Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt rykte: Canon köper Apple

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 12:52
Citat:

citera: Jag tror faktiskt att de är nöjda me det 3-3.5% för då utgör de ingen hot mot Bill Gates, MS och Co.

Du kan naturligtvis tro vad du vill. Steve Jobs och Apple kommer dock aldrig att nöja sig med 3 till 3,5 % av marknaden för persondatorer. Apple stävar naturligtvis efter största möjliga vinst och vill samtidigt växa. Det är väl därför man driver företag? Apple behöver inte ta någon som helst hänsyn till Bill Gates eller Microsoft och skulle dessutom klara sig alldeles utmärkt utan Office och Internet Explorer.

[ 22. Januari 2003, 12:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-22 13:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Apple behöver inte ta någon som helst hänsyn till Bill Gates eller Microsoft och skulle dessutom klara sig alldeles utmärkt utan Office och Internet Explorer. [/QB]

Du har nog missat det som någon på Apple sa en gång:
Om Microsoft skulle vija att Apple går omkull då skulle de sluta utveckla Office för Mac.
Men jag orkar inte diskutera det mer.

Jag håller inte helt med dig Mondo. Jag tror inte Jobs drivkraft är marknadsandelar och pengar i första hand. Det är säkert Apples aktieägares mål, förvisso. Jag tror att Jobs drivs av en längtan att göra Extremt Balla Produkter(tm). När Jobs har en vision om vad som är "rätt" så tror jag han inte kompromissar alls. Dom som inte tycker samma sak som Jobs tror jag han bara sållar bort med tanken "fuck them". Jag tror att Steve vet att inte alla har samma smak som han -- och han skiter i det. Jobs skulle självklart vilja göra extremt balla produkter för alla medborgare i världen, men om han måste kompromissa för mycket med sina ideal för att komma dit väljer han hellre att göra extremt balla produkter för få än att göra utslätade produkter för en majoritet.

Jag har ganska ofta samma smak som Jobs/Apple och det är väl därför som jag ganska ofta köper produkter med ett äpple på.

Är lite inne på ditt spår ace. Jag känner flera stycken som inte alls gillar tex nya iMac globe. Kommentarer som:"Ehh ett konstigt klot" m.m. är inte alltför ovanliga. Själv älskar jag designen på iMacen. Hade apple velat sälja "fett" med datorer skulle dom nog ha åtminsonde en tråkig beige fyrkant med en låg prislapp på i sitt sortiment. Tyvärr är det ju så att många är insöade på att en dator skall se ut så och verkar bli rädda eller nåt om en burk har annurlunda former.

Eftersom varje förbannad pc ser ut på samma sätt och gjort det de femton senaste åren så antar jag att mycket folk har kass smak. Om alla vore lika "design kåta" som jag skulle apple ha 90% av marknaden efter som att de verkar ha patent på att göra snygga datorer. Tackar apple för att det finns lite klass även inom datorvärlden.

Om ni har läst någon av de böcker som beskriver Apples och/eller Steve Jobs bakgrund så vet ni att SJ inte är så mycket för pengar.

Det visar historien klart och tydligt. SJ levde bl.a. länge i hippiekollektiv, gjorde andliga resor till Indien och levde som i fattigdom. Han köpte sitt hus långt ifrån all tätortsbebeyggelse och hade under en längre tid endast en madrass i huset!

Så värdsliga ting som pengar är inte hans grej. När han återvände till Apple julen 1996 krävde han EN dollar i årslön! Att han sedan fick feta aktieoptioner hör inte hit, han löste f.ö. aldrig in dem...

Däremot är makt något som han gärna har och det visar historien också. Kanske är han lugnare idag än han var som 25-åring. Jag är dock säker på att hans dirvkraft är att få ut EBP:s till så många som möjligt, vilket indirekt resulterar i större marknadsandel och makt.

Vi skall inte glömma att gubben är god för ca 10 miljarder kronor. Så, det är alltid mycket enklare att säga sig/att vara ointresserad av pengar om man har hur mycket som helst. Jag rankar nog en och annan fattig-munk som mera ickemateralistisk än den gode Jobs... Men, bland tokrika IT-miljardärer verkar han höra till den trevligare kategorin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 18:10
Citat:

citera: Så värdsliga ting som pengar är inte hans grej. När han återvände till Apple julen 1996 krävde han EN dollar i årslön! Att han sedan fick feta aktieoptioner hör inte hit, han löste f.ö. aldrig in dem...

Hupp! Steve fick 425 miljoner dollar för NeXT, ett företag han var majoritetsägare i, och är numera god för 1,4 miljarder dollar. Minst. Så han borde väl ha råd med att köpa lita nya kläder tycker jag, och sluta gå klädd i slitna jeans, svarta polotröjor och väl använda joggingskor.

Det är sant att Steve inte arbetar primärt för pengarna: det har han inte behövt göra sedan Apple gick till börsen i januari 1980. För hans del handlar det om makt och prestige, en strävan efter perfektion och skapandet av en livsstil. Han vill förändra världen med teknikens hjälp.

Steve skulle nog arbeta, leva och bete sig på samma sätt även om han bara hade en hundring på banken.

[ 22. Januari 2003, 18:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-22 19:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
... hans drivkraft är att få ut EBP:s till så många som möjligt...

EBP = Extremt Balla Produkter ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-23 00:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag har ganska ofta samma smak som Jobs/Apple och det är väl därför som jag ganska ofta köper produkter med ett äpple på.

Göra balla grejor och brå fungerande grejor är tva olika saker.
Visst har Apple gjort mycket balla och bra grejor men långt ifrån all de har gjort är brå.
Ta puckmusen, ta den genomskinliga som ersatte den (såna bytte jag på två år 3 st pg av att sladden vid infästningen nöts sönder tills jag har gått över till Logitech).
Ta Apples CRT Skärmar - hur dåliga de var i jämförelse med Nec, Mitsubishi och LaCie. Och så bara ett års garanti?!!! Finns det?
Ta de svarta tangentborden som följer med Macarna - de är inte ens i närheten av en gammal trotjänare Apples gråa utökade tangentbord.
Det enda jag har med Apples logga kvar det är själva datorn, resten utbytt länge sen.
Skulle Apple släppa hårdvarukravet då skulle det återstå bara en Mac OS inget annat.
Kvaliteten på hårdvara idag är inte i närheten av vad den var innan. Tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-23 00:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Om ni har läst någon av de böcker som beskriver Apples och/eller Steve Jobs bakgrund så vet ni att SJ inte är så mycket för pengar.

Det visar historien klart och tydligt. SJ levde bl.a. länge i hippiekollektiv, gjorde andliga resor till Indien och levde som i fattigdom.

Profilen du beskriver här passar nog bättre till Steve Wozniak som den som jobbade mer för en idé än för pengar.
Det är just SJ pengfixeringen som skilde de åt, men det var också det som lyfte Apple upp.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 03:01

Det vore väl ganska tragiskt om Canon köper Apple.. Tror aldrig det kan leda till nåt gott och skulle aldrig kunna tänka mig att apple´s aktieägare skulle godkänna något sådant..

Rykten brukar ju innebära något positivt när det gäller apple, men men...

Känns som en rätt onödig diskussion, eller!?

Bevaka tråden