Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista över nyheter i Jaguar - tipsa, kommentera!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Vi har pratat om det förut men här kommer det igen.
Apple gillar nog inte att vi diskuterar en beta produkt som inte borde cirkulera på Hotline servrar och liknande. Att sprida ut vilka buggar som finns i programmet, som faktiskt är en beta, gagnar ingen.
Det är väl en sak om vi hänvisar till artiklar och bilder som andra skrivit och en annan om vi själva kör program som vi inte borde ha och diskuterar dessa.
Jag förstår att det är intressant och spännande med den nya versionen av OS X och att alla är intresserade av hur den förbättrar vår Mac-upplevelse...
Detta är min åsikt i ämnet men som vanligt så är det Martin som får bestämma hur vi skall förhålla oss till detta ämne.

Vi tillåter diskussioner kring kommande produkter, men när det börjar komma fram var (specifika ställen) man finner dessa piratkopierade program säger vi nej. Också när folk begär support och hjälp på piratkopierade program. Det brukar vara ganska tydligt när sådana fall uppstår...

Det är en sak att diskutera och spekulera i kommande produkter och en annan att avslöja vad, i det här fallet, Apple anser vara industrihemligheter.
Det är aldrig fel att citera andra uppgifter och att hänvisa till dessa. Däremot är det fel att själv ta skärmbilder och avslöja vad som finns och inte finns i programmen. Även om man inte skrivit på ett NDA.
Sedan är det upp till forumet att avgöra om man skall tillåta detta eller inte.
Jag tror inte att det gagnar 99mac att bli känt som ett ställe där dessa "hemligheter" avslöjas. Jag tror Martin kan glöma sina drömmar om, ja en dela av er vet vad...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag tror Martin kan glöma sina drömmar om, ja en dela av er vet vad...

- Säg inte sådär, nu kommer jag vara nyfiken i flera dagar... man skulle ju kunna tro att 99mac är på väg att säljas till MacWorld, kundregistret är nog värd en del med över 1500 medlemmar. Tror jag ska spara idén till 1 april 2003 och posta den i lämpligt forum

Han kanske har mardrömmar och vill ägna tiden åt något annat än att hålla koll på mycket som sägs här, undrar vad vi kan vara värda - 100 kronor/medlem kanske ? Själv hoppas jag att han drömmer om att fylla tomrummet efter MacPressens död och fullföljer tanken om att läga till även en nyhets site.

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det är aldrig fel att citera andra uppgifter och att hänvisa till dessa. Däremot är det fel att själv ta skärmbilder och avslöja vad som finns och inte finns i programmen.

Men det är väl ingen här som tagit egna skärmdumpar? Att länka in existerande skärmdumpar på existerande nyhetssajter är väl knappast fel?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag tror inte att det gagnar 99mac att bli känt som ett ställe där dessa "hemligheter" avslöjas. Jag tror Martin kan glöma sina drömmar om, ja en dela av er vet vad...

Om 99mac vill vara ett ställe för nyheter så ingår det faktiskt även sådana nyheter. Om det kommer ut bilder på en ny Nokia-mobil så är minsann både Mobil.se och Computer Sweden snabba med att visa dom bilderna, för det finns ett nyhetsvärde i det och jag tror inte dom riskerar att hamna i trubbel pga av det. Och det är ju hursomhelst sällan någon hemlighet har avslöjats här så vitt jag vet, utan det har hela tiden handlat om hänvisningar till andra ställen på nätet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[quote]quote:.[/quote]Men det är väl ingen här som tagit egna skärmdumpar? Att länka in existerande skärmdumpar på existerande nyhetssajter är väl knappast fel?

[/QB]

Titta igen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Som sagt, det var min åsikt!
Det blir lätt fel då folk får tag på program som inte är färdiga och inte ens har förstått att de inte är färdiga. Att gnälla på funktioner som inte finns eller inte fungerar som de skall i betaverioner är bara dumt. Detta är man medveten om ifall man betatestar.
Jaguar som finns ute nu är inte komplett, det är många funktioner (program) som fattas och en del fungerar inte ännu som de skall.
Trots detta så kan jag försäkra att den färdiga versionen verkligen är något att se framemot.
Hoppas att jag inte sagt för mycket nu...

Håller med!

Dock så kommer garanterat det Apple gått ut med i pressmeddelanden att finnas med! T.ex. spring loaded folders, Quartz Extreme, iChat, InkWell, osv..

www.apple.com/pr

Jag kan mycket väl tänbka mig att Jobs visar fler nyheter i Jaguar i juli! Kanske ett till iProgram - obs _kanske_.

Jaguar-versionen _idag_ lär vara hyfsat lik den som släpps i september/oktober. Håller ändå med om att man inte ska gnälla på en ofärdig version! Jaguar kommer att buggfixas och optimeras mer samt det kommer jobbas på att förbättra funktioner och kanske lägga till fler funktioner.

Ja, varför har Apple ett WWDC? Kanske fick Apple en mängd förbättringsförslag på Jaguar och att Apple vill ha lite svängrum att ha tid att jobba med att försöka få med de förbättringarna till 10.2? Så var det ju med Public Beta hösten 2000 - Apple lyssnade på användarna och gjorde förbättringar. Nu lär Apple lyssna på programmerarna under WWDC och göra nya förbättringar!

Jag kan ge mig på att MWNY2002-versionen är bättre än WWDC2002-versionen!

Det som gör att Jaguar inte kan släppas _idag_ är ju MPEG 4-gänget som ska komma överrens om licensmodellen för MPEG 4-innehåll.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Titta igen!

Ok, mitt fel, det stämmer bra, det var ju egna skärmdumpar det där. Klantigt av mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-12 19:06

Mer bilder och en liten film...

[ 12 Maj 2002, 19:08: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Skulle det vara samma "irritation" av dumparna och "spekulationerna" om Jaguar om det nu var ex ett Microsoft-system? Apple må vara en av guds gåvor till oss, men det ska väl inte gå till överdrift???

Från min sida är det inte en fråga om irritation. Det är en fråga om självbevarelsedrift och att se till nyttan/onyttan med att diskutera bl.a. Apples hemligheter.
Jag har tillräckligt lång erfarenhet från multinationella företag för att förstå hur de tänker och agerar.
Martin och 99mac kanske vill stå på god fot med Apple och också ha något samarbete i framtiden. Apple skulle aldrig någonsin samarbeta med en partner som de anser vara oseriös och som utelämnar vad de anser vara affärshemligheter.
Jag vet att detta forum har många medlemmar som till varje pris anser att man skall få säga och skriva vad som helst, var som helst. Yttrandefriheten medför också ett stort ansvar och man måste förstå att yttrandet kan medföra konsekvenser man inte räknat med...

Alla vi som är här är beroende av Apples framgång. Då borde det vara naturligt att försöka bidra till att de blir framgångsrika och inte göra allt för att förstöra.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-13 09:07

Micke W, det som diskuteras här är väl ändå inga hemligheter?!

Om det är bara det handlar om så ska man ju likagärna ge attan att ens säga något dåligt om Apple då det kanppast gynnar dom?

Men visst, köper argumenten. Till en viss del dock.
Något som redan är känt skadar knappast inte att "ta bort".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Micke W, det som diskuteras här är väl ändå inga hemligheter?!

Det är en principiell fråga. Nej just nu har det inte varit några "hemligheter" men det kanske skulle kunna bli det om man tillåter att det fortsätter.
Jag tycker att det är onödigt att filosofera mer i ämnet. Antingen har man förstått vad jag försökt säga eller så har man inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
[QB]Om det är bara det handlar om så ska man ju likagärna ge attan att ens säga något dåligt om Apple då det kanppast gynnar dom?
/QB]

Konstruktiv kritik är väl aldrig fel?

Bevaka tråden