kommer nästan helt säkert minskas i framtiden. Jag har själv jobbat i två år på ett företag som i huvudsak har windows/office. Jag har aldrig haft några problem, vare sig från IT-avdelning eller att inte kunna öppna dokument, med att köra annan plattform utan ms office.

Det är när folk har din inställning att man "måste" ha office som det blir svårt för Apple och andra att slå sig in på marknaden. Öppna ögonen och pusha på din egen omgivning att det finns alternativ, redan i dag i Open Office.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Nu tar jag det en gång till för det ser ut att du har inte förstått någonting.
För intern användning bland Mac användare kan Apple ersätta AppleWorks med vad de vill men vill de ut i världen då klarar de sig inte utan Office.
Ta dig en runda bland föratag och gör en enkät: vad anväder de till ordbehandling och vad anväder de till kalkyl.
99.9% svarar: Word + Excel.
Och tro inte att en enda Mac av de som finns bland pc´na skulle vara kvar om det inte fanns på den Word + Excel.
Du kan tro det eller inte men det är verklighet och den har ingentig att göra med kvalitet på program.
PDF? Ja, först måste Apple få Mac användare att börja använda det, sen så jag tror inte att Adobes position på pc platformen är starkare än MS. Så något byte Word + Excel mot Acrobat är inte att räkna med inom det närmaste 10 åren.

Du läser inte vad jag skriver. 99.9 % av alla företag använder inte Office, och det kommer nästan helt säkert minskas i framtiden. Jag har själv jobbat i två år på ett företag som i huvudsak har windows/office. Jag har aldrig haft några problem, vare sig från IT-avdelning eller att inte kunna öppna dokument, med att köra annan plattform utan ms office.

Det är när folk har din inställning att man "måste" ha office som det blir svårt för Apple och andra att slå sig in på marknaden. Öppna ögonen och pusha på din egen omgivning att det finns alternativ, redan i dag i Open Office.

Ciryon

Nja, det spelar ingen roll om du kan ÖPPNA 100% av office dokumenten. Vi talar om politik, inte funktion. Jag har ännu inte sett ett enda företag använda OpenOffice. Även om det nu ändras i framtiden så är ändå maccen redan borta.

Om funktion skulle gå före politik så kan man ju undra varför maccen, trots OS X, för en tynande tillvaro på företagen. Lägg till då scenariot att MS Office, en grundpelare på kan jag lova många företag.

Folk här är antaligen för Mac fixerade för att inse det. Sen tycker jag Apple INTE skall bli något slags Microsoft som dödar konkurrensen. Ser redan nu tendenserna. Och det på en liten marknad. Don´t like it. Om OpenOffice är så bra och tar över från MS Office, låt då någon annan göra det än Apple!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-03 11:01

För mig personligen spelar det ingen roll vem som tar över i framtiden. Det är nämligen så här att man skall inte hetsa upp sig på någonting man kan inte påverka själv.
Jag har bara svårt att tro att man kan bara välta omkul MS.

Det gamla idealet att dokumentet står i centrum, inte platform eller system det skapades på, det skulle bli en perfekt framtid. Det är tyvärr lika lång borta nu som när ideen kläcktes.
Likadant med den papperslösa kontoret nu när datorerna kom. Ja, det blev ännu mera papper.
Den gränslösa världen där alla lever på lika vilkor, osv, osv, osv. Vi tror att vi är på väg dit men i verkligheten finns fortfarande lika stora motsättningar som då.

Det kalas för utopi.
För det är politik, såsom CA skrev.
Tack för ordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-07 09:45

Någon som laddat ner OpenOffice för OSX ännu och provat????

mvh /Pär

Finns Star Ofice till Mac? Eller är det planerat?
De företag som går bort från MS Ofice går ju oftast inte till Open Ofice utan till Star Ofice där de kan få handböcker och suport.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Finns Star Ofice till Mac? Eller är det planerat?
De företag som går bort från MS Ofice går ju oftast inte till Open Ofice utan till Star Ofice där de kan få handböcker och suport.

"Sun: We would consider a Mac OS X office suite if Microsoft left
A Sun Microsystems representative has told [...] that if Microsoft were to leave the Macintosh office productivity suite space - by ceasing development after Office 11 - the company would be more inclined to deliver a solid, production-level Mac OS X-native version of its StarOffice suite.

StarOffice is based on the OpenOffice.org open-source project, which is currently working toward a native Mac OS X port. The current timeline pits a 1.0 release of OpenOffice for Mac OS X, with full Aqua interface functionality, some time in the second quarter of 2004.

Of course with Sun´s backing, the project (which now is based on a 10-person development/debugging/testing team) could accelerate rapidly.

"We do not plan a StarOffice version for the Mac right now. I believe this decision would change if Microsoft stopped shipping Office for Mac. For now the OpenOffice.org Mac OS X port helps broaden the distribution of OO.o compatible APIs and file formats to the Mac platform and provides interested Mac user a complete and usable low cost and open alternative."

[ 07. februari 2003, 10:40: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Där ser man. Tråkigt. Iofs vet jag inte om det vore så bra om MS la ner sin utveckling för Mac heller. Men om StarOffice börjar ta marknadsandelar så kan man ju se det som viktigt till Mac också.

Bevaka tråden