Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läckta bilder på nya PowerMac

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

mycket ful dator där, och vart är äpplet? tja, nu är jag glad att jag inte väntade att köpa pm

Jag lutar åt att bilden är fejkad - sedan när förpackade apple sina burkar i genomskinlig prasslig selofanplast... ser på tok för billigt ut.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Jag lutar åt att bilden är fejkad - sedan när förpackade apple sina burkar i genomskinlig prasslig selofanplast... ser på tok för billigt ut.

Om det nu är en prototyp så tror jag inte de låter en fabrik tillverka en riktig produktionsmodell-

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Om det nu är en prototyp så tror jag inte de låter en fabrik tillverka en riktig produktionsmodell-

Varför inte det? Riktiga produktionsmodeller är viktiga inom produktutvecklingen.

/martin

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:20

Jag tycker det är mer eller mindre självklart att det är så den nya Powermacen kommer att se ut.

Design-mässigt stämmer den ju perfekt överens med nya vita stuket och "borstad metall" ala Xserve.

När jag köpte min G4a så hade den skyddsplast på sig. Såg ju inte riktigt ut så, den var mer formskuren. Tycker inte det ser billigt ut alls, mer självklart, varför skulle lådan levereras till någon överhuvudtaget utan något som skyddar plasten.

Det som är väldigt underligt när sådan här bilder läcker ut är att det alltid finns personer som säger "aldrig i livet, måste vara fejk". Som om, plasten till Apples produkter gjuts i ett hemligt hålrum under kontoret i Cupertino. Dom som gjuter delarna går aldrig ut. Steve Jobs håller dem fastbundna där nere och låter dem aldrig få träffa några utomstående. Nej, självklart är det inte så. Självklart läcker det också ut sådan här bilder då och då, det är världigt svårt för Apple att hålla helt tätt.

De gånger då grupper som t ex Spymac försökt lura sin omgivning, exempelvis med iWalk har det ju varit väldigt lätt att avslöja. Skulle detta vara fejk så har någon lagt ner väldigt väldigt mycket pengar på att gjuta och tillverka den där lådan. För det där är ingen 3D-rendering.

Det kan ju dock vara så att det är en prototyp för kommande produkt och kommer att se något annorlunda ut i färdigt skicka, men jag betvivlar.

Givetvis måste man vara kritisk när man ser på den här typen av bilder, men det här är med största sannolikhet utseendet på Apples nya pro-linje. Däremot ska man nog ta specarna och ritningen med en stor skopa salt.

[ 22 Juli 2002, 22:26: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

Jag misstänker att Apple satsar krutet på G5 och om de dumpat Motorola lär arbetet pågå med en ny IBM-baserad Power Mac.

Under den tiden lär G4:an mest "underhållsuppdateras" för att man ska ha något att erbjuda. I.o.m att övergången till G5 påminner om bytet till PowerPC 1994 kan jag sätta en rejäl slant att alla "föråldrade komponenter" i dagens Power Mac beror på att utvecklingsresurserna läggs på den nya generationen.

Varför fila på en datorkonstruktion som håller på att ersättas med något nytt?

Nästa generations Power Mac G4 är sannolikt den sista modellen som släpps före G5. I samband med det släppet krävs ju ny optimerad Mac OS X, möjlighet att köra gamla PowerPC-program (32-bitars) och nya optimerade versioner av övriga Apple-programvaror (iMovie, iDVD etc).

Jag väntar mig inga stora nyheter förrän G5:an kommer. Kanske inför Apple vissa konstruktionslösningar från den kommande Power Mac G5 i denna nya G4 för att smygtrimma produktionen.

Oavsett om bilderna är riktiga eller inte så är den där modellen riktigt läcker. Den prestanda som presenteras verkar tyvärr stämma alldeles utmärkt med vad Apple skulle kunna presentera i nuläget.

Ja, Apple lägger ju inga resurser på G4:an längre eftersom G5 är på G. Hade de kunnat slippa är jag säker på att de inte alls skulle släppa denna G4-serie eftersom pengarna kan skickas till G5-utvecklarna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Ja, Apple lägger ju inga resurser på G4:an längre eftersom G5 är på G.

Hur vet du det?

Det är en gissning, men om man får tro alla rykten om att Apple dumpat Motorola, det faktum att en G5 är under utveckling och att G4:an börjar närma sig slutet av sitt liv (som processor i Power Mac), tillsammans med det faktum att den numera används i iMac, arbetar Apple för fullt på nästa generation Power Mac.

Jag misstänker att Apple arbetar på en Power Mac baserad på en IBM "G5". Eftersom det är en 64-bitarsprocessor (G5) innebär det ny mjukvara och en ny version av Mac OS X (10.5?).

Sannolikt står vi alltså inför ett byte som liknar övergången till PowerPC 1994 då Apple (1993) mest underhållsuppdaterade 68K-Macarna och lade resurserna på Power Mac.

Eftersom Apple nu börjar ändra chassiet, samtidigt som G4-moderkorten inte uppdaterats på ett bra tag (mer än Xserve) går det att gissa att en ny maskin är på G och att de lägger resurserna på den.

Det känns nu som att G4 närmar sig slutet och att nästa generation är på väg att ta över.

Mac OS X 10.2 är också ett tecken på att något nytt utvecklas (annars hade denna version sannolikt kallats 10.5).

Jag är inte så säker på det där... Jag har följt med ryktessajterna ganska väl och det jag sett det senaste halvåret är just att G4:an har mer kvar att ge än många tror och att den utvecklas och blir bättre och bättre hela tiden (inte bara högre MHz). Det finns väl ingen ryktessajt så vitt jag vet som pekat på att G5:an skulle ligga nära försestående just nu. En övergång till 64 bitar är ju en rätt omfattande sak (och inte alls nödvändigtvis en prestandahöjande sådan) och jag har inte sett några rykten om 10.5 alls. Så allt detta verkar ligga en bra bit framåt i tiden.

(Ursäkta om vi befinner oss OT just nu.)

Ryan på Macosrumors har ju dragit nått igen, kanske smuttat på samma saker som Ellen Feiss?

"On the subject of the PowerMacs, there´s been a lot of news on that front today. The folks over at MacRumors broke the story of prototype pictures of the new PowerMac enclosure and motherboard, very similar to several snapshots which MOSR has had access to for several weeks under embargo from the source. Now that the cat is out of the bag, we can openly discuss the new enclosure as well as certain details of the new motherboard, and we´ll be doing that during the week ahead."

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 19:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Mac OS X 10.2 är också ett tecken på att något nytt utvecklas (annars hade denna version sannolikt kallats 10.5).

sorry, off topic, men:

Jag läste ett offiellt inlägg från Apple, på deras discussions-sidor. De tänker tydligen köra efter en ny policy att inte göra några fler stora hopp (alltså inga fler *.0->*.5 och liknande). Alltså ta decimalerna efter varandra (*.1->*.2->*.3 etc). Ta betalt för varje hel siffra, och låta uppdateringarna däremellan vara freebees. Enligt inlägget trädde den policyn i kraft hösten 99, samtidigt med att OS9 släpptes, därav 9.0, 9.1, 9.2, 10.0, 10.1, 10.2 etc. (att 9.2 var en freebee förklarades i inlägget med att det var den sista stora Classic-uppdateringen, och att det skulle vara marknadsföringsmässigt ologiskt att ta betalt för den).
Det var ett tag sedan jag läste inlägget och har förgäves försökt leta rätt på det igen. Men den senaste tidens utfall verkar det ju stämma.

Hmmmm ....

Är det så här den ser ut ändå ....

Kolla på egen risk

//Mikael

Åh tusan, det där var en mycket bättre bild än den andra. Detta tillsammans med att MOSR i princip bekräftade bilderna som sanna gör att jag börjar tappa lite av min tveksamhet och verkligen tro att det är äkta. Det ser ju lite mera metalliskt ut nu i alla fall. Fast jag tycker fortfarande att de gott kunde våga sig på lite större variation, även om detta ser rätt bra ut.

Citat:

quote: Varför inte det? Riktiga produktionsmodeller är viktiga inom produktutvecklingen.

Jag jobbade ett kort tag på ett företag där de gjöt fram plastprototyper åt olika företag. Eftersom den plasten de gjöt med inte har samma hållbarhet som den "slutgiltiga" så var det mycket noga att packa in produkterna ordentligt. Så det kan mycket väl vara en svindyr "framtagen-för-hand" modell.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Åh tusan, det där var en mycket bättre bild än den andra. Detta tillsammans med att MOSR i princip bekräftade bilderna som sanna gör att jag börjar tappa lite av min tveksamhet och verkligen tro att det är äkta. Det ser ju lite mera metalliskt ut nu i alla fall. Fast jag tycker fortfarande att de gott kunde våga sig på lite större variation, även om detta ser rätt bra ut.

Visst vet ni om att den där sista bilden bara var en mock-up av en av killarna på MOSR?
Den är helt Photoshoppad, totalt. Den dök upp igår, alltså någon dag efter att den läckta, förvridna första bilden kom ut.
Killen på MOSR bestämde sig sannolikt för att göra en mock-up efter den bilden, efter att ha sett den första bilden mindre "utsträckt".

Jag tror *inte* att det där är nästa låda. Helt klart en möjlighet, men det där är bara en prototyp. Inget mer.
Visste ni förresten att killen som tog första bilderna på "nya G4:an" använde sig av en DV-kamera? Om man tittar noga så kan man se de-interlacen. "Öhhh....jag fotar med min videokamera istället för att filma den...ingen på nätet som vill se film, bara bilder...öhhh"


[ 24 Juli 2002, 07:31: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

apple har säkert lagt ut dessa bilder, som "rökridåer" nu när vi har TiBook, Xserve i borstad metall - så hade jag velat se en PM med borstad metall. tänk er en Cube, i borstad metall fast högre - men mindre än nuvarande PM - yummie

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Hmmmm ....

Är det så här den ser ut ändå ....

Kolla på egen risk

//Mikael

Den bilden är gjord av ajprice på Macnn´s forum. Han har använt sig av en av Apple´s produktbilder på quicksilvermodellen och sedan lagt till detaljer från den "nya" lådan. Ska bli kul att se om det är likt.. (När de nu kommer)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Den bilden är gjord av ajprice på Macnn´s forum. Han har använt sig av en av Apple´s produktbilder på quicksilvermodellen och sedan lagt till detaljer från den "nya" lådan. Ska bli kul att se om det är likt.. (När de nu kommer)

Jodå, Adrian Price är duktig och har gjort en del Macbilder.

IMac (stängd)

iMac (öppen)

G5

//Mikael

Jag hoppas inte att Apple gör en låda som ser ut som hans G5:a. Det var det fulaste, mest pc-lika jag någonsin sett.

Och han kallar sig mac-älskare? Skäms!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag hoppas inte att Apple gör en låda som ser ut som hans G5:a. Det var det fulaste, mest pc-lika jag någonsin sett.

Och han kallar sig mac-älskare? Skäms!!!

Visst är den väl ganska lik en PC-låda, men han kankse tänker längre än näsan räcker till skillnad från Apple.

Hans chassi-sidor kankse är lite tjockare så att alla kommande fläktar inte låter som en hel Boeing 747 när datorn är på.

Aha, så denna bild var alltså bara en fejk, en idé om hur det kan komma att se ut... Well, sådär går det när man ser en bild bara tagen ur sitt sammanhang och köper det rakt av...

Nåja, jag kan alltså fortsätta vara tveksam och hoppas på mera radikala förändrar fortfarande, vad skönt!

Appleinsider har nu tagit bort bilderna på den "nya" Mac:en.

Sysadmin skrev följande: This thread has been edited to comply with the requests of Apple´s attorneys at Arent Fox. Please refrain from posting images in this thread, or it will be deleted.

Så ska vi tro att bilderna är äkta?

(Jag vet att andra siter tagit bort bilderna också, men en del av dem är lite suspekta.. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-25 09:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mr_oop:
Design-mässigt stämmer den ju perfekt överens med nya vita stuket och "borstad metall" ala Xserve.

Det vita looken är för konsumentmaskiner, grå är för "proffs"-maskinerna. Så det är väldigt tveksamt att Powermacen kommer bli vit.

Prec. om apple ska hålla sig till sin design så borde PM´en bli i borstad titan el. likn. Vore lustigt om de bröt upp sina "teman"

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-25 21:20

Får bara hoppas att Apple överraskar oss igen! Jonathan Iwe(?) är en duktig designer, har vi tur så har han fått släppa hästarna fria.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
MMmmm, angående bilderna på chassit så verkar det ju lite väl seriöst om någon skulle stått o pillat om sin egen quicksilver till vad vi nu sett..

Det är nog antingen en test-burk framtagen av Apple eller slutgiltigt chassi.
Vi får se längre fram helt enkelt..

Moderkortet däremot är ju inte det som fanns på eBay. Dessutom saknar ju datorn Firewire 2 port/portar.. alt så är det samma portar som för nuvarande Firewire. Men isåfall var eBay kortet något annat kort, den hade ju en helt annan port på kortet.

Jo! Moderkortet är det som visades på eBay!

förklara dig Eelde, jag ser inte likheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-26 15:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
förklara dig Eelde, jag ser inte likheten.

Då ser du nog lite dåligt

Väldigt stor likhet..

Bevaka tråden