Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tycker vi att "Jaguar" (OS 10.2) verkar...?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jesperk:
Kigge

Jag tror att man syftar på de ikoner som ligger över dokumenten till höger och på så sätt visar vilket program resp. dokument tillhör.

Ingen feature jag personligen har saknat direkt.

Men visst. Anything goes.

Har man flera fönster minimerade i dockan så tycker jag att det är svårt att se vad som hör till vad, klart har man bara 5 saker totalt så..

Macnn har lite mer detaljerad information om Jaguar nu, ganska intressant läsning.

  • Medlem
  • 2002-05-08 04:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:

Men kommer 10.2 gå att köra på en dator med Rage-kort. Och blir prestandan i så fall som idag eller blir det värre.

Det verkar varken troligt eller logiskt att prestandan kommer försämras i och med 10.2, oavsett vilket grafikkort du har. Bortsett från Quartz Extreme så kommer förbättringar runt om i systemet (bl a ny gcc-kompilerare) ge bättre prestanda.

Så, kör du 10.1 idag, så kan du säkerligen köra 10.2 utan problem. Har du dessutom ett grafikkort som stödjs så ger det en extra skjuts framåt.

Prestandan på Quartz för alla G4 baserade maskiner kommer även den att förbättras i 10.2 genom att komponeringen sker i stort sett helt med hjälp av AltiVec, vilket inte var fallet tidigare. En talare nämde en hastighetsförbättring på 30% i de värre partierna och upp till 2-3x på en del saker. Det nämdes inget om G3:or och tidigare, men om jag har förstått arkitekturen korrekt borde hastigheten för dessa maskiner vara i stort sett oförändrad.

Det låter ju lite betryggande att 10.2 kommer att gå lite fortare på min TiBook, även om man nu inte får QE. Och det låter ju ganska rimligt.

Men det har ju varit mycket snack om att Apple lurat sina G3-användare. Jag tolkar det som att 10.2 endast kommer att gå snabbare på G3 om man har ett bra grafikkort. Jag trodde nog att de skulle satsa på att få OS X att flyta på bättre även på G3 efter allt snack om stämmningar osv.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Hoppas på ytterligare en uppdatering av PowerBooken nu i sommar på MWNY, 1Ghz och SuperDrive kanske?

Du kan nog släppa tummarna, det är ytterst tveksamt, Apple har ju just uppdaterat TiBooken.

Jag tycker att Apple borde ha lagt lite till krut så att även dom sista G3-användarna, dvs dom som använder dagens iBooks, får nytta av accelerationen på samma sätt som övriga, Apple säljer ju iBooks för fullt just nu som inte ligger inom rekommendationen.

Men man kan ju spekulera lite i hur det kommer att se ut i september. Det skulle ju se illa ut om Apple hade en dator i sitt sortiment som dom inte rekommenderar till deras OS. Därför kan man dra slutsatsen att iBooken antagligen kommer att få sig ett lyft uppåt så att den klarar rekommendationen innan Jaguar släpps.

Bättre grafikkretsar är självklart, men den stora frågan är om Apple helt lämnar G3 och tar steget till G4 eller inte.

Fast det hjälper ju inte oss som sitter på en iBook idag. Men jag tror förstås att Jaguar ändå kommer att bli en förbättring även för oss, så det handlar ju inte om att datorerna blir oanvändbara eller nåt sånt, bara att dom inte ligger inom rekommendationen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Hoppas på ytterligare en uppdatering av PowerBooken nu i sommar på MWNY, 1Ghz och SuperDrive kanske?

Du kan nog släppa tummarna, det är ytterst tveksamt, Apple har ju just uppdaterat TiBooken.

Och? Det var de nästan tvungna till, PowerBook var helt out of date. Jag tror att PowerBooken kommer få en 1Ghz nu i sommar när PowerMacen uppdateras.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Och? Det var de nästan tvungna till, PowerBook var helt out of date. Jag tror att PowerBooken kommer få en 1Ghz nu i sommar när PowerMacen uppdateras.

Vi kan ju slå vad vettja... Nä, men det är den fräschaste datorn i sortimentet (förut eMacen) och Apple brukar uppdatera sina datorer i tur och ordning. Därav att iBooken antagligen uppdateras här näst. Därefter PowerMacarna.

Jo, men när PowerMacen blir snabbare kommer det finnas plats för t.ex en 1Ghz PowerBook.

Och ifall PowerBooken ligger på 1Ghz så kanske vi får se G4 i iBooken (runt 667Mhz gissar jag på).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-08 18:37

Någon som vet hur pass integrerat iChat är i OS:et?
Verkar som om det är ett program.
Hoppas det, så att Apple inte slår på en MS och smetar in programmet för mycket så man inte kan ta bort det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-08 19:30

Jag har Tower G3 med ATI Rage 128 PCI card och jag tror att det kommer bli bättre grafikhastighet . Eftersom Quartz Extreme använder av OpenGL. Så att det är säkert blir lite snabbare för mej. Är mycket nöjd med OS X, trots en gammal dator. Det är stabilitet som jag gillar och att om det är lite långsammare gör det mej inte så mycket, bara det tuffar på sig som tåget. :rolleyes:

Ditt grafikkort stöds inte av Quartz Extreme.

Fast Jaguar kommer bli snabbare i alla fall, men inte tack vare Quartz Extreme.

Läs mer här.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jo, men när PowerMacen blir snabbare kommer det finnas plats för t.ex en 1Ghz PowerBook.

Och ifall PowerBooken ligger på 1Ghz så kanske vi får se G4 i iBooken (runt 667Mhz gissar jag på).

Jag tror vi får se snabbare PM vid MWNY, det är rimligt för då är det nästan ett halvår sedan den fick en upphottning, men *inte* en snabbare PBG4. iBooken borde uppdateras, egentligen ännu tidigare än MWNY, men allra senast i september, före Jaguar släpps.

iBooken har sett exakt likadan ut nu i ett år, har bara fått lite snabbare processor och systembuss, men i övrigt är den samma som när den kom för ett år sedan (jo, jag vet, det finns en modell för synskadade också, men den räknar jag inte). PM väntar på DDR-minne och massa annat gott (som lite fräschare design). PBG4 däremot har alldeles nyss fått grym grafik, snabbare processor, högre upplöst skärm osv, så den står sig ett bra tag.

Det är mina 0,05 € i alla fall. Facit finns i framtiden...

Det lär nog dröja ett tag innan PB G4 uppdateras igen, knappast inom ett par månader... verkar inte troligt. Däremot kanske närmare september månad.

Jag håller endå stenhårt på att PowerBook kommer också få högre klockfrekvens och möjligtvis DDR i sommar på MWNY!

Citat:

quote:Jag tror att PowerBooken kommer få en 1Ghz nu i sommar när PowerMacen uppdateras.

Jag tror inte att de kommer uppdatera PowerBook igen i sommar. Det skulle innebära att Apple updaterat PowerBooken 3 ggr på mindre än ett år.
Lite väl ofta eftersom det är rätt duktigt starttid innan nya modeller börjar skeppas.

Powermacen kommer få ett lyft ja. iBook goes G4 ja. Ny iMac. Kanske kanske. Ny version av servern efter första omgångens kommentarer.

Men egentligen hoppas jag på nya burkar över hela linjen. Integrerat Airport och Bluetooth. 10.2 förinstallerat och så klart billigare burkar.

Jag vill ha 10.2 nu.

Bevaka tråden