Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idag som PowerMacs släpps?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas innerligt att Yourdailymac.com har rätt, det andra förslaget gör mig bara förbannad. Jag vill av egoistiska skäl ha bort 800/933 modellerna... Idag finns knappt mer än 2 sketna program som har nytta av dubbla procesorer - FinalCut Pro och enbart lite då det gäller Fotoshop. Creativemac.com har en bra genomgång av vilka progam som har nytta av de dubbla procesorerna, ska man åter tvinga programmakarna att skriva om sina apps - jag blir sur som ättika även om 933 kommer att finnas kvar!

OM man tittar på vad MacMinute skriver så skulle det finnas en ny och en gammal 2 x 1 GHz - knappast trovärdigt och hur trovärdigt är det att dom plötsligt skulle ha 6 olika pro-modeller...., sorry men jag tror inte på detta. Dom har ju kämpat hårt med att INTE ha massa olika burkar.

Olle

[ 13 Augusti 2002, 00:09: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Medlem
  • 2002-08-12 23:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Hoppas innerligt att Yourdailymac.com har rätt, det andra förslaget gör mig bara förbannad. Jag vill av egoistiska skäl ha bort 800/933 modellerna... Idag finns knappt mer än 2 sketna program som har nytta av dubbla procesorer - FinalCut Pro och enbart lite då det gäller Fotoshop. Creativemac.com har en bra genomgång av vilka progam som har nytta av de dubbla procesorerna, ska man åter tvinga programmakarna att skriva om sina apps - jag blir sur som ättika även om 933 kommer att finnas kvar!

Olle

Ett tredje "sketet program": Mac OS X.
Det är ju ganska skönt att OSX drar nytta av båda processorerna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Hoppas innerligt att Yourdailymac.com har rätt, det andra förslaget gör mig bara förbannad. Jag vill av egoistiska skäl ha bort 800/933 modellerna... Idag finns knappt mer än 2 sketna program som har nytta av dubbla procesorer - FinalCut Pro och enbart lite då det gäller Fotoshop. Creativemac.com har en bra genomgång av vilka progam som har nytta av de dubbla procesorerna, ska man åter tvinga programmakarna att skriva om sina apps - jag blir sur som ättika även om 933 kommer att finnas kvar!

Olle

Ja då kan du ju bereda dig på att sitt och tjura någonstans i så fall.

Och vad gäller stödet för två processorer så hänvisar jag till Samuls inlägg: Mac OS X stödjer ju det!

För att citera MOSR:
Multiprocessor G4s really shine with 10.2 in a way not previously seen. Multiprocessing has already become a wonderful thing under OS X, but 10.2 is significantly more multi-threaded (an application design vital to spreading application resources evenly across MP systems) throughout, and it shows.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-13 00:01

Jag tror nog dessvärre på det sämre alternativet. Varför skulle man helt plötslig lyckats skaka ur 1,6 Ghz ur G4:an nu, på Motorolas dödsbädd. Låter som en skröna. Dessutom dual! asg

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 00:20

Av samma egoistiska skäl som Olle, skulle jag bli själaglad om DP ryktena stämmer.
Ljudprogram som bla Logic och Cubase har utmärkt stöd för DP redan under OS 9. Och Digidesign jobbar för högtryck med OSX-versioner av ProTools (högst sannolikt DP-aware).

Tror du Olle, att det i ThinkSecret/MacMinute -fallet blir dual 1GHz burken vi SVT:are blir erbjudna? Och tack för dina insatser för att personalköpsmacarna blev verklighet! (svara gärna privat om detta känns för OT)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Och vad gäller stödet för två processorer så hänvisar jag till Samuls inlägg: Mac OS X stödjer ju det!

Jo förvisso är detta bra, men hur poppis kommer Apple att bli om programtillverkarna nu måste börja om igen. Min egoism grundar sig i att jag fått ett mail från Apple som lovat oss nya modellen om 933 ersätts men ser nu ett orosmoln om att bli blåst på detta... eller hur ska man tolka följande ställt till mig och återförsäljaren Mindcom, applekillen har gissat på 1,2GHz > 1,6GHz: Jag vill bara ytterligare förtydliga det som jag och Olle talade med varandra om idag så att det inte blir ytterligare missförstånd. Jag har redan bekräftat att OM det kommer nya maskiner så kommer vi INTE att skeppa några gamla maskiner. En notering bara om att vi har en backorder på 5-7 veckor på 933Mhz maskinen var inte det som jag sa, utan att om man gör en beställning idag så säger den att leveranstiden är 5 veckor. När det gäller de klockfrekvenser som står specificerade så var det bara en gissning ifrån min sida och ingenting annat.

Men OK om vi får 2 x 1 GHz så ska jag inte bråka.. då först förefaller det vara ungefär samma prisbild. Mardrömmen är att man ska kunna hävda att 933 finns kvar och tvinga på oss den.

Olle

2 GB DDR-RAM och Superdrive i en PowerBook? Skulle inte tro det. Inte än på ett tag iaf. Varför då med en sådan spec "bara" höja processorfrekvensen till 1 GHz?

Nä, de pojkarna har nog rökt något konstigt. Jag tror snarare att Thinksecret ligger mer rätt till med sina rykten.

Men det vore ju gött...

[ 13 Augusti 2002, 00:43: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alex T.:
Tror du Olle, att det i ThinkSecret/MacMinute -fallet blir dual 1GHz burken vi SVT:are blir erbjudna? Och tack för dina insatser för att personalköpsmacarna blev verklighet! (svara gärna privat om detta känns för OT)

Se där en arbetskamrat - hejsan. Ärligt talat så vet jag inte ( se förra inlägget från mig ). Lovar att ta förnyad kontakt med Joakim Johansson på Mindcom samt Robert Andersson på Apple om detta så snabbt Apple släpper alla riktiga uppgifter och inte de gissningar/rykten som berör oss på flera olika sätt. MIN uppfattning är att det är den prisbild som fanna (finns) för 933 MHz´aren - rakt översatt så borde detta bli 2 x 1 GHz - ser bara ut att ligga ca: 200 dollar högre och detta utslaget med nettolöneavdrag på 3 år kommer knappast att märkas, detta kommer jag att argumentera för om det blir nödvändigt.

Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
[QB...
Det är bara att gilla läget helt enkelt - och lova att du tröstar mig när jag köper dator ´dagen innan det kommer nytt´ nästa gång

Deal?

Anders[/QB]

Deal!
Men innan jag tröstar dig kommer jag att skälla ut dig först.
En liten utskällning hör till paketet som sig bör

Nya rykten om ny hårdvara

http://www.macnn.com/news.php?id=15861

Hm, det verkar inte vara speciellt mycket aktivitet på AppleStore - det brukar ju visas att hemsidan uppdateras när nya prylar dyker upp - men, nej allt är som vanligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 09:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
Hm, det verkar inte vara speciellt mycket aktivitet på AppleStore - det brukar ju visas att hemsidan uppdateras när nya prylar dyker upp - men, nej allt är som vanligt.

Om det kommer nya burkar, så sker det väl i bästa fall idag, och eftersom klockan är strax efter midnatt borta i Cupertino så lär det väl dröja en stund till. Men det kan ju vara värt att kika in innan man går från jobbet, om inget hörts innan dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 10:56

På MacNytt fanns följande länk till en återförsäljare som tydligen redan lagt upp dom nya Power Macarna

Nya PM

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Deal!
Men innan jag tröstar dig kommer jag att skälla ut dig först.
En liten utskällning hör till paketet som sig bör [/QB]

Amääännnn...jag som varit så trevlig....eller? *bläddrar bakåt i inläggen* Som jag trodde: bussig heeeeela vägen
Förresten har jag aldrig gillat paketerbjudanden

Anders

[ 13 Augusti 2002, 12:01: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Den där siten som hade nya PM (enligt dom själva) saknade bilder på lådorna, kanske ytterligare ett tecken på att det faktiskt blir nytt utseende, om än kanske bara dom där stora luftintagen på fronten..

Emac:en kommer tydligen med SuperDrive oxo ... om man ska tro ovan nämnda site.

eMac (800MHzG4/256MB/60GB/SuperDrive/NVIDIA/56k) FREE 256MB

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Den där siten som hade nya PM (enligt dom själva) saknade bilder på lådorna, kanske ytterligare ett tecken på att det faktiskt blir nytt utseende, om än kanske bara dom där stora luftintagen på fronten..

Noterar med glädje att 933MHz tydligen (?) gått ur tiden och att man av det "gamla" bara behåller 800MHz. Förmodar att FlyMilesMicro är auktoriserade återförsäljare och knappast skulle gå ut med fejkade modeller. Att dom prissatt innan Apple kanske är görbart. Dom har inte angivit ett modellnummer för den dyraste varianten, de andra är M8787LL/A samt M8689LL/A - finns inte att hitta via Google. Tycker nu att det ser vettigare ut med enbart 4 modeller och inte 6 stycken... så nu surar jag inte lika mycket.

[ 13 Augusti 2002, 12:54: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

867 GHz är en del ... (om man kollar bilden ovan)

"Apple Store kan för tillfället inte nås på grund av underhållsarbete. Försök igen senare."

Fast amerikanska Apple Store går att nå så det var kanske bara ett legitimt underhållsarbete. Ja ja.

[ 13 Augusti 2002, 13:06: Meddelandet ändrat av: Pelle Sten ]

Något är på gång - samma svar i Norge, Frankrike, England och Tyskland - säkert fler ställen...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 13:45

Hittade en bild, säkert bara fejk tyvärr. Man kan "ju" alltid drömma...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Hittade en bild, säkert bara fejk tyvärr. Man kan "ju" alltid drömma...

Ja, den tillhör någon kollektion som en händig Photoshopanvändare gjort. Han eller hon gjorde en del andra snygga modeller har jag för mig.

Här finns en hel del sköna 3d-modeller att dregla över.

Hmm, undrar hur många som sitter och reloadar apple.com kom nu...

(Fast iofs sover väl många i USA än så länge.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Tror inte på nya burkar innan 24 Aug.
Apple vill inte avleda någon uppmärsamhet från Jaguar releasen skulle jag tro.
Det är viktigt att de lyckas med Jaguar.

Jag tror inte det är nåt problem att lyckas med Jaguar ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 14:24

Att släppa nya burkar nu kallar jag att avleda uppmärksamheten från burkarna.

Jaguar kommer att skina än mer med lite nya PowerMac-modeller.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 14:37

Nej! Vad ful! Samma chassi som det läcktes bilder på tidigare...

Kolla in AppleStore nu...

Nya G4or i Apple Store. De mest modesta uppgifterna verkade stämma. Nytt skal. De vi såg i de läckta bilderna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:

Citat:

quote:Release MED Jaguar kan vara nått

Självklart kommer ingen ny hårdvara innan Jaguar, det blir för dyrt att administrera alla gratis uppgraderingar. Dessutom så ryter Jaguaren högre om man kan visa en ny "supersnabb" mac till anrättningen.

He he, det är så skönt med folk som säger saker stensäkert och sen har dyngfel!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 16:18

Det gjorde det inte heller, Jaguar är förinstalerat. läs noggrannare i inlägget så förstår du vad jag menade. (förhoppningsvis?)

[ 13 Augusti 2002, 16:23: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Bevaka tråden